Silmien laserleikkauksessa käyneitä?

Alue: Terveys

14.7. klo 1:33

-he1ni
Käyttäjä

Onko ketään täällä käynyt korjauttamassa näkönsä laserleikkauksessa? Ite haluaisin silmälaseista eroon, kiinnostais muiden kokemukset leikkauksesta, miltä tuntui ja miten onnistui ynnä muita kaikkia ajatuksia operaatioon liittyen. Ja missä olette käyneet? Entä kuinka isot vahvuudet teillä on ollut silmissä ennen leikkausta? Kiitokset!

14.7. klo 2:41

Skai
Käyttäjä

Minäkin voisin oikein mielelläni mennä sellaiseen leikkaukseen. Maksavat vaan niin kamalan paljon :/

14.7. klo 6:32

Atte
Käyttäjä

Käyty 2006. Miinusta oli 4,5 ja 4,0. Hintaa tuli noin 1600e yhteensä käynteineen lääkkeineen päivineen. Noilla miinuksilla minulle tehtiin PRK-leikkaus, joka on halvempi, mutta jälkivaikutukset on hieman kivuliaammat ja sairaslomaa saa noin viikon verran. PRK-leikkauksessa silmän pintaa ensin "harjataan" ja tämän jälkeen sille annetaan laseria. Koko hommaan menee aikaa noin 10min. Toinen vaihtoehto on LASIK-leikkaus, mutta se maksaakin sitten noin tonnin per silmä, mutta sairaslomaa ei tule kuin 2 päivää ja näkökyky on heti lähes normaali. Tämä leikkaustapa onkin jo pakollinen jos miinusta on 5 tai enemmän. Lasikissa silmän pintaan tehdään eräänlainen viilto ja se aukaistaan läpän tavoin ja sitten laseria silmän sisään, sitten läppä kiinni. Nämä kaikki siis mutumuistilta.

Oman leikkaukseni jälkeen makasin 2 päivää sängyssä aurinkolasit silmillä ja vedin kipulääkkeitä, menipä vielä roska suojaavan piilarin alle =D Oli aika herkkua, mutta kyllä kannatti. Näkökyky on täysin normaali, parempi kuin useammalla kaverilla. Itse kävin Medilaser oy:llä täällä Jyväskylässä, mutta kyseisellä firmalla lienee paikkoa muissakin isoimmissa kaupungeissa.

Sellainen vielä, että näön huonontumisen kannattaa olla pysähtynyt ennen kuin tuohon menee, koska leikkaus ei pysäytä sitä. Se vain korjaa sen takaisin normaaliin ja mikäli näkösi jatkaa huonontumista, tarvitset lasit kohta uudestaan.

http://www.medilaser.fi/index.shtml

Viestiä muokattu 14.7. klo 6:38, muokkaaja: Atte

14.7. klo 9:47

haidi
Käyttäjä

Mulle on tehty tuo Aten mainitsema LASIK-leikkaus vuonna nelisen vuotta sitten Oulun Diakonissalaitoksella, tuolloin olin siis 19 ja näkö oli pysynyt samassa jo yli vuoden. Näkö oli silloin jtn -4 ja -6 väliltä, tarkkoja lukemia en koskaan pistänyt mieleen. Silmät puudutettiin tipoilla ja itse operaatio kesti myöskin jtn kymmenen minsaa kokonaisuudessaan.

Nukuin seuraavan päivän suunnilleen kokonaan (oikein suositeltavaa), kun edellisen yön hermoilin ja valvoin. Puudutuksen lähdettyä olikin silmissä sellanen fiilis, kuin ne olisivat täynnä hiekkaa. Mä sain sellaset tummennetut kärpäslasit, jotka meni kuminauhalla niskan takaa, ja niitä piti pitää nukkuessakin, ettei unissaan hiero silmiä, jotta läppä pääsee asettumaan kunnolla. Oli muuten villi tunne, kun näkö on yhtäkkiä heittänyt volttia: kaveri laittoi tekstarin ja kyseli kuulumisia. Tuon leikkauksen seurauksena näkö heivautuu vähäksi aikaa plussan puolelle ennen tasaantumista, joten ei meinannut käsivarsi riittää kun kännykkää ei nähnyt selvästi kovin läheltä. Ihan muutaman päivän sisään näkö alkoi tarkentua, ensin kauas ja sitten lähelle. Tuntui kuin katsoisi valokuvaa, joka on tarkentanut jonnekin kauas ja jäänyt sumuiseksi edestä. :)

Mulla on nyt varmaan parempi näkö, kuin ikinä elämässäni. Hämäränäkö mulla on saattanut ottaa osumaa pienesti, en osaa oikein verrata. Mitään näkyvää (heh) haittaa siis ei ole jäänyt. Siis esim. autoa pystyn ajamaan pimeällä, no problem.

