Narsistinen persoonallisuushäiriö

Alue: Terveys

2.8.2008 klo 1:25

neutraalialkio
Käyttäjä

Onko kokemuksia narsistisita henkilöistä?

Itseni kohdalle on sattunut yksi tapaus, joka on kuin oppikirjasta! Aika vekkuli kaveri. Vuosien saatossa tajusin, että nyt on jotainpielessä. Tunnistin sairauden kun luin narsismista jutun sanomalehdestä.

Tämä aika suosii narsistisia piirteitä ja tutkimusten mukaan narsismi on lisääntymään päin. Googleta "narsistinen persoonallisuushäiriö"," narsisti" tai "narsismi" ja ota kantaa. Tietoa löytyy myös:
http://www.narsistienuhrientuki.info/index.php?alasivu=180&valikko=2

Lähes jokaisesta löytynee narsistisia pirteitä, mutta todelliset narsistit erottaa kyllä joukosta. Heistä kannattaa pysyä erossa!!

2.8.2008 klo 1:32

minttumarsu
Käyttäjä

narsisteja on vaikea erottaa. he osaavat peittää sen liian hyvin. ja jos erottaakin, nii oon kyllä samaa mieltä: pysykää erossa jos voitte.

2.8.2008 klo 11:51

leena
Käyttäjä

Kuulostaa pahalta toi "pysykää erossa". Narsistin kanssa eläminen on varmasti hirmu vaikeaa, mutta ihmisiä ne narsistitkin on. Ei kai niitä nyt oman onnensa nojaan kannata jättää? Hoitoahan ne tarvii.

Mulla ei tietääkseni oo kokemusta narsistista. Narsistisia piirteitä joo tosiaan on melkein jokaisella. Enkä yhtään ihmettele sitä, että narsismi on lisääntymään päin.

2.8.2008 klo 11:56

Lilith
Käyttäjä

Kun kuuntelee ihmisiä niin jokainen vähintään tuntee yhden narsistin. (ex-poikakaveri, kaverin kaveri, tutun tuttu) Suurin osa on sitä että, ihminen yrittää peittää omaa typeryyttään väittämällä toista osapuolta narsistiksi.

Ja tämä narsistisuus on jotenkin nousemassa muotitaudiksi, kuten adhd aikoinaan.
En oikein luota maallikkojen taudinmääritykseen.

Missä menee raja narsistin ja idiootin välillä, tai narsistin ja hurmurin välillä? molemmilla on samoja piirteitä ja kestää vuosia huomata ne pahemmat vaikuttimet sieltä alta. Ja jotenkin tuntuu ettei niitä narsisteja kuki joka ikkunalaudalla suomessa. Mitä muitakin foorumeita olen kahlannut läpi niin sielläkin aina on paaaaljon ihmisiä jotka tuntee paljon narsisteja.

Oikeat uhrit saattaa jäädä sinne väenpaljouden sekaan.

2.8.2008 klo 12:11

ghettoRouva
Käyttäjä

Ihan totta, Lilith.

2.8.2008 klo 12:12

patajan
Käyttäjä

Tajuaako narsisti itse omaa sairauttaan?

2.8.2008 klo 12:58

ghettoRouva
Käyttäjä

Todellakin vastaan ihan vain mutun mukaan, mutta luulisin, että narsistin on aika vaikea myöntää se itselleen, koska sehän on vastoin hänen "luonnettaan". Mutta onhan sitten ihan niitäkin, jotka ajan myötä sen tajuavat ja tahtovat apua.

Narsistillahan on oikeasti huono itsetunto.

2.8.2008 klo 14:34

Merope
Tunnus poistettu

Minä taas muistan lukion psykantunnilta opettajan kertoneen, että narsisteja on todella vaikeaa hoitaa, koska he ovat mielestään niin täydellisiä, ettei heissä ole mitään vikaa. Yritäpä siinä hoitaa sitten.

