Kirjallisuutta homokristityistä?

Alue: Yleinen keskustelu

31.1. klo 15:24

Sampali
Käyttäjä

Osaatteko kertoa/suositella, mitään homokristittyjen tai homoutta puolustavien kristittyjen kirjoja, joita on kirjoitettu/käännetty suomeksi? Kiinnostaisi tietää.

31.1. klo 15:29

Jochanan
Käyttäjä

Kristitty ei voi olla homo, joten sellaista kirjallisuutta ei ole olemassakaan.

31.1. klo 15:44

Jochanan
Käyttäjä

Eivät ole, vaan pahasti eksyneitä ja hengellisesti pimentyneitä harhaopettajia ja vääriä profeettoja. Onhan heitä! Ja sitä enemmän, mitä lähemmäs Jeesuksen takaisin tulemista kuljetaan. Joten se siitä selityksestä.

31.1. klo 15:52

Sampali
Käyttäjä

Oletko edes kunnolla tutustunut homokristyiksi itseään kutsuvien näkemyksiin ja kokemuksiin? Oli miten oli, halusin vain lähinnä keskustelua siitä, onko tälläisiä kirjoja myös suomeksi.

31.1. klo 16:04

Melanktoni
Käyttäjä

Täällä ois yksi homokristitty. Itse en ole löytänyt tuollaista kirjallisuutta. Ehkä kotimaisesta kirjallisuudesta tunnetuin edes jotenkuten aiheeseen liittyvä opus on Tuovisen ja Nissisen toimittama Synti vai siunaus?, mutta se on lähinnä artikkelikokoelma aiheen katsomisesta eri puolilta.

En usko että Suomessa on ainaskaan kirjoitettu tuollaisia kirjoja. Vähän liian pienet piirit.

31.1. klo 16:08

veka
chat-valvoja

Kristitty ei voi olla homo, joten sellaista kirjallisuutta ei ole olemassakaan.

Äläpäs nyt, totta kai kristitty voi olla homo.

31.1. klo 16:18

Jochanan
Käyttäjä

Oletko edes kunnolla tutustunut homokristyiksi itseään kutsuvien näkemyksiin ja kokemuksiin?

Olen.

Oli miten oli, halusin vain lähinnä keskustelua siitä, onko tälläisiä kirjoja myös suomeksi.

Ei taida olla kokonaisesitystä, mutta homojen vapautuksen teologiaa edustavat ainakin seuraavat teokset:

• Synti vai siunaus (toim. Martti Nissinen & Liisa Tuovinen 2003)
  • Homoerotiikka Raamatun maailmassa (Martti Nissinen 1994)
  • Saanko olla totta? (toim. Liisa Tuovinen, Olli Sålström, Jussi Nissinen & Jorma Hentilä 2011)

Kuten huomaat, kaikki kirjoittajat /toimittajat ovat henkilöitä, jotka ovat kunnostautuneet Suomen kirkollisen homoliikkeen äänenkantajina. Oikeastaan he ovat ainoita sarallaan.

Kehotan sinua kuitenkin lukemaan Ari Puontin teoksen Suhteesta siunaukseen (2010). Teos on paljon objektiivisempi ja kokonaisvaltaisempi esitys kuin edelliset ja siinä tuodaan kaikki eri näkökannat esiin ja pannaan ne vuoropuheluun keskenään. Esimerkiksi Martti Nissinen laitetaan keskustelemaan Robert A. J. Gagnonin kanssa.

31.1. klo 16:19

Jochanan
Käyttäjä

Äläpäs nyt, totta kai kristitty voi olla homo.

Ei tietenkään voi olla, jos "homo" määrittelee henkilön seksuaalisen identiteetin tai elämäntavan. Kristitty ei identifioidu vanhan syntisen luonnon mukaan eikä myöskään elä synnissä.

31.1. klo 16:20

Jochanan
Käyttäjä

Ootsä Veka oikeesti noin pihalla näissä asioissa?

31.1. klo 16:56

Sampali
Käyttäjä

No löytyihän niitä suosituksiakin! Kiitos! Itse haen hyvin argumentoituja puolustuspuheita sille kannalle, että kristittykin voi olla homo ja peräti homoparisuhteessa oleva. Ja tärkeätä on mielestäni, että niiden esittäjät ovat aidosti uskossa.

