Oli hyvä ohjelma toi Ylen Dokumenttiprojekti
Alue: Yleinen keskustelu
|
23.1. klo 22:50 |
Dokumenttiprojekti: Seitsemän tuntia kuolemaan YLE TV1 21.30 - 22.50 Neljä sotilastarkkailijaa, yksi heistä suomalainen, kuoli Israelin pommittaessa YK:n tarkkailuasemaa 2006. Tarina nykyaikaisesta järjettömästä sodasta, syyllisyydestä, vastuusta ja häpeästä. O: Gideon Gitai. T: Gig Films Dokumentissa israelilainen Gideon Gitai kertaa ensin koko Israelin historian tuoden esiin kaikki sen rötökset alkaen YK:n lähettilään kreivi Bernadotten murhasta, jonka suorittaneen ryhmän nokkamiehestä Jitzshak Shamirista tuli sittemmin pääministeri ja hänen asenteestaan "YK:sta viis" Israelin politiikan normi. Kuljetaan läpi historian, esitellään vuoden 1967 sodan mukanaan tuoma ylimielisyys, joka hiipi kuin varkain maan johtajien mieliin ja sai osaltaan aikaan seuraavan, kauhean Jom Kippur sodan 1973. Tuodaan esiin Israelin törkeät asevientikiellon rikkomukset Etelä-Afrikan rotusortohallituksen suhteen, sodat, Libanonin siviilien tappamiset, vaarallisia suutareita maastoon jättävien rypälepommien kylväminen, Gazan sota ja vihdoin tuodaan esiin myös YK-sotilaiden kuoleman ilmeinen tahallisuus vuonna 2006, kun neljä sotilastarkkailijaa, yksi heistä suomalainen, kuoli Israelin pommittaessa YK:n tarkkailuasemaa Khiamia. YK-sotilaille on selvää, että Israel teki sen tahallaan. Kun YK-upseeri pyysi Israelia lopettamaan tulituksen asemaa vastaan, hän ei saanut heiltä mitään vastausta. Israelilaiset toimittajatkin myönsivät, että koko Libanonin sota oli fiasko ja huonosti suunniteltu. Gideon Gitai pitää epätodennäköisena sellaista mokausten ketjua, mikä tapahtumaan liittyy. Myös Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja pitää epätodennäköisenä, että korkean sotateknologian Israel, maastot hyvin tuntien ampuisi tuntikausia harhaan. Samaa sanovat YK-sotilaat. Tulta on tapana korjata jos se menee pieleen ja siihen olisi ollut yllin kyllin aikaa. Asema oli hyvin merkitty sekä maastoon että karttoihin. Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja toteaa, että jos mikä tahansa muu maa käyttäytyisi kuin Israel, siitä nousisi kauhea poru. Kun armeijan komentaja sanoo, että rypälepommeja käytettiin Libanonissa vain harkiten, sanoo itse pommeja ampunut ylikersantti, että niillä tosiasiassa miinoitettiin koko Etelä-Libanon. YK.n edustajan mukaan Israelin toimet ylittävät usein sen mitä voisi pitää lainopillisesti kohtuullisena itsepuolustuksena. Ulkoministeri Tuomiojan mukaan Israelin toimet Libanonissa siunasi USA vaikka mitään sotilaallista ratkaisua ei saavutettu, koska sellaista ei alueella voida saavuttaa. Haaretz lehden toimittajan mukaan koko Israelin järjestelmä on rakennettu sillä tavalla, että kansalaisten ei sallita tuntea mitään tunnontuskia. Apatia, välinpitämättömyys ja propaganda ovat turruttaneet kansan. Lapsille opeteaan jo koulussa, että kaikki muut kansat ovat antisemitistejä ja vihaavat heitä. Tälläistä asennetta on vaikea muuttaa. UM SHMUM on hebreaa ja tarkoittaa TURHA YK. YK:n ansiosta Israel kuitenkin perustettiin. Kiittämättömyys on maailman palkka. |
|
23.1. klo 23:39 |
Toinen hyvä dokkari: 13 päivää Jeninissä Jeninin pakolaisleirin tapahtumat vuonna 2002 kuohuttivat koko maailmaa. Dokumenttiprojektin yhteistuottamassa elokuvassa israelilainen sotilas ja puskutraktorin kuljettaja käyvät tapahtumia lävitse palestiinalaisen elokuvantekijän kanssa. Ohjaaja Nizar Hassan. Tuotanto Beesan Productions, Palestiina, 2003 |
|
24.1. klo 1:27 |
Alkaa jo kyllästyttää tämä KTSn jakelema mediaseksikäs Israel-vastainen propaganda. |
|
24.1. klo 5:27 |
Israelilaiset toimittajatkin myönsivät, että koko Libanonin sota oli fiasko ja huonosti suunniteltu. Niin. Toimittajatko sen sodan olivat laittaneet pystