Armolahjojen kanssa ongelmia
Alue: Yleinen keskustelu
|
18.7.2008 klo 16:22 |
oletko törmännyt seurakunnassa armolahjojen kanssa ongelmiin -siis niin että olet palvellut ja sitten olet saanut "kylmää vettä niskaasi" :) ja miten selvisit tilanteesta |
|
3.8.2009 klo 17:43 |
kyllä olen. olen nöyrästi niellyt moitteet ja pitemmän päälle vaihtanut seurakuntaa- |
|
3.8.2009 klo 19:30 |
En ole itse törmännyt ongelmiin, mutta vähän karismaattisemmalla puolella olen kuullut näitä painostus juttuja ja sitä, että et ole uskossa jos et puhu kielillä. Esim jkl:n hellareilla uskon noin 50% ihmisistä puhuvan "kielillä" ympäristön paineesta johtuen. Pitäis tehdä tutkimus tuostakin. |
|
3.8.2009 klo 22:48 |
Suurin ongelma on mun oma pää... |
|
17.8.2009 klo 17:55 |
Juu olen kyllä. Minua ei varsinaisesti armolahjani käyttämisestä solvattu vaan henkilökohtaiset syyt olivat maalitauluna. Seurakunnan paimen ei uskaltanut puhua minulle hyvää eikä pahaa, hymisteli vain epävarman näköisenä. Se siitä seurakunnasta. |
|
18.8.2009 klo 11:51 |
Armolahjojen puute hieman mietityttää. Ehkä olen vaan niin epähengellinen. Toisaalta eipä tule armolahjan käytöstä ongelmiakaan kun ei niitä ole. |
|
7.3.2010 klo 23:57 |
Monesti oon saanu "kylmää vettä niskaan", mutta yleensä oon myös antanu sitä sen jälkeen takaisin. Tärkeetä on kummiski säilyttää nöyryys ja kunnioitus muita kohtaan. Mutta se on ehkä mun keino purkaa sitten sitä vihasuutta ja yleensä on asiat sitten vasta ku oon hermostunu takas saatu puhuttua ja puitua ja tilanteet on ratkottu. |
|
9.3.2010 klo 17:09 |
Tarkoittaako tämä nyt kylmää vettä ns. näkyvien armolahjojen käyttäjille vai niiden käyttäjiltä? |
|
9.3.2010 klo 19:44 |
Siihen seurakuntaan, johon mun pitäisi kuulua, mut johon en halua kuulua, niin siellä ei suhtauduta kovin avoimesti armolahjoihin. Sen seurakunnan pastorikaan ei vaikuta uskovan kovin paljoa siihen, että nykyään enää juurikaan on armolahjoja, eikä hän kyllä usko esimerkiksi edes pyhitykseenkään.. Viestiä muokattu 9.3.2010 klo 19:45, muokkaaja: Isabella |
|
9.3.2010 klo 23:49 |
Ihan tällein offtopic, mikä se sellainen seurakunta on, johon ei halua kuulua, mutta pitäisi kuulua? o.O |
|
10.3.2010 klo 14:29 |
Ehkä saattaa tarkoittaa paria eri skenaariota: a) Jumala tahtoo että olet jossakin tietyssä seurakunnassa toimimassa, ehkä sitten suuremmissa tai pienemmissä tehtävissä, mutta tahtoisit olla jossain muussa seurakunnassa, inhimillisesti, jossa tuntisit ehkä paremmin olevasi hyväksytty tai jotain muuta. b) Olet kärjistetysti luterilaiseen kirkkoon kuuluva, koska luterilaisella kirkolla on voimavarat esim vanhainkoteihin yms hartauksiin, mutta koet kuuluvasi vaikkapa helluntaiseurakuntaan. Näitä oli paljon jonkun seurakunnan kirjoilla varsinkin ennen uutta uskonnonvapauslakia, jota ennen vain luterilaisen kirkon jäsenet saivat opettaa uskontoa. Tai sitten jokin muuntapainen skenaario. Käy jossain muussa seurakunnassa, mutta "virallisesti" kuuluu johonkin toiseen. Tuo oli vain yksi esimerkki. Anteeksi sinä-passiivista, se on tarttunut englannista. |
|
10.3.2010 klo 20:29 |
Ihan tällein offtopic, mikä se sellainen seurakunta on, johon ei halua kuulua, mutta pitäisi kuulua? Tarkennuksena: se mihin seurakuntaan kuuluu, määräytyy asuinalueen mukaan. |
