Atopia ja allergiat

Alue: Terveys

12.8.2008 klo 14:41

valonlapsi12
Käyttäjä

Onko täällä muita jotka sairastavat atopiaa tai joilla on paljon allergioita? Kokemuksia ja vinkkejä ja saa myös vuodattaa. Ja rohkaisujakin jos sellaisia löytyy.

18.8.2008 klo 10:35

lissu
Käyttäjä

Atopiaa on ja joitakin allergioitakin. Ei onneksi kovin pahana nykyisin. Nykyisin lähinnä käsi-ihottuma vaivaa ja siitepölyt jonkin verran, mutta ilman lääkitystä lähes pärjäillään allergioiden kanssa ja ihottumien kanssa on oppinut sen, että kaiken A ja O on vedenlotrauksen välttäminen ja perusrasvaus - jos sen muistaa niin ihottumatkin pysyy melko vähäisinä tai kokonaan poissa. Toki välillä ihottuma on tosi pahana, mutta onneksi pääasiassa melko lievänä kuitenkin. Joka tapauksessa itse en koe atopiaa tai allergiaa vaivana - lähinnä siihen on tottunut ja se kuuuluu osana minuun. Mieluummin "kärsin" näistä kuin jostakin muusta/vakavammasta sairaudesta.

Voimia kaikille, joilla atopiaa ja allergiaa on! Varsinkin, jos ne ovat pahoja! Ymmärrän kyllä, että tällöin elämä ei ole helppoa ja välillä saa täysin voimin taistella, että esim. iho pysyy edes jonkinlaisessa kunnossa (kokemusta on aikanaan siitäkin)..

18.8.2008 klo 17:35

valonlapsi12
Käyttäjä

Joo, mulla on nyt joulusta lähtien ollut tosi kamalassa kunnossa tää iho. on kokeiltu valohoitoa, kortisonia sisäisesti, erilaisia voiteita (protopicia ja kortisonivoiteita) ja allergiatesteissäkin kävin. Olen allerginen niin monelle asialle, että en edes jaksa ruveta niitä tähän luettelemaan. Kaikki yleisimmät hedelmät paitsi banaani ja päärynä (siitäkin joku lajike kutittaa kurkkua). Lisäksi vihanneksia ja mausteita ja uusimmissa testeissä ilmeni että olisin rukiille, vehnälle, kauralle ja ohralle sekä tattarillekin allerginen, mutta en ole millekään dieeteille ryhtynyt, lääkäri sanoi ettei se olisi kuitenkaan aitoa vlija-allergiaa koska gliadiinille en ollut allerginen. Ja lisäks kaikki hajusteet ja väriaineet pesuaineissa yms ärsyttää, enkä käytä ollenkaan hajuvettä ja todella harvoin meikkiä. Eläimistä koira, kissa ja hevonen ainakin aiheuttavat oireita.

Kutina on aivan kauheeta, joskus luulen tulevani hulluks kun syyhyää joka paikasta, ei sais tietenkään raapia koska se vaan pahetaa sitä kutinaa ja tekee ihon hirveen näköseks. Oon juossut ihotautilääkäriltä toiselle, mutta mistään ei tunnu olevan mitään apua. Jumalalta olen rukoillut paranemista ja niin on äitinikin ja nuortenilloissa on joskus muistettu mua rukouksin, toivon yhä että Jumala tekisi ihmeen mun kohdalla, olisi ihana elää normaalia elämää :/. Mutta itellä vaan usko sellaseen ihmeeseen on liian pieni, vaikka uskon kyllä että Jumala voi ihmeitä tehdä, omalla kohdalla sen uskominen vaan on niin vaikeeta..

18.8.2008 klo 18:37

keskeneräinen
Käyttäjä

Oon kans allerginen mm. kissoille, siitepölyille, pölyille jne... Helposti tulee lisää allergioita, kun on jo se alttius. Eniten harmittaa kissa-allergia, kun oon niin eläinrakas. Ehkä jossain vaihees meen siedätyshoitoon. Atooppinen iho on ollu mulla pienestä pitäen. Onneks kutina pysyy poissa noilla antihistamiini reseptilääkkeillä. Harmi vaan että naama on jatkuvasti punainen, syytä ei oo vielä löytyny. Onks teillä kokemusta siedätyshoidosta??