Kuulostaa pahalta toi "pysykää erossa". Narsistin kanssa eläminen on varmasti hirmu vaikeaa, mutta ihmisiä ne narsistitkin on. Ei kai niitä nyt oman onnensa nojaan kannata jättää? Hoitoahan ne tarvii.

Sen perusteella mitä olen narsismista lukenut, aion todellakin pysyä erossa heistä. Kuulostaa varmaan julmalta, mutta minä ainakin välitän omasta mielenterveydestäni ja elämästäni sen verran, etten suostu jonkun toisen liiskaamaksi. Eikä naristi koskaan jää oman onnensa nojaan, koska he ovat niin vahvoja erinomaisuudessaan. Hoitoa tarvitsevat, juu, mutta se ei ole tavallisen tallaajan tehtävä.

2.8.2008 klo 14:55

minttumarsu
Käyttäjä

sen verran minäkin narsismista tiedän, etten jokaikistä ihmistä, joka ei nyt ole niin mukava, ala nimittämään sellaiseksi.
Meropen kanssa samalla linjalla: ei tavallisen tallaajan hommia.

2.8.2008 klo 22:56

lihahyytelö
Käyttäjä

Mä ainakin olen narsisti. Luulen, että myös mun polkupyörän varastanut oli vähintään narsisti, ellei jopa opportunisti!

3.8.2008 klo 13:54

jaakkokultanen
Käyttäjä

Raimo Mäkelä; Naamiona terve mieli

Narsismissa on monia eri tasoja, ja tietyyn lapsen ikä- ja kehityskauteen liittyy luonnollisestikin narsistisuus, mutta jos tila jää "päälle" siitä voi kehittyä vaikea ja vaikeasti tunnistettava luonnehäiriö.

vakavimmin sairaat narsistiset persoonallisuudet voidaan luokitella psykopaateiksi. tällaisella henkilöllä ei ole sairauden tunnetta. hän tarvitsee ympärilleen ihmisiä, "hovin", joka palvoo ja ihannoi häntä. hän on yleensä vahva, charmikas, valovoimainen ja hienosti käyttäytyvä persoona, joka saa helposti seuraajia. yleensä vai lähipiiri näkee ja joutuu nahoissaan kärsimään luonnehäiriöisen pimeät puolet, jotka yleensä invalidisoivat läheisten elämän. monet vahvat narsistit ovat johtoasemissa, heitä ihaillaan ja kunnioitetaan ja jopa "palvotaan". Jos läheiset yrittävät puhua ongelmista, joita joutuu narsistin (tai jopa psykopaatin) lähellä kokemaan, heitä ei yleensä uskota, vaan pidetään yliherkkinä tai tunnevammaisina, koska narsisti on niin monen ihmisen ihannoima ja monet luottavat häneen.

suosittelen kirjaa, jos joudut elämään narsitin lähellä. tämä auttaa sinua eteenpäin, koska narisitin uhri on usein väärinymmärretty ja syytetty ylire4agoinnista, koska narsisti hallinnoi lähipiiriään erittäin taitavasti, kierolle luonteelleen ominaisella vastuttamattomnalla tavalla. kirja auttaa sinua ehkä vapautumaan syyllisyydestä, elämään omaa elämää, koska narsistille ei riitä mikään.

3.8.2008 klo 21:11

jaakkokultanen
Käyttäjä

huom:
ylle kirjoittamani teksti ei ole suoraa lainausta raimo mäkelän kirjasta, mutta muitan että tuon tyyppisiä asioita kirjassa kerrottiin

4.8.2008 klo 5:49

neutraalialkio
Käyttäjä

ihmisiä ne narsistitkin on. Ei kai niitä nyt oman onnensa nojaan kannata jättää? Hoitoahan ne tarvii.

Ei pidä yksin jättää ei. Hoitoahan ne tarvii, mutta miten hoidat sairasta, joka ei ole omasta mielestään sairas. Toisekseen sairauden määrittäminen on tod. vaikeaa monestakin syystä.