|
11.3.2010 klo 1:28 |
Offtopicciä vielä pikkuusen. Armolahjojen käytössä ei sinänsä ongelmia, muutakuin omapää. Sillointällöin epäilystä (onneksi viime kerrasta on pitkä aika! Kiitos Jumalalle ja kotiseurakunnalleni). Ja ehkä suurin ongelma on "pelkuruuden henki!". En uskalla ottaa kunnon askeleita uusien armolahjojen kanssa, vaikka tiedän että rohkea pitää olla niiden suhteen. Ja teille jotka ette puhu kielillä (mikä näkyy toisaalta olevan melko yleistä), EI mitään huolta. Saman arvosia ollaan kaikki. Taivas paikka on avoin. Ei armolahjat mitenkään arvokkaammaksi tee, se kyllä tuo vähän jännitystä enemmän (tai ylipäätänsä Pyhän Hengen työ meissä). Toivottavasti jotenki auttoi joitakin, vaikka oli hieman lapsenmielisesti kirjoitettu. heh |
|
11.3.2010 klo 8:34 |
Armolahjojen käytössä ei sinänsä ongelmia, muutakuin omapää. Sillointällöin epäilystä (onneksi viime kerrasta on pitkä aika! Kiitos Jumalalle ja kotiseurakunnalleni). Ja ehkä suurin ongelma on "pelkuruuden henki!". En uskalla ottaa kunnon askeleita uusien armolahjojen kanssa, vaikka tiedän että rohkea pitää olla niiden suhteen. Mä en oikein ymmärrä tätä ajattelua. Ei meitä estä armolahjojen kanssa ensisijaisesti oma pää, vaan se, ettei Jumala anna kaikkia armolahjoja kaikille. Jumala on suvereeni ja jakaa lahjojaan kuten tahtoo.
Ja silti Jumala kehottaa meitä rukoilemaan Häneltä armolahjoja. Mielenkiintoista. Viestiä muokattu 11.3.2010 klo 8:35, muokkaaja: anci |
|
11.3.2010 klo 22:21 |
Ehkäpä hän tarkoitti sitä että häntä on estänyt armolahjojen käytössä oma pää, aivan niinkuin minuakin, oma pelkuruus "onko tämä nyt miusta vai mistä?" ja epävarmuus. Mulle särähti HengenSoturi hyvin vahvasti silmään tuo että:
Armolahjoja on aivan valtava määrä, ei ainoastaan ns. näkyvät armolahjat. On palvelemisen, antamisen armolahjoja yms. Jopa musiikissa on nähtävissä Pyhän Hengen voitelu, jollakin on armolahja koskettaa ihmisiä musiikin kautta. Jotenkin sain tuosta viestistäsi kuvan että "sinulla ei ole armolahjoja jos et puhu kielillä yms." Raamattu puhuu miusta aika selkeästi että jokaiselle uskovalle Jumala lahjoittaa jonkin tai joitakin armolahjoja. Toiset on näkyvämpiä, toiset näkymättömämpiä, jokainen yhtä arvokas. Ehkä väänsin pilkkua, mutta jotenkin ainakin itelle tuntuu että näissä asioissa varsinkin pienetkin asiat voi aiheuttaa suuriakin riitoja. Näkyviin armolahjoihin pakottamisella (et ole oikea uskova jos et puhu kielillä), tai toisaalta näkyvien armolahjojen kieltämisellä (en ymmärrä niitä, joten kielletään ne) on satutettu uskovia turhankin paljon, ja toisaalta se ei poista armolahjojen tärkeyttä, niitä kuuluu todellakin käyttää. Mutta pitää välttää ylilyöntejä. Ja toisaalta termi näkyvä armolahjakin on ehkä tyhmä, kyllä ne jokainen jollakin tasolla näkyy, tosin jotkut näkyy ehkä vähän enemmän, kuten se paljonpuhuttu kielillä puhuminen. |
|
14.3.2010 klo 16:21 |