31.1. klo 16:57

Jochanan
Käyttäjä

Ja tärkeätä on mielestäni, että niiden esittäjät ovat aidosti uskossa.

Voit päättää etsintäsi, sillä et tule löytämään sellaisia.

31.1. klo 17:22

fons et origo
Käyttäjä

Olen kuullut kehuja Sinikka Pellisen kirjasta Homoseksuaalinen identiteetti ja kristillinen usko.

31.1. klo 17:26

veka
chat-valvoja

Ei tietenkään voi olla, jos "homo" määrittelee henkilön seksuaalisen identiteetin tai elämäntavan. Kristitty ei identifioidu vanhan syntisen luonnon mukaan eikä myöskään elä synnissä.

Olla homoseksuaali ei ole sama asia kuin harjottaa homoseksiä.

Viestiä muokattu 31.1. klo 17:29, muokkaaja: veka

31.1. klo 17:48

Jochanan
Käyttäjä

Mutta 'homoseksuaali' on seksuaalinen identiteetti, jolla kukaan uskovainen ei voi identifioida itseään etkä sinä vastaavasti voi identifioida ketään uskovaista.

Nimittäin jos joku sanoo, että "olen homo(seksuaali)", niin silloin hän identifioi itsensä homoksi. Vastaavasti jos sinä sanot jotakuta homoksi, joko leimaat tai identifioit kyseisen henkilön homoksi, riippuen siitä, onko kyseinen henkilö itse sanonut olevansa homo vai ei. Jos hän on sanonut olevansa homo ja sinä sen pohjalta sanot häntä homoksi, niin silloin kyse on siitä, että kutsut häntä siksi, koska hän on itse ensin identifioinut itsensä siksi. Jos taas kyseinen henkilö ei ole sanonut olevansa homo ja sinä sanot häntä homoksi, niin silloin sinä leimaat kyseisen henkilön homoksi.

Emme siis pääse pakoon sitä tosiasiaa, että 'homo(seksuaali)' on seksuaalinen identiteetti ja sanaa voidaan käyttää vain ja ainoastaan tässä merkityksessä tai sitten kiusaamistarkoituksessa. Jälkimmäinen on väärin ja edellinen on mahdollista vain, jos asianomainen on itse sanonut olevansa homo eli hän on identifioinut itsensä synnillisen taipumuksensa mukaan.

Siispä yhtälö kristitty ja homo(seksuaali) on mahdoton.

31.1. klo 18:03

fons et origo
Käyttäjä

Siispä yhtälö kristitty ja homo(seksuaali) on mahdoton.

Kyllä Veka on nyt tässä oikeassa. Edes Paavalia orjallisesti kuuntelemalla ei päästä sellaiseen ajatukseen että homoidentiteetti olisi syntiä.

31.1. klo 18:05

Jochanan
Käyttäjä

Ei tietenkään, koska Raamattu ei puhu "homoidentiteetistä" mitään. Siellä ei esiinny sellaista sanaa.

31.1. klo 18:05

mikestones
Käyttäjä

homoissa on demoni

31.1. klo 18:06

fons et origo
Käyttäjä

No, miksi sitten turhaan intät? Kristitty ja homoseksuaali on siis ihan todellinen asia eikä mikään mahdoton asia.

31.1. klo 18:06

Jochanan
Käyttäjä

Ei siis voida keskustella pohjalta "mitä Raamattu sanoo homoidentiteetistä?", koska Raamattu ei sano siitä mitään. Kysymyksenasettelu on oltava toinen.

31.1. klo 18:07

Jochanan
Käyttäjä

Kristitty ja homoseksuaali on siis ihan todellinen asia eikä mikään mahdoton asia.

Et tainnut tapasi mukaan ymmärtää. Homoseksuaali on identiteetti, kuten sanoin, ja kristitty ei voi identifioitua synnillisen taipumuksen mukaan.

31.1. klo 18:08

fons et origo
Käyttäjä

Ei siis voida keskustella pohjalta "mitä Raamattu sanoo homoidentiteetistä?", koska Raamattu ei sano siitä mitään. Kysymyksenasettelu on oltava toinen.

Eihän tuosta tahdottukaan keskustella, vaan homokristittyjen ja homoutta puolustavien kristittyjen kirjallisuudesta. Kysemyksenasettelu on toinen.

