Ehkäisymenetelmien vertailua

Alue: Avioliitto ja perhe

7.10.2008 klo 10:24

Minttulinnea
Käyttäjä

En ole kokeillut ehkäisyrengasta... mietimme vaihtoehtoja mieheni kanssa parhaillaan. Pillereitä joo ei huvita enää syödä koska ne heikentävät ainakin minun ja mieheni "elämänlaatua".

7.10.2008 klo 10:48

Maryel
Käyttäjä

Minttulinnea, oletko kokeillut minipillereitä? Niissähän ei ole estrogeeniä ollenkaan, toki liuta mahdollisia sivuvaikutuksia on aina riskinä.

7.10.2008 klo 11:29

Aycea
Käyttäjä

Seksi on tärkeä osa parisuhdetta, eikä miestä saa vasten tahtoa pakottaa kumisukkiin.

Entä, jos ei ole muita vaihtoehtoja? Eletäänkö sitten selibaatissa, ettei mies vain ahdistu kondomeista?

7.10.2008 klo 13:05

Merope
Tunnus poistettu

Seksi on tärkeä osa parisuhdetta, eikä miestä saa vasten tahtoa pakottaa kumisukkiin.

Entä, jos ei ole muita vaihtoehtoja? Eletäänkö sitten selibaatissa, ettei mies vain ahdistu kondomeista?

Niin. Naisenko sitten saa pakottaa syömään pillereitä, jotka sotkevat koko hormonitoiminnan ja joista tulee paha olo?

Tuo sivuvaikutusten esiintyminen "yli prosentilla käyttäjistä" on kyllä yksi iso vitsi. Siinä on aika paljon liikkumavaraa... Eivät kai uskalla painattaa siihen suurempaa numeroa.

7.10.2008 klo 14:14

Paradigma
Käyttäjä

^kyllähän tuo on selvää, että sivuvaikutuksia hormoneista tulee reilulle osalle ihmisistä eikä vain prosentille. Tai sitten masentuneet ystäväni sekä minä olemme noita harvinaisia kummajaisuuksia.

Miksi tästäkin asiasta puhutaan niin, että "parempi lopettaa lääke, kun ei ole hyvä MIEHELLE ja PARISUHTEELLE, kun olen huonovointinen/kipeä/ masentunut." Vähän sama kuin kakspluslehdessä hehkutetaan, jotta äidin pitää ottaa omaa aikaa siksi, koska äidin jaksaminen on KOKO PERHEEN ETU. Tai sitten synnytysmasennus on ikävä asia, koska kun äiti ei voi hyvin, niin se ei ole VAUVALLE hyväksi.

Eikö nyt kuitenkin ole niin, että kun on kyse naisen itsensä hyvinvoinnista, niin silloin pitäisi olla suotavaa ajatella ensisijaisesti vain itseään, ja se vaikutus esim. perheeseen tulee sitten vasta perässä: on aivan suotavaa, että ne pillerit lopeteaan siksi, ettei ne ole hyväksi käyttäjälle. Pitää ottaa omaa aikaa siksi, että itse jaksaa. On hyvä parantua synnytysmasennuksesta siksi, että voisi hyvin ja pystyisi elämään onnellista elämää.

Tämä nyt on vain tällaista ihmettelyä, mutta mikä teitä naisia vaivaa, kun edelleen pitää pistää miehen ja perheen etu oman hyvinvoinnin edelle?

7.10.2008 klo 15:08

Merope
Tunnus poistettu

Paradgima, veit sanat suustani. *tuulettaa* Miksi aina naisen pitäisi aina olla se, joka uhrautuu? Kai nyt hyvänen aika nainenkin saa ajatella itseään ja omaa hyvinvointiaan. Tämähän on ihan kuin keskiajalla (vaimillonsenytoli) kun mietittiin vakavissaan, onko naisella sielu. :D Aina joskus tuntuu siltä, ettei niistä ajoista ole päästy puusta pitkään.

Minusta vähän tuntuu, että tuo koko perheen etu-lässytys on vain naamioitua. Rivien välistä pitäisi ilmeisesti osata lukea, että hei, äidit ja naiset saavat havitella myös vain ja ainoastaan omaa hyvinvointiaan ja se on ihan sallittua, ellei jopa suotavaa.

7.10.2008 klo 15:18

Paradigma
Käyttäjä

^Merope, niinpä. Minustakin hiema kyllä vaikuttaa siltä, että tuo paasaus koko perheen edusta on vain sitä, että naisen pitää edelleenkin hakea sillä hyväksyntää sille, että ajattelee omaa parastaan. Ehkä se sitten joidenkin silmissä tekee oman onnellisuuden ja hyvinvoinnin tavoittelusta suotavampaa kun verhoillaan asia siihen, että siitä hyötyy perhe - vaikkei niin pitäisi joutua tekemään.

Äh, naisten pitäisi siis joko oppia pitämään enemmän itsestään tai sitten pystyä puhumaan ja näyttämään ihan rehellisesti sen, että tarvitsevat sitä terveyttä ja onnellisuutta ihan itseään varten, ja se on ok eikä sitä tarvitse verhoilla edellämainittuihin tekosyihin. Näin. :)

7.10.2008 klo 18:37

oceansoul
Käyttäjä

Miten te voitte aina vain jaksaa. :D

Miksi ne ihmiset, joille pillerit eivät ole sopineet, jaksavat foorumeilla pelotella ja varoittaa haittavaikutuksista? Se, että ne eivät ole sopineet sinulle (tai/ja vaikka kaverillesi), ei tarkoita sitä, etteikö se jollekin muulle olisi täysin sopiva / paras ehkäisymenetelmä.
Ja monet ovat kokeilleet vain yhdistelmäpillereitä ja leimaavat sen perusteella kaikki hormonaaliset jutut huonoiksi, vaikka hormonaalisia ehkäisytapoja on paljon enemmän (hormonikierukka, -laastari, -rengas, minipillerit, jne.)

"Miksi aina naisen pitäisi aina olla se, joka uhrautuu?"

Siis eihän tässä ole kyse mistään uhrautumisesta. =D
Vai miksi aina miehen pitää uhrautua kondomin käyttöön, kun naisillekin niitä on (+ monia muita vaihtoehtoja)?++!1 Miehille kun ei muita vaihtoehtoja ole (sterilisaatiota kun ei nyt ihan jokainen halua, eikä sitä ennen tiettyä ikää / lapsimäärä edes saa), niin silloin oletettavasti on todennäköisempää, että nainen on se, joka sen ehkäisyn 'hoitaa'.

"Tuo sivuvaikutusten esiintyminen "yli prosentilla käyttäjistä" on kyllä yksi iso vitsi. Siinä on aika paljon liikkumavaraa... Eivät kai uskalla painattaa siihen suurempaa numeroa."

Missään ei kait niin lue? Ehkäpä reilulla prosentilla esiintyy niitä vakavia haittavaikutuksia, mutta ihan yleisesti kerrotaan, että huomattavasti useammalla esiintyy lieviä sivuvaikutuksia, jotka ei useimmiten kuitenkaan ole varsinaisesta este käytölle.

"Kai nyt hyvänen aika nainenkin saa ajatella itseään ja omaa hyvinvointiaan. "

Ettekö te ihan tosissaan usko, että maailmassa on miljoonia oikeasti tyytyväisiä hormonaalisen ehkäisyn käyttäjiä? Esimerkiksi minä. Yleistätte aivan liikaa joidenkin tapauksien perusteella.
Totta kai minä ajattelen itseäni ja omaa hyvinvointiani, ja siinä yksi syy siihen, miksi käytän pillereitä. Haluan mahdollisimman pienen riskin raskauteen, säännölliset & niukemmat menkat on oikein mukava juttu + se, että niitä voi tarvittaessa siirtää / voi syödä kaksi liuskaa putkeen, jolloin ne on harvemmin jne. Ja niillä ei ole ollut vaikutusta seksuaaliseen halukkuuteeni tai muutenkaan mielialoihini, uskokaa tai älkää. Näin myös monen muun kohdalla.

7.10.2008 klo 18:48

oceansoul
Käyttäjä

" Seksi on tärkeä osa parisuhdetta, eikä miestä saa vasten tahtoa pakottaa kumisukkiin."
>>
"Entä, jos ei ole muita vaihtoehtoja? Eletäänkö sitten selibaatissa, ettei mies vain ahdistu kondomeista?"

Kierukka? Naisten kondomit? (Jos _mikään_ hormonaalisista ehkäisyistä ei käy.)

Minusta on jotenkin hassua, että ilmeisesti teidän joidenkin mielestä miehen saa "pakottaa" kondomeiden käyttöön (vaikka ne ahdistaisi = tuntuisi huonolta tmv.), mutta jos naiselle tulee joitain pieniäkin sivuvaikutuksia pillereistä, niin se on paljon suurempi asia.
Jos oikeasti pillereistä tai muista tulee sellaisia haittavaikutuksia (esim. suuret mielialan muutokset, libidon heikkeneminen, jne.), että ne peittoaa hyödyn, niin totta kai silloin on mietittävä jotain muuta vaihtoehtoa. Mutta ei silloinkaan ensimmäiseksi voi miestä siihen kortsun käyttöön pakottaa, jos se hänestä huonolta tuntuu.

7.10.2008 klo 19:16

oceansoul
Käyttäjä

"Ehkäisymenetelmien vaihtoa vaikeuttavat myös erilaiset uskomukset ja myytit. Ågrenin mukaan naisista noin kolmasosa uskoo siihen, että pitkään käytetty hormonaalinen ehkäisy heikentää hedelmällisyyttä."

Oi voi. ;(

Kiinnostaisi tietää, miksi puolet naisista nyt sitten on tyytymättömiä. Eli mitä tällä hetkellä käyttää ja miksi ei ole siihen tyytyväinen.
Ja on se nyt kumma, jos ei sitten osaa itse vertailla eri menetelmiä tietojen perusteella ja niistä valita sitä, mikä itselle olisi kenties paras & jutella siitä sitten lääkärin kanssa.

"lisätietoa ehkäisystä tarvitsevat erityisesti alle 30-vuotiaat naiset, sillä tilastojen perusteella heille tehdään eniten abortteja. Abortin yleisin syy oli se, ettei ehkäisyä ole käytetty lainkaan"

=D Voiko joku oikeasti väittää, ettei ole käyttänyt ehkäisyä siksi, koska ei ole saanut ehkäisystä tarpeeksi tietoa.

7.10.2008 klo 20:11

Maryel
Käyttäjä

Ei aina saa sitä mitä itse haluaa, ainakaan jos ekan kerran lähtee hakemaan jotain ehkäsykeinoa. Nimim. kokemusta on. Pyysin ekalla kerralla jo minipillereitä, en saanut vaan tyrkytettiin e-pillereitä ja nyt 1,5 vuotta myöhemmin jouduin kuitenkin vaihtamaan minipillereihin kohonneen verenpaineen takia. Että näin meillä.

7.10.2008 klo 20:36

Merope
Tunnus poistettu

oceansoul, säästä keuhkoilusi. Nyt ei puhuttukaan niistä, joille e-pillerit eivät tuota ongelmia. Itse ainakin puhuin juuri siitä epäkohdasta, kun naiselle ei sovi e-pillerit/muu yhdistelmäehkäisy, ja mies on haluton olemaan se, joka sitä ehkäisyä tarjoutuu "kantamaan" vaihtoehtoisesti naisen puolesta. Eli siis kärjistettynä: nainen saa kärsiä sivuvaikutuksista ja tuskailla eri merkkien/vaihtoehtojen välillä ja siinä välissä palautua kaikista vaihdoista ja vieläpä maksaa itsensä kipeäksi, mutta mieshän ei kondomia käytä, kun se ei vaan oo kivaa!

huomattavasti useammalla esiintyy lieviä sivuvaikutuksia, jotka ei useimmiten kuitenkaan ole varsinaisesta este käytölle

On kuitenkin aika hankalaa määritellä, missä menee lievän ja pahan raja. Joillekin ne lieviksi luokitellut ongelmat saattavat olla tarpeeksi pahoja, että tulee palava halu lopettaa. Sitäpaitsi lieväkin voi kehittyä pahaksi, jos yrittää sinnitellä liian pitkään. Eikä niissä lääkehuuruissa välttämättä tajua, että kyse on pillereistä, vaan lopulta luulee, että masennus ja jatkuva ärtymys on "normaalia" tai aiheutunut jostain aivan muusta.

Jos oikeasti pillereistä tai muista tulee sellaisia haittavaikutuksia (esim. suuret mielialan muutokset, libidon heikkeneminen, jne.), että ne peittoaa hyödyn, niin totta kai silloin on mietittävä jotain muuta vaihtoehtoa. Mutta ei silloinkaan ensimmäiseksi voi miestä siihen kortsun käyttöön pakottaa, jos se hänestä huonolta tuntuu.

Niin. Mutta harmittavan usein tuntuu vallitsevan se asenne, ettei miestä "huvita" käyttää kondomia, koska "se on naisten tehtävä." Sekö on sinusta hyvä juttu?

Mitenkään edelliseen liittymättä:

Abortin yleisin syy oli se, ettei ehkäisyä ole käytetty lainkaan.

Tuo on minusta aivan käsittämätöntä. o___o

7.10.2008 klo 21:15

Paradigma
Käyttäjä

Samaa nyt sanon kuin Meropekin, mutta kyllä ne lievätkin sivuvaikutukset usein ovat jo sellaisia, että ovat este käytölle. Esim. mielialan muutos (ei siihen edes suurta mielialan muutosta tarvita) vaikuttaa helposti kaikkeen olemiseen ja tekemiseen. Eli on aika vaikea jaotella ne oireet lieviin ja pahoihin. Ja oliko siinä nyt muutenkaan mitään järkeä, että pelkän ehkäisyn takia toisella olisi jatkuvasti jokin lääkeoire (oli miten lievä tahansa).

Jos miestä painostetaan käyyttämään kumia, niin siinä on se oleellinen ero lääkeiden käyttöön painostamiseen, että niitä lääkkeitä käytetään koko ajan. Kortsu voi tuntua epämukavalta vain sillä hetkellä kun pannaan. Tiedän, lääkkeet voi lopettaa, jos oireita tulee, mutta kun se vaikutus ei lakkaakaan heti, vaan kokeilu voi silti vaikuttaa elämään monen kuukauden ajan. Jos joku ei halua ottaa sellaista riskiä, niin ymmärrettäköön se.

Niin, ja tosiaan. Nainenkaan ei niiden ehkäisymenetelmien runsaudesta huolimatta voi itse valita sitä, vaikka tietäisi vallan hyvin, mikä itselle on paras vaihtoehto. Minä joskus 19-vuotiaana menin ehkäisyneuvolaan hakemaan kierukkaa. Terkkari antoi e-renkaat käteen ja kehotti kokeilemaan niitä (vaikka selkeästi pyysin kuparikierukkaa).

Kaksi rengasta kokeilin ja sitten olinkin jo kohta lääkärillä yllättäen renkaiden käytön yhteydessä muuttuneen persoonani ja puhjenneen masennukseni kanssa. Tyrkytettiin mielialalääkkeitä (eli nappia hoitamaan napin aiheuttamaa sairautta), mutta järkeilin paremmaksi vaihtoehdoksi heittää renkaat mäkeen, jolloin sitten aloin hiljalleen muuttua takaisin omaksi itsekseni. Sitten hommasin kuparikierukan, jonka tiesin jo alun alkaen tarvitsevani. En kuitenkaan silloin aluksi saanut valita, ja useita kuukausia elämästäni meni täysin hukkaan. Jotta se niistä monista valinnan mahdollisuuksista.

7.10.2008 klo 22:03

Merope
Tunnus poistettu

^ Nimenomaan. Ei niitä eri ehkäisymenetelmiä todellakaan noin vain vaihdella kuin paitaa. Palautumiseen, tasoittumiseen ja mahdollisesti oman luonteen takaisin saamiseen menee aikaa. Ja se on kyllä totta että pienikin muutos (tai no, pieni ja pieni) vaikuttaa oleellisesti päivittäiseen elämään.

7.10.2008 klo 23:35

Aycea
Käyttäjä

Kierukka? Naisten kondomit? (Jos _mikään_ hormonaalisista ehkäisyistä ei käy.) Minusta on jotenkin hassua, että ilmeisesti teidän joidenkin mielestä miehen saa "pakottaa" kondomeiden käyttöön (vaikka ne ahdistaisi = tuntuisi huonolta tmv.), mutta jos naiselle tulee joitain pieniäkin sivuvaikutuksia pillereistä, niin se on paljon suurempi asia.

Minulle ei kannata avautua :D Minulla ei ole mitään haluja pakottaa ketään yhtään mihinkään ja toivon, että muutkaan eivät sitä tekisi. Minulla on kokemusta kaikista mainitsemistasi hormonaalisista ehkäisymuodoista hormonikierukkaa lukuunottamatta. Samat hormonit niissä vaikuttavat ja jos ei sovi, niin ei se tuotetta vaihtamalla aina parane.

Sarkasmia ei nähtävästi kannata viljellä, menee vain hukkaan.

