Narsistinen persoonallisuushäiriö
Alue: Terveys
|
1.12.2008 klo 19:41 |
Ja mitenköhän ne voidaan tilastoida kun harva tietää ja myöntää olevansa sairas? Narsistin yksi luontenpiirre on että ei myönnä vikojaan. |
|
10.12.2008 klo 14:43 |
En tiedä, miten voidaan tilastoida... |
|
19.1.2009 klo 22:08 |
Tuleepahan vain mieleen, että jos kerran on olemassa näitä hirveän kauhean pahoja ihmisiä eli narsisteja, jotka ovat pahempia kuin kukaan toinen ihminen, ja jotka pitää hylätä sen takia, että he ovat kaiken pahan alku ja juuri, miksi kukaan ei ajattele sitä ,että joku on haavoittanut heitä heidän ollessaan vielä avuttomia lapsia ("narsismi" kuulemma syntyy varhaisessa lapsuudessa)? Mksi kukaan ei näe heitäkin Jumalan luomina, jotka tarvitsisivat paljon kipeämmin rakkautta kuin kukaan niistä, jotka ovat vahvoja, joilla on paljon ystäviä ja rakkautta ympärillään? Tiedän, ei toinen ihminen voi auttaa "narsistia", koska hänellä ei ole voimaa elää narsistin elämää, kantaa hänen taakkojaan, koskettaa häntä sinne, missä tyhjyys ja täyttymättömät lapsen tarpeet ovat. Olisi vaan kiva tietää, miten Jumala näkee "narsistin" ja ei-narsistin eron. Ihminen, joka on jäänyt siinä määrin vaille, että hän ei osaa rakastaa, ei mielestäni tarvitsisi toisten tuomioita enempää. Eikö hänkin voi tyhjyydestään huolimatta toimia Jumalan mielen mukaisesti elämässään. Tai ainakin olla vapaa synnistä, tuomiosta ja kadotuksesta, koska Jeesus Kristus on lunastanut hänet vapaaksi. Toinen asia sitten on, jos alkaa tieten tahtoen toimia väärin - sehän olisi tuomittavaa. Eikö myös Raamattu opeta, että kaikki ovat syntymästään synnin, tuomion ja kadotuksen alaisia, ja sen takia Jumala tuli ihmiseksi, että kaikkein kurjinkin narsisti saisi omistaa iankaikkisen, uuden elämän Jeesuksessa Kristuksessa. Olen muutamien tähän keskusteluun osallistuneiden kanssa samaa mieltä siitä, että potuttaa tämä jatkuva narsistien etsiminen sieltä, täältä, tuolta. Narsistiksi luokittelu on muodikas, pirullisen viattomalta näyttävä tapa hylätä toinen ihminen, koska hänen syntinsä tulee esiin suhteessa meihin. Toisaalta en usko, että kellään on voimaa olla sellaisen ihmisen lähellä, jonka täyttymättömät tunnetarpeet ovat muuttuneet sairaaksi lähellä olevien alistamiseksi ja hallitsemiseksi. Itse ainakin olen tietyissä tilanteissa ollut pakotettu ottamaan etäisyyttä, koska tietyn ihmisen lähellä oleminen on toistuvia kertoja tuntunut tosi pahalta, suorastaan mahdottomalta, koska olen kokenut tulevani loukatuksi, eikä toinen tunnusta, että hän olisi tehnyt tai sanonut mitään loukkaavaa, vaan kaikki on ollut pelkästään minun syytäni. Viestiä muokattu 19.1.2009 klo 22:14, muokkaaja: john78 |
|
19.1.2009 klo 22:26 |
Joo, kyllä muhun kolahtaa se, että narsisti on sisältä oikeasti tosi kipeä. Kaikki se ylpeys ja kovuus on kuorta vain, ja hän on tosiaan kokenut torjumista ja hylkäämistä jo lapsuudesta saakka. Se on vähän kaksipiippuinen juttu. Vaatii tasapainottelua kyetä kohtelemaan sellaista ihmistä sekä rakkaudella että vetäen kuitenkin selkeät rajat, ja tähän eivät yleensä pysty ainakaan juuri he, jollaisia esimerkiksi narstistit valitsevat vaikkapa puolisoikseen. Mietin, että voisiko oikeanlainen ihmissuhde (ei välttämättä parisuhde), johon on vedetty terveet rajat ja jossa narsisti saa kokea ehdotonta rakkautta, jopa herättää narsistia näkemään sairautensa. |
