Mitä nimiä ET antaisi lapsillesi?

Alue: Avioliitto ja perhe

20.7. klo 21:45

dzam
Ylläpitäjä

Niin. Vastapainoksi tuolle kivoja nimiä sisältävälle keskustelulle. :)

Itse en ainakaan koskaan voisi kuvitella lapseni nimen olevan Urpo tai Einari.

20.7. klo 22:02

Merope
Käyttäjä

En antaisi lapselleni hienoja ja koukeroisia ulkomaalaisia nimiä, siis sellaisia, joissa on paljon vierasperäisiä kirjaimia. Mielestäni ne kuulostavat vähän tyhmältä suomalaisen suuhun :P En myöskään antaisi mitään liian erikoisia ja typeriä nimiä, ettei lasta kiusattaisi.

20.7. klo 22:46

Hilbertti
Käyttäjä

Antti-Kristian;)

21.7. klo 10:48

weetzie
Käyttäjä

Liian söpöjä (Ella, Sonja, Iina, Eetu, Tuukka yms..)
Liian yleisiä (=tylsiä)
Semmoisia, joista saattaa tulla jokin ruma/ällöttävä mielikuva (tiedätte kyllä..)
"Hienostelevia" (Elisabet, Rikhard yms..)

21.7. klo 12:20

Maryel
Käyttäjä

Mulle tuli mieleen vaan ET, että mitä nimiä se antaisi lapsille o.O

21.7. klo 13:20

nuori_jellona
Käyttäjä

Arhippa, Kyllikki, Irma, Hilda, Väinö... Varsinkin monet vanhanvivahteiset nimet ovat nou nou.

21.7. klo 13:28

Atte
Käyttäjä

Mulle tuli mieleen vaan ET, että mitä nimiä se antaisi lapsille o.O

Jos nyt viittaat Steven Spielbergin elokuvassa esiintyneeseen avaruusolioon niin se olisi E.T.

21.7. klo 14:31

karuskaja
Käyttäjä

Taneli ja Ursula ovat aika kyseenalaisia.. en välttämättä antaisi lapselleni nimeksi

21.7. klo 14:35

Merope
Käyttäjä

Mitä, täällähän on sanottu monia hyviä nimiä :D Itse haluaisin mahdollisesti antaa jonkin vanhahtavan nimen. Pikkuserkkuni vauvan nimeksi tuli Alma Teodora, mielestäni aivan kertakaikkisen ihana nimi!

Ainakin Jorma, Pirkko, Erkki ja Pertti ovat mielestäni aika rumia nimiä, joita en haluaisi antaa lapselleni. Nuo nimet sopivat mielestäni vain keski-ikäisille :P

21.7. klo 18:13

simpukka
Käyttäjä

Pojat: Yrjö, Jorma, Urpo, Veli, Ukko, Mies (eikö sekin ole kalenterissa?), Nestori, Torsti, Ylermi, Oiva, Urho, Uuno, Lauri, Tauno, Kuisma, Rainer, Uljas, Ismo, Aimo, Taavi, Taavetti

Tytöt: Justiina, Raija, Raisa, Tuire, Irma, Terttu, Elsa, Hertta, Sisko, Kyllikki, Jutta

Miten noita poikien nimiä onkin noin paljon? Sitten myös jotkut nykyajan ilmaukset on pilannu joidenkin nimien antamiset vaikka oisivat alunperin ollu ihan kivoja esim. Liisasta tulee aina mieleen pissis ym... Samoin jotku salkkarinimet kuten Oona on menettänyt viehätystään, mutta Oona menee vielä kuitenkin.

21.7. klo 20:29

Paradigma
Käyttäjä

Ihhokkilistalla kaikki ne typerät ulkomaalaisvaikutelmaa ja erikoisuutta tavoittelevat nimet, joita ei heti ensikuulemalta osaa toistaa oikeilla kirjaimilla ja joita muksu itsekään ei helposti osaa lausua.

Esim. kaikki missä ihan suomalaisittäin äännettävät konsonantit on turhaan korvattu vierasperäisillä vastineilla sekä kaikki Kassperiina Ulpukka Sateentaikoja Kastehelmet jne.

Omasta muksusta tulee kyllä esim. Maija Marjaana + oma sukunimeni - helpointa muillekin, mutta ennen kaikkea helpointa myös lapselle.

22.7. klo 0:23

Babaii_
Käyttäjä

Kaikki sellaiset ulkomaalaisnimet, suomalainen nimet on niin kauniita, että ne riittää.