Nimim. tyytyväinen pariskunta, joka käyttää tuplaehkäisyä - kuparikierukkaa JA kondomeja, mies täysin vapaaehtoisena käyttäjänä

7.10.2008 klo 23:58

Paradigma
Käyttäjä

Käytti meilläkin mies kaksi vuotta tyytyväisenä kondomeja. Kaupasta ostelimme niitä molemmat. Itse sitten vuoden seurustelun jälkeen ehdotin, että voisin kokeilla kuparikierukkaa (taloudellisista syistä). Sanoo, että nykyään tuntuu aavistuksen verran paremmalta ilman kumia, mutta olisi valmis kyllä ottamaan sen käyttöön, mikäli kierukan haluaisin joskus pois.

En tajua, miten se kumi voi olla joillekin muka niin iso ongelma.

8.10.2008 klo 0:21

Merope
Tunnus poistettu

Sanokaapas, onko se vanhankantaista ajattelua, että kuparikierukka sopii vain synnyttäneille? Voiko siihen päätyä aikaisintaan vasta, kun on nääntyneenä kokeillut ensin kaikki mahdolliset muut ehkäisymenetelmät? Tai siis haluaisin teiltä lapsettomilta kierukan käyttäjiltä kuulla kokemuksia ja mielipiteitä tästä. Onko kuparikierukalle ns. ikärajaa?

8.10.2008 klo 0:55

Paradigma
Käyttäjä

Merope,

kuparikierukan käytölle ei nykytiedon mukaan ole mitään ikärajaa eikä se, onko synnyttänyt, vaikuta mitenkään kierukan sopivuuteen. Sopii ihan vaikka ensimmiseksi ehkäisykeinoksi. Vanhat uskomuksiin perustuvat myytit silti elävät edelleen, jolloin joku asiaan perehtymätön lääkärikin voi alkaa tiedon puutteessa väittää muuta.

Ainoat mitä "vaaditaan" on, että on vakituisessa suhteessa, jossa ei ole vaaraa saada sukupuolitautia (voi aiheuttaa tulehduksia kierukan kanssa), ei ole kupariallergiaa eikä ole kohdun epämuodostumaa. Joillakuilla vuoto saattaa runsastua (valiaikaisesti tai pysyvästi), joten siksi kovin runsasvuotoisen kannattaa harkita hieman tarkemmin, onko kuparikierukka sopivin.

Minulla on ainoastaan hyvät kokemukset kierukasta. Kun tämän aika menee umpeen, niin otatan varmaan saman tien toisen, sitten kolmannen, neljännen jne. Hyvin vaivaton ja edullinen on ollut. Hyvä kun ei tarvitse moneen vuoteen vaivata päätä ehkäisyllä.

8.10.2008 klo 1:41

Aycea
Käyttäjä

Suurin ongelma kai tulee kohdun koosta. Se mitataan ennen kierukan laittamista paikalleen (ja oli ilkein vaihe koko asentamisessa). Synnyttämättömillä kun on kohtu luonnollisesti pienempää sorttia :)

En tiedä muiden kokemista käytännön asioista. Minulta kiellettiin kokonaan hormonaalinen ehkäisy, joten lääkäri otti itse puheeksi kuparikierukan (YTHS). Muuta negatiivista en ole huomannut kuin vuodon määrän pienen lisääntymisen ja vuotopäivien lisääntymisen yhdellä kahdella, mutta se on ihan ok. "Luomuna" kun tapasin selvitä parilla päivällä ja minitampaxeilla, nykyään se on 3-5 päivää eikä kuukuppi silti täyty ääriään myöten.

Oman kokemuksen perusteella voin suositella, todennäköisesti tulen jatkamaan tätä mahdollisten lapsenyritysvuosienkin jälkeen.

8.10.2008 klo 2:34

Solchica
Käyttäjä

Tungenpa minäkin oman lusikkani soppaan:

Mä söin joskus yläasteiässä useampaakin sorttia pillereitä. Syyt olivat muualla, kuin ehkäisyn tarpeessa. Kaikista kokeilemistani merkeistä (sekä yhdistelmä- että minipillereistä) tuli jotain haittavaikutuksia. Milloin paino nousi silmissä, millon verenpaineet oli koholla, väsytti, pyörrytti, oksetti, mikään ei huvittanut tai kiinnostanut, masensi, raivostuin ihan mitättömistäkin asioista, turvotti, päätä särki jne. Ainoa plussa ehkä oli se, että vuodot hieman niukkeni. Mitään eroa säännöllisyydessä tai kipujen määrässä en huomannut.