Mä en oikein ymmärrä tätä ajattelua. Ei meitä estä armolahjojen kanssa ensisijaisesti oma pää, vaan se, ettei Jumala anna kaikkia armolahjoja kaikille. Jumala on suvereeni ja jakaa lahjojaan kuten tahtoo. Darkeith vastasi itse asias tähän mun puolesta. Että saataisiin paremmin selville mitä ajoin takaa, niin otetaan joku toinen armolahja, palvelemisen armolahja. Itse asias tais olla Evan taivaanlahja missä sanottiin että kumpi on todennäköismpää, jos rukoilet Jumalalta palvelemisen armolahjaa, niin antaako hän sen armolahjan, vai antaako hän tilanteen jossa olisi mahdollisuus käyttää kyseistä lahjaa. Anci vielä tuosta kommentista. Sain sellaisen käsityksen, että ihan kuin Jumala kieltäisi meiltä armolahjojaan. Meillähän on Rakastava Isä. Ja Jeesushan sanoi (Matt. 7:7-11), että kuka isä antaisi lapselleen kiven tämän pyytäessä leipaa jne. Jumala haluaa meidän anovan armolahjoja, ja kuten sana osoittaa anovalle annetaan. Darkeith, myönnän että unohdin tyystänään nämä muut armolahjat ja en ottanu niitä huomioon aiemmin. :) (toivottavasti en nyt kirjoittanut mitään epäjohdonmukaisuuksia, tai jotain muuta mikä sotii Jumalan Sanaa vastaan.) |
|
14.3.2010 klo 18:49 |
Anci vielä tuosta kommentista. Sain sellaisen käsityksen, että ihan kuin Jumala kieltäisi meiltä armolahjojaan. Meillähän on Rakastava Isä. Ja Jeesushan sanoi (Matt. 7:7-11), että kuka isä antaisi lapselleen kiven tämän pyytäessä leipaa jne. Jumala haluaa meidän anovan armolahjoja, ja kuten sana osoittaa anovalle annetaan. No sehän armolahjoista tekee armolahjoja, että Jumala jakaa niitä suvereenisti armostaan, oman viisautensa mukaan. Kukaan ei niitä ansaitse, ei edes uskollaan. Uskokin on Jumalan lahja, jos ihan tarkaksi mennään. Jumala kekottaa meitä rukoilemaan, mutta Hän itse päättää kuka niitä saa koskakin. |
|
15.3.2010 klo 16:24 |
Totta, ei niitä ansaita. Mutta oletan, että uskolla on kuitenkin osansa tässä asiassa, kuin myös "pelkuruudellakin", sillä mehän tehdään kuitenkin se aloite (tai no... Pyhä Henki tekee ihan ensimmäisen aloitteen ) , ja Jumala tekee loput. Joten johtopäätös, rukoillaan uskossa armolahjoja, ja kokeillaan mitä ollaan saatu ja kuinka Jumala haluaa meitä käyttää. Ja rukoillaan niitä tilanteita (ja tilanteisiin rohkeutta), joissa Herra vois toimia meidän kautta, ja joissa armolahjat sais tulla käyttöön. Eikö näin? Sillä muutenhan käytännössä me ei ikinä saada armolahjoja. |
|
15.3.2010 klo 23:33 |
Armolahjojen käyttöä estää mm: oma epävarmuus Armolahjojen vaarallisuus: kun ihminen on epäpuhdas (ovet avoinna eli on annettu muuten elämässä sijaa perkeleelle, rakkauden puute, sielussa oleilee aavikkosudet eli pahat henget), hänen kauttaan voi päästä toimimaan muu kuin Hyvän Jumalan tahdon mukainen tarkoitus vahingoittaakseen ja eksyyttääkseen Jumalan rakkaita lahjoja voidaan käyttää manipuloimiseksi (vallan välineenä), kun pääasiallisena Herrana on muu kuin Jumala (ihan tavallista voi olla seurakunnankin keskellä) likaisen astian kautta Jumalan vihan väline (Jumala käyttää kyllä kaikkia, mutta tässä tapauksessa vaikeiden asioiden kautta) kun ilmestyksen henki on tukahdutettu, kun ei ole tietoa Jumalan hyvästä ja pahasta, Jumalan armolahjoista voidaan saada väärä kuva uskotellen Jumalan lahjoiksi muuta kuin mitä ne Jumalan tarkoituksenmukaisesti ovat, jolloin syntyy jonkinlainen eksytys ja voi joutua hämmennyksiin, jos kohtaa todellisen armolahjan... (jos sydän ei ole paatunut, sen tunnistaa, jos on kerennyt paatumaan, niin kieltää vääränä) huonojen kokemusten takia halveksitaan jotakin Jumalan toimintaa, mikä on syntiä ja mikä estää koko seurakuntaa/henkilöä menemästä eteenpäin |