Jatkuva nuha on ollu allergiassa ehkä raivostuttavinta, kunnes mulle määrättiin uus ääke Telfastin tilalle. Nyt käytän Duactia mikä on vieny ONNEKS ton riesanuhan pois. Duact ei oo varsinainen allergialääke ja periaattees kuurimuotoinen. Suosittelen kuitenkin lämpimästi! Ihanaa kun ei tarvi olla nenäliinaa koko ajan mukana :D

18.8.2008 klo 19:57

valonlapsi12
Käyttäjä

Ite en oo ollu siedätyksessä, mutta yks mun kaveri on käyny siellä aika kauan. En tiedä onko siitä ollu sille mitään apua, yleensä se vaan tulee kipeeks aina sen siedätyspäivän jälkeen :/. Mutta sehän on ihan ihmiskohtaista, että miten se kelläkin toimii.

19.8.2008 klo 0:25

lissu
Käyttäjä

Olen ollut itseasiassa siedätyshoidon toteuttaja joskus - omaa kokemusta siis ei ole, mutta pistäjän näkökulma kuitenkin. Usein piikistä saattaakin tulla vähän sairas olo, mutta yleensä se ei kestä kauaa ja antihistamiinit auttavat ja jos oikein paha reaktio tulee niin sitten on avuksi adrenaliinipiikki.
Siedätyshoidon tehosta sen verran, että se ei näy heti, vaan vasta pidemmän ajan kuluttua - joillakin vasta koko siedätyshoidon jo päätyttyä (hoito siis kestää parisen vuotta). On kyllä joitakin jotka kertoivat hoidon tehon huomanneen jo seuraavana siitepölykautena hoidon aloituksesta. Mutta teho siis tosiaan on hyvin yksilöllistä - toisille teho alkaa näkyä nopeammin ja toisilla hitaammin, ja toisilla oireet helpottavat hoidon myötä kokonaan ja toisilla taas apu on vain vähäistä - ja kaikkea tältä väliltä. Suurin osa tapaamistani siedätyshoidossa kävijöistä ovat kuitenkin olleet tyytyväisiä.
Uutena nykyisin on muuten piikittelyn sijaan tullut tablettisiedätys - mutta sitä ei vissiin ole kuin johonkin tiettyyn allergiaan vasta ja harvemmassa paikassa sitä vielä toteutetaan?!

19.8.2008 klo 0:29

lissu
Käyttäjä

tuli virheellisesti pari vuotta siedätyshoidon kestoksi.. 3 vuotta se muistaakseni yleensä kestää..

30.1.2009 klo 1:34

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Mitäs valonlapselle nykyään kuuluu?

30.1.2009 klo 13:22

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Niin joo. Mul on atopia ja loppumaton lista allergioita. Pahimmat allergiat mulla on hauki=anafylaktinen shokki, kananmuna=mahalaukun tyhjäks oksentaminen ja melkeen 39kuumetta, kana=pahoinvointia ja pientä kuumetta, askorbiinihappo=1-2viikkoo kestävä järjetön hengenahdistus, trimopan=kurkku turvoksiin ja piikille, nauta=haju tai kosketus nielun ja naaman turvotus, maito=kosketus tai tuotteen lämmitys nielun ja naaman turvotus.. Lista on loppumaton. Tossa nyt ne jotka ovat jääneet erityisesti mieleen :-D

30.1.2009 klo 15:20

Anskutin
Käyttäjä

Mulla on kanssa aika laajat allergiat. Kotimaiset viljat ja soija varmaan rajoittaa elämää eniten. Sitten on joitain vihanneksia (tosin useimmat sopivat keitettynä) ja laktoosi-intoleranssi (hyla käy). Eläimet ja yleisimmät siitepölyt myös. Reagoin lähinnä suolioireisesti.

2.2.2009 klo 1:02

Aycea
Käyttäjä

Lähinnä lääkeaineallergioita ja sitten se pahin riesa: aurinkoihottuma. Alkoi teini-iässä ja oli pahimmillaan kaksi-kolme vuotta sitten. Jostain syystä pari viimeistä vuotta ovat olleet äärimmäisen helppoja, lähinnä iho nyperöityy ja kutisee pari viikkoa. Onneksi ei ole yhtä pahana kuin joillakin sukulaisilla, jotka tarvitsevat siedätyshoitoa talvisin.

2.2.2009 klo 14:50

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Mulla on joskus ollu kans tota aurinkoihottumaa. Se osaa olla kyl tosi ärsyttävää. Sit mulla tuppaa kans suolisto reagoimaan moneen allergiaa aiheuttavaan aineeseen. Se on tosi inhottavaa. Ku mul ei muutenkaan taho ruoka imeytyy kunnolla. Sit helposti jää ikäänkuin päälle se vatsan ja suoliston ärsytys ja sillo on ihan sama mitä syö ku mikään ei pysy mahassa. Tekee tosi hyvää tälle alipainolle :-D sillon ku pystyin syömään lihaa, sain pidettyy painon 42. Nyt se on aika tarkkaan 40. Pitäs vaan yrittää pitää huolta ettei enää laskis.

