Gospelbändien sanoitusten taso

Alue: Musiikki ja viihde

28.7.2008 klo 6:37

Verity
Käyttäjä

Onhan jopa Exit saanut kritiikkiä siitä että levyllä Cecilia lauletaan muustakin kuin Jeesuksesta. Tästä oli keskustelua bändin palautesivuilla...

Minusta kyllä esim. biisi "Aina tähän aikaan" sopii levylle erinomaisesti, vaikka kertookin tavallisesta arjesta. Mainitaanhan siinä kuitenkin "yläkerran enkelikin"... Tuollaisia lauluja kuulisi mielellään vaikka Novalta tyhjänpäiväisten hittirenkutuksien seassa. Saisi hyvälle mielelle :)

28.7.2008 klo 13:27

Novi
Käyttäjä

Pahinta on ylikärjistetyt, naurettavat esimerkit todellisuudesta, joissa ei välttämättä ole mitään järkeä ja se kuuluisa raamatulla päähän lyöminen, jossa biisissä (usein rapissä) vaan toistellaan kokoajan miten syntinen kuuntelija on jnejne. vaikka tässä tapauksessa tarkoitus olisikin hyvä niin suurin osa ihmisistä ei tuollaista syyttelymusaa kuuntele

28.7.2008 klo 13:51

Jay
Valvoja

Uskomaton on tämä uutinen
Muuttumaton, se valta jokaisen
Uskomaton on rakkaus Jumalan
Totta se on, Hän voitti kuoleman
Ja Hän elää, ja Hän elää!
(Exit)

Kyl tälläsiä sanoja mielellään kuuntelee. :)

28.7.2008 klo 13:52

Jay
Valvoja

• se valtaa jokaisen

28.7.2008 klo 17:01

haidi
Käyttäjä

Minun mielestäni Terapialla on ollut aivan äärimmäisen kovia sanoituksia. Osa aikamoisen julistavia, mutta kuitenkin elämänläheisiä. Yksi ehdoton feivörittini on Etsii:

"Jumala on kuollut", Nietzsche sanoi
vastasiko Jumala: "Nietzsche on kuollut"
sitä en tiedä mutta arvatkaapa kuinka
siinä pelissä lopulta kävi

kaksi vapaata tahtoa
yksi luotu yksi luoja
vain toinen kyyninen
vain toinen rakastaa

etsii etsii etsii ja löytää

olemmeko todellakin yksin Sartre
olemmeko luonnonvalinta Marx
vettä maata ja sähköä vähän
ettekö löydä tarkoitusta tähän

lahjakkaimmat aivot pohtii
aivot pohtii ja raksuttaa
mutta olen kuullut vain Dietrich B.
oli tyyni kuollessaan

viimein menetti Friedrich järkensä
sen viimeisenkin
kovan maailman rakentajat
kovaan maailmaan lopulta kaatuu

kyynisyyden pohjalle asti
rakkaus vielä etsii ja etsii
viimeisenkin haudan kulkee
ennen kuin portin sulkee

Se on totta, että osa gospelbändien sanoituksista on aika naiiveja ja joskus tuntuu että kosketus taviselämään puuttuu. Sehän ei tosin ole vain gospelbändien ongelma. ;) Itse kuuntelen mieluummin ajatuksia haastavaa musiikkia, missä kaikkea ei välttämättä ole pureksittu valmiiksi. Mutta kai se vaihtelevuus on hyvä asia, kun sekä suoremmalla että kierommalla (heh ;) ) musiikilla on kannattajansa.

28.7.2008 klo 20:50

appleseed
Käyttäjä

Kaipaisin itse lisää ironiaa ja vähemmän sitä "voi kun nyt masentaa Jumala auta kun on synkkää" -meininkiä, siis sitä naiivia lokerointia. Pro Fidellä oli Kuustosen aikaan melkoisia lyriikoita, niissä oli suoraan sanoen munaa. Niinkuin tässä"Sivullinen" -biisissä.

