Ehkäisymenetelmien vertailua
Alue: Avioliitto ja perhe
|
18.8.2008 klo 19:51 |
Helppohan se on naisten hiostaa kondominkäyttöön, jos ei omaa fiilistä laske yhtään...entä jos ajatus on miehestä niin masentava, että seisokki loppuu siihen? Sitte ollaan selibaatissa. |
|
18.8.2008 klo 20:28 |
Mulle ainakin pillerit sopii. Ensimmäinen merkki (meliane) aiheutti pientä ahdistusta/ärtymystä ja vaihdoin yasmineen. Sen kanssa ei oo ollu mitään ongelmia, mutta on toki yksilöllistä. Joskus saattaa unohtua ottamatta pilleri, mutta yhden unohdus ei ainakaan liuskan puolivälissä hirveesti haittaa, koska ehkäisyteho säilyy. Kannattaa ottaa rutiiniksi esim aamupalalla heittää pilleri nassuun. Hankalammalta tuntuis huolehtia että on kondomi aina taskussa "tilanteen" varalle :) eikä sellasen kanssa voi jäädä jälkikäteen halimaan kun pitää panikoida ettei mitään pääse valumaan väärään paikkaan. |
|
18.8.2008 klo 20:34 |
Helppohan se on naisten hiostaa kondominkäyttöön, jos ei omaa fiilistä laske yhtään Kyllähän se jonkun verran laskee tuntoherkkyyttä. Toisaalta sen ansiosta/vuoksi laukeamisherkkyyskään ei ole sitten ihan niin huipussaan. |
|
18.8.2008 klo 22:24 |
^Jos kortsu laskee fiilistä, se tekee sen vain siinä tilanteessa kun sitä käytetään. Se ei vaikuta joka ikiseen hetkeen elämässä. Joten on se nyt ihan hirveää, kun oman pippelin tunto vähän kärsii. :P |
|
18.8.2008 klo 22:53 |
Helppohan se on naisten hiostaa kondominkäyttöön, jos ei omaa fiilistä laske yhtään...entä jos ajatus on miehestä niin masentava, että seisokki loppuu siihen? Sitte ollaan selibaatissa. No jos on noin paha tilanne, niin suosittelen terapiaa! Ja onhan siitä säätämisestä harmia naisellekin ja nainen myös kärsii seuraukset, jos kumi hajoaa tms., jotta jännitystä riittää. Mutta tosiaan ihan naurettavaa väittää, että ne kortsun haitat olis jotenkin verrannollisia pillereiden haittoihin (siis niiden kohdalla, joilla haittoja on). |
|
18.8.2008 klo 22:55 |
Ah, pakko vielä lisätä äskeiseen lainaukseen liittyen... Kuinkakohan monella parilla oikeasti on ongelmana se, että seksi on naisen mielestä jotenkin olennaisen paljon nautinnollisempaa kuin (kun ei se kumikaan laske fiilistä... ) miehen mielestä? Eiköhän se ole monille ihan hyväksi, että kortsu saattaa vähän tasoittaa tilannetta. |
|
19.8.2008 klo 7:58 |
Älytöntä vetää hormoniehkäisykeskustelu tällaiseksi oikeudenmukaisuuskeskusteluksi. Ei naisten ole pakko pillereitä käyttää, mutta jos ne naiselle sopivat (kortsu miehelle ehkä ei), niin miksei nainen voi tulla asiassa vastaan? E-pillerit näyttää joidenkin mielestä olevan kuin myrkkyä keholle, mutta kun ei se nyt ihan niinkään ole. Vai miten sitten selitätte, että maailmassa on niin monia miljoonia tyytyväisiä pillereiden käyttäjiä? Esimerkiksi minä. "Jos kortsu laskee fiilistä, se tekee sen vain siinä tilanteessa kun sitä käytetään. Se ei vaikuta joka ikiseen hetkeen elämässä." :D Voi luoja teitä. Ei pillerit vaikuta joka hetkeen elämässä (ainakaan negatiivisesti, positiivisesti toki). Jos haittavaikutuksia on, niin pillerimerkki vaihtoon. Jos ei vaihdoista apua, niin ehkäpä sitten SINULLE hormoniehkäisy ei sovi. Se ei tarkoita, etteikö muille sopisi. "Joten on se nyt ihan hirveää, kun oman pippelin tunto vähän kärsii. :P" Ajattelet huomaamattasi todella epäreilusti. =( Jos pillerit sopii, niin miksi miehen tarvisi kärsiä tuntoherkkyyden vähenemisestä, kun voisi olla niin, ettei kumpikaan kärsi mistään? "Kuinkakohan monella parilla oikeasti on ongelmana se, että seksi on naisen mielestä jotenkin olennaisen paljon nautinnollisempaa kuin (kun ei se kumikaan laske fiilistä... ) miehen mielestä? Eiköhän se ole monille ihan hyväksi, että kortsu saattaa vähän tasoittaa tilannetta." ..Pointti oli? Väität, että miehet nauttii seksistä enemmän kuin naiset, joten siksi miehiltä täytyy viedä vähän nautintoa? =D (Sori, minä ainakin uskon nauttivani seksistä ihan yhtä paljon kuin mieheni. Ja mieluiten ilman kortsua.) "No jos on noin paha tilanne, niin suosittelen terapiaa! Ja onhan siitä säätämisestä harmia naisellekin ja nainen myös kärsii seuraukset, jos kumi hajoaa tms., jotta jännitystä riittää. Mutta tosiaan ihan naurettavaa väittää, että ne kortsun haitat olis jotenkin verrannollisia pillereiden haittoihin (siis niiden kohdalla, joilla haittoja on)." Eh.. :D Niin, nainenhan ne seuraukset loppujen lopuksi kärsii, jos kortsu hajoaa. Siksipä nimenomaan kannattaisi - jos mahdollisuus on - käyttää luotettavampaa ehkäisyä. En minä ainakaan voisi nauttia seksistä, jos alituiseen pelkäisin raskautta. Pillereitä syödessä voin vapaasti harrastaa koska ja missä vain seksiä (ja tarkoitan vakikumppanini kanssa), eikä tarvitse aina miettiä, onko se kortsu nyt kunnolla paikallaan tai onko se nyt sitten revennyt. |
|
19.8.2008 klo 10:13 |
Älytöntä vetää hormoniehkäisykeskustelu tällaiseksi oikeudenmukaisuuskeskusteluksi. Älytöntä ehkä enää jatkaa tästä, mutta kun pointti tässä on lähinnä se, että ne pillerit aiheuttaa haittoja yllättävän monelle, ei ehkä sinulle, eikä liiemmälti allekirjoittaneellekaan, mutta TODELLA monelle. Eikä siinä sillon merkin vaihto auta ja toisaalta kymmentä erilaista hormonivalmistetta kokeiltuaan ei ehkä enää jaksa kokeilla vielä sitä yhtä. Koita ymmärtää, että vaikka itsellesi tällä hetkellä pillerit sopivatkin, niin on tosi monia, joille ne ei käy. Itse myös sallisin naisen jättää kokeilematta hormoniehkäisyä, jos ei siihen halua ryhtyä. En itse ainakaan painostaisi ketään vastoin omaa tahtoaan jatkuvalle lääkitykselle, joka pitää kehon luonnottomassa tilassa 24/7, haittoja tai ei. Eli kyllä se hormonien nappailu vaan on vähän eri kokoluokan juttu kuin kumipuvun pukeminen päälle seksin ajaksi. Pillereitä syödessä voin vapaasti harrastaa koska ja missä vain seksiä (ja tarkoitan vakikumppanini kanssa), eikä tarvitse aina miettiä, onko se kortsu nyt kunnolla paikallaan tai onko se nyt sitten revennyt. Nimenomaan. (Paitsi että ei ne kortsut niin helposti hajoa). Syystä tästä syön itsekin mielelläi pillereitä, mutta en mihin hintaan tahansa. Jos esim. saan selvitettyä, että järjettömällä migreenilläni on mitään tekemistä pillereiden kanssa, niin vaihdan kyllä erittäin mielelläni hormonit kumiin. Yksinkertaista. |
|
19.8.2008 klo 11:18 |
^Jos kortsu laskee fiilistä, se tekee sen vain siinä tilanteessa kun sitä käytetään. Se ei vaikuta joka ikiseen hetkeen elämässä. Joten on se nyt ihan hirveää, kun oman pippelin tunto vähän kärsii. :P Onko tässä nyt joku feminismiaate vallalla vai mikä mokoma? Mua jotenki häiritsee sellainen, että miehen pitäisi käyttää kortsua, vaikka se laskee nautinnon tasoa. Voi se jollekin ihmiselle olla kovakin ongelma jos se pippelin tunto kärsii. Ja seksi nyt on kuitenki melkoisen olennainen osa parisuhdetta, että jos toinen ei siitä nauti, ei se kivaa ole. Jos teidän perheessä ei pippelin tunto kärsi korsusta, ei se tarkoita sitä, että kellään muullakaan ei voisi olla ongelmia. |
