Ehkäisymenetelmien vertailua
Alue: Avioliitto ja perhe
|
17.8.2008 klo 8:52 |
Mulla paino nousi aikanaan pillereiden aloittamisen jälkeen. Olin sitten jonkin aikaa ilman ja nyt olen puolitoista vuotta käyttänyt taas pillereitä. Ei minulla ole mitään sivuvaikutuksia niistä tullut, painokaan ei näillä noussut. Positiivista on ollut esimerkiksi se, että iho on paremmassa kunnossa ja kuukautiskivut vähentyneet huomattavasti. Minä en rupeaisi tuusaamaan kondomin kanssa vakisuhteessa. Se on sitä paitsi kallistakin jos on kovinkin aktiivinen pariskunta. Olen muuten eri mieltä tosta, että ehkäisyrengas olisi halvin. Mulle sitä tarjottiin silloin, kun menin pillereitä uudelleen hakemaan, mutta hinta oli se, mikä ratkaisi. Pillerit tulivat halvemmaksi. |
|
17.8.2008 klo 9:39 |
Ei ehkäisyrengas olekaan halvin. Onko joku niin väittänyt? Minä ainakin puhuin vaan yleisesti hormonaalisesta ehkäisystä, että se on halvempi kuin esim. kondomit. |
|
17.8.2008 klo 9:44 |
oceansoul |
|
17.8.2008 klo 10:51 |
Minua ihmetytti aloituksessa puhe hormonikierukan jokakuisesta uudelleenasentamisesta, eihän se nyt niin mene, viisivuotisia taitavat olla? Itse aloin käyttää yhdistelmäpillereitä aikoinaan kivuliaisiin kuukautisiin. Ensimmäinen merkki näytti toimivan hyvin kunnes erehdyin mittauttamaan verenpaineeni... Useamman vuoden testasin niin yhdistelmäpillereitä, minipillereitä, laastaria kuin rengastakin. Kaikissa sama tulos: verenpaine nousi vaarallisiin lukemiin. Kivut vähenivät kaikissa muodoissa, mutta kroppa |
|
17.8.2008 klo 10:59 |
...yleisesti vastusti ekstrahormoneja. Nyt hormonaaliset valmisteet on pannassa ja kuparikierukka+kondomi on ehkäisynä. Minulla ei ole mitään pillereitä vastaan, vaikka itselleni ei sopineetkaan. Kondomit ovat toimineet meillä eikä herkästi olla jättämässä pois vaikka kierukkakin on turvaamassa. Muutakaan vaihtoehtoa ei ole :) |
|
17.8.2008 klo 11:20 |
^ Mahtaa olla kamalaa ^^ |
|
17.8.2008 klo 13:40 |
Oman etiikkani rajoilla on vähintäänkin kierukka. Senhän eräs päämekanismi lienee hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen esto (erityisesti kuparikierukan tapauksesa?). Kertokaapas joku, mihin eettisiin päätelmiin ootte päätyneet, kun olette keskustelleet "vanhojen ja viisaiden" kristittyjen kanssa aiheesta. Ja tämä kysymys nyt siis nimeomaan teille, jotka laillani ajattelette, että elämä alkaa munasolun hedelmöittymisestä. |
|
17.8.2008 klo 13:41 |
Me ollaan avioliiton alusta asti käytetty pelkkää kumia ja on hyvin ehkäissyt.Nyt viime kuussa aloitin laastarit..! Aluksi oli vaikea löytää hyvää paikkaa,mutta sopiva löytyi tuosta käsivarren puolesta välistä, kyynärpään yläpuolella.Siinä pysyy tosi hyvin!! Vaikka käy joka päivä suihkussa!! Mitäs tyttöystäväsi sanoisi ehkäisyrenkaasta se on kuulemma helppo laittaa ja voi ottaa yhdynnän ajaks pois.Mut pitää kolmen tunnin sisällä laittaa takas!! |
|
17.8.2008 klo 13:57 |
Jiipe: "Senhän eräs päämekanismi lienee hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen esto (erityisesti kuparikierukan tapauksesa?)" Itse asiassa, tuo on lähinnä sen toissijainen mekanismi. |
|
17.8.2008 klo 14:01 |
Jiipe, eipäs nyt levitetä snetään väärää informaatiota kuparikierukasta. Sen teho perustuu ensisijaisesti siihen, että siittiöt eivät pääse kohdunkaulan läpi muuttuneen liman takia. Toissijaisesi se estää hedelmöittynyttä munasolua kiinnittymästä. Kiinnittymisenhän jälkeen raskaus määritellään alkaneeksi, ei sitä ennen. Hormonaalinenkin ehkäisy voi toissijaisesti tehdä sen, jottei munasolu pääse hedelmöittymisen jälkeen kiinnittymään. Etkö tiennyt tätä? |
|
17.8.2008 klo 14:40 |
