Värianalyysi
Alue: Luovuus ja muoti
|
1.8.2008 klo 22:53 |
Värit jaetaan neljään vuodenaikaan - kevät, kesä, syksy, talvi. Sävyt ovat joko viileitä tai lämpimiä. Kaikille ihmisille käy lähestulkoon kaikki värit, mutta sävyn löytäminen on tärkein pointti. Nämä vuodenajat auttaa hahmottamaan mitkä värit sopivat ja kenellekin. Tiedätkö mikä vuodenaika olet? Jos et ymmärrä mistä edes puhun, tässä värianalyysistä vähän lisätietoa: |
|
1.8.2008 klo 23:03 |
Mä käytän varmuuden vuoks mustaa. Se ainaki sopii kaikille. |
|
1.8.2008 klo 23:07 |
Jeejee, kiitos vastauksesta! Tää on mun eka perustama aihe, oon täällä party-hattu päässä! ps. Totta, musta sopii kaikille.. paitsi keväälle, kesälle ja syksylle! :) |
|
1.8.2008 klo 23:13 |
Mä en oo koskaan ollu värianalyysissä, mutta äiti on noista väri jutuista puhunu koko mun pienen elämäni ajan:) Mä sanoisin ite olevani syksy tai kevät tai siltä väliltä. Kyllä mä ainaski aika tarkkaan kattelen kaupassa, että tekeekö joku väri mut kalpeeksi vai antaako se väriä kasvoille. Värianalyysissä olis kiva käydä. Ja oon sitä mieltä, että musta ei todellakaan sovi kaikille:) Ainakaan mulle se ei sovi, vaikka silti sitä aina välillä käytän. |
|
1.8.2008 klo 23:17 |
Mä luulen että mä oon kesä, mutta syksyllä on parhaat värit. Käytän aikalailla mitä vaan mistä tykkään sen kummemmin miettimättä. |
|
1.8.2008 klo 23:17 |
Musta sopii sillä tavalla mukamas kaikille, että kun sitä ollaan totuttu käyttämään ja se on neutraali. Mutta todellisuudessa se sopii harvalle. |
|
1.8.2008 klo 23:30 |
Oo vähänkö jännää! Mutta eikös sitte voi ihmiselle sopia useammasta eri vuodenajasta värejä? |
|
1.8.2008 klo 23:32 |
Minkä värinen on LÄMMIN turkoosi? Noiden ton sivun perusteella arvioisin että oon syksyn värinen. |
|
2.8.2008 klo 1:03 |
Parturi kerran piti esitelmän aiheesta ja kokeili mulle sopivia värejä. Muistaakseni sininen ja vihreä (tietyt sävyt) sopivat meikäläiselle. Itse ostan mielelläni sinisiä vaatteita muutenkin. Kyllä ihmisille sopii tietyt värit muita paremmin. Ostin kesäpaidan ja olen saanut useammilta kommentin, että väri sopii minulle. Ongelmana tässä värijutussa on se, että miehille on aika vähän värivalikoimaa muussa kuin paidoissa ja kravateissa. Niiden valinnassa kyllä kannattaa käyttää ammattilaista. Lopputulos on varmasti parempi, kun antaa ammattitaitoisen myyjän tehdä ehdotuksia. |
|
2.8.2008 klo 12:26 |
"Minkä värinen on LÄMMIN turkoosi? " Mä oon syksy ja mulle käy vähän vihreeseen menevä turkoosi Niin ,ite oon siis syksy ja onneksi, sillä rakastan syksylle sopivia värejä. Sain viime synttärilahjaksi mun mieheltä lahjakortin sokoksen värianalyysiin ja kävin siellä. Olin sattunut käyttämään aiemminkin aika hyvin omia värejä, mutta oli siitä iloa silti. Sain vinkkejä uusiin sävyihin ja hienosäätöä vanhoihin. Se kertoi vinkkiä muihinkin asioihin, kuten meikkiin (teki siis meikin myös) ja koruihin. Ja kertoi että mulle sopii vähän sellaiset "inkkarijutut" ja puukorut, mitä käytänkin. Pyrin ostamaan aikalailla oman värisiä vaatteita, mutta teen poikkeuksiakin jos joku toisen vuodenajan vaate tuntuu sopivalta. Kyllähän noita "vääriäkin" värejä voi tosiaan käyttää ja etenkin nuorena, vanhemmitenhan se oikeiden värien tärkeys korostuu. Muutokset, jotka tein värianalyysin jälkeen oli oikeastaan se, että vaihdoin kovan valkoisen luonnonvalkoiseen/kermaan. Ja ennen oon tykännyt koruissa ym. hopeasta, mutta se on muutaman vuoden sisällä vaihtunut muutenkin kultaan päin - joka onkin oikea värini. Tosin kultakoruista, korviksista ym. en kyllä pidä. Eli muutokset oli pieniä, eniten analyysi vahvisti ja selkeytti jo olemassaolevaa tyyliä. Mutta on mukavaa kun sai pienen värikartan mukaan, jonka voi ottaa ostoksillekin :) |