|
19.8.2008 klo 11:24 |
Mua jotenki häiritsee sellainen, että miehen pitäisi käyttää kortsua, vaikka se laskee nautinnon tasoa. Mutta jos ei ole muuta vaihtoa, pillerit ei sovi, irtosuhteet jne. Täysin harmitonta ehkäisyä ei ole keksittykään. Eli jos haluaa harrastaa seksiä saamatta lapsia/sukupuolitauteja, niin joskus se kumi on vaan ainut vaihtoehto ja sen takia en itse oikein ymmärrä noita asenneongelmia kortsua kohtaan. Mutta nyt ihan oikeasti lopetan jauhamisen tästä asiasta, sama kai se mulle, mitä muut tekee :) |
|
19.8.2008 klo 12:21 |
"pillerit aiheuttaa haittoja yllättävän monelle -- Koita ymmärtää, että vaikka itsellesi tällä hetkellä pillerit sopivatkin, niin on tosi monia, joille ne ei käy." Etkös osaa lukea, mitä koko ajan olen kirjoittanut? Sivuvaikutuksia aiheutuu monille (muttei läheskään kaikille*), totta, mutta monet niistä sellaisia, ettei ne kuitenkaan haittaa varsinaisesti pillereiden käyttöä. Jos haittaa, niin silloin ne pillerit kuuluukin jättää pois, jos merkinkään vaihto (tai vaikka vaihto renkaaseen) ei auta. (* paitsi ensimmäisen kolmen kuukauden ajan suunnilleen kaikille tulee jotain oireita, mutta se on normaalia ja ne menee yleensä ohi.) Koko ajanhan minäkin olen sanonut, ettei ketään saa pakottaa hormoniehkäisyyn - mutta olen samaa mieltä kortsuistakin (vakisuhteessa, jos muitakin vaihtoehtoja on). "kyllä se hormonien nappailu vaan on vähän eri kokoluokan juttu kuin kumipuvun pukeminen päälle seksin ajaksi." Totta, kondomit on melko paljon ikävempi juttu kuin pillerit. ;o Vaan samaa jauhamistahan tämä nyt tuntuu olevan. Btw, "Jos esim. saan selvitettyä, että järjettömällä migreenilläni on mitään tekemistä pillereiden kanssa, niin vaihdan kyllä erittäin mielelläni hormonit kumiin" Jos on aurallinen migreeni, niin pillereitä ei pahemmin edes suositella, koska ne monesti pahentaa sitä.. Toisaalta, vaikkei ennen olisikaan ollut, niin pillerit voi hyvinkin aiheuttaa sitä; silloin testaus, auttaako merkin vaihto - tai vaikka lopettaa pillerit hetkeksi, ja jos migreeni katoaa, niin syy pillereissä. Eikö olekin yksinkertaista? |
|
19.8.2008 klo 12:50 |
No enpä jaksa jauhaa noihin muihin enää mitään, mutta kiitos vaan tiedoista, mutta olen kyllä perehtynyt erittäin hyvin näihin migreeni+pillerit-juttuihin, joten en kaipaa neuvoja. |
|
19.8.2008 klo 13:16 |
Ohhoh, tästähän vääntö tuli. =) Kukin tehköön niin kuin parhaaksi kokee. Amen, anyone? |
|
19.8.2008 klo 13:35 |
Pakko vielä vetää yks näkökulma tähän aiheeseen. Nimittäin sillon kun minä olin nuori (siitä onkin jo aikaa :P ) niin saimme seurakunnan taholta opetusta siitä, miten ehkäisypillereiden käyttö tappaa jo hedelmöittyneen sikiön. Eli suomeksi sanottuna ehkäisypillereiden käyttö olisi tappamista. Tämä siis siinä tapauksessa jos uskotaan, että ihminen saa ihmisyytensä arvon ja alkaa olemaan elävä olento välittömästi hedelmöityksen jälkeen. Tämä voisi olla yksi syy siihen, miksi joku uskova käyttäisi mieluummin kumia. Itse en jaksa miettiä liian syvällisesti tätäkään asiaa eikä mulla ole kokemusta e-pillereistä. Silti vierastan ajatusta että popsisin pillereitä ollessani terve. Mieluummin saa mies kärsiä:) |
|
19.8.2008 klo 15:29 |