Pahoittelen epäselvää ilmaisuani. Tiesin ettei se ole kierukan primaarimekanismi. Pitäydyn alkuperäisessä kysymyksessäni, koska käsitykseni elmämän alkamisesta on se, mitä edellä sanoin. Minua kiinnostaa todella paljon tuo rajanveto, koska en suosi ehkäisykeinoja, joissa munasolun kiinnittymisen estäminen on edes sekundaarinen toimintamekanismi. E-pillereilläkin lienee teoreettisesti olla mahdollista estää munasolun kiinnittyminen, mutta niiden toimintaan liittyen kaikkialla ei edes mainita tätä mekanismia (toisin kuin kierukalla; syytä tähän en tiedä). Mutta mihin siis olette vetäneet rajan? Minusta tämä on mielekiintoinen ja tärkeä kysymys. Joten, edelleen viittaan edellisen viestini kysymykseen ja laillani ajattelevien päätelmiin. Ymmärrrän toki, että kaikki eivät ajattele kuten minä, mutta nyt minua kiinnostaa kuulla tällaisten "tiukasti ajattelevien" kantoja. :). |
|
17.8.2008 klo 14:41 |
siis siltä kantilta ajattelevien, että elämä alkaa hedelmöittymisessä. |
|
17.8.2008 klo 14:48 |
Ja jotten leimautuisi nyt aivan liian tiukkikseksi, niin en ole ehkäisyä vastaan. On melkoisen paljon mukavampi harrastaa seksiä parisuhteessa, kun ei tarvitse koko ajan lisääntyä! |
|
17.8.2008 klo 16:03 |
Atte: hm? :) kumpaakaan ei ole koskaan ahdistanut kumienkäyttö. Miestä ehkä vielä vähemmän kuin itseäni. Ja onhan se siistimpääkin tietyllä tapaa ;) Kierukan suhteen ei ole tunnontuskia. Minulle uusi elämä alkaa vasta kun hed. munasolu kiinnittyy kohdun seinämään. Siihen saakka se on vain solurypäs. Osa ei kiinnity luomunakaan. |
|
17.8.2008 klo 16:50 |
..ja monet kiinnittyneistäkin päätyy keskenmenoon ennen kuin nainen edes mitään tajuaa. |
|
17.8.2008 klo 17:59 |
Miten olisi sitten tämmöinen puikko? http://www.tamro.fi/tamroFi.nsf/all/C91CD0F29614A3FBC22573D70043FC16?ope.... Törmäsin yksi päivä aiheesta lueskellessani tuollaiseen, ja se vaikuttaisi melko hyvältä, varsinkin jos se riittäisi suojaksi yksinään (niin kuin tuossa kai vähän lupaillaan). Itse olen myös sitä mieltä, etten aio hormoninappeja naamaani pistää edes kokeilumielessä, joten tuo voisi olla yksi potentiaalinen vaihtoehto. Onkohan kellään kokemuksia? |
|
17.8.2008 klo 18:23 |
Noista hormoneista puhuttaessa ois kuitenkin ihan hyvä selvittää, kuinka paljon niissä valmisteissa sitä edes on. |
|
17.8.2008 klo 18:39 |
Erikoista, olen usein kuullut että kemiallinen ehkäisy ei ole mitenkään erityisen tehokas verrattuna vaikkapa kondomiin tai yhdistelmäpillereihin että ei tuota välttämättä voi suositella. Hormoneista toisaan nehän ovat aika yksilöllisiä ne vaikutukset, esim. jälkiehkäisyssähän pitäisi olla mieletön hormonisatsi niin itselleni ei jälkiehkäisystä tullut juurikaan oireita siinä missä eräs ystäväni joka jälkiehkäisyn veti ei kyennyt ko. pilleriä sisällään pitämään. Njoo, en jälkiehkäisyä suosittele tässä kuitenkaan mutta eihän hormonien teho selviä kuin kokeilemalla. |
|
17.8.2008 klo 19:45 |
Nooooo tota, mulla ei ole siihen oikeastaan mitään erikoisia perusteluja. Se vain, että jostain syystä se alkoi tuntumaan huonolta, siis henkisesti. Jonkin aikaa tämänkin jälkeen niitä söin, kunnes pidin tauon, enkä enää halunnut aloittaa niitä ollenkaan. Nyt ollut 3 vuotta ilman. Tuntui vaan siltä. Yllättävän monella on ollut samanlaisia fiiliksiä, kun ollaan juteltu. Ehkä siinä on jotain sellaista, että on se kuitenkin aikamoinen vieras hormoonipaukku minkä elimistöönsä nappaa. En kuitenkaan vastusta e-pillereiden käyttöä ja ne oli oikein kätevä ehkäisykeino kyllä. Käyttäkää muut vaan :) |
|
17.8.2008 klo 22:19 |
Ei ehkäisyä ollenkaan. |
|
18.8.2008 klo 9:45 |