Vähän ennen kun alettiin mieheni kanssa seurustelemaan lopetin koko pilleriruljanssin kokonaan. Sain todennäköisesti pillerirumban seurauksena kaverikseni ikävänlaisen migreenin, mihin ei estolääkitykset tai oikein täsmälääkkeetkään tehoa.

Rengas oli ainoa, mitä mietittiin silloin joskus, mutta miestä itteä ällötti ajatus siitä, että mun sisällä on jotain "ylimääräistä", jonka hän saattaisi tuntea. Todellisuudessahan rengas ei häiritse miestä seksin aikana millään tavoin. Mutta tämä oli mieheni pään sisäinen juttu, enkä itsekään ollut hormonivalmisteiden käytöstä kovinkaan innostunut.

Kierrukka ei käynyt mielessäkään siksi, kun se on niin pitkäkestoinen ehkäisymenetelmä (vaikka ainahan sen saa otettua pois, jos niikseen tulee). Laastareiden paikoillaan pysymiseen en osannut luottaa enkä jotenkin muutenkaan osaa niiden ehkäisytehoon täysin luottaa. Ja kapselia en käsivarteeni halua! Muutenkin olen ylimääräisiä lääkkeitä tms. vastaan. Siis ns. elimistölle tarpeettomia aineita.

Niipä päätettiin yhdessä niin, että kumeja käytetään se, mitä halutaan käyttää ja jos ei huvita käyttää, niin ollaan käyttämättä sitten. Raskautta ei pelätty, se oli ihan tervetullutkin asia. Nyt tyttö on 9kk, eikä olla ehkäisyä käytetty ollenkaan tänä aikana. Tämä on meille paras ratkaisu. Muutoinkin voisi sanoa, että eipä me oikeastaan koskaan mitään ehkäisyä olla käytetty, kumeja jos on vajaa paketillinen kulunut tässä reilun 1,5v aikana, niin siinä se.

Niin ja ps. Haluihin vaikuttaa todellakin niin monet muutkin asiat, kun joidenkin hormonien naukkailu.

(Mahtaako mua hävettää tän postauksen lähettäminen jälkeenpäin...?)

8.10.2008 klo 14:21

Paradigma
Käyttäjä

Acyea,

totta tuo sanomasi kohdun koosta. Pitääkän sen kierukan sentään kunnolla sinne mahtua. Gynekologi kuitenkin minulle sanoi, jottei synnyttämättömän ja synnyttäneen ihmisen kohduilla ole niin merkittävää kokoeroa. Ja onneksi kierukoita on myös pienempiä versioita saatavilla, jos se tavallinen Nova-T ei mene.

Ihmettelenkin, miksei kierukka ole nuorilla suositumpi, kun se monilla tavoin voi useille olla se helpoin menetelmä (kuten meillekin). Myös edullisuutensa takia sen luulisi olevan nuorilla (opiskelijoilla) hyvinkin yleinen ( - meillä se oli syynä siihen, miksi vaihdoimme kumeista kupariin).

8.10.2008 klo 17:04

oceansoul
Käyttäjä

"Ihmettelenkin, miksei kierukka ole nuorilla suositumpi"

Siksi, kuten jo joku totesi, että kautta aikojen on toitotettu sitä, että se laitetaan lähinnä synnyttäneillä, vaikka oikeasti siihen ei mitään estettä olekaan. Ja pillereiden varmuus taitaa kuitenkin hieman suurempi olla ja monet haluaa niitä muidenkin hyötyjen takia.

Minulla oli ennen pillereitä melko runsaat menkat (ja saattoi kestää välillä jopa 8-9 päivää, ei säännölliset), joten muutos tähän (5 päivää, ei kovin runsaat, alkaa noin 10h:n tarkkuudella) on ollut erittäin mukavaa. Kierukkaa olen ajatellut kokeilla aikaisintaan sitten, jos pillereiden käytölle tulee jotain esteitä.

