Antikristuksen henki tunkeutuu kirkkoon
Alue: Yleinen keskustelu
|
24.1. klo 17:09 |
Olen viime päivinä "tehnyt laskun" Suoli24-keskustelupalstoille ja olen pistänyt merkille, että kaikki hengelliset palstat suorastaan tukkiintuvat uskovia, Jumalan sanaa ja Jeesusta pilkkaavista viesteistä. Muutamalla palstalla suurin osa aloituksista ja viesteistä on mitä törkeintä jumalanpilkkaa ja käsittelevät lähes yksinomaan homoutta. Sama ilmiö - joskin hieman pienemmässä mittakaavassa - on havaittavissa täällä Radissa. Mielestäni tämä on mitä vahvin todistus siitä, missä ajassa me elämme: laittomuuden ajassa. Antikristuksen henki tunkeutuu kaikkialle, missä vielä edes vähän pidetään Jumalan sanaa kunniassa ja pyrkii varastamaan kaiken itselleen. Vastustaja, "synnin ihminen" asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Tämä tulee pian toteutumaan kirjaimellisesti. Henkivalta jyllää jo nyt. Suomen ev.-lut. kansankirkossa (ja monissa muissa protestanttisissa isoissa kirkoissa) on ollut nähtävissä sama ilmiö. Antikristuksen henki on tunkeutunut kirkkoon ja varastanut sen itselleen. Totisesti kirjoitukset toteutuvat kovaa vauhtia silmiemme edessä. |
|
24.1. klo 18:03 |
Muutamalla palstalla suurin osa aloituksista ja viesteistä on mitä törkeintä jumalanpilkkaa ja käsittelevät lähes yksinomaan homoutta. Sama ilmiö - joskin hieman pienemmässä mittakaavassa - on havaittavissa täällä Radissa. Tämä on todella valitettavaa. Onneksi täällä on vain muutama ihminen jotka nostavat homoutta esiin, yrittäen tehdä niistä tärkeimpiä kysymyksiä joissakin aiheissa. Mielestäni tämä on mitä vahvin todistus siitä, missä ajassa me elämme: laittomuuden ajassa. Antikristuksen henki tunkeutuu kaikkialle, missä vielä edes vähän pidetään Jumalan sanaa kunniassa ja pyrkii varastamaan kaiken itselleen. Minäkin suren samaan. Ihmiset poimivat korvasyyhyynsä pienen pieniä kohtia Raamatusta hyläten kaiken - noita heille tärkeää muutamaa sanaa - ympäröivän opetuksen, luoden omia syntihierarkioitaan ja luokittelujaan. Tämä jos mikä on sitä antikrstuksen henkeä joka tunkeutuu salakavalasti uskovien keskelle. |
|
24.1. klo 18:09 |
Welzulle kyssäri: Miten tulkitset tämän Jeesuksen lauseen: Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen. (Matt.11:12) Viestiä muokattu 24.1. klo 18:09, muokkaaja: Jochanan |
|
24.1. klo 18:19 |
"Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen." Tämä lause on asetettava asiayhteyteensä. Siinä ensin Jeesus nimittäin julistaa profetiat ja lain täyttyneiksi ja uuden aikakauden alkaneeksi, jossa ei ennää mennä taivaaseen taiten pykäliä noudattamalla, lakki kourassa portinvartijoita ja alkeisvoimia kumarrellen, vaan räminällä ja rytinällä porttien läpi että paukkuu. John Bunyanilla on tästäkin aiheesta lennokasta kuvausta kirjassaan "Kristityn Vaellus": "Selittäjä saattoi hänet linnan portille, ja, katso, siellä oli suuri ihmisten paljous, ikäänkuin pyrkimässä linnaan, mutta uskaltamatta astua sisään. Vähän matkan päässä portista istui muuan mies pöydän takana, kirja ja mustetolppo edessään, kirjaan merkitsemässä sisäänpyrkijäin nimiä. Portille vievällä