31.1. klo 18:10

veka
chat-valvoja

Nimittäin jos joku sanoo, että "olen homo(seksuaali)", niin silloin hän identifioi itsensä homoksi.

Aivan. Identifiointi ei kuitenkaan tee kenestäkään homoseksuaalia. On täysin mahdollista olla kristitty ja kokea olevansa homoseksuaali. Nämä eivät millään tavoin sulje toisiaan pois.

Viestiä muokattu 31.1. klo 18:13, muokkaaja: veka

31.1. klo 18:10

fons et origo
Käyttäjä

Et tainnut tapasi mukaan ymmärtää. Homoseksuaali on identiteetti, kuten sanoin, ja kristitty ei voi identifioitua synnillisen taipumuksen mukaan.

No, ensinnäkin me olemme eri mieltä sen asian synnillisyydestä, ja toiseksi tuo on ainakin tähän mennessä ollut vain mielipiteesi jota yrität toistelemalla muuttaa totuudeksi. Haluaisitko perustella mielipidettäsi jotenkin?

31.1. klo 18:12

Jochanan
Käyttäjä

Kysemyksenasettelu on toinen.

Nimenomaan! Senhän minä juuri edellä selvitin: kristitty ei identifioidu synnillisen taipumuksen mukaan, joten 'homokristitty' on terminä mahdoton.

Aivan. Identifiointi ei kuitenkaan tee kenestäkään homoseksuaalia. On täysin mahdollista olla kristitty ja kokea olevansa homoseksuaalinen. Nämä eivät millään tavoin sulje toisiaan pois. Muutos lähtee tosi asioiden hyväksymisestä.

Et tainnut ymmärtää! Kerros mulle, mistä sä Veka voit tietää, onko joku sun kristitty ystävä "homoseksuaalinen" ??

31.1. klo 18:14

fons et origo
Käyttäjä

Nimenomaan! Senhän minä juuri edellä selvitin: kristitty ei identifioidu synnillisen taipumuksen mukaan, joten 'homokristitty' on terminä mahdoton.

Ei se ole mitenkään mahdoton. Et varmaan lukenut noita aiempia viestejäni, niin toistetaan nyt sitten tässä: No, ensinnäkin me olemme eri mieltä sen asian synnillisyydestä, ja toiseksi tuo on ainakin tähän mennessä ollut vain mielipiteesi jota yrität toistelemalla muuttaa totuudeksi. Haluaisitko perustella mielipidettäsi jotenkin?

31.1. klo 18:15

veka
chat-valvoja

Senhän minä juuri edellä selvitin: kristitty ei identifioidu synnillisen taipumuksen mukaan, joten 'homokristitty' on terminä mahdoton.

"Olla homokristitty" ei edellytä identifioitumista synnillisen taipumuksen mukaan.

31.1. klo 18:19

Jochanan
Käyttäjä

No, ensinnäkin me olemme eri mieltä sen asian synnillisyydestä, ja toiseksi tuo on ainakin tähän mennessä ollut vain mielipiteesi jota yrität toistelemalla muuttaa totuudeksi. Haluaisitko perustella mielipidettäsi jotenkin?

Olet nyt ilmaissut, että edustat homoteologiaa joten meillä ei ole mitään tarvetta jatkaa keskustelua, koska en ole nyt keskustelemassa siitä, onko homous syntiä vai ei.

"Olla homokristitty" ei edellytä identifioitumista synnillisen taipumuksen mukaan.

Kyllä se edellyttää, koska "homo" on edelleen se identiteetti.

31.1. klo 18:20

veka
chat-valvoja

Et tainnut ymmärtää! Kerros mulle, mistä sä Veka voit tietää, onko joku sun kristitty ystävä "homoseksuaalinen" ??

Itse et tainnut ymmärtää. Homoseksuaalisuus ei ole asia, jonka ihminen voi päättää omistaa. Kyse on paljon tätä monimutkaisemmasta prosessista.

31.1. klo 18:22

Jochanan
Käyttäjä

Itse et tainnut ymmärtää. Homoseksuaalisuus ei ole asia, jonka ihminen voi päättää omistaa. Kyse on paljon tätä monimutkaisemmasta prosessista.

Mutta 'homoseksuaali' on edelleen identiteetti. Siitä ei päästä yli eikä ympäri.