2.2.2009 klo 14:51

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Mun yhel kaveril oli muuten ainakin aikoinaan kylmä ja kuumaallergia :-D se raukka kärsi kesät ja talvet. Lääkäri oli sanonu sille et ainut mitä se voi tehä on muuttaa toiseen maahan asumaan. Vielä se silti suomessa asuu :)

27.2.2009 klo 1:17

olento
Käyttäjä

Atooppinen ihottuma/iho, astma ja allergioita ollu vähä joka lähtöön, välillä ei oo lähes mittään saanu syyvä, välillä kaikkee. nyt ei oo ruoka-aineallergioita, vaan elukka-allergiat, ja astma tietennii, ja ihottumakin ei hirveesti enää oireile.:)

4.8.2009 klo 0:48

piiskalinko
Käyttäjä

Vajaa vuosi takana siedätyshoitoa piikitettynä (saa enemmänkin jo tabletteina) ja ei sitten minkään valtakunnan nenän, silmien ja korvien kutinaa. Pääasiallisena syyllisenä timotei, altistus tuli muutamalle muullekin, mutta nyt ei mitään. Kiitos Herralle =D

Jäljellä vielä kaksi vuotta, mutta omasta puolesta suosittelen todella lämpimästi. Ei tartte popsia antihistamiineja ja suihkia nenäsuihkeita. Halle!! =D

4.8.2009 klo 1:22

valonlapsi12
Käyttäjä

Puoli vuotta sitten todettiin että mun iholla on lisäksi sellanen sieni, rasvahiiva, jota myös kutsutaan seborrooiseksi ihottumaksi. Oon lisäks sille sienelle allerginen. Se ei tartu muihin ihmisiin musta. Sitä ei kuulemma saa koskaan kokonaan iholta pois mutta sitä voi hoidoilla vähentää. Oon syönyt kaks sienilääkekuuria sisäisesti ja käytän pevisone-voidetta sekä ketokonazol-shampoota. Kun on kuuri päällä, iho on siedettävä mutta kun ei ole, se menee kamalaksi. uskon että suurimmat ongelmat mun ihossa johtuu tällä hetkellä tuosta sienestä. Jos sitä ei olisi, selviäisin atopiani kanssa varmaankin ihan hyvin. Toivon että Jumala vois parantaa mut tästä, olisi hienoa jos joku voisi rukoilla mun puolesta. Samasta ongelmasta kärsivät tai asiasta muuten tietävät saa myös antaa vinkkejä jos tietää jotain.

Viestiä muokattu 4.8.2009 klo 1:24, muokkaaja: valonlapsi12

4.8.2009 klo 2:00

mangoliini
Käyttäjä

mulla on atooppinen iho. pienenä olin aivan punainen ja verillä öiden jälkeen kun unissani raavin,, mutta nykyään on vain kuiva iho, etenkin käsitaipeet ja kämmenselät. talvella on pahinta. kaakao saa ihon ärtymään jos sitä syö paljon.

yksi vinkki, en ole lukenut teidän muiden viestejä ku nopsasti vaan tämän kirjoitan, joten toivottavasti en toista ketään, mutta tällainen: jos mahdollista niin pese käsiäsi järvivedellä. olin viikon kerran mökillä ja käsienpesuvesi otettiin järvestä. se teki ihmeitä iholle! myöhemmin kun äidille sitä ihmettelin niin hän sanoi että hän on kuullut, että järven vedessä on jtn hyvää tekevää.

se oli hyvä kokemus. muutetaan järven rannalle. :)
allergiaa? hevonen, kissa, kani ja ehkä heinä. pöly ja home.

5.8.2009 klo 23:05

vompatinhäntä
Käyttäjä

miulla on ollut atoopponen ihottuma jalanpohjissa jotain 10 vuotta. kokeillut erilaisia voiteita Tosi paljon eikä mistään ollut mitää apua kunnes protopic tuli markkinoille ja johan rupes homma toimimaan. sitä oon jytkiny ja ny pystyy juoksemaan jne ilman tuskia. nyt oon pärjänny ilman voidetta mikä on supermoinen ihme. mut suosittelen noita takrolimuusivoiteita, tekee ihmeitä joillekki!

24.1.2011 klo 15:41

klea
Käyttäjä

Onkos kukaan kuullut Denovasta. Mun kaveri sano että se auttaa ihottumaan. Oon koittanut kaikkea viimeks kortisoonia ja ihosta tuli ku norsun iho. Tää on joku ihmevoide. Tietoo??? joku denova.fi