"Ei aina saa sitä mitä itse haluaa, ainakaan jos ekan kerran lähtee hakemaan jotain ehkäsykeinoa. Nimim. kokemusta on."
" Minä joskus 19-vuotiaana menin ehkäisyneuvolaan hakemaan kierukkaa. Terkkari antoi e-renkaat käteen ja kehotti kokeilemaan niitä (vaikka selkeästi pyysin kuparikierukkaa)"

Noh, lääkäreitä on monenlaisia. (Itse en ole pillereitä terveyskeskuksen kautta hakenut kylläkään, että niissä varmaan helpommin sitten tuollaisia tyyppejä on.) Minulle on selkeästi kerrottu haittavaikutuksista jne. Varmasti olisi kerrottu eri vaihtoehdoistakin, mutta itse olin päättänyt jo, että haluan kokeilla yhdistelmäpillereitä. Ja kun ei mitään esteitä ollut, niin ne tietysti sain.
Yhdistelmäpillereitä halutaan antaa ensimmäiseksi, koska niitä ei tarvitse muistaa niin tarkkaan ottaa kuin minipillereitä jne.

"Todellisuudessahan rengas ei häiritse miestä seksin aikana millään tavoin."

Itse asiassa joitakin rengas häiritsee kuulemma, mutta sen voikin ottaa yhdyntöjen ajaksi pois.

"On kuitenkin aika hankalaa määritellä, missä menee lievän ja pahan raja"

Tarkoitin lievillä esimerkiksi pientä painon nousua ja tällaisia, mistä ei varsinaisesti ole haittaa. Mielialojen muutokset ja vastaavat kuuluu aina niihin vakavempiin haittavaikutuksiin.

"Jos miestä painostetaan käyyttämään kumia, niin siinä on se oleellinen ero lääkeiden käyttöön painostamiseen, että niitä lääkkeitä käytetään koko ajan. Kortsu voi tuntua epämukavalta vain sillä hetkellä kun pannaan."

Niin, että jos miehestä tuntuu huonolta, niin eläköön sen kanssa sitten? :)

"ettei miestä "huvita" käyttää kondomia, koska "se on naisten tehtävä." Sekö on sinusta hyvä juttu?"

No ei minuakaan huvittaisi käyttää kondomia, jos ei pakko olisi. Käy ihan hyvin syyksi vakisuhteessa. Ei ehkäisy tietenkään ole naisen tehtävä, vaan molempien, mutta minkäs sille tekee, että miehille niitä vaihtoehtoja ei ole olemassa montaa.

"vieläpä maksaa itsensä kipeäksi"

No minusta ehkäisystä koituvat kulut kuuluu laittaa puoliksi. Oli menetelmä mikä vaan.

8.10.2008 klo 17:20

Paradigma
Käyttäjä

""On kuitenkin aika hankalaa määritellä, missä menee lievän ja pahan raja"

Tarkoitin lievillä esimerkiksi pientä painon nousua ja tällaisia, mistä ei varsinaisesti ole haittaa. Mielialojen muutokset ja vastaavat kuuluu aina niihin vakavempiin haittavaikutuksiin."

Ok, kiitos selvennyksestä. Tässä minustakin menee aika lailla se lievän ja vakavan raja. Mutta, tässäkin on taas se, että saattaapa parinkin kilon pilleriturvotus tai lihominen vaikuttaa mielialaan (kun peilistä katsoo aamulla läskistynyt ihminen, niin enpä minä ainakaan osaisi sellaisesta iloita). Luulisi, että joillakin sellainen turpoaminenkin voi vaikuttaa mielialaan ja itsetuntoon.

"Niin, että jos miehestä tuntuu huonolta, niin eläköön sen kanssa sitten? :)"

Tuskinpa monestakaan sentään _huonolta_ tuntuu. Ei se kumi sentään niin merkittävästi sitä tuntoa vie, vaikka muutama akana miesten joukossa varmasti tykkää niin väittää saadakseen paljasta.

"No minusta ehkäisystä koituvat kulut kuuluu laittaa puoliksi. Oli menetelmä mikä vaan."

Ilman muuta näin.

9.10.2008 klo 12:48

Aycea
Käyttäjä

Selailin terveysporttia tässä taannoin ja löyty artikkeli raskauden ehkäisyn epäonnistumisesta.

"Suomalaisista 25-39-vuotiaista naisista lähes 90 % käyttää tai on aiemmin käyttänyt tablettiehkäisyä (KTL 2004). Tuoreen suomalaisen kyselytutkimuksen mukaan suomalaisista 19-30-vuotiaista naisista 75 % oli harkinnut ehkäisymenetelmän vaihtamista (Ellipsi 2007). Vaihdon harkinta viestittää ainakin jonkinasteista tyytymättömyyttä käytössä olevaan menetelmään ja näin lisääntynyttä ehkäisyn laiminlyömisen ja raskauden riskiä. Moreaun ym. (2007) aineistossa lähes puolet naisista olikin lopettanut käyttämänsä ehkäisyn menetelmään - ei elämäntilanteeseen - liittyvien syiden vuoksi. Mitä useampia menetelmiä nainen oli kokeillut, sitä suurempi oli ehkäisyn lopettamisen todennäköisyys."