Oikeasti, on jännää, kun tuntuu että värinäkökin paranee. Se, että pystyy näkemään melko kaukana olevan puun lehdettömät oksat ja taivaan niiden välissä terävämmin kuin aiemmin, vaikuttaa siltä kuin väritkin olisivat tarkentuneet. :)

14.7. klo 10:52

Atte
Käyttäjä

Juu tuosta hämäränäöstä huomasin itsekin, että esim pimeällä kun ajaa autolla niin kyltit ja toisten autojen valot on aluksi paljon kirkkaammat kuin normaalisti. Eli vähän meinaa häikäistä välillä.

14.7. klo 15:58

Merope
Käyttäjä

Hmh... Olen kyllä leikitellyt ajatuksella laserleikkaukseen menosta. Teihin muihin verrattuna olen puolisokea :P Miinusta kun löytyy 9,25 ja 9,75, jos muistin oikein. Eli lasit on pakko olla päässä ellei halua törmäillä lyhtypylväisiin.

Kyllähän tuo leikkaus siis helpottaisi elämää ja jollain tasolla houkuttelisi, mutten oikein uskalla vielä kuitenkaan. Tuntuu nimittäin siltä, että näön huononeminen ei ole vielä(kään) pysähtynyt. Ja toisaalta koen silmälasien kuuluvan vahvasti persoonaani :D

Piilareita en ole kokeillut, ei oikein innosta.

15.7. klo 1:06

-he1ni
Käyttäjä

Kiitos vastauksista. Entäpä miltä se itse leikkausoperaatio tuntui, sehän siinä eniten jännittää. Se itse leikkaus tai läpän teko LASIK:issa ei kai satu mutta nostetaanko siinä painetta silmään, sellaista olen kuullut, että tuntuuko se miten ikävältä?

15.7. klo 12:20

Suvi
Käyttäjä

Mä oon myös harkinnut meneväni, mutta tällä hetkellä se ei kannata kun näön huononeminen ehkä pikkasen jatkuu vielä. Miinusta on nyt muistaakseni -8 ja -8.25, suunnilleeen. Kiinnostaisi tietää riskeistäkin enemmän, pitäis ottaa selvää. Tosin en tiiä, milloin ois ees rahaa maksaa leikkausta. Ehkä mustakin tuntuu, että lasit on jotenki osa omaa persoonaa, tavallaan jopa pidän niistä ;) En osaa kuvitella millaista ois ilman niitä, viisvuotiaasta oon käyttäny... Mutta ois se vaan kiva nähä kunnolla ilmanki.

15.7. klo 13:51

Merope
Käyttäjä

Suvi, kohtalotoveri :) Mulla on ollu lasit 8-vuotiaasta (tosin olisin varmaan tarvinnut jo aikaisemminkin).

15.7. klo 14:57

Rukoilijasirkka
Valvoja

No minulle on tehty molempiin silmiin se lasik-leikkaus. Se tuli maksamaan pyöreästi laskien yhteensä tarkastuksineen noin 2700 euroa.

Leikkaus tehtiin puudutuksessa, eli silmä puudutettiin ensin puuduttavilla silmätipoilla. Sen jälkeen ripset teipattiin silleen että silmät pysyi auki ja laitettiin silmään sellanen levitin, joka levitti luomia. Sitten tuli semmonen imukuppisydeemi, joka imaisee silmää jonkinverran ulospäin ja yleensä näköyhetys katkeaa siinä. Kun se silmä on siinä imukupissa niin leikataan se läppä. Se ei tunnu miltään ja on ihan kivakin, ettei sitä itse näe. Imukuppi otetaan pois ja näkö palaa. Läppä silmän pinnassa aukaistaan, jolloin edelleenkin näkee, mutta sumeasti.

Sit pitää tuijottaa siihen punaseen valoon, niinkuin käsketään ja laser rätisee ja haisee palaneelle. Ei satu, ei edes tunnu. On yllättävän helppo tuijottaa sitä valoa.
Sitten se läppä laitetaan kiinni ja asetellaan hyvin. Läppä imaisee itsensä kiinni hyvin, eikä tartte pelätä, että läppä yhtäkkiä aukeaa ja rupeaa repsottamaan.:-)

Sit onkin toisen silmän vuoro. Tää kaikki käy aika nopeasti. Mulle annettiin diapamia ennen leikkausta ja se on kuulemma ihan normi käytäntö. Se tieto autto jo etukäteen. Oli ihan kiva, että oli vähän hömssö olo, kun silmien räpellys aina vähän hermostuttaa.