tiellä näki hän myös useampia, aseilla varustettuja miehiä tietä vartioimassa, valmiina tekemään jokaiselle sisäänpyrkijälle niin paljon vahinkoa ja pahaa kuin suinkin voivat. Nyt joutui Kristitty hiukan hämille. Kaikkien siinä hämmästyneinä peräytyessä, peljäten tuota aseellista joukkoa, näki Kristitty vihdoin erään miehen, ryhdiltänsä uljaan, tulevan sen luokse, joka istui kirjoittamassa, ja sanovan: "Merkitkäät minun nimeni kirjaan, herra!" Sen sanottuansa hän veti miekkansa, pani kypärin päähänsä ja hyökkäsi ovea kohti aseellisten miesten päälle, jotka hurjalla vimmalla rupesivat taistelemaan hänen kanssaan, mutta siitä säikkymättä mies iski ja sivalteli miekallansa voimainsa takaa. Ja niinpä hän, monta haavaa itse saatuansa ja haavoja niihinkin lyötyänsä, jotka häntä estellä koettivat, raivasi vihdoin tien itselleen heidän. lävitsensä ja tunkeusi linnaan. Silloin kuului mielihyvän huutoja sekä niiltä, jotka sisässä olivat, että niiltäkin, jotka linnan harjalla kävelivät:" |
|
24.1. klo 20:37 |
Welzuuuuuuuu!!! Älä nyt hyvä pappi jätä mua KTS:n armoille näissä raamatuntulkintakysymyksissä. |
|
24.1. klo 21:25 |
En ymmärrä, miksi kysyt tuota tässä ketjussa. En kyseistä jaetta ole milloinkaan syvemmin tutkinut, joten jos haluat vastaukseni, niin joudut joko odottamaan tovin (vähintään viikkoja) tai tyytymään nopeahkon lähdemateriaalin referointiin. |
|
24.1. klo 21:44 |
Ei jumankauta mikä vastaus, Welzu!! Totta kai mä kysyn tota tässä ketjussa sen takia, koska ounastelen, että se saattais liittyä aiheeseen. Mikä voi sopia tähän nykytilanteeseen, luopumuksen ja laittomuuden aikaan paremmin kuin se, että taivasten valtakuntaa vastaan hyökätään ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen. Juuri näinhän tapahtuu. Evankeliumeissa kaikki Jeesuksen sanat ei oo alkuperäisessä kontekstissaan, vaan ne ovat monesti sikin sokin miten sattuu ängetty tiettyihin tilanteisiin, koska evankeliumit ilmiselvästi on kirjoitettu aikamoisella kiireellä ja apostolit on pistäneet Jeesuksen sanoja vähän mihin sattuu. Pointti: nuo Jeesuksen sanat saattavat hyvinkin viitata nykytilanteeseen, jolloin taivasten valtakuntaa vastaan hyökätään ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen. |
|
24.1. klo 23:03 |
Ei niitä kirjoitettu kiireen kanssa, vaan ne kulkivat alussa suullisena perimätietona ja lentävinä lauseina kunnes vasta vuoskymmenten kuluttua joku kekkas että katos perkule. Eihän näitä muista ellei pistä paperille. Ja sitten pistettiin paperille tai oikeestaan papyrukselle ja pergamentille ja sitten nää paperlappuset kierteli seurakunnasta toiseen kunnes taas kirkkoisät kekkas että katos perkule. Tää touhu menee villix ellei näitä vähän järjestele kansioon ja sitten järjesteltiin. Niin syntyi kaanon, joka fiilattiin jokseenkin nykymuotoonsa siellä neljännen sekä viidennen vuosisadan kirkolliskokouksissa. |
|
24.1. klo 23:23 |
"Suullinen perimätieto" ei joka tapauksessa oo kovin pitkä, koska evankelimut on kuta kuinkin silminnäkijätodistukia eli Matteus alias Leevi on skriivannut Matteuksen, Pietarin tulkki Markus on skriivannu Markuksen, tarkkaan kaikesta selon ottanut Luukas on skriivannut Luukkaan evankeliumin (+Apostolien teot) ja Jeesukselle läheisin Jochanan on skriivannu Jokkantiin evankeliumin. KTS ja hengenheimolaisensa pyrkivät aina venyttämään tota "suullista perimätietoa" ja nauramaan kirkolliselle perimätiedolle, mut loopupeleissä se on ainoa tieto, mikä meille on säilynyt evankeliumien kirjoittajista. Kaikki muu on sulaa spekulaatiota ja teoriaa. Tukeudutaan tietoon arveluitten sijasta. |
|
24.1. klo 23:33 |
Älä nyt hyvä pappi jätä mua KTS:n armoille Onko welzu pappi? ? |
|
24.1. klo 23:43 |
O. |
|
25.1. klo 9:31 |
Nää neljä evankelistaa tuskin ite kirjoittivat riviäkään noista teksteistä, vaan myöhemmät haamukirjoittajat muokkasivat ne siten, että Matteuksen fanittajat kirjoittivat Matteuksen evankeliumin, Markuksen fanikerho Markuksen, Luukaksen pakanakristittyklubi Luukaksen ja vähän esoteerisempi ja henkisempi Johannes Go Go -team Johanneksen evankeliumin. |
|
25.1. klo 10:03 |
Totta kai mä kysyn tota tässä ketjussa sen takia, koska ounastelen, että se saattais liittyä aiheeseen. Tää on loistoesimerkki siitä, miten futuristisessa tulkinnassa väännetään lähes kaikki Raamatun kohdat jotenkin tulevaisuuden antikristuksen ajan ennustukseksi tekstiyhteydestä riippumatta. Evankeliumeissa kaikki Jeesuksen sanat ei oo alkuperäisessä kontekstissaan, vaan ne ovat monesti sikin sokin miten sattuu ängetty tiettyihin tilanteisiin, koska evankeliumit ilmiselvästi on kirjoitettu aikamoisella kiireellä ja apostolit on pistäneet Jeesuksen sanoja vähän mihin sattuu. Oikeesti evankeliumit on laadittu erittäin taitavasti kunkin kirjoittajan pyrkimysten mukaan. Jeesuksen lauselmat toki ovat eri yhteyksissä toisinaan, mutta yleensä johdonmukaisesti sen mukaan, mitä kukin evankelista haluaa sanoa. Pointti: nuo Jeesuksen sanat saattavat hyvinkin viitata nykytilanteeseen, jolloin taivasten valtakuntaa vastaan hyökätään ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen. Tää kuulostaa lähinnä vain tyhmältä. Miten ihmeessä hyökkääjät (Antikristus tai antikristilliset voimat? Saatana? Kuka, ketkä?) voisivat voittaa taivasten valtakunnan itselleen?Viestiä muokattu 25.1. klo 10:03, muokkaaja: welzu |
|
25.1. klo 10:10 |
Miten tulkitset tämän Jeesuksen lauseen: Mutta Johannes Kastajan päivistä tähän asti hyökätään taivasten valtakuntaa vastaan, ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen. (Matt.11:12) --------- tämä tarkoittaa USKOVIA, jotka taistelevat taivasten valtakunnan itselleen |
|
25.1. klo 10:11 |
Mutta tännä päivänä suurin eksytys on Suomessakin kirkkolaitoksen suosima homous. Tietty uskonnollinen lakihenkisyys on toinen eksytys, ei ole Jumalan valtakuntaa sisäisesti eikä heijastu voiteluna muille |
|
25.1. klo 10:36 |
Tää kuulostaa lähinnä vain tyhmältä. Miten ihmeessä hyökkääjät (Antikristus tai antikristilliset voimat? Saatana? Kuka, ketkä?) voisivat voittaa taivasten valtakunnan itselleen? Jos se raamatunpaikka tulkitaan noin, niin ehkäpä ennemminkin ne, jotka yrittävät kieltää taivasten valtakunnan muilta; sellaiset puristit jotka eivät näe metsää puilta ja sanovat itse olevansa ainoita jotka pelastuvat. Tällaisia taivasten valtakunnan anastajia voisivat olla vaikkapa jehovantodistajat, tai ne katolilaisuuden ja luterilaisuuden herätysliikkeet jotka kertovat ettei muista opinsuunnista voi pelastua. |
|
25.1. klo 10:40 |
Pittää paikkansa. Jeesuksella oli tähän viittauskin: Matteus Pointti on siinä että nyt ei enää tarvitse täyttää tiettyjä kriteereitä päästäkseen läpi vaan läpi yksinkertaisesti mennään että rytisee tahtoivatpa kamreeriuskikset sitä tai eivät. |
|
25.1. klo 10:51 |
Jos se raamatunpaikka tulkitaan noin, niin ehkäpä ennemminkin ne, jotka yrittävät kieltää taivasten valtakunnan muilta Tää on tietenkin mahdollista. Eilen vähän kommentaareja selailtuani näitti siltä, että mikäli Jeesus tarkoitti sanansa kritiikiksi, niin silloin kohteena voisivat olla tuon ajan selootit tai juurikin nuo fariseukset ja kirjanoppineet, joista tuossa KTS:n lainauksessa puhutaan. Positiivisessa mielessä sanat tulkitaan useimmin vähän Mikestonesin tyylisesti eli Jeesus osoittaisi, että Jumalan valtakunnan tuleminen vaatii toimia myös meiltä ihmisiltä (eli aktiivista pyrkimistä sinne). |
|
25.1. klo 11:17 |
Tää on tietenkin mahdollista. Eilen vähän kommentaareja selailtuani näitti siltä, että mikäli Jeesus tarkoitti sanansa kritiikiksi, niin silloin kohteena voisivat olla tuon ajan selootit tai juurikin nuo fariseukset ja kirjanoppineet, joista tuossa KTS:n lainauksessa puhutaan. Samaa mieltä tuosta, vastauksenihan oli yritys tuoda samaa nykyaikaan. Toisaalta, Jeesushan oli lempeä samarialaisillekin, vaikka he olivat vähän samalla tavalla "ainoan oikean jumalanpalveluspaikan vaalijoita"; ainakin minun mielikuvissani he olivat sulkeutunut oikeassaolijoiden joukko. |
|
25.1. klo 11:27 |
Joomut Jeesus tietenkin oli esimerkillisen itsekriittinen ja lähti siitä että otetaan me juutalaiset ensin rikka omasta silmästämme ennenkuin aletaan neuvomaan muita. Hyvä ohje myös tän päivän äärikonservatiivis-fundamentaalisille yltiöisänmaallis-shovinistisille henxelinpaukuttelijoille, joille kaikki paha on aina Venäjällä tai Islamissa. Ei koskaan omassa takapuolessa. |
|
25.1. klo 13:48 |
Tuli tuossa kaupungilla käydessäni vielä mieleen seuraavanlaisia ajatuksia. |
|
25.1. klo 16:45 |
olen kuullu että nämä hyökkääjät ovat pakanoita, jotka olivat kirjanoppineille juutalaisille kauhistus ja iljetys, mutta juuri he, tai me siis, olisimme "Taivasten valtakunnan tempaajia", mikä tarkoittaa ilosanoman leviämistä maan ääriin. Tässä mielessä ennustus oli varoitus uskonnollisuutta vastaan ja toteutuikin varsin kirjaimellisesti. Toki tämä oli vain yksi selitys, joskin hyvin perusteltu. |
|
25.1. klo 17:16 |
Toki tämä oli vain yksi selitys, joskin hyvin perusteltu. Juu, ei ollenkaan huono selitys. |
|
26.1. klo 10:52 |
tuskin ite kirjoittivat riviäkään "Tuskin itse kirjoittivat" ei nyt vaan valitettavasti riitä perusteeksi. Papias, jota Eusebius vähätteli ja haukkui yksinkertaiseksi, koska luotti lapsenomaisesti kirjaimelliseen raamatuntulkintaan (uskoi mm. Jeesuksen tulevan takaisin ja perustavan tuhatvuotisen valtakunnan) on varsin luotettava tietolähde, jos kerran itse Eusebius häntä vielä alentuu siteeraamaan asiassa. Papiaan yksinkertaiseksi ja tyhmäksi haukkuminen on paras mahdollinen todistus tietojen luotettavuudesta. Tää on loistoesimerkki siitä, miten futuristisessa tulkinnassa väännetään lähes kaikki Raamatun kohdat jotenkin tulevaisuuden antikristuksen ajan ennustukseksi tekstiyhteydestä riippumatta. Nyt olet ymmärtnäyt ihan väärin. Tulkinnassani ei ole kyse (pelkästään) futuristisesta tulkinnasta. Lisäksi pelkään, että oma käsityksesi pyhistä teksteistä on hyvin rajoittunut, jos itse puolestasi luulet, että nuo Jeesuksen sanat koskettavat vain sitä aikaa, jolloin ne on lausuttu. Jeesuksen lauselmat toki ovat eri yhteyksissä toisinaan, mutta yleensä johdonmukaisesti sen mukaan, mitä kukin evankelista haluaa sanoa. No juts tätähän mä tarkoitin. Tulin vissiin taas väärinymmärretyksi... Btw. kun kerran tiedät, mitä Matteus tuossa kohdassa (Matt.11:11-15) haluaa sanoa, niin kakista ulos! Tää kuulostaa lähinnä vain tyhmältä. Miten ihmeessä hyökkääjät (Antikristus tai antikristilliset voimat? Saatana? Kuka, ketkä?) voisivat voittaa taivasten valtakunnan itselleen? Ole hyvä ja esitä oma tulkintasi sen sijaan, että aina vaan hakukut muiden tulkintaehdotuksia! Tutkittuani hieman asiaa, päädyin itse seuraavaan tulkintaan: "hyökkääjät" ovat uskovia ja aika on seurakunnan aika. Jeesus puhuu taivasten valtakunnasta, joten aivain kohdan ymmärtämiseen löytyy mm. näistä Jeesuksen sanoista: "ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi" (esim. Matt.19:30; Mark.10:31). Tämä on rinnasteinen sanoille: "vähäisin taivasten valtakunnassa on suurmpi kuin hän [Johannes Kastaja]". Taivasten valtakunta tuli maan päälle Jeesuksessa Kristuksessa ensin näkymättömällä tavalla, "hengellisesti", mutta palkka maksetaan sitten, kun Jeesus tulee kuninkaana takaisin ja valtakunta tulee näkyvällä tavalla kaikessa kirkkaudessaan ja voimassaan. Kun Jeesus sanoo: "Johannes Kastajan päivistä tähän asti", Hän tarkoittaa aikaa ensimmäisen ja toisen tulemuksensa välillä, siis tätä seurakunnan aikaa, jota me vielä hetken aikaa elämme. Toinen avain kohdan ymmärtämiseen on Luukkaan rinnakkaisteksti: Ette voi palvella Jumalaa ja mammonaa. Tämän kaiken kuulivat fariseukset, jotka olivat rahanahneita, ja he ivasivat häntä. Ja hän sanoi heille: "Te juuri olette ne, jotka teette itsenne vanhurskaiksi ihmisten edessä, mutta Jumala tuntee teidän sydämenne; sillä mikä ihmisten kesken on korkeata, se on Jumalan edessä kauhistus. Laki ja profeetat olivat Johannekseen asti; siitä lähtien julistetaan Jumalan valtakuntaa, ja jokainen tunkeutuu sinne väkisin. Mutta ennemmin taivas ja maa katoavat, kuin yksikään lain piirto häviää. (Luuk.16:13-17) Ja kolmas Jeesuksen vertaus suurista pidoista: Autuas se, joka saa olla aterialla Jumalan valtakunnassa!" Niin hän sanoi hänelle: "Eräs mies laittoi suuret illalliset ja kutsui monta. Ja illallisajan tullessa hän lähetti palvelijansa sanomaan kutsutuille: 'Tulkaa, sillä kaikki on jo valmiina'. Mutta he rupesivat kaikki järjestään estelemään. Ensimmäinen sanoi hänelle: 'Minä ostin pellon, ja minun täytyy lähteä