"Itse myös sallisin naisen jättää kokeilematta hormoniehkäisyä, jos ei siihen halua ryhtyä. En itse ainakaan painostaisi ketään vastoin omaa tahtoaan jatkuvalle lääkitykselle, joka pitää kehon luonnottomassa tilassa 24/7, haittoja tai ei." Näinpä. Ymmärrettiinkö minun kirjoitukseni edelleen niin väärin? En ole yhdessäkään kohtaa väittänyt, jottei olisi ihmisiä, joille niistä ei tule haittavaikutuksia. Siitä ei ole kyse, vaan nimenomaan siitä, että ketään ei pidä painostaa kokeilemaan jatkuvaa lääkitystä, jossa on riski saada hormonaalisia haittavaikutuksia ja joka pitää kehon luonnottomassa tilassa. Jos nainen haluaa kokeilla, niin ok, mutta jos ei halua, niin sitten asiassa ei pitäisi olla mitään epäselvää. Asiasta voi tiestysti keskustella, mutta jos ei halua kokeilla, onko vaikkapa tulossa 4 kuukauden päänsärky tai väsymys niin silloin mies, jos ei ole turhan itsekäs, voi tulla asiassa vastaan ja käyttää kortsua tai hommata sterilaation. Ei ole kyse siitä, että "mulle sopii, niin voi sopia sitten toisellekin". On kyse siitä, haluaako ottaa sitä riskiä, ettei sovikaan. Siitä kokeilusta kun voi olla pitkäkin prosessi päästä taas normaalitilaan, jos jotakin tulee: kokeilu kestää useamman kuukauden eikä se keho heti taas toimi entiseen tapaan lopettamisen jälkeen. Tästä on kyse. |
|
19.8.2008 klo 15:30 |
ehkäisypillereiden käyttö tappaa jo hedelmöittyneen sikiön. Ehkäisypilleri estää munasolun irtoamisen, eli ei tässä pitäisi mitään epäselvyyksiä olla. Jos ei sitten arvosta sitä jokakuukautista munasoluaan ihmisenä. :P |
|
19.8.2008 klo 15:44 |
^ Paitsi, jotta oikeasti joskus saattaa hormoniehkäisy sen tehdäkin, jottei hedelmöittynyt musasolu kiinnity. Pääasiallisesti kuitenkin toimii ehkäisemällä ovuloinnin. Niin ja vaikka hedelmöittynyt musasolu ei kiinnittyisi, ei se ole vielä sikiö moniin viikkoihin. Alkiosta sikiöön, ei toisinpäin. (Kyllä minäkin pidän hautajaiset aina muutaman viikon välein tyhjätessäni kuppia raa'asti pönttöön, aina. Kunnon vesihautajaiset. :D) |
|
19.8.2008 klo 16:43 |
Joopa joo, tämä radikaali se on siitä metka paikka, että täällä huoritellaan enemmän kuin yläasteen välitunnilla. |
|
19.8.2008 klo 19:14 |
Jos ei sitten arvosta sitä jokakuukautista munasoluaan ihmisenä. :P Tottakai! Jokaiselle munasolulle pitää olla oma nimi! "Tässä kuussa on Eeron vuoro." |
|
19.8.2008 klo 21:14 |
Migreenistä puheenollen, eikös pillerit + migreeni nosta aivoinfarkti/veritulppariskiäkin melkoisesti? Juuri viime viikolla olin neurologilla, ja hän sanoi että jos hän olisi minä (jolla on krooninen migreeni), hän ei ikinä söisi e-pillereitä. Ja samaan tulokseen olen mäkin kyllä päätynyt. Ei se riski ole sen arvoinen. |
|
20.8.2008 klo 1:52 |
Kiwi, joo, toikin pätee, jos on aurallinen migreeni ja syö nimenomaan yhdistelmäpillereitä (ei minipillereitä). Mulla noita auroja ei onneksi ole eli en sentään henkeni kaupalla pillereitä napsi. Nyt juuri tosin aloitin tauon niistäkin ja testaan (taas) väheniskö kohtaukset yhtään kokonaan hormonittomalla ruokavaliolla :). Sen jälkeen kokeiluun minipillerit. Krooninen migreeni kuulostaa kyllä ihan hirveältä, mulla oli yhteen väliin vähintään puolet ajasta migreeni ja meinasin tulla hulluksi! Koitahan jaksaa. |
|
20.8.2008 klo 3:21 |