|
2.8.2008 klo 14:56 |
Olen tässä vuosien varrella huomannut, että mulle sopii maanläheiset värit: ruskea, vihreä, lämmin oranssi ja sensellaiset. Ainakin sen värisissä vaatteissa on hyvä olo. :) Mustaa käytän myös paljon ja punaista jonkin verran. Pukeudun aikalailla fiiliksen mukaan, koska on tärkeää, ettei vaatteissa/väreissä ole epämukava olo. En tykkää merkkivaatteista, mutta värisilmää ja tyylitajua minulla kyllä on. Värianalyysissä en ole käynyt eikä ajatus myöskään liiemmin houkuttele. Pelkään, että ne pukisivat minut vaaleanpunaiseen siellä :P "TOI näyttää tosi hyvältä sun päällä!" Sininen, varsinkaan kirkkaan sininen, ei sovi mulle ollenkaan jostain syystä. Tosin tykkään mustikansinisestä Marimekon pallopaidastani (korostaa silmiä!). Olen myös hylännyt räikeät ja kylmät värit, niissä tuntee olonsa jotenkin... pelleksi. Kaverit sanoo että näytän nykyään yhä vain enemmän ja enemmän feissarilta :'D Minkäs sille mahtaa, että tykkään semmoisista viherpiiperö-vaatteista. Toisaalta minussa asuu myös kapinoiva punkkari, joka pääsee esiin silloin tällöin. Olen hippipunkkari, mutta ehdottomasti ilman juppia. ;) |
|
2.8.2008 klo 15:04 |
Mikä on feissari? *ok, vähän nolottaa mutta kysytään nyt* Merope, ei ne pue vaaleanpunaiseen jos ei tykkää :D Tai eihän siellä ollenkaan pueta, ne vaan näyttää oikeat värit. Multa ainakin se väri-ihminen aina kysyi, että "tuntuuko tämä omalta" jne. Eli ei niitä omia värejä kannata käyttää missä ei ole kotoisa olo. Musta sä vaikutat kyllä syksyltä, eli just nuo mitä luettelit on ihan oikeita. Niin kuin tuo sinisyysjuttukin! |
|
2.8.2008 klo 15:16 |
Feissari on siis semmonen Amnestyn, Greenpeacen ym. järjestön tyyppi, joka pysäyttelee kadulla ihmisiä ja kysyy "kiinnostavatko ihmisoikeudet?" tai muuta vastaavaa. Itse olen feissarin näköinen ja silti sanon aina että ei kiinnosta :P |
|
2.8.2008 klo 15:16 |
Niin ja syksy taidan näköjään olla. Olen syntynytkin syksyllä :) |
|
3.8.2008 klo 16:18 |
Olen värianalysoinut opiskeluaikana itseäni ja muita. Meillä noilla vuodenajoilla oli aiona vielä kolme alaryhmää esim, viileä kesä, lämmin kesä ja kirkas kesä. Minä olen syksy, alaryhmää en muista, mutta sen muistan että nuo värikarttani värit ovat lähes kaikki sellaisia, joissa en viihdy ollenkaan. Musta väri ei käy minulle värianalyysin mukaan ollenkaan, mutta käytän mustaa silti paljon, vaikkei se kaikista pukevin väri olekaan. Musta väri käy monelle silloin, kun kasvot on hyvin meikattu, mutta meikittömiä kasvoja vasten se on usein liian kova, kuten myös puhdas valkoinen. |
|
3.8.2008 klo 16:35 |
Noiden sivujen perusteella olen sekoitus kevättä, syksyä ja vähän talvea. Eniten kuitenkin syksy. Lempivärit melkein kaikki vihreän sävyt, ruskea, kirkas punainen, tummanharmaa, tummanvioletti.. Ja kyllä niitä tulee pukeutumisessa käytettyä eniten. Vaaleita värejä/pastelleja taas en käytä juuri koskaan, enkä myöskään pukeutuisi täysin mustaan asuun. Kyllä ne on nuo lämpimät värit mitkä mulle parhaiten sopii :) |
