Energiajuomat
Alue: Terveys
|
26.8.2008 klo 18:39 |
Okei, laitoin tänne terveyspuolelle, koska tässä keskustelussa voi keskustella myös mahdollisista terveyskysymyksistä liittyen energiajuomiin. Kuitenkin tarkoituksenani on yleisesti keskustella energiajuomista (lempijuoma yms) ja mitä mieltä niistä on. Kuten jo eräässä keskustelussa mainitsin oma suosikkini on Ed ja nimenomaan se normaali Ed. Ei mitään redberryjä, lemon lightia tai green lightia, yökötys. Se perus Ed on ainoa ja oikea Ed. Mitäs mieltä terveyspuolesta? Aikamoisia määriä nuo sisältää erinäisiä aineita kuten esim b12-vitamiinia tulee ainakin Ed:ssä muistaakseni 1dl määrässä 200% päivän saantisuosituksesta. Ja juomissa oleva tauriini sekä kofeiini aiheuttaa ainakin jonkin asteista riippuvuutta. Nämä nyt ihan näin mutulla. Joku joka jaksaa kaivaa esiin voi ne lyödä pöytään =) |
|
26.8.2008 klo 18:51 |
Kovin happamiahan ne ovat, hampaat voivat olla kovilla, jos kovin paljon litkii. Mitä taas tulee kofeiiniin, niin eihän sitä energiajuomissa erityisen paljon ole. Yhdessä tölkissä on saman verran kofeiinia kuin yhdessä espresso-annoksessa tai kupillisessa suodatinkahvia. Tauriinista ei taas nykyhetken tieteellisen käsityksen mukaan tiedetä, että onko siitä moninkertaisina annoksina ihmeempää haittaa vai ei. B12-vitamiini taas kuuluu vesiliukoisten vitamiinien joukkoon, joten ylimäärä ei kroppaan jää. B12-vitamiinin saannin turvalliseksi päivärajaksi on annettu 3 grammaa, joten kovin helposti sekään ei ylity pelkästään energiajuomia latkimalla. Lapsille en kovin herkästi antaisi, eivät kuulu minusta lasten juotavaksi kuten ei kuulu kahvikaan. Piristävillä ainesosilla ehtii leikkiä vanhempanakin. |
|
26.8.2008 klo 19:40 |
Itse en ole koskaan oikein innostunut energiajuomista. Red Bullia kaihdan ja kammoan, koska se aiheuttaa minulle sydämentykytystä. Sen sijaan karpalon makuista Fenix-juomaa nappailen aina joskus, jos pitää mennä vaikka kuolemanväsyneenä töihin. Piristää kummasti ja on hyvää :) Mutta siis sitäkin juon todella, todella harvoin. Sanotaanko näin että vain äärimmäisessä hädässä :P Ei energiajuomien litkiminen pitkäaikaisesti ja paljon käytettynä voi muutenkaan olla kovin terveellistä. Hampaathan siinä menee (vaikka niin toisaalta limsan juonnistakin, mutta kuitenkin) ja varmaankin tulee edes jonkinasteinen riippuvuus kun niissä on kofeiinia ja ties mitä muuta - tauriinia, guaranaa ja muita eksoottisilta kalskahtavia ainehia. |
|
26.8.2008 klo 19:44 |
Pientä lisäystä tuohon edelliseen viestiini. Se piristävä vaikutus ei oikeastaan minulla edes tunnu kunnolla kun sitä juomaa naukkailee. Kerran olin iltavuorossa töissä ja lipitin Fenixiäni vielä joskus yhdeksän aikaan, ja kukuin silmät auki naulittuina vielä puoli kahden maissa aamuyöllä. Eli sen piristävän vaikutuksen huomaa oikeastaan vasta silloin, kun on liian myöhäistä :P Saattaahan siinä tietenkin piillä myös pieni placebo-efekti. |
|
26.8.2008 klo 20:52 |