|
17.3.2010 klo 22:07 |
Kielillä puhumisen armolahja on aina välillä askarruttanut mieltäni. Karismaattisissa piireissä sitä usein on ollut tapana korostaa. Itsekin olen ollut tilanteessa, jossa puolestani on rukoiltu ja minua on sananmukaisesti kehotettu puhumaan "siansaksaa". Olen mietiskellyt tilanteissa, joissa olen useiden henkilöinen kuullut puhuvan kielillä, kuinka moni heistä todella puhuu Pyhän Hengen mukaisia sanoja ja kuinka moni höpöttää vain omiaa yhteistön painostuksen alaisena. Miksi karismaattisissa piireissä on niin paljon puhetta, mutta niin vähän selittäjiä. Paavalihan kuitenkin sanoo : " Yhteisissä kokouksissa kehotetaan myös olemaan vaiti ellei kielillä puhumista kykene kukaan selittämään. Olen aina ihmetellyt millä perusteilla monissa karismaattisissa liikkeissä nämä Raamatun paikat sivuutetaan. Itse olen näitä mietiskellyt ja kokenut että oma tehtäväni seurakunnassa on olla palvelijana. |
|
17.3.2010 klo 22:14 |
Monesti on tullut vastaan se, että mitä enemmän ääntä, niin sitä hengellisempi ihminen on. Karismatiapiireissä hengellisyyden oletetaan näkyvän ja kuuluvan. "Armolahjojen" toiminnan kokeileminen ja toteaminen voi myös olla jonkinlainen sakramentinomainen juttu, jolla todetaan, että pelastus on voimassa, kun "henki" toimii. Tähän liittyy kaatumiset ja muut sekoilut myös. Viestiä muokattu 17.3.2010 klo 22:16, muokkaaja: minavaan2 |
|
18.3.2010 klo 12:02 |
minavaan2, nyt on erittäin vääränlaiset käsitykset. Meidänhän tulisi ottaa mallia alkuseurakunnasta (Apostolien teot). Se on vääristynyt käsitys (stereotypia "karismaatikoista"), että luullaan armolahjojen olevan jotain showjuttuja. Raamattuhan sanoo, missä kaksi tai kolme on koolla siellä minäkin olen heidän keskellään. Jos jossain isossa kokouksessa on esim. 5000 kristittyä jotka janoaa Jumalaa, niin mikä voisi estää Jumalaa toimimasta voimakkaasti jakaen esimerkiksi armolahjojaan, Hengen voitelua?! "Armolahjojen" toiminnan kokeileminen ja toteaminen voi myös olla jonkinlainen sakramentinomainen juttu, jolla todetaan, että pelastus on voimassa, kun "henki" toimii Kuinka vastaanotat Jumalan armolahjan, jos pitää sitä sakramentinomaisena juttuna, jolla vain todetaan että pelastus on vielä voimassa? Lukekaahan tarkkaan mitä Jeesus sanoi Mark. 16:15-20. |
|
18.3.2010 klo 17:46 |
Sekoilua tosiaan. Mä haluaisin sekoilla enemmän Herralle. :) 1. Kor. 14:33 |
|
18.3.2010 klo 19:24 |
Anskutin, Hehe ;) Jae kokonaisuudesta.. Mutta selitettäköön toi lausahdukseni. Kriittisyys on hyvä juttu, ettei vaan joku tuu ja höpäjä iha puuta heinää ja joku usko sinisin silmin. Mutta voin sanoa etten ihan tähdänny siihen että olisin eksyttämäs täällä... "tähän liitty kaatuilut ja muut sekoilut myös" Joten oletin, että noihin "sekoiluihin" kuuluvat myös: Mark. 16:15-20 Joten halua sekoilla enemmän Herralle. Toisin sanoen, olla Herran käytös. Hienoa, että osaamme kiinnittää katseemme olennaiseen... (sarkasmia) Sekoilusta vielä hieman, ja