sitä katsomaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'. Toinen sanoi: 'Minä ostin viisi paria härkiä ja menen niitä koettelemaan; pyydän sinua, pidä minut estettynä'. Vielä toinen sanoi: 'Minä otin vaimon, ja sentähden en voi tulla'. Ja palvelija tuli takaisin ja ilmoitti herralleen tämän. Silloin isäntä vihastui ja sanoi palvelijalleen: 'Mene kiiruusti kaupungin kaduille ja kujille ja tuo köyhät ja raajarikot, sokeat ja rammat tänne sisälle'. Ja palvelija sanoi: 'Herra, on tehty, minkä käskit, ja vielä on tilaa'. Niin Herra sanoi palvelijalle: 'Mene teille ja aitovierille ja pakota heitä tulemaan sisälle, että minun taloni täyttyisi; sillä minä sanon teille, ettei yksikään niistä miehistä, jotka olivat kutsutut, ole maistava minun illallisiani'." (Luuk.14:15-24) Toisin sanoin, taivasten valtakuntaan tunkeudutaan väkisin t. jokaista vaaditaan väkisin tulemaan sinne. Edelleen, taivasten valtakunta otetaan "valtakunnan lapsilta" pois ja annetaan niille, jotka tekevät sen hedelmiä (Matt.21:43), joten KTS:n antinomistiselle linjalle ei voi lähteä. Tuossa Luuk.16:17:ssäkin Jeesus painottaa heti avainjakeen perään, että laki on edelleen voimassa. "Hyökkääjät" tekevät valtakunnan hedelmää. Tää on tietenkin mahdollista. Eilen vähän kommentaareja selailtuani näitti siltä, että mikäli Jeesus tarkoitti sanansa kritiikiksi, niin silloin kohteena voisivat olla tuon ajan selootit tai juurikin nuo fariseukset ja kirjanoppineet, joista tuossa KTS:n lainauksessa puhutaan. Positiivisessa mielessä sanat tulkitaan useimmin vähän Mikestonesin tyylisesti eli Jeesus osoittaisi, että Jumalan valtakunnan tuleminen vaatii toimia myös meiltä ihmisiltä (eli aktiivista pyrkimistä sinne). Kommentaareistako sä aina katot kaiken?? Tunne Jumalan sana ja opettele käyttämään omaa päätäs! Tuli tuossa kaupungilla käydessäni vielä mieleen seuraavanlaisia ajatuksia. Kyllä nuo Luukkaan avainkohdat tarjoavat paremman selityksen (taivasten valtakuntaan tukeudutaan väkisin ja jokainen pakotetaan sinne). Ilmaisu on hyvin negatiivinen, mutta tarkoittaa sitä, että Jeesus on ainoa tie Isän tykö. Taivasten valtakuntaan on pakko astua, jos haluaa pelastua. Siksi meille on annettu lähetysKÄSKY. Nuo selootit sulla on mielessä vissiin vaan siksi, kun pyrit kritisoimaan tuhatvuotisen valtakunnan odotusta. |
|
26.1. klo 10:59 |
Unohdetaan siis tuo "taivasten valtakuntaa vastaan hyökätään ja hyökkääjät tempaavat sen itselleen", se kun ei sovi tämän otsikon alle, mutta tulipahan selvitettyä. Welzulle (ja miksei muillekin) uusi kyssäri: Miten tulkitsette Danielin ennustuksen "hävityksen kauhistuksesta" / "turmion iljetyksestä" (uusi käännös) ? |
|
26.1. klo 11:04 |