Minulla taas kofeiini ei tee mitään ihmeempää :) Kahvihifistelyaddiktiperhe kun ollaan, niin on tapana vielä iltakahveet pressopannulla tehdä iltakymmenen maissa. Ei vaikuta nukahtamiseen oikeastaan. Kofeiinihan ei välittömästi potkaise muutenkaan. Reilun kolme varttia ja nautittu kofeiini on imeytynyt kroppaan ja elimistössä sitä on puolet jäljellä 3-5 tunnin kuluttuakin. Jotkut ovat jatkuvassa kofeiinipöllyssä, kun päivän ja illan aikana juodaan paljon ja seuraavana aamuna tirpaistaa sisälle lisää, eikä elimistö ole missään vaiheessa ehtinyt käsitellä loppuun vielä edellisiäkään. Varmasti osalle tepsii energiajuomat piristävänä. Minulla ne kai tepsivät, kun ajattelen niiden piristävän :) Maun takia juon, en minkään muun. Tässäpä aina huvittava kuva kofeiinipöllyistä :D : http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Caffeinated_spiderwebs.jpg |
|
28.8.2008 klo 9:12 |
Kyllähän noita tulee tulee vuorotyötä tekevän litkittyä varsinkin kun en juo kahvia. Ennen punttitreeniä nautittuna antaa myös selvästi lisäpotkua. Suosikki on ED ja lemon light versiona kiitos:) Kofeiiniahan noissa on vähän kun esimerkiksi kahviin vertaa. Guarana ja tauriini eivät ole myöskään vaarallisia. B12 on vesiliukoinen vitamiini ja sitä on toisaalta muissakin ruoka-aineissa semmoisia pitoisuuksia, että menee helposti monikymmenkertaisesti yli. Toisaalta käytän kofeiinia ja guaranaa ihan tablettimuodossakin. Tulee kyllä paljon halvemmaksi. Apteekista 100 kpl:n paketti 100 mg kofeiinitabuja jotain 3 euroa. |
|
28.8.2008 klo 10:13 |
Mulle toimii erityisest ED,RODEO,BATTERY,RED BULL... |
|
28.8.2008 klo 11:27 |
Huvin vuoksi oon joskus maistellu jotain batterya ja redbullia, mutta ku ne maistuuki niin hirveen keinotekosilta, niin eipä enää tartte juoda onneksi. En usko että ne on mitenkää terveellisiä.. |
|
28.8.2008 klo 11:54 |
Ei siinä happamassa perusmaussa kovin paljon eroa ole eri valmistajien kesken. Minä pidän siitä happamasta perusmausta, ja siksi olen noita lipittänyt ihan liikaa. En sitten siitä piristävästä vaikutuksesta tiedä, musta kahvi ajanee vähintään saman asian. Rodeo-merkki on muuten halpa. Sale-kaupoista saa 1/3 litran tölkin 1,10 euron hintaan, ja ainakin Turun Anttilassa (vai oliko se niin että se ruokapuoli on nykyään K-ketjua) on välillä jopa puolen litran Rodeo-pulloa vaivaisen yhden euron hintaan. |
|
28.8.2008 klo 19:47 |
Mitäs mieltä terveyspuolesta? Aikamoisia määriä nuo sisältää erinäisiä aineita kuten esim b12-vitamiinia tulee ainakin Ed:ssä muistaakseni 1dl määrässä 200% päivän saantisuosituksesta. Ja juomissa oleva tauriini sekä kofeiini aiheuttaa ainakin jonkin asteista riippuvuutta. Vaarallisin aine niissä kuitenkin on sokeri. Ei sillä että muut lisukkeet kovin terveellisiä olisi, mutta sokeri nyt sattuu olemaan melko haitallista, ja sitä noissa litkuissa on paljon |
|
29.8.2008 klo 12:17 |
OTOTOTOTOT |
|
29.8.2008 klo 13:35 |
Ed on parasta, varsinkin Green Light tai Lemon Light. |
|
29.8.2008 klo 21:25 |
heh, hieno keskustelu.. tuli juotua aivan liikaa edellisessä työpaikassa energiajuomia.. onneksi pääsin sieltä pois.. jos nyt sais vierotettua ittensä niistä.. ;) nuo nimittäin koukuttaa aika pahasti... :s kylmänä maistu(u) normi battery, rodeo ja mad croc.. |
|
29.8.2008 klo 22:37 |
Hyviä silloin, kun energiaa tarvitsee (esim. urheilusuoritusta varten). Huonoja silloin kun niitä ei käytä edellistä tarkoitusta varten. Kaverilta kuulin, jotta hänen kassansa läpi menee päivittäin paljon energiajuomaa ylipainoisille nuorille, jotka juovat sitä janoonsa. Mistähän kertoo? |