Ellipsi on asiakaslehti siltä lääkefirmalta, joka tuon kyselyn teetti.

75% on aika iso luku olla tyytymätön nykyiseen ehkäisymenetelmäänsä.

9.10.2008 klo 13:00

Paradigma
Käyttäjä

^ No se on kyllä (yllättävänkin) paljon. :O Eiköhän tuokin ole jo viesti siitä, jotta menetelmiä (sekä hormonaalisia että muitakin) pitäisi kehittää ja antaa ihmisen itse alusta pitäen perusteellisen ja rehellisen infon (joka ei sisällä myyttejä eikä kaunisteluja) perusteella valita ehkäisynsä.

Nykyisin vain jo 14-vuotialle lyödään se Yasminelle-paketti käteen, jotta "aloita tuolla" ilman jotta valmisteesta saati muista vaihtoehdoista edes kerrotaan kunnolla.

9.10.2008 klo 22:36

boromir
Käyttäjä

Eiku selibaattiin vaan jos ei halua tenavia :D

9.10.2008 klo 22:46

Merope
Tunnus poistettu

^ Ai avioliitossa kanssa? ;)

10.10.2008 klo 12:15

Paratiisi
Käyttäjä

Jotenkin tuntuu, että olen jo sanottavani tässä ketjussa sanonut, mutta jatkanpa silti.

Olen itse nyt ollut vähän aikaa ilman hormoneja, mikä on tosi kivaa muuten, mutta kroppa ei ole vielä palautunut pillereistä eli limakalvot niin kuivat, että kortsun käyttö ei sitten ihan heti sujunutkaan kivuttomasti, auts! Jotta Tosi rakkaus odottaa-meiningillä sitten...

Saako vielä kysellä kuparikierukasta vai pitäisiköhän sille perustaa oma ketjunsa? Olen alkanut itsekin moista miettiä. On jotenkin mukavaa, kun on ihan oikeat kuukautisetkin eikä vaan jotain "tyhjennysvuotoa". Pillereiden hyvänä puolena pidin sitä, että tietää tasan tarkkaan, milloin kuukautiset alkaa, mutta ainakin nyt olen kyllä tuntenut ovulaationi niin selkeästi, että sen perusteella kun odottelin kuukautisia alkavaksi, niin osuin päivän tarkkuudella oikeaan. Tää nyt ihan täyttä ot:tä, mutta on vaan niin kivaa seurata omaa kroppaansa, kun se TOIMII :).

Mutta niin, olis kiva luopua hormoneista kokonaan ja liittyä kuparikierukka-kerhoon. Googlettamalla vain törmäsin heti keskusteluihin, joissa oltiin tultu raskaaksi kuparikierukasta huolimatta... Tohtori.fi kuitenkin antaa kuparikierukan luotettavuudeksi 98 % eli kuulostaisi ihan hyvältä. Oon jotenkin tottunut luottamaan pillereihin niin täysin, että tuntuu vähän vaikealta opetella luottamaan johonkin uuteen. Käyttääkö joku kuparikierukan lisäksi vielä kumeja? Mietin vaan, että kun näköjään tuon ovulaationikin niin selkeästi tiedän, niin voisihan sen tienoilla varmistella vielä kortsuilla. Hmm. Mielenkiintoista kyllä, että ainakaan YTHS:llä ei ole ikinä mainittu sanaakaan kuparikierukasta, vaikka siellä kerran jos toisen olen ehkäisyasioissa vieraillut. Viiden vuoden suhde ei sitten vissiin ole tarpeeksi vakituinen?

10.10.2008 klo 13:10

testify
Käyttäjä

Minä söin aikani tavallisia e-pillereitä, jotka masensivat aivan järkyttävän paljon. Todella ahdistunut ja masentunut olo oli joka päivä. Öisin en saanut unta painajaisten takia. Vaihdoin minipillereihin. Hyvin ovat pelanneet.. Ei ole ilmennyt häiritseviä sivuoireita. Kuukautiskierto on muuttunut hieman epäsäännöllisemmäksi, mutta ei haittaa mua.