Lisäksi pelkään, että oma käsityksesi pyhistä teksteistä on hyvin rajoittunut, jos itse puolestasi luulet, että nuo Jeesuksen sanat koskettavat vain sitä aikaa, jolloin ne on lausuttu. Pelkosi on turha. Uskon, että Raamattu puhuu kaikkina aikoina eläville ihmisille. Mutta ensin täytyy olla selvillä siitä, mitä se sanoi alkuperäisille lukijoille ja mitä alkuperäiset kirjoittajat sillä tarkoittivat. Vasta sitten voimme tehdä sovelluksen nykypäivään. Tässä tapauksessa kumpikaan ei näytä viittaavan lainkaan eskatologiaan, antikristukseen tai vastaavaan. Btw. kun kerran tiedät, mitä Matteus tuossa kohdassa (Matt.11:11-15) haluaa sanoa, niin kakista ulos! En vieläkään ole sen kummemmin tekstiin tutustunut, joten selkeää mielipidettä minulla ei ole. Suosittelen kuitenkin lukemaan aikaisemmat viestini tässä ketjussa, jossa esittelen pohdintojani ja eteeni tulleita ajatuksia. Kommentaareistako sä aina katot kaiken?? Tunne Jumalan sana ja opettele käyttämään omaa päätäs! Siteeraan itseäni keskustelun alkupuolelta: "En kyseistä jaetta ole milloinkaan syvemmin tutkinut, joten jos haluat vastaukseni, niin joudut joko odottamaan tovin (vähintään viikkoja) tai tyytymään nopeahkon lähdemateriaalin referointiin." Koska en ole kyseistä kohtaa syvemmin itse tutkinut, ainoa mahdollisuus nopeaan vilaukseen siitä, miten teksti on yleensä ymmärretty on kommentaarien tutkiminen. Jos haluat mielipiteeni, kun olen tehnyt tekstistä syvemmän tutkimuksen, niin joudut odottamaan. Kyllä nuo Luukkaan avainkohdat tarjoavat paremman selityksen Luukkaan jakeet tosiaan selittävät alkuperäistä sanontaa, jonka Matteus ilmeisesti siteeraa suht alkuperäisessä muodossa. Luukkaan selitystarve johtuu siitä, että Jeesuksen sanat ovat olleet hämäriä jo alkuperäisillekin lukijoille. Luukkaan selityksestä voimme tehdä kaksi oletusta: 1) hän edustaa ainakin yhtä alkuperäisten lukijoiden ja kuulijoiden käsitystä siitä, mitä Jeesus tarkoitti. 2) hän ei täysin ymmärtänyt Jeesuksen sanoja ja joutui siksi selittämään niitä parhaan ymmärryksensä mukaan. Nuo selootit sulla on mielessä vissiin vaan siksi, kun pyrit kritisoimaan tuhatvuotisen valtakunnan odotusta. Ei, vaan ne tulevat aika suoraan kommentaareissa esitetyistä selityksistä. |
|
26.1. klo 11:21 |
Miten tulkitsette Danielin ennustuksen "hävityksen kauhistuksesta" / "turmion iljetyksestä" (uusi käännös) ? Daniel viittaa todennäköisesti Antiokus IV Epifaneeseen. Jeesus joko laajentaa sitä koskemaan myös Jerusalemin ja temppelin hävitystä vuonna 70 tai sitten se viittaa molempiin. Olen tästä tehnyt pienen tutkielman, joka löytyy kotisivultani (http://www.veliloponen.com artikkeli nimeltä Antiokus ja turmion iljetys). Tässä vielä lainaus tekstin johtopäätöksistä: Tälle voi siis löytää kolme selitystä. 1. Daniel ei viitannut Antiokukseen, vaan samaan tapahtumaan kuin Jeesus. Tätä pidän kaikkein epätodennäköisimpänä. 2. Danielin ennustuksella oli kaksi toteutumaa, toinen Antiouksen aikana ja toinen juutalaisten kapinan aikana. 3. Daniel viittasi Antiokukseen. Jeesuksen ennustus Jerusalemin tuhosta ei liity Danielin ennustukseen, vaan Jeesus laajensi sitä koskemaan myös tämän uuden tapahtuman. Itse pidän todennäköisimpinä vaihtoehtoina kahta viimeistä. Tuohon kolmosvaihtoehtoon voisin lisätä vielä, että tämänkaltainen profetian "jatkaminen" ei ole Raamatussa ennen kuulumatonta. Esimerkiksi Jeremia ennusti, että pakkosiirtolaisuus kestää vain 70 vuotta. Kun tuo aika oli kulunut, Daniel rukoili asian tiimoilta ja sai kuulla, että pakkosiirtolaisuus kestääkin vielä 490 vuotta lisää. |