Hazu, Tuota Pantentex ovalin valmistajaahan on jo ajat sitten kritisoitu siitä, että se antaa väärää infoa puikon tehosta. Yleisesti on tiedossa, että se ei käytännössä riitä yksinään. Siksi lekurit ja apteekkityöntekijät neuvovatkin, jotta sitä käytetään lähinnä kondomin kanssa lisävarmistuksena. Kerran kokeilimme, kun olin hommanut juuri kierukan. Ajateltiin alkaa käyttää sitä lisävarmistuksena ovuloinnin aikaan. Tulos oli se, jotta lopulta sitä vaahtoa oli tahmaisena pitkin lakanoita, ja miehen oli tuskaa kusta parin päivän ajan kun kirveli ja kuumotti. Annettiin kaveripariskunnalle sitten ne loput kymmenen puikkoa. |
|
18.8.2008 klo 12:44 |
Hormonikierukkaa muuten pidetään aina 5 vuotta, eikä todellakaan ronkita kuukausittain. mut se on taas enenpi synnyttäneille naisille. Mulla on ja se on hyvä, hormoni vaikuttaa paikallisesti joten sitä ei tarvitse olla niin paljoa. Koviin vuotoihinkin se on auttanut. Pillereitä en vaan suostuisi ottamaan, kasvainten yms muiden pelossa. Parasta oli tulla heti raskaaksi, niin ei ikinä tarttenut pillereitä käyttää. Kondomi on ehdottomasti järkevin keino ehkäistä, jos ei ole synnyttänyt, eikä halua hormoneja. jos hormoneja haluaa, niin kannattaa sit käydä ehkäisyneuvolasta tiedustelemassa, minkälaisia hormonivalmisteita miehille on tarjolla, esim. kehitteillä jossain vaiheessa oli joku peniksen juureen joka kuu pistettävä ruiske. |
|
18.8.2008 klo 13:18 |
esim. kehitteillä jossain vaiheessa oli joku peniksen juureen joka kuu pistettävä ruiske. Not in a million years =D Hyi hyi... |
|
18.8.2008 klo 13:21 |
Juu Atte, aika ällöä, mutta siis tulee varmaan vähän perspektiiviä, kun miettii omalle kohdalleen tätä hormonaalista ehkäisyä, et haluisko itse. Moniko mies haluaa niellä pillerin, josta saattaa vaikka tulla haluttomaksi tai vihaiseksi? Moniko haluaa edes kokeilla? Miten pieni vaiva se kortsu on tommoseen verrattuna. |
|
18.8.2008 klo 14:04 |
Miten pieni vaiva se kortsu on tommoseen verrattuna. No niinpä. Kieltämättä joskus vähän harmittaa miehillä aika yleinen asenne, että ei voi käyttää kortsua, kun se ei tunnu niin kivalta ja kai se nainen nyt voi hormoneita nappailla, vaikka vähän tuliskin sivuvaikutuksia, pääasia, että miehestä tuntuu mahdollisimman hyvältä. Ärrh. Eikä se kortsu mitään nautintoa vie, vika on jossain muualla, jos moista väittää. Tuli muuten mieleen vielä yksi sivuvaikutus, jota ainakin omat pillerini aiheuttavat (muillakin kuin itselläni kokemusta): selluliitti. Ei nyt ehkä haitoista pahimpia, mutta aika ärsyttävää silti. Ja kyllä, kun pillereistä pitää taukoa, niin iho tosiaan siliää kummasti. Viestiä muokattu 18.8.2008 klo 17:32, muokkaaja: Atte |
|
18.8.2008 klo 15:46 |
"Hormonikierukkaa muuten pidetään aina 5 vuotta, eikä todellakaan ronkita kuukausittain. mut se on taas enenpi synnyttäneille naisille." Eipä ole kun molemmat kierukat käyvät aivan yhtä hyvin sekä synnyttäneille että synnyttämättömille. Tuo on sellainen vanha myytti, jota nykyajan lääkärit tiedoillaan koettavat korjata. Oli muuten jokin aika sitten kehitteillä hormoniehkäisy miehille, mutta kun näille koehenkilöille oli tullut useille samantapaisia sivuvaikutuksia kuin naisillekin, niin koko homma pistettiin jäihin. Mistähän se kertoo? |
|
18.8.2008 klo 17:07 |
Niin, mitä nyt haluttomuus ja raivokohtauksiet naisella merkkaa. Nehän kuuluu naiseuteen.... (ehkäisyvälineiden kehittelijöiden mielestä?) |
|
18.8.2008 klo 17:33 |
Moniko mies haluaa niellä pillerin, josta saattaa vaikka tulla haluttomaksi tai vihaiseksi? Moniko haluaa edes kokeilla? Ennemmin otan pillerin kuin pistoksen peniksen juureen. Uh, puistattaa koko ajatus. |
|
18.8.2008 klo 19:02 |
Joo. Helppo se on naisten puhua kortsusta. Pitää tunkea ylipieni muovinpala Heivarin ympärille. En valittais, jos olis tarpeeksi valikoimaa kortsun koon suhteen. |
|
18.8.2008 klo 19:18 |
^ Helppohan se on miesten valittaa, kun sitä ehkäisyä ei pidä pitää koko aikaa päällä. ;) |