|
19.1.2009 klo 23:12 |
Mietin, että voisiko oikeanlainen ihmissuhde (ei välttämättä parisuhde), johon on vedetty terveet rajat ja jossa narsisti saa kokea ehdotonta rakkautta, jopa herättää narsistia näkemään sairautensa. Tuo oli hyvin sanottu mielestäni! Haluaisin uskoa, että narsistisiin häiriöihin sairastuneet voisivat parantua muullakin kuin lääkkeillä ja kalliilla psykoterapioilla, nimittäin rakkaudella. |
|
23.2.2009 klo 3:09 |
Kauniita ajatuksia jotka eivät toimi. |
|
8.3.2009 klo 19:16 |
Rakastaminen on joskus niiiin vaikeaa...kun ihmiset on niin älyttömän vaikeita. Ja ihmiselle on yleensäkin vaikeaa rakastaa..pyyteettömällä agape-rakkaudella. |
|
9.3.2009 klo 1:56 |
Kauniita ajatuksia jotka eivät toimi. Onneksi Jumala rakastaa narsistien lisäksi myös pedofiileja jnejne. |
|
9.3.2009 klo 22:25 |
Mietin, että voisiko oikeanlainen ihmissuhde (ei välttämättä parisuhde), johon on vedetty terveet rajat ja jossa narsisti saa kokea ehdotonta rakkautta, jopa herättää narsistia näkemään sairautensa. Tai sitten narsisti yksinkertaisesti kävelee tämän onnettoman ihmisen ylitse ja käyttää tätä välineenä saavuttaakseen lisää huomiota ja paremman aseman yms. |
|
9.3.2009 klo 23:46 |
Ei, mutta niin kuin sanoinkin, jos on kyseessä sellainen henkilö, joka pystyy pitämään terveet rajat eikä anna kävellä ylitse. Itse olen kokenut sekä Jumalan että puolisoni taholta, että minut on "rakastettu terveeksi" joistakin asioista. Paljon helpommissa asioissa kuin narsismi mutta mietin, soveltuisiko sama asia myös narsismiin. Se on käsittämätöntä mitä ehdoton rakkaus voi saada aikaan, sellainen jossa ei anneta kävellä yli ja pidetään puolensa mutta rakastetaan huolimatta toisen teoista. Mietin vain, mitä sellainen voisi saada narsitissa aikaan. Voisiko se saada narsistia havahtumaan - mistä tosin on vielä pitkä matka tervehtymiseen, mutta silti. Onhan kuitenkin niitä narsisteja, jotka lopulta tunnistavat ongelmansa. Joskaan en tiedä, kuinka moni niistä vähäisistä etenee siltikään eteenpäin. Tarkennettakoon, että en siis sitä tässä mieti, että kaikki maailman narsistit parantuu jos saa vähän rakkautta vaan sitä, voisiko kukaan narsisti oikeissa olosuhteissa toisten ihmisten välityksellä huomata ongelmansa. Sinänsä uskon, että Jumalalle on kaikki mahdollista ja hän voi myös auttaa narsistia täyttämällä hänen lapsuudessaan vaille jääneitä tarpeitaan. Sitä myös eheytymiseksi kutsutaan. |
|
10.3.2009 klo 15:29 |
Oletteko huomanneet, että uskovissakin piireissä on yllättäen myös narsistisia ihmisiä. Jotenkin sillai aika mielenkiintoinen ilmiö, että kristillisispiireissä liikkuu erittäin sairaita ihmisiä, jotka luulee olevansa terveitä. Paras tapa päästä eroon narsistista on antaa anteeksi ja pysyä erossa, rukoilla hänene puolestaan. Ei ole pakko olla ihmisen lähellä, joka saa sut tuntemaan syyllisyyttä aivan käsittämättömillä keinoilla. Se on itsesuojelua. Kyllä narsistin kanssa pystyy elämään, mutta silloin pitää osata näyttää kunnioitusta ihmistä kohtaan ja muutenkin olla mieliksi, mutta eriäviä mielipiteitä ei kannata olla. Tosin mielistely on hyvä, mutta se voi olla rastavaa. |
|
10.3.2009 klo 15:38 |
Mahtaako kukaan tietää näin suurinpiirtein narsismin ja epävakaan persoonallisuushäiriön erot? Yhtäläisyyksiä näissä ainakin on. Miten nuo erottaa toisistaan? |
|
12.7.2009 klo 17:09 |