4.8.2008 klo 17:51

Atte
Käyttäjä

Heh luin ensin, että "naisten persoonallisuushäiriö".

4.8.2008 klo 19:07

slslsl
Käyttäjä

Näit on joittenkin herätysliikkeiden johtoporukassa aika paljon.

4.8.2008 klo 23:08

neutraalialkio
Käyttäjä

Heh luin ensin, että "naisten persoonallisuushäiriö".

Atella on LUKIhäriö...

6.8.2008 klo 6:41

sielun silmin
Tunnus poistettu

Jeesus opetti rakastamaan toisia, vihollistakin....

6.8.2008 klo 9:32

Lilith
Käyttäjä

"Jeesus opetti rakastamaan toisia, vihollistakin..."

jeesus ei tainnut ihan elää tässä mailmassa. Tuo lauseesi on se mitä eniten vihaan, sillä yritetään sulkea niin monen suu.

"mitä sää vineät siellä, ei jeesuskaan olis vinenny, nyt uskoa kehiin ja anna se äijän hakata..tms"

6.8.2008 klo 10:15

sielun silmin
Tunnus poistettu

niin...
käännä toinen poski....

6.8.2008 klo 10:35

vega
Käyttäjä

Jeesus käski möys vihata perhettään tai repiä silmänsä.... eikös? :P

6.8.2008 klo 10:44

Lilith
Käyttäjä

niin...
käännä toinen poski....

No, kääntele sinä rauhassa poskeasi, minä en moiseen suostuisi.

6.8.2008 klo 12:21

vega
Käyttäjä

En minäkään.

6.8.2008 klo 12:23

slslsl
Käyttäjä

Noh, itsepuolustustahan tuo jae ei kiellä, vaan enemmänkin koston.

6.8.2008 klo 12:49

freeman
Käyttäjä

Mikä siinä on että näitä muotisairauksia ilmenee ajoittain pintaan? Narsistinen häiriö on harvinainen juttu, ja he aiheuttavat tuhoa ympäristölleen. Vähän epäilen että ketään tällaista valittaisiin seurakunnan johtoon tms.

Viime vuonna taidettiin puhua psykopaateista, ja a vot! Yhtäkkiä jokainen tunsi sellaisen lähipiirissään.

6.8.2008 klo 12:52

freeman
Käyttäjä

Tulipa tässä vielä mieleen, että populismin hyvien sääntöjen mukaan nämä oireet ovat mahdottomia havaita, toisaalta ne voidaan havaita miltei kaikissa ihmisissä.

Ensi vuoden muotisairaudeksi ehdotan ihan perinteistä kuppaa.

6.8.2008 klo 14:32

slslsl
Käyttäjä

Arvioidaan kuitenkin, että yksi sadasta sairastaisi narsistista persoonallisuushäiriötä.

En nyt sano, että narsisteja olisi missään erityisen paljon, mutta yliedustettuna voi hyvin olla.

6.8.2008 klo 15:07

freeman
Käyttäjä

Kukakohan tuon on arvioinut ja millä otannalla.

6.8.2008 klo 15:36

slslsl
Käyttäjä

Ei mitään tietoa.
Joskus tosin epäilin olevani narsisti. Tämä epäily tosin tyhjeni aika pian. En ole tarpeeksi älykäs.

6.8.2008 klo 18:53

sielun silmin
Tunnus poistettu

vega: " Jeesus käski möys vihata perhettään tai repiä silmänsä.... eikös? :P"

Jutteleppas opettaja kanssa asiasta.
Raamatussa olevat viitteet on myös luettava.

6.8.2008 klo 20:50

Juan Pablo Gomez Esteban
Käyttäjä

Narsistinen persoonallisuushäiriö on vain kaunisteleva nimitys kunnon vanahan ajan psykopaatille. Oireet sopivat myös melko usein alkoholisteihin.