Leikkauksen jälkeen mut ohjattiin lepotuoliin tunniksi ja sanottiin, että kannattaa pitää silmää kiinni kivun välttämiseksi. Mä kyllä vähän kurkein. Näkö oli sumuinen, mutta huomasin heti, että näen teeveestä tekstit, joita en ennen nähnyt. Tunnin jälkeen tarkastettiin vielä, että läpyskät on hyvin kiinni silmissä. Parin päivän kuluttua oli taas tarkastus, jossa sanottiin, että silmän pinta oli täysin ehkä taas.

Miinuspuoli oli tietty se, ettei voinut maalata silmiään vähään aikaan ja piti käyttää pahanmakuisia silmätippoja. Silmä ei pahemmin punoittanut operaation jälkeen, mutta pienet verenpurkaumat tuli molempiin, aika huomaamattomat kuitenkin. Hieman tuntui leikkauspäivänä kipua, joka luultavasti johtui siitä kurkkimisesta. Sitä kipua vois verrata päänsärkyyn. Sisko sanoi, ettei tullut mitään kipuja. Se kai oli pitänyt silmät kiinni, kun oli käsketty. Öisin piti käyttää suojalaseja, jotka oli aika karseat.

Mä oon tosi tyytyväinen leikkaukseen ja sen tuloksiin.:-)

15.7. klo 15:44

Kiwi
Käyttäjä

Suvi & Merope, äidilläni oli näkö tuota luokkaa. Kävi leikkauksessa ja on jo 10 vuotta ollut onnellisesti hyvin näkevä :). Hintaahan sillä on, mutta ei ne lasitkaan ilmaisia ole.

17.7. klo 16:43

Merope
Käyttäjä

Kiwi: Ok, kiva kuulla :) Mulla on vielä siksikin erityisen hintavat lasit, koska ne pitää hioa niin ohueksi. Jos olisin elänyt 1950-luvulla, mulla olisi ollut kaameat ja painavat pullonpohjarillit.

Rukoilijasirkalle ym. leikkauksessa käyneille: onko se punaiseen laservaloon tuijottaminen miten hankalaa? Kuinka paljon siinä pitää tuijottaa erilaisiin valoihin? Itselläni on nimittäin todella, todella, todella valonarat silmät enkä näöntarkastuksessa meinaa pystyä katsomaan siihen kamalaan kirkkaaseen valoon ollenkaan.

Piti käyttää pahanmakuisia silmätippoja.

Pahanmakuisia? Et kai sä syönyt niitä? :D

17.7. klo 16:45

Merope
Käyttäjä

http://www.pbfcomics.com/archive_b/PBF246-Bee.gif

Hehe, aika paha :D PBF pwnaa.

17.7. klo 22:57

haidi
Käyttäjä

Piti käyttää pahanmakuisia silmätippoja.
Pahanmakuisia? Et kai sä syönyt niitä? :D

KYLLÄ! Todella pahanmakuisia!! Kun ne tipat jotenkin onteloiden ja tiehyiden kautta päätyvät nieluun ja kielelle ja hyiiiiiiiiiii saasta miten voikaan jokin, mikä tungetaan silmään, maistua ällöttävältä!

17.7. klo 23:21

Atte
Käyttäjä

Teihin muihin verrattuna olen puolisokea :P Miinusta kun löytyy 9,25 ja 9,75, jos muistin oikein. Eli lasit on pakko olla päässä ellei halua törmäillä lyhtypylväisiin.

Siskolla on vissiin joku epävirallinen Suomen ennätys. -12 ja -10 ja koko ajan huononee =D

17.7. klo 23:47

Suvi
Käyttäjä

Siskolla on vissiin joku epävirallinen Suomen ennätys. -12 ja -10 ja koko ajan huononee =D

Huh. Mä kun luulin joskus olevani lähes pahimmasta päästä. Toivottavasti hänellä ajallaan pysähtyy näön huononeminen.

18.7. klo 15:23

Rukoilijasirkka
Valvoja

Se punaiseen valoon tuijottelu oli aika helppoa, eikä sattunut silmään. Kun silmä on puudutettu, se ei siinä kauheesti liikuskele ja muutenkin, kun on diapamit naamassa, niin siinä on aika levollinen olo. Ja mun leikkauksessa oli ainakin semmonen joku laite, joka seurasi sitä silmän liikettä, eli jos silmä ois liikahtanut, niin laser ei ois leikannut kuitenkaan pieleen.