|
5.8.2008 klo 23:18 |
Joskus vuonna kivi ja keppi on värianalysointiin hurahtanut tuttuni diagnosoinut minut talveksi, ei kyllä hajuakaan paikkaansapitävyydestä. Ihan mielenkiinnosta olisi kyllä kiva käydä katselemassa ja kuuntelemassa toinenkin mielipide. Sen tiedän kokemuksesta, että vihreät, keltaiset ja punaiset sävyt melkein järjestään tekevät kuolleen näköiseksi. Samoin useimmat ruskean sävyt. Kulta tuntuu myös vieraalta. Käytän paljon mustaa ja viileitä sävyjä, samoin viileän sävyinen pinkki sopii sekä jäinen sininen. Minulla mittarina toimii oma silmä ja miehen mielipide. Ihotyypiltäni olen pari astetta keskivertosuomalaista hailakampi, samoin hiukset ovat sen samaisen pari astetta vaaleammat ja taittuvat hopeaan. Pidin joskus punaisia hiuksia ja olin melkein kuin goottimeikattu: kalpeaakin kalpeampi :) Oma blondi väri istuu paremmin. Veikkaisinpa, että lempivärit heijastelevat myös niitä itselle sopivia värejä. |
|
6.8.2008 klo 11:06 |
Pukeudun lähinnä mustaan, koska en oikein tykkää muun värisistä vaatteista. |
|
7.8.2008 klo 18:37 |
Piti ihan googlettaa Sokosen värianalyysi ja todeta, että kyllähän tuon kärsisi maksaakin :) Netissä kun oli annettu hinnoiksi kaikkea 100e ylöspäin. Loman jälkeen on sitten fiksumpi sen suhteen, että mitä saan tulokseksi ja lienenkö talvea nähnytkään oikeasti :D Kiitos vinkistä! |
|
7.8.2008 klo 20:08 |
Joo, ja se on vielä halvempi aina silloin kun on ne jotkut kauneuspäivät. Alkoikohan hinta kolmosella... Ne yli 100€ käynnit yksityisyrittäjillä on varmaan paljon kattavampia kuin tuo Sokoksen, mutta mulle ainakin riitti se :) |
|
21.10.2008 klo 12:04 |
Minä pidän itseäni syksynä, koska minkään muun vuodenajan värit ei aina sovi tai tunnu oikeilta. Oranssi, ollivi, metsänvihreä ja kaikki lämpimät sävyt istuu päälle vaan niin hyvin, ja just puu-ja savikorut. Tosin täytyy myöntää, että yhden rikkomuksen teen käyttämällä hopeakoruja, kun kulta olisi lämpimämpi, mutta hopea on vaan tyylikkäämpää ja tykkään siitä enemmän. |
|
21.10.2008 klo 12:10 |
Punaisia sävyjä = yllättävänkin paljon - ja usein. |
|
21.10.2008 klo 20:20 |
Mä luulisin olevani syksy, anakin pidän kaikenlaisista ruskeista, oliivin- ja metsänvihreistä, keltaoranssista ja sellasesta tummasta turkoosista (ei kirkkaasta tai kylmästä). Puukorut kans on mun juttu. Kaverit usein sanoo mulle että pukeudun hippivaatteisiin :D Punaisesta en pidä, mutta sellanen aika tumma vähän rusehtava tai viininpunaiseen vivahtava menee kyllä, tosin en sellaisiakaan vaatteita omista juuri ollenkaan. En pukeudu koskaan kokomustaan, koska se on liian synkkää mulle! tykkään hirveesti väreistä =) Pinkki on kyllä kamala väri :D Olis kyllä mielenkiintosta käydä värianalyysissä, ehkä käynkin joskus! |
|
22.10.2008 klo 15:02 |