jottei mee eksyttämisen puolelle, niin lainataan Paavalia. En myöskään haluaisi, että täällä ruvettaisiin tuomitsemaan, jos jossain Jumalan Henki toimii niin voimallisella tavalla, että se vie kirjaimellisesti jalat alta! :D Tietenkään Raamattu ei puhu siitä, mut (tuli muuten ihan äkkiä mielee, eli tavallaan perun äskeisen sanomani) kyllähän Paavalikin kaatu ku kohtas Jumalan kirkkauden Emmauksen tiellä. (vai mikä tie olikaan) Mut ei sillä että kaatuminen olis joku "juttu". (hyvänen aika ku osaan olla epäjärjestelmällinen kirjoittaja, ja pyydän sitä anteeksi. Jotenki vaan oon innoissani Jumalan Sanasta <3 ) |
|
18.3.2010 klo 19:49 |
Mikä on ihmeenomaisten armolahjojen tarkoitus? Todistaa jonkin puljun/ihmisen hengellisyys hänelle itselleen ja muille? Kaikki tulee tuomita Raamatulla. Viestiä muokattu 18.3.2010 klo 20:06, muokkaaja: minavaan2 |
|
18.3.2010 klo 21:12 |
Mikä on ihmeenomaisten armolahjojen tarkoitus? Ai mikä on armolahjojen tarkoitus? Melkein vois kysyä mikä on Pyhän Hengen tarkoitus. Kaikki tulee tuomita Raamatulla. Ketään ei tule tuomita. Mikä tekee susta paremman ihmisen kuin jostain puliukosta? Meidän ei missään nimessä tule tuomita. Jeesus sanoi: Joh. 8:15-16 Mitä yritän sanoa, on se, että Jeesus ei tullut tänne tuomitsemaan, vaan vapauttamaan. Ja jos Jeesus ei tullu tänne tuomitsemaan, niin ei meidänkään tehtävä ole tuomita! Meidän tulee rakastaa jokaista ja osoittaa ei-uskoville, että he tarvitsevat Jeesusta. (ja jokainenhan meistä tarvitsee, kaikkiha me ollaan syntiä tehty) Ottaa Jeesukseta mallia. Todistaa jonkin puljun/ihmisen hengellisyys hänelle itselleen ja muille? Kun on kerran vastaanottanut Jeesuksen sydämeensä, sitähän tulisi todistaa kaikille. Mutta tuo sana "hengellisyys" on vaarallisen kuuloinen. Sehän voi mennä nimittäin ylpeyden puolelle jos näyttää muille kuinka "hengellinen" on. Raamattu sanoo "Sydämen kyllyydestä suu puhuu". Ja tämän tulisi olla meidän "hengellisyyden" mitta, ei armolahjat. Armolahjoista vielä hieman lisää. Jos luetaan Apostolien Tekoja tai katsotaan Jeesuksen elämää, niin yks juttu on sellainen, mikä on tänä päivänä jäänyt verrattuna alkuseurakuntaan. Ja se on armolahjojen arkipäiväisyys. Armolahjojen tulisi olla meillä arkipäivää. Jossain ihmetellään ku niin paljon jossain puhutaan kielillä, tai jos jossain parantuu sairaita (tai "muka parantuu sairaita", kuten nykyään ajatellaan... ollaan liian skeptikkoja ja ei uskota, että Jumala toimii tänäkin päivänä), niin me mennään kattomaan missä. Suosittelen tosiaan ton 1. Korintolaiskirjeen lukemista ja miettimistä. Siellä on erittäin paljon näitä asioita koskevia opetuksia. |
|
18.3.2010 klo 21:20 |
Meidän tehtävämme on tuomita Raamatulla kaikki se, mitä seurakunnassa tapahtuu. Raamattu kehottaa asioiden tuomitsemiseen, en viitannut ihmisiin tuossa. |
|
18.3.2010 klo 21:39 |