22.7. klo 1:35

Aycea
Käyttäjä

Vaikka olenkin jotenkin erityisen ihastunut Theodor-Antti -nimeen, en ehkä sitä kuitenkaan lapselleni antaisi :)

22.7. klo 23:03

ghettoRouva
Käyttäjä

Mitään vanhoja suomalaisia muodissa olevia nimiä, esim. Aino, Sofia ja vastaavat. Ihmiset puhuu että ne on niin kauniita, mutta ei oo vielä minun korvaani kolahtanut :)
Enkä luontoa tai eläimiä kuvaavia nimiä, kuten Pyry, Aamu, Meri, Kielo...
En myöskään liian vierasperäisiä, kuten Caroline. Enkä "hienoja" kuten Jasmin.
Enkäääääää... ihan tavallisimpia kuten Johannes, Matti, Kalle, Jaakko.

23.7. klo 0:00

aamu
Käyttäjä

Mulla on ehdottomalla kieltolistalla ainoastaan Pirjo, Pirkko, Pertti, Arja, Ritva -tyyppiset nimet. Mitä kymmenlukua nuo sitten ovat? Joka tapauksessa tulee välittömiä, ei-niin-mukavia mielleyhtymiä tuonne jonnekin karmeiden muovisankasilmälasien ja pulisonkien aikaan.

Oudot yhdysnimet tyyliin Milla-Emilia tai Eero-Santeri. Kuulostavat jotenkin kököiltä. PIdän yksisnkertaisista ja mutkattomista nimistä, ei kuitenkaan ihan kaikkein tavallisimmista (luulee hän ja lopulta tietysti keksittyään mielestään huipun nimen lapselleen päätyy tajuamaan että sehän onkin jo joka toisella).

23.7. klo 0:36

Aycea
Käyttäjä

Minulla tökkii ehkä eniten omien vanhempien ikäluokan tyypillisimmät nimet kuten nyt vaikka Jorma, Yrjö, Jari, Matti, Ritva, Raija ja kumppanit. Niissä ei ole vielä tarpeeksi "vanhaa" kaikua.

Kaikkinaiset hienostelunimet tyyliin Nico, Jucca ja Micco, Yasmine ovat yksinkertaisesti minun makuuni vain kauheita ja yleensä nämä ovat perusmöttösille annettu. Ulkomaalaistaustan ymmärrän hyvinkin nimenannossa, hienoa vain, jos ja kun molempaa sukujuurta kunnioitetaan nimenannossa. Umpisuomalaiselle lapselle suomalainen nimen kirjoitusasu miellyttää.

Oman ikäluokan massanimet kuten Hanna, Minna, Mikko yms. joissa ei yksinkertaisesti ole mitään muuta vikaa kuin oma täysi kyllästyminen kouluaikana kymmeniin samanlaisiin.

Kaksosille en myöskään antaisi toisilleen kalskahtavia nimiä. Hesarissa joskus oli nimipalstalla kaksoset Alva ja Ylva, tiedän myös kaksoset Sannan ja Hannan.

Sitten oma erikoisuuteni: en vain voi ymmärtää kirjaimen erolla olevia sisaruksia kuten nyt vaikkapa saman perheen Jari, Sari, Mari ja Kari, mutta tuo on vain oma inhokkierikoisuuteni :)

Patronyymit nostavat myös hymyn huulille. En voi mitään, mutta jotenkin se tuntuu jo poismenneelle tavalle. Tietysti, jos on katkeamaton sukuperinne, mutta miksi nimetä vaikkapa Hannu Jukanpoika Virtaseksi?

Kaikilta Jereiltä anteeksi pyytäen, mutta minulle se oli ja on yhä koirannimi :D. Minulla oli suuria vaikeuksia suhtautua yläasteelle tultaessa Jere-nimiseen luokkakaveriin, jolla ei ollut karvaturkkia eikä häntää.

Ei vakavasti ottaen :)

23.7. klo 11:38

ArmAnt
Käyttäjä

No en mene sanomaan mitään, nimet kun on vähän sellasia, että kantajansa sen kruunaa, vaikka nimi olis mikä tahansa ja nää jutut muuttuu aina vuosittain, että mikä kuulostaa vanhalta ja mikä ei. Omakin nimi joskus on kuulostanut vanhalta, mut nykyään se on suosittu. :)

Ne sellaset nimet tosiaan on asia erikseen, joista tulee jotakin huonoja mielikuvia.

23.7. klo 12:39

ainotar
Käyttäjä

Jooseppi,Ananias ja kaikki tyypilliset Tiinat ja Minnat ja Jannet,joita oli kun itse olin lapsi.

23.7. klo 19:19

Merope
Käyttäjä

Ananias

ANANIAS!?! :----D Tikahdun. Olis aika old school-nimi. Eikös Raamatussa ole joku Ananias?