^ mua on askarruttanut ihan sama kysymys. |
|
12.7.2009 klo 17:35 |
On niissä suuriakin eroja. Olen asunut narsistin ja epävakaisen persoonallisuushäiriöisen kanssa samassa talossa. Epävakaiselle tyypillistä on, että läheiset ihmissuhteet on vaikeita, muutenkin pitää etsiä minä kuvaa ja sillai. Narsisti taas kokee olevansa yläpuolelle ja on sillai pahemmassa kunnossa. Tätä on vaikea selittäää- -- |
|
19.8.2009 klo 19:25 |
http://www.aamulehti.fi/teema/terveys/58260.shtml Läheiseni naisen aviomies oli ihan täsmälleen tälläinen. He ovat olleet erossa jo useita vuosia mutta helvetti jatkui vielä senkin jälkeen. |
|
3.11.2009 klo 14:11 |
Mulla oli tällainen narsisti-ystävä. Tiivistä ystävyyttä kesti abaut 3 vuotta, jonka aikana menin ihan sekaisin ja avioliittoni melkein tuhoutui. Ajattelin heti aluksi, että tossa ihmisessä on jotain outoa, mutta luulin, että se on vaan jotain mun tyhmiä epäilyksiä. Yritin auttaa häntä, kun hän sanoi olevansa välillä masentunut yms. ja hän käytti vain sitä mua vastaan. Hän yritti manipuloida mua uskomaan, että olen biseksuaali ja kyllä Jumalakin hyväksyy tällaiset monisuuntautumiset. Raamattuhan nimenomaan puhuu niitä vastaan. Kohta hän sanoikin haluavansa mun kanssa kokeilla bisuhdetta ja mä olin ihan sekaisin. Ja tämä nainen on naimisissa ja hänellä on kaksi lasta. Itselläni on vielä haavoja kaikista hyväksikäytöistä ja muista ja mä annoin itseäni taas käyttää hyväksi enkä edes tajunnut, kunnes Jumala veti mut onneksi pois sieltä. Ja oikeasti, menin lankaan ja uskoin kaiken. Hän kertakaikkiaan sai mun järjen sumennettua. Kaiken kukkuraksi hän on seurakunnassa hyvin näkyvällä paikalla ja käyttää muihin naisiin tätä samaa taktiikkaa siellä tai ainakin yritti myös samoja asioita mun ystävälle. Toivon, ettei hän enää tee mitään sellaista. Hän loukkasi mua monta kertaa todella pahasti tahallaan ja nauroi vielä sen perään, kun aloin itkemään. Valitettavaa on se, ettei juuri kukaan usko, mitä hän teki mulle, vaan monet meidän seurakunnassa pitää minua lesbona ja hän on kääntänyt kaiken syyn mun niskoille. Nyt tämä nainen saa puhtain paperein jatkaa elämäänsä. Minä ja aviomieheni menetimme ystäviämme ja halveksinnan kohteeksi, samoin eräät ystävämme. Olen kuitenkin hänelle anteeksi antanut ja rukoilen hänelle Jumalan siunausta ja pelastusta, mutta olen huomannut, mitä vähemmän tekemisissä olen tämän ihmisen kanssa, sitä paremmin voin. Jos olen vähänkään tekemisissä tän ihmisen kanssa, hän yrittää taas koukuttaa uskomaan kaiken ja tekee tuhoa. |
|
4.11.2009 klo 2:14 |
Minun työpaikkallani ja koulussa olen joutunut naristisen ihmisen uhriksi ja molemilla kerroilla olen itse joutunut sairaslomalle. |
|
4.11.2009 klo 2:37 |
Mahtaako kukaan tietää näin suurinpiirtein narsismin ja epävakaan persoonallisuushäiriön erot? Yhtäläisyyksiä näissä ainakin on. Miten nuo erottaa toisistaan? En tunne ketään narsistia, mutta yhden henkilön jolla on epävakaa persoonallisuushäiriö. Hänestä tulee lähinnä vaikutelma, että hän on todella kiltti. Todellisuudessa on kai kyse siitä, että oma persoonallisuus on tosiaan jotenkin hukassa ja hän antaa muiden ihmisten liikaa määritellä itseään ja tunteitaan. Epävakaasta persoonallisuushäiriöstä voi kuitenkin parantua. |
|
4.11.2009 klo 2:42 |
Narsisti on kaikkea muuta kuin kiltti. Hän on kiltti vain niille, joista hänelle on hyötyä. |