Pyydän anteeksi jos häiritsen
sua joka makaat maassa hiljaa
ja olet, niinkuin kuollut, aivan aloillas
On ympärilläs peltoa
sä mikset korjaa viljaa
ja miksi muurahaiset juoksee kasvoillas
Ja nuo tahrat sun paidassas
ne onko ketsuppia vai verta
Mä olen utelias
ja sä merkillisen vaitelias

Sä mikset puhu mulle mitään
sä mikset ole kohtelias
Sua mulle ei ole olemassakaan
sä olet legenda
legenda jo kuollessas

sua joka kuulut rotuun muuhun
ethän pahastu jos sulta hiukan kyselen
Miksi jalkasi laihat on
ja miksi sormesi tunget suuhun
Sä mikset syö jos kerran olet nälkäinen
Ja sun suurista silmistäs
miksi vastaani tyhjyys vain katsoo
Mä olen utelias

Sä mikset puhu mulle mitään...

sua joka riiput ristinpuussa
ja piikkikruunu päässäs verta vuodatat
Mulla aivan spontaanisti on
sanat arvostavat suussa
On oikein hyvä että meitä opetat
Mutta kuullakseni paremmin
sä etkö ristiltä alas astuis
Mä olen utelias

30.7.2008 klo 9:52

vily
Käyttäjä

Omasta mielestä suurempi ongelma kuin sanotukset ja niiden taso/laatu on se, että motiivit muusikoilla varmaan vaihtelee lidasta laitaan.

30.7.2008 klo 13:00

deluxse
Käyttäjä

Musta esim. Habakukilla on hyvää lyriikkaa

30.7.2008 klo 14:24

haamui
Käyttäjä

Miksi musiikki on ainoa taidemuoto, jonka vaatimuksena on se, että siinä lauletaan jatkuvasti Jeesuksesta? Kukaan ei kuitenkaan määrittele kristittyä taidemaalaria sen perusteella, että maalako tämä kuvia vain Raamatun hahmoista, saati sitten sarjakuvataiteilijoita, videotaiteilijoita jne. sen sijaan musiikki on jostain syystä tällaisessa erikoisasemassa, kummallista. Omasta mielestäni yksi parhaista kristillisista sanoittajista on David Bazan jonka biiseistä (joita on kymmeniä) ei monellakaan sanota sanaa Jeesus, Jumala tai yritetä ylipäätään tehdä ns. kristillistä musiikkia. Rehellinen musiikki on mielestäni parempaa, kuin sellainen Southparkistakin tuttu Faith+1 meininki.

30.7.2008 klo 15:00

Massive
Käyttäjä

Tuo aloittajan pistama sanoitusesimerkki on muuten oiva, mutta onko sanoitus todella tuollainen vai meneeko se vain, niin kuin aloittaja kirjoitti, ˇtahan tapaanˇ.

Ehka kyse todella on ns. pumpulissa elamisesta. Itsekin huomaan itsellani olevan pelkojen varittamia paahan pullahtavia mielikuvia ns. toisen tien kulkijoista, kun en ole sita paihteisempaa tieta kulkenut, mutta onneksi sen tiedostaa ja pystyy kyseenalaistamaan ynna kasvamaan ajattelussaan. Joillakin sanoittajilla asia on eri mallilla,kysyn ma. Tai ehka esimerkkisanoituksissa ja muissakin karjistetaan ja provosoidaan tahallisesti sillakin uhalla, etta joku nauraa
itsensa hengilta tai tuskastelee sanoitusten tyhmyytta. Ehka kun juhatapiomaiset piiloviestit koetaan liian vaikeina itselle ja tai kuulijakunnalle.

30.7.2008 klo 15:02

vinkuiita
Käyttäjä

Ihminen on kuitenkin psyykkinen, fyysinen ja sosiaalinen kokonaisuus - jotkut lisäävät tähän vielä sen hengellisen, josta sitten saisi joidenkin mukaan ainoastaan laulaa. Yng. Eikä sovi unohtaa sitäkään, että sanathan vaativat aina tulkintaa...

30.7.2008 klo 20:18

TeofilusTeofilus
Käyttäjä

Tuo aloittajan pistama sanoitusesimerkki on muuten oiva, mutta onko sanoitus todella tuollainen vai meneeko se vain, niin kuin aloittaja kirjoitti, ˇtahan tapaanˇ.