Armolahjat ovat tärkeitä seurakuntaa rakentavia lahjoja. Kuitenkaan Raamatussa ei kehoteta minkäänlaiseen sekoiluun. Armolahjojakin käyttäessä tulee ajatella sitä, kuinka seurakuntaan ensikertaa tulevat ihmiset kokevat asian. " 23 Jos seurakunnan yhteisessä kokouksessa kaikki puhuisivat kielillä ja sinne tulisi ulkopuolisia tai epäuskoisia, he varmasti sanoisivat, että te olette järjiltänne. Mielestäni kaikenlainen kaatuilu ja "sekoilu" on juuri niitä asioita joista paavali varoittaa. Ei ole tarkoitus, että armolahjat lisäisivät ihmisten ennakkoluuloja kristityistä vaan saisivat heidät näkemään kuinka väkevä Jumala on. Armolahjojen on myös tapahduttava YHTEISEKSI PARHAAKSI. En näkisi, että minkäänlainen ihmisten kaataminen ja yksikseen kielillä höpöttäminen edustaa seurakunnan parasta. Nykyään individualistisessa lännessä korostetaan aivan liian paljon oman itsensä rakentamista ja usein unohdetaan se millainen vaikutus omalla sekoilulla on yhteisössä. |
|
18.3.2010 klo 23:45 |
Raamatussa ei kehoteta minkäänlaiseen sekoiluun Osittain totta ja asiaa. Itse tarkoitin sekoilulla sitä kun annetaan Herralle kaikki, eli irrottaudutaan kaikista kaavoista ja annetaan vain Herralle se kunnia mikä Hänelle kuuluu. Se mitä Paavali sanoo kielillä puhumisesta seurakunnassa, on kyllä ihan ymmärrettävää! :D Jos olis esim. nuortenilta ja kaikki puhuu vain kielillä, jopa "puhe" olisi kielillä puhumista, nii kyllä äkkiä lähtis "asiasta-osaamaton" lipettiin.. :) Mutta eipä ny tällaista ongelmaa kovin paljon ole näkynyt. Ongelma, mikä on, on se, että ei pidetä (esim.) profetoimisesta samanlaista "opetusta" kuin kielilläpuhumisesta. Tai ehkä toi sana opetus on harhaanjohtava, olisiko sana kannustus tai kokemuksen jakaminen parempi. Nyt kun hieman miettii, jos kokouksessa opetetaan ja kannustetaan puhumaan kielillä (jos siis on Jumala antanut se armolahjan), niin onhan se tavallaa yhteiseksi hyväksi, että kaikki(/monet) kotonansa rukoilevat kielillä ja rakentuvat. :) en tiedä meneekö sitte pilkun viilaamiseksi vai ei.. Mutta uskon, että totuus on se, että kielillä puhuminen on hyvä, mutta me tarvitaan enemmän profetoimisen armolahjaa. Vielä viimeiset sanat tosta kaatuilusta ja sekoilemisesta... Siis Paavaliko yrittää varoittaa siitä? Välillä Jumalan Henki voi toimia niin voimakkaasti, että sitte ei tämä fyysinen ruumis kestä, ja se sortuu Jumalan Pyhyyden edessä. En usko että Paavali yrittää estää Jumalan Henkeä toimimasta kuinka Henki haluaa. en myöskään nyt tiedä mitä tämä sana "sekoilua" nyt sitten pitääkään sisällään (toivon ettei kielillä puhumista, sillä silloinhan se sotii Jumalan sanaa vastaan) (ja mun postaukset liian pitkiä.. anteeksi.. ) |
|
19.3.2010 klo 9:59 |
Puhut siitä kuinka kaataminen on Pyhä Hengen työ. Kuitenkaan silloin kun Pyhä Henki vuodatettiin seurakuntaan ensimmäisen kerran yksikään ihminen ei kaatunut. Kaatuminen "Pyhän Hengen vaikutuksesta" on siinä mielessä varsin tuore ilmiö. Kaatamista ollaan kyllä harjoitettu monissa pakanallisissa piireissä tätä ennen ja myöhemmin se on siirtynyt myös keskeiseksi osaksi karismaattisissa joissain liikkeissä. Ihmiset haluavat vain nähdä ihmeitä ja yliluonnollisia asioita. Kaikkein olennainen saattaa unohtua tämän kaiken keskellä. Toisekseen en suinkaan pidä kielillä puhumista sinänsä sekoiluna. Sekoiluksi se muuttuu vain tilanteissa, joissa kaikki puhuvat kokoukissa omiaan eikä kukaan osaa tulkita. "Jos puhutaan kielillä, vain kaksi tai enintään kolme saa puhua, kukin vuorollaan, ja jonkun on tulkittava puhetta." 1.Kor 14:27 |