|
12.11.2009 klo 18:55 |
On kokemusta, kesti kauan tajuta totuus, pahinta on se ettei kukaan usko sinua tai ymmärrä, voin valehtelematta sanoa että oli todella lähellä ettei minusta tullut mielenterveystoimiston kanta-asiakasta. Koin ko. henkilön seurassa (ja kaikessa yhteydenpidossa) suunnatonta pahaa oloa, syyllisyyttä, huonommuuden ja alemmuuden tunnetta. Tällaista henkilöä ei voi kritisoida millään tavalla sillä hän yksinkertaisesti musertaa sinut, ko. henkilö näki mun kiltin ja vilpittömän luonteen ja käytti minua hyväkseen vuoden päivät (ensin olin teraupeutti, myöhemmin poikaystävä joka antoi kaikkensa ja jota petettiin). Narsistit eivät tunne loppupeleissä minkäänlaista myötätuntoa tai sääliä muita kohtaan, heillä ei ole omaatuntoa, tämä henkilö petti minua vuosien takaisen (nyk. entisen) parhaan ystävänsä poikaystävän kanssa, nämä kaksi suunnittelivat että pari eroaa myöhemmin mikä tapahtuikin. Eron kynnyksellä tämä narsistipaska oli "vilpittömästi" "tukemassa" ystäväänsä erossa (minkä oli itse aiheuttanut), kun hänen ystävänsä alkoi myöhemmin haistaa palaneen käryä narsisti otti tämän esille tyyliin: "Miten saatat? Minä annoin sinulla kaiken tukeni erossa jne." |
|
21.3.2010 klo 20:31 |
Oletteko huomanneet, että uskovissakin piireissä on yllättäen myös narsistisia ihmisiä. Jotenkin sillai aika mielenkiintoinen ilmiö, että kristillisispiireissä liikkuu erittäin sairaita ihmisiä, jotka luulee olevansa terveitä. Ikävä kyllä olen törmännyt sielunhoito työssä tälläisiin tapauksiin!! Olen myös nähnyt Pyhän Hengen vaikuttavan työn,kun ollaan haluttu tehdä täyttä totta ja irti sanouduttu pimeyden hedelmättömistä teoista! |
|
27.3.2010 klo 11:09 |
Narsisti sanaa taidetaan käyttää vähän liian huolettomasti, ja se sekoitetaan sitten niihin, joilla on narsistinen persoonallisuushäiriö. Tai luulisin, että esim. narsistisiksi julkkiksiksi sanotaan niitä, joista on kiva esiintyä ja saada suosiota yms. Ei niin paha juttu, vaikka voihan siinä olla pissan nousua pottaan ym. sivuilmiöitä. Sitten on sellaisia ihmisiä, joilla on vähän liiankin suuri luottamus itseensä ja joilla on vaikeuksia (ylpeyden vuoksi?) myöntää olevansa väärässä. Saattavat projisoida jatkuvasti heikkouksiaan muihin tai ainakin lähimpiinsä. Tämän ihmisryhmän olemassaolon voisi varmaan joku psykologi varmentaa, ei tarvitse luottaa minuun. "Uskovissakin piireissä on yllättäen myös narsistisia ihmisiä". Ei kai se mikään yllätys ole, että uskovat ei ole enkeleitä? |
|
2.4.2010 klo 13:45 |
Joo. Yllätys, yllätys, tutkittuani asiaa ja kuunneltuani kokeneempia kristittyjä paljastui, että hengen maailmassa ilmiö esiintyy nimellä Isebelin henki. Viestiä muokattu 2.4.2010 klo 13:46, muokkaaja: Hannne |
|
3.4.2010 klo 3:26 |
Oma terapeuttini sanoi minulle että paras keino on pakeneminen, eli Narsisti ei jätä uhriaan rauhaan ja jos haluaa elää normaalia elämää niin voi olla että joutuu pakenemaan satojen kilometrien päähän ja poliiseilta saa erikoisluvalla salattua osoite ym tietonsa. Narsisteille ei saa antaa eikä kannata antaa terapiaa koska hän käyttää sitäkin tietoa väärin .Narsistinen ihminen osaa hyvin hämätä myöskin ammatti-ihmisiä kuten psykologeja, lääkäreitä, lakimiehiä jne. Narsisti ei koskaan kadu mitään omia tekojaan , ehkä vain teeskennellen mutta todellisuudessa hänellä ei ole empatiaa, eikä sympatiaa. Hän ei osaa rakastaa ketään ei edes itseään oikeasti. Olen keskustellut oman terapeuttini kanssa narsismista ja narsistisesta henkilöstä , koska olen itse ollut narsistin uhri. |