Ajatus oli todellakin noin tökerö ja muistaakseni sanat meni juuri noin kuin kirjoitin. Jotkut sanat saattoivat olla eri järjestyksessä tai jotain, niin siksi heitin että tähän tapaan. Ajatus oli joka tapauksessa kuitenkin tuo.

30.7.2008 klo 20:40

Tcitc
Käyttäjä

Tää ketju vois olla samalla "bändien sanoitusten taso". Miusta se ei erois millään tavalla gospelbändien sanotusten tasosta. Kummassakin on aivan upeita ja hämmästyttäviä sanotuksia ja sit on myös niitäkin jotka ei ihan yhtä lailla pärjää. Ja sitäpaitti aina ei tuu mietittyä että mitähän ne sekulaaribänditkään laulaapi, etenkin jos ne laulaa lontoonkielellä. Kuunnellaanpa sitä radiota vaikka puolisen tuntia ja arvioidaan sanotuksia ja sit kuunnellaan vaikkapa sitä terapiaa taikkapa bass'n Heleniä. Ei sieltä radiosta sen parempaakaan löydy.

Ja kohta joku tulee sanomaan, että ei tässä ollukaan tarkotus verrata radiobiiseihin. Tai "määrittele radio".

2.8.2008 klo 12:26

appleseed
Käyttäjä

Rehellisyys olisi kuitenkin tärkeintä, eikä se samojen kaavojen noudattaminen. Kiitos Jeesus voi sanoa monella tavalla.

2.8.2008 klo 13:43

Varjo
Käyttäjä

Minun mielestäni Terapialla on ollut aivan äärimmäisen kovia sanoituksia. Osa aikamoisen julistavia, mutta kuitenkin elämänläheisiä. Yksi ehdoton feivörittini on Etsii

Minusta tuo on yksi huonoimmista Terapian tuotoksista sanoitusten puolesta. Heti avausvirke kertoo liikaa tekijän sivistyksen tasosta.

Itselleni ovat kotimaisista hengellisistä viihdemusiikin sanoituksista parhaiten uponneet Jukka Leppilammen ja Outi Terhon yhteistuotanto, missä lienee Outin kynä vahvempi. Kai minä olen tullut vanhaksi, mutta kristillisestä musiikista kauneimpana pidän nykyään virsiä. Tämän hetken suosikki on Rvk 204, Vehnänjyvä nukkuu.

2.8.2008 klo 19:02

huono_ihminen
Käyttäjä

Heti avausvirke kertoo liikaa tekijän sivistyksen tasosta.
Tälle olisi mielenkiinroista kuulla perustelut.

2.8.2008 klo 19:58

Varjo
Käyttäjä

Heti avausvirke kertoo liikaa tekijän sivistyksen tasosta.

Tälle olisi mielenkiinroista kuulla perustelut.

Joka on lukenut Nietzscheä yhtään pidemmälle kuin "Jumala on kuollut", ymmärtää kuinka väärin tuota virkettä siteerataan. Alkuperäinen viesti ei ole jumalaa tai kristinuskoa, vaan päinvastoin, ateismia ja nihilismiä vastaan.

Tässä alkuperäinen konteksti: "Wohin ist Gott? rief er, ich will es euch sagen! Wir haben ihn getötet, – ihr und ich! Wir alle sind seine Mörder! Aber wie haben wir dies gemacht? Wie vermochten wir das Meer auszutrinken? Wer gab uns den Schwamm, um den ganzen Horizont wegzuwischen? Was taten wir, als wir diese Erde von ihrer Sonne losketteten? Wohin bewegt sie sich nun? Wohin bewegen wir uns? Fort von allen Sonnen? Stürzen wir nicht fortwährend? Und rückwärts, seitwärts, vorwärts, nach allen Seiten? Gibt es noch ein Oben und ein Unten? Irren wir nicht wie durch ein unendliches Nichts? Haucht uns nicht der leere Raum an? Ist es nicht kälter geworden? Kommt nicht immerfort die Nacht und mehr Nacht? [...] Gott ist tot! Gott bleibt tot! Und wir haben ihn getötet! Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?"

