mitä tarkoittaa "kuolla laille" käytännössä?
|
31.1. klo 9:03 |
Room. 8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa, Gal. 2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu, Gal. 2:21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut. ----------- tarkoittaako se sitä että "elämä on minulle Kristus ja kuolema on voitto"? sitä se tarkoittaakin, että Jeesus just saa yliotteen eikä ole enää omaa aikaa eikä omaa tahtoa . Mitä muuta? |
|
31.1. klo 21:35 |
Se tarkoittaa, ettei yritä millään omilla teoilla tulla Jumalalle mieluisammaksi tai lähestyä Jumalaa. Ei edes millään hyvillä teoilla tai niillä mitä "kunnon uskovan" pitää tehdä tai jättää tekemättä. Jos yrittää lain kautta vanhurskaaksi, niin samalla kieltäytyy Kristuksen sovituksen kautta tulevasta armosta. Enkä nyt tarkoita, että laki pitäis hylätä, että olis jotenkin huono asia pyrkiä rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä niin kuin itseään, mutta lakia noudattamalla syntisen ihmisen on mahdotonta tulla Jumalalle mieluisaksi. On hyväksyttävä, että on Jumalalle mieluinen ainoastaan Kristuksen tähden eikä siihen voi itse lisätä mitään. |
|
31.1. klo 22:25 |
Nimenomaan näin kieku :) Oot asian ytimessä. |
|
31.1. klo 22:30 |
Joo olen samaa mieltä Kiekun kanssa. Tässä raamatun kohdassa puhutaan tarkemmin tuosta laille kuolemisesta: room. 7:1-6 Gal. 5:1,4 Eli Jeesus vapautti uskovan orjuuden ikeestä ja uskova on armon alla. Näin ollen uskova saa ikään kuin levätä Jumalan armossa ja hyväksynnässä, niin että hän saa tuntea olevansa koko ajan rakastettu. Kokonaisvaltainen armahdus merkitsee sitä, että uskovasta tulee Jumalan lapsi (room.8:14-17). Kun seuraamme Hengen johdatusta ja olemme Jeesuksessa, niin voimme kuolettaa lihan himot (Room. 8:13), voimme siis olla seuramaatta lihan himoja. Tällöin Jeesus vaikuttaa meissä rakkauden ja rakkaus täyttää lain. 1.Tim. 1:14 1.Joh. 4:7 Room. 13:10 1.Joh. 2:10 Jeesus haluaa ottaa sydämessämme vallan. Mutta se vaatii, että annamme Hänen tulla elämäämme niin, että Hän pääsee vaikuttamaan kaikkiin elämämme osa-alueisiin. Niin, että ei voida enää erottaa, mitkä osa-alueet elämässäni kuuluvat minulle ja mitkä taas kuuluvat Herralle. Eli että olemme kokonaisvaltaisesti antautuneet Hänelle. Jumala haluaa opettaa meille sitä, että olisimme kaikessa täysin Hänestä riippuvaisia. 2. Kor. 5:15 room.12:1 room.6:19 Room. 6:10-11 Jeesus sanoo, että ilman Häntä uskova ei saa mitään aikaiseksi (Joh. 15:5).Hengen hedelmä on kaikkea sitä, mitä uskovassa tapahtuu toisten ihmisten hyväksi.Kun elää läheisessä suhteessa Jeesukseen ja pysyy "rungossa" kiinni, niin hedelmä tulee kuin itsestään. Hyvän hedelmän tuottamiseen ei tarvita näin ollen omaa ponnistelua. Jos pysymme kiinni Jeesuksessa ja hoidamme suhdetta Häneen, niin että Hänestä virtaa Pyhää Henkeä meihin, niin että tuotamme sitä kautta hyvää hedelmää. Eli on kaksi vaihtoehtoa seurata Jeesusta ja tehdä hyvää Pyhän Hengen voimalla tai seurata lihan himoja ja tehdä pahaa. Ja ominvoimin suorittaminen on omavanhurskautta, jolloin uskova on lain eikä armon alla. Viestiä muokattu 31.1. klo 22:45, muokkaaja: Isabella |