|
28.4.2010 klo 12:15 |
Sitten on sellaisia ihmisiä, joilla on vähän liiankin suuri luottamus itseensä ja joilla on vaikeuksia (ylpeyden vuoksi?) myöntää olevansa väärässä. Saattavat projisoida jatkuvasti heikkouksiaan muihin tai ainakin lähimpiinsä. Tämän ihmisryhmän olemassaolon voisi varmaan joku psykologi varmentaa, ei tarvitse luottaa minuun. Näin mulle kävi, tuossa tapauksessa esimieheni oli tuollainen. Olen nykyään opintovapaalla loppuunpalaneena;/. |
|
28.4.2010 klo 13:37 |
niin, narsismihan on muotia nykyään |
|
30.4.2010 klo 22:52 |
Olihan burn out ilmiökin joskus?ja sitä ihmeteltiin 80luvun lopussa-Ehkä narsismi on tälläinen sanaleikki.Itse nimeäisin narsismin synnin seuraukseksi.Saatana kun on tullut tappamaan varastamaan ja tuhoamaan.Monen sisäinen ihminen on rikki ja näin ollen ovat monet tulleet saatanan pettämäksi.Jumala ei paikkaille vanhoja!Hänhän on Luoja ja luo tänäpäivänäkin uutta.Kun häiriintynyt persoona tulee Jeesuksen luo ja pyytää" Eheytä minut Jeesus!"Synti ja sielunvihollinen on pettänyt mut ja varastanut ja tuhonnut unelmani ja haaveet!Kiitos,että eheytät ja parannat.Näin saamme rukoilla ja Pyhähenki eheyttää Astian jaloon käyttöön varten!!Tätä tekee Jeesus! |
|
4.5.2010 klo 16:13 |
Miksi moni uskovainen sitten on narsisti tai sitten on jokin muu mielenterveydellinen ongelma? Eipä taida olla ihan noin yksoikosta, että kun uskoon tulee niin ongelmat katoaa sen siliän tien. |
|
4.5.2010 klo 21:07 |
^niin.. Ei varmaan välttämättä kaikki ongelmat katoa kun uskoon tulee. Yleensäkin omasta mielestäni mielenalueenkin muuttuminen on usein aika hidas prosessi. Toki, voihan siinä uskoon tullessa tapahtua nopeita ja radikaalejakin muutoksia, mutta.. Ehkä se pohjimmainen mikä sisällä on, odottaa vain oikeaa hetkeä tullakseen ilmi.. Ehkä se "hyvä fiilis" mikä usein tulee ja ehkä joidenkin kohdalla vähempi stressi, pitää sitä "ongelmaa" piilossa tiettyyn pisteeseen asti. Sit kun se piste ylittyy, voi ihanimmastakin uskovaisesta paljastua täysi hirviö. |
|
4.5.2010 klo 22:17 |
En ole varsinaisesti uskovissa kovinkaan paljoon narsismiin törmännyt.Toki muutama sellainenkin löytyy.Yksi asia on jäänyt mieleen!!Monet kahden tien kulkijat,jotka on osapäivä kristittyjä ja lankeilevat alkoholiin tai haureuteen tai ylipäätänsä ruokkii tietoisesti syntiä,Siis tietoinen synnin harjoittaminen!Jumala vapaautaa ja Jeesuksen veri puhdistaa.On vaan niitä jotka kääntävät armon irstaudeksi ja leikkivät,eikä irti sanoudu selkeästi synnistä.Kahta tietä ja kahta herraa kun ei voi palvella yhtäaikaa.Nämä ihmiset ovat saatanan pettäminä.Ja näissä synnin seurauksena on paljon persoonallisia häiriintymiä,mutta onneksi on suuri Jumala joka auttaa.Pyhähenki ei tee väkivaltaa.Herra kysyy tahdotko seurata minua Ja antaa voiman!Ehdoton täytyy olla ja tosissaan.Toki jokainen lankeaa,jopa samoihin asioihin,niihin ei pidä jäädä vaan tulla ihanan Vapahtajan luo!!Jumalan rakkaus on ihana lääke.Joka syntinsä tunnustaa saa laupeuden ja saa nousta puhtaana ja PyhäHenki on raittiuden ja puhtauden henki ja tekee ihmeitä kun syntinen tunnustaa ettei pärjää ilman Jeesusta.Se uskosta tekee ihanan! Jeesuksen ihmeellinen armo ja anteeksiantamus. |