3.8.2008 klo 9:57

slslsl
Käyttäjä

Itsehän näitä sanoituksia useinkin tehtailen.

"Meiän keikka oli 'jee, suksee'
kaikki siellä usko Jeesuksee"

4.8.2008 klo 22:50

huono_ihminen
Käyttäjä

Pointsit Varjolle erinomaisesta tilannetajusta: kuinkahan monen uskot osaavan saksaa tällä foorumilla?

5.8.2008 klo 1:09

vega
Käyttäjä

:DD

5.8.2008 klo 1:32

Varjo
Käyttäjä

Pointsit Varjolle erinomaisesta tilannetajusta: kuinkahan monen uskot osaavan saksaa tällä foorumilla?

Ajattelin, että niille, joita Nietzsche oikeasti kiinnostaa ei Googlen käyttö ole hankalaa. "Jumala on kuollut" on valitus, ei riemunkiljahdus tai julistus.

5.8.2008 klo 4:54

Roope
Valvoja

Musta esim. Habakukilla on hyvää lyriikkaa

Toivottavasti tarkoitat vanhempaa tuotantoa, koska mun mielestä uudet biisit on suurilta osin parin viimisen levyn ajalta ollut aikamoista tuubaa osittain. Ja kun aika hyvin tietää että mistä jotkut niistä sanotuksista tulee. Ja anteeks Miska jos tätä luet, ollaan kumminkin kavereita :)

5.8.2008 klo 9:37

TeofilusTeofilus
Käyttäjä

Habakukin muinaisella EP:llä oli melko tasokasta tekstiä ja muutenkin hyviä biisejä. Sen pohjalta ostin sitten kuuntelematta Tanssija -levyn ja en tykännyt yhtään. Etenkin juuri sanoitukset häiritsi. "Uskotko siihen tarinaan, että olimme joskus ALKULIMAAAHAHAHAHA... Hei sinä apinamies laskeudu puusta, onko henkivakuutus kunnossa." Iski valtava myötähäpeä ja levy lensi jonnekin......................................

5.8.2008 klo 13:07

jere
Käyttäjä

anci:

Ei uskovaisten tarvitse tietää maailmasta mitään ja yrittää paketoida evankeliumia johonkin muuhun muotoon, että se olisi paremmin nieltävissä.

Itseasiassa tietäminen ja ymmärtäminen on hyvinkin hyödyllistä ja usein jopa välttämätöntä, jotta saisi kontaktin. Miten voi kuvitella saavansa mitään yhteyttä kohderyhmään jos ei tunne sitä ja sen tapoja tai ympäristöä ollenkaan? Mutta se ei tietenkään tarkoita sitä, että uskovaisen pitäisi elää maailman tapojen mukaan jos ne ovat ristiriidassa Raamatun kanssa. Niistä on kuitenkin hyvä ymmärtää jotain, jotta tietää minkä kanssa on tekemisissä.

TeofilusTeofilus:

Onko "Jeesus pelastaa" joku ratkaisu kaikkiin ongelmiin??

Periaatteessa ja pohjimmiltaan kyllä, mutta olisi hyvä kertoa ja miettiä mitä kaikkea se käytännössä tarkoittaa. Pelkkä asian toteaminen jättää helposti kuulijan kylmäksi, jos hän ei pääse kiinni sen pohjimmaiseen tarkoitukseen juuri hänen elämässään.

6.8.2008 klo 15:24

haidi
Käyttäjä

Mutta vaikka Nietzschen lausahdus "Jumala on kuollut" olisikin ymmärretty yleensä väärin, niin muuttaako se mitään (siis nimenomaan keskustelun alla olevia lyriikoita ajatellen)? Aika moni ihminenhän tuntuu niin ajattelevan kuitenkin. :) Raamatun mukaan Jumala on ikuinen, eikä se, miten me koemme Jumalan olemisen tai olemassaolemattomuuden, voi muuttaa sitä miksikään. Minusta siinä biisissä on siis aika hyviä ja olennaisia pointteja siitä, millainen ihminen on ja että millainen Jumala on.

Itsehän en ole erityisen innostunut tutkimaan filosofien ajatusmaailmoja, sinänsä tämä keskustelu on sivistänyt minua hieman. :)

6.8.2008 klo 16:28

Varjo
Käyttäjä

Mutta vaikka Nietzschen lausahdus "Jumala on kuollut" olisikin ymmärretty yleensä väärin, niin muuttaako se mitään (siis nimenomaan keskustelun alla olevia lyriikoita ajatellen)?

Nietzschestä ne lyriikat valehtelevat, hänen filosofiastaan kun juuri kappaleen käsittelemä kyynisyys on melko kaukana, ja lainattu lause nimenomaan varoittaa nihilismistä, johon uskonnollisen moraalin poistuminen jumalan kadotessa arvomaailmasta voi johtaa. Kaiken lisäksi Nietzsche ei pistä tuota lausetta edes omaan suuhunsa (kristinuskon jumalasta puhuttaessa), vaan sitä julistaa "hullu", joka näkee yhteiskuntaa kohtaavat vaarat jotka ateismi voi tuoda tullessaan.

Niille, jotka Nietzscheen ovat tutustuneet, lyriikat ovat siis typerät. Sinänsä hyväkin sanoma voi mennä hukkaan jos se sisältää valheellisia tai edes kyseenalaisia ajatuksia.

6.8.2008 klo 22:56

haamui
Käyttäjä

"it's weird to think of all the things
that have not been keeping up with the times
it's ten o' clock the sun is down
just begun to set the western hills on fire
i hear that you don't change
how do you expect to keep up with the trends
you won't survive the information age
unless you plan to change the truth to accomodate the brilliance of man
the brilliance of man

some folks think we're better now
social evolution's new synthetic breed
will keep us on a straighter path
as better men use brand new math
with no wrong answers

i'm just a little bit worried
do you have some sort of plan
have you been finally defeated
by the cunning of these fully evolved men

i hear that you don't change
how do you expect to keep up with the trends
you won't survive the information age
unless you plan to change the truth to accommodate the brilliance of man
the brilliance of man"

-pedro the lion: letter from a concerned follower

7.8.2008 klo 0:18

Kiwi
Käyttäjä

Tähän aiheeseen ei ole juuri muuta sanottavaa, että tällä hetkellä ainoa "gospelbändi" jota kestän kuunnella on Mutemath. Tässä hengellisessä burnoutissani ei uppoa ensimmäinenkään naiivi tai naurettava (tai yksinkertaisesti huono) suoraan julistava lause. Kyseinen bändi ei saarnaa, ei edes salaa, ja silti siunaa mua enemmän kuin mikään muu tällä hetkellä.

But you keep coming around
to convince me
we're still far from over

(Mutemath: Stall Out)

Siinä mun tän hetkinen suhde Jumalaan yhdessä lauseessa :).

7.8.2008 klo 11:31

henri93
Käyttäjä

Ite oon ajatellu näin, että eri sanottajat sanottaa eri asioista ja kaikki ei kosketa kaikkia eikä se oo idea. Tietenki tämmönen perus varma reitti on kertoa asioista suoraa. Mutta joillekki ihmiselle semmonen epä suora ja vihjaileva tekstitys tyyli toimii paljon paremmin. Ja ite nyt huomaa ku on koulu kavereita esim. yrittäny saaha kuunteleen gospelia niin ei niille voi mennä antaan mitään HB:tä, koska jos se teksti on Herralle kiitos valta ja voima jne. Niin ne kaverit sekoaa sen jälkeen :D. Joten sillon on loistava ku on semmosia bändejä jotka ei paahda täysillä sitä tekstiä. Laiskuus iski enkä jaksanu kattoa kirjottiko joku näitä ajatuksia, mutta näin meillä. Miten teillä? :D

10.8.2008 klo 20:40

jotainus
Käyttäjä

Hei Kiwi, tuo kuulostaa tosi hyvältä. Siis sanat ja musiikki. (Vaikka nimi kuulostaa joltain hyvin metalliselta). Suosittelisin sulle ehkä Jaakko Löyttyä jos saan jotain suositella. Varsinkin loppupään tuotantoa, tai Lennä leijani lennä:ä joka kertoo ikävästä.