Juu ei niitä ole kuin neljä viikossa... :) Betasalpaajat ja verenpainelääkkeet on kokeiltu, eivät auttaneet. Tällä hetkellä syön mielialalääkkeitä kipukynnyksen nostamiseksi, ja jos nämäkään eivät auta, jäljellä on oikeastaan enää epilepsialääkkeet. Jee jee. Oikeastaan oon todella iloinen siitä ettei kaiken tämän päälle tarvitse huolehtia vielä ehkäisystäkin :)! |
|
20.8.2008 klo 6:25 |
Joopa joo, tämä radikaali se on siitä metka paikka, että täällä huoritellaan enemmän kuin yläasteen välitunnilla. No enpä vois olla enempää samaa mieltä. :) |
|
18.9.2008 klo 19:32 |
http://www.mtv3.fi/helmi/ihmissuhteet/artikkeli.shtml/714157?uusimmat_ih... (joo ei silti kannata tuntemattomien kanssa panna ilman kortsua, mutta vakisuhteessa.. ;) |
|
18.9.2008 klo 22:57 |
Meillä ei pillerit sopinut, rengas ei toiminut (ihana 10kk ikäinen poika..) joten ainoaksi jää kortsu. Ihan sopiva ja on se tavallaan siistimpää. Kun sitten on myös asenne että toinen saa tulla jos tulee niin se unohtuu jos on kiire... :P |
|
19.9.2008 klo 18:59 |
Kuparikierukka? (Jos vain yhdistelmäpillereitä kokeiltu, niin minipillerit?) |
|
20.9.2008 klo 9:12 |
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Ehk%C3%A4isypillerit+voivat+kiusata+n... |
|
6.10.2008 klo 17:54 |
Heipä hei... Ajattelin ottaa osaa keskusteluun kertoen omia kokemuksia pillereistä. Olin menossa naimisiin ja aloitin pillereiden syönnin ajoissa ennen hääkuukautta mikä osottautui hyväksi vaihtoehdoksi. Vuodin aluksi kuukauden putkeen verta. Rintani olivat kivikovat ja hyvin suuret. Alkoi ahistamaan/ itkettämään usein. Iholleni tuli kutisevaa ihottumaa jonka raavin verille. Tuli turvotusta ja painon nousua.Paikat kuivuivat ja haluni seksiin laantui. Reippaana tyttönä vaihdoin merkkiä. Jälkimmäinen aiheutti mm. jatkuvaa jokapäiväistä pääkipua. Ummetusta, väsymystä, itkupotkuraivarikohtauksia, äärimmäistä epätoivoa/masennusta, kutinaa iholle, kuivumista yms... Vaivoja oli ja on siis edelleen joka lähtöön. Elimistöni ei ole tottunut vieläkään myrkkyyn vaikka olen popsinut pillereitä jo puoli vuotta. En ole enää mikään teini joten tunnen itseni ja käyttäytymiseni. Pillerit eivät sovi minulle ollenkaan... mieheni on samaa mieltä ja on valmis kokeilemaan muuta ehkäisyä. Helppoahan se tuntuu olevan ottaa pilleri päivässä mutta sivuvaikutusten vaikuttaessa jokapäiväiseen elämään ja yhdessäoloon ja seksiin... olen tullut tulokseen että pelastan mieheni ja avioliittoni jatkuvilta raivareilta lopettamalla pillerit. Ei ihme että miehet ihmettelevät mihin on kadonnut se ihana tyttönen jonka kanssa seurustelivat kun naimisiin menon jälkeen hänestä tuleekin hirviö. ( vain siis jos on alottanut pillerit vasta avioliittoon mennessä). Niin ja tosiaankin joillekin pillerit sopii, minulle ei. Miesten kannattaisi joskus iltalukemiseksi lukea jostain pilleripaketista tai netistä haittavaikutukset joita pillerit saattavat aiheuttaa. Lista on melkoinen.... |
|
6.10.2008 klo 20:35 |
Minttulinnea, kokeilitko ehkäisyrengasta? Sen on monilla toiminut paremmin kuin pillerit. Seksi on tärkeä osa parisuhdetta, eikä miestä saa vasten tahtoa pakottaa kumisukkiin. Pillereitä ei tietenkään missään nimessä kannata kuitenkaan käyttää, jos sivuvaikutukset on samaa luokkaa mitä sinulla. Onneksi on muitakin vaihtoehtoja. |
|
6.10.2008 klo 20:37 |
Lisäys: Pharmaca Fennicassa oli sivuvaikutuksien kohdalla sanottu "Yleiset (>1%): masennus, väsymys ym..." Eli hieman epämääräisesti ilmaistu, tuo yli yksi prosenttia... |