Onpas täällä tavattoman paljon syksy-ihmisiä, ja itsekin tunnustaudun syksyksi. :) Muistini mukaan kesä on suomalaisten yleisin vuodenaika. Olen käynyt värianalyysissä eikä tulos oikeastaan yllättänyt. Kyllähän sitä omat sävynsä oppii tietämään kokeilemallakin. Syksyn värit on ihan kivoja, mutta mua on aina harmittanut se, ettei pastellit ja kirkkaat pinkit sovi ollenkaan. Nykyään, kun on käynyt värianalyysissä, arveluttaa hankkia "väärän" värisiä vaatteita, vaikka ne muuten olisi mukavia. Joskus on ihan pakko luikahtaa väärään väriperheeseen. ;) Harmi, että hopeakorut ei parhaalla mahdollisella tavalla sovi meille "lämpimille" ihmisille. Hopea on niin staili, että sitä tulee pidettyä kaikesta huolimatta... Ite oon niin puusilmä, että on vaikea erottaa kylmiä ja lämpimiä sävyjä esim. meikeistä. Samasta väristähän voi olla tarjolla sekä kylmä että lämmin sävy. |
|
22.10.2008 klo 16:56 |
veikkaan, että oon kesä, koska t-paidan puhdasvalkonen käy mulle tosi hyvin ja kaikki semmoset "utuiset" sävyt.. ainoo, et vaaleanpunaista en laittais kirveelläkään päälleni, kun lapsuudessani äiti puki aina sen sävyisiin ja muihin hempeän sävyisiin vaatteisiin niin jäi vähän niistä väreistä traumoja..heh..:D Harmaa, viininpunainen,viileä sitruunankeltainen, harmaanruskea, tumma suklaanruskea ja siniharmaa yms käy mulle kans hyvin.. Musta ei yläosaan käy mulle ollenkaan..tekee liian kalpeeks ja näytän ihan "haudasta nousseelta".. :D Housuissa tulee kuitenkin mustaakin pidettyä, kun on kauempana kasvoista. Viime aikoina oon pyrkinyt käyttämään kevään sävyjä, kun oon huomannu niiden sopivan mulle muita sävyjä paremmin. Oon huomannut, että kun käyttää itselle sopivia sävyjä, niin olemuskin on jotenkin raikkaampi. :) Viel en oo käyny värianalyysissä mut ehkä sekin päivä joskus koittaa.. |
|
23.10.2008 klo 20:13 |
joo mä tiedän että olen syksy. joskus tehty sellanen analyysi. lämpimät värit sopii vaatteissa ja näitä värejä on kyllä esim. oman huoneen sisustukseenkin kuin huomaamatta tullut. silmät ruskeat ja hiukset ruskeat/punertavat, lämpöistä on :D |
|
27.10.2008 klo 15:00 |
Jep..oon käyny..mä oon syksy =) Ja käytän omia värejä joskus harvoin muitakin mutta se ei kuulumma näin nuorella niin pahasti haittaa jos ei omaa väriä käytä.Mut kyl mä sanan et sen huomaa jos väri sovi..ainakin itellä..! |
|
28.10.2008 klo 23:02 |
Kylmät värit sopii. mulle käy tosi harvat värit (siniset, valkoinen, tietyt punaisen ja harmaan sävyt). olen tosi vaalea, iho on vaaleanpunainen ja punastunkin vielä tosi helposti. värianalyysissä olisi kyllä kiva käydä joskus. luultavasti olisin kesä tai talvi. sanotaan että toisille sopii paremmin kulta- ja toisille hopeakorut Musta kyllä tuntuu, että mulle käy molemmat. |
|
1.11.2008 klo 22:56 |
Yksi yrittäjä sanoi väranalyysin hinnaksi 149e. Aikaa menisi kuulemma 30min. Aika ryöväystä sanon minä. Päivän palkka puolen tunnin työstä! Uni seis. Onko jollakin enemmän kokemusta hinnoista? |
|
2.11.2008 klo 0:01 |
Joo, jos menee yksityiselle perusteelliseen värianalyysiin, sille tulee kyllä (kohtuuttomasti) hintaa. Sitä paitsi "perusteelliseksi" 30 minuuttia kuulostaa kyllä todella lyhyeltä ajalta. Sokokselta saa minusta riittävän hyvän värianalyysin kauneuspäivien aikaan muistaakseni 30-35 € ja normaalien ihmisten päivien aikaan täysihintaisena olikohan max. 50 €. Ja ihan niin kuin se olisi kestänyt tunnin(?) meikkiopastuksineen. Muistankohan nyt ihan väärin. Meikin tilalla miehille ehkä on jotain korvaavaa, ettei tarvitse paperipussi päässä poistua... Ja oman vuodenajan värikartat sai tosiaan mukaan. |