|
30.8.2008 klo 0:05 |
En tue energiajuomia koska ne koukuttavat ja sisältävät energiaa ja sokeria mielestäni liikaa. En pidä terveellisinä ja kalliitakin ovat. Noh... yli tunnin juoksulenkeillä juon Gatoradea ja muutenkin lenkkien jälkeen palautusjuomana juon em. litkua. Pahaa, mutta toimii. Energiageelejä pidän mukana jos lenkki kestää lähemmäs kaksi tuntia. Kahvia menee päivässä 5-8 kuppia eli liikaa. |
|
1.9.2008 klo 0:03 |
Hyvää Päivää on miun lemppari !! Miulle antaa ainaki energiaa sillon ku miul ei sitä itelläni ole. (mikä on kyllä suht harvoin). :p .. Mie oon kyl iha tyytyväine, ettei tarvii paljo tommosii juomia juoda, ku miul on iha omat energiat. ;) |
|
1.9.2008 klo 10:37 |
Taidanpa siirtyä tuohon lemon lightiin Edien suhteen. Huomattavasti vähemmän sokeria, kiitos Juan pablon valistuksen. Normi Edissä 13g/100ml ja lightissa 2g/100ml. |
|
1.9.2008 klo 15:51 |
Myönnettäköön, että näutä tulee litkittyä vähän turhankin paljon.. :D Viime aikoina olen tykästynyt erityisesti Rodeoon, ehkä lähinnä sen takia, että tuppaa olemaan halvinta.. :P |
|
1.9.2008 klo 21:23 |
Minä lopetin toistaiseksi niiden litkimisen. |
|
2.9.2008 klo 11:21 |
En käytä, kun ei oo mitään syytä käyttää.. Ne on ensinnäkin ihan sika hintaisia.. Kahvia en käytä myöskään.. |
|
2.9.2008 klo 11:26 |
Normaali ED on todellakin parasta, kuten Atte jo mainitsikin. Minua ei sinänsä häiritse se Lemon Lightin vähäsokerisuus, vaan se sitruunan maku, joka ei EDiin sovi sitten yhtään. Hyi. |
|
2.9.2008 klo 13:05 |
Noh, jos oon väsynyt ja pitää jostakin syystä valvoa, niin sitten juon sellaista. jotakin. Nyt olen väsynyt, kun valvoin viimeyönä ja pitää olla duunissa, joten kävin hakemassa jääkaapista toissapäivänä avaamani mad-croc tölkin tms josta oon aina välillä juonut kulauksen. En tiedä vaikuttaako tuo mitenkään pirteyteen, mutta voihan sitä aina yrittää. Liikaa en halua juoda noita. |
|
2.9.2008 klo 19:54 |
Mitäs makukokemuksia ihmisillä on siitä uudesta vihreästä Edistä? Itse en oo ehtiny/uskaltanu kokeilla. Rodeota tulee yleensä ostettua halvimman hinnan tähden. Ainoat mitä noista energiajuoma-varianteista en pysty juomaan, ovat niitä sokerittomia versioita (maku=oksennus). |
|
2.9.2008 klo 22:46 |
Mitäs makukokemuksia ihmisillä on siitä uudesta vihreästä Edistä? Juon aina kun mahdollista, tuo kys. juoma jakaa tosi paljon mielipiteitä. Toisista se on liian äitelä ja itse tykkään siitä kuin hullu puurosta oikein kylmänä :) |
|
3.9.2008 klo 8:34 |
ED Green Light on hyvää. Nannaa. ^ ^ |
|
3.9.2008 klo 11:51 |
Mielestäni Green oli ensimmäisen pullollisen jälkeen kaikista karmein. |
|
8.9.2008 klo 19:44 |
Energiajuomat on ihan ei. (Ei mitenkään ihmeellisen hyviä; en usko, että kovin terveellisiä; tuskin oikeasti paljoa piristää, jne.) Enkä kyllä tosiaan juo esim. kahviakaan. Juokaa vettä =) |
|
8.9.2008 klo 19:50 |
Juokaa vettä =) Joidenkin vaan pitää käydä yölläkin töissä:) |
|
8.9.2008 klo 22:40 |
''Energiajuomat on ihan ei.'' totta, oon samaa mieltä.Ite juon mieluiten vettä tai mehua jos on jano, mut kyl happojuomatki on joskus ihan okei. |
|
9.9.2008 klo 10:06 |
No en niitä itse ainakaan janoon juo. Kohtuu kalliitakin ovat. Tuskin sitä kahviakaan janoon juodaan. |