23.7. klo 21:19

keskeneräinen
Käyttäjä

Hah, oma lista on pitkä. Mutta esimerkiksi

• Pirkot, Raimot, Annikit, Ailit... ("vanhahtavat nimet)
-Yrjö, Pinja, Petra, Veli.. (omasta mielestä "rumat nimet)

Lisäksi typerät yhdistelmät Esa-Petterit on boikotissa.

Hassuja nimiä, jopa typerïä löytyy aina sillon tällöin Hesarin sunnuntailehdestä. Lapsi parat :/

23.7. klo 22:08

skereettu
Käyttäjä

Ananiaksesta sais kylkiäisenä kivan Jumala-rankaisee -identiteetin...

Miä en kans jaksa ymmärtää sellasia ulkomaalaisvaikutteisia nimiä. Just c-kirjaimia k-kirjaimen tilalla jne. Ja kaikki mitäänsanomattomat normaalit nimet, ei sellasta.

Miä en jummara mitä ihmisellä voi olla vanhoja nimiä vastaan. Miun sisarukset ja miä ollaan kaikki vanhannimisiä ja se on aina ollu jotenkin hirveän sympaattista. (Tietysti ei sitä ite tuu aatelleeks, koska siihen on nii tottunu.)

Ensin ihmiset vähän yllättyy ja naurahtaa, että niillä on samanniminen kissa tai isoäiti ja sen jälkeen ne on ihan myytyjä, että vähän hienoa että nuorella ihmisellä voi olla vanha nimi. Se on persoonallista. En ikinä vaihtais mummojen nimeäni johonki Sannaan tai Niinaan. Thyyylsäää.

23.7. klo 22:15

Rukoilijasirkka
Valvoja

Toi Ananias on kamala. Sehän on se, joka veti käteen. :-D

Semmonen nimi, mistä tulis mieleen joku ikävä tyyppi, semmosta en antas omalle lapselle.

Enkä antas nimeks jotain semmosta ku Heman (raamatusta) tai Paavali. Enkä kyllä sitä Leijonamieltäkään laittaisi lapselleni.

23.7. klo 22:15

Rukoilijasirkka
Valvoja

Hmm. Eufrosyyne on tähänmennessä hirvein kuulemani tytön nimi.

23.7. klo 22:32

touareg
Tunnus poistettu

Atte!

23.7. klo 22:46

Merope
Käyttäjä

Toi Ananias on kamala. Sehän on se, joka veti käteen. :-D

Ai se on SE. xD

Enkä antas nimeks jotain semmosta ku Heman (raamatusta)

Mulla tulee tosta mieleen lähinnä se sarjakuvan He-Man :'D

24.7. klo 10:01

weetzie
Käyttäjä

skereettu: AAMEN! Mun mahdollisten tulevien lasten nimet on sitten vanhoja hyväksi havaituja suomalaisnimiä (jos vielä mies suostuu siinä vaiheessa..) Mutta tämä kuuluisi jo tuonne toiseen ketjuun.. :P

24.7. klo 10:49

ghettoRouva
Käyttäjä

Miä en jummara mitä ihmisellä voi olla vanhoja nimiä vastaan.

No mulla ei ainakaan ole, mutta ne ei kuulu mihinkään lemppareihin. Ihan ne on minusta ihmiselle sopivia nimiä eikä herätä mitään oksennusreaktioakaan, mutta nimi jonka omalle lapselle antaa, saisi mielellään olla omasta mielestä erityisen kaunis. Sanna, Jarkko, Teemu ja Harrikin on ihan hyviä normaaleja nimiä, mutta olis hirveetä nimetä oma lapsi joksikin niistä.

24.7. klo 10:51

ghettoRouva
Käyttäjä

Eli varmaan se on enemmän niin (tai ainakin mun kohdalla), että suurin osa nimistä ei herätä erityisiä tuntemuksia muuten kuin silloin jos niitä ajattelee antavansa omalle lapselle.. niin kuin tämäkin ketju on, että "mitä nimiä ET antaisi lapsillesi" eikä yleisesti, että "minkä nimisiä ihmisiä sinun käy sääliksi".

24.7. klo 17:24

tulipossu
Käyttäjä

Irmeli. EI.

24.7. klo 18:48

Kiwi
Käyttäjä

Ananias oli kylläkin se huijari jonka Jumala surmasi Apostolien teoissa, ja Onan oli se joka ei "täyttänyt velvollisuuksiaan" veljensä leskeä kohtaan.

Kumpaakaan nimeä en kyllä lapselle antaisi :D.

Uzi on kyllä yksi parhaista nimistä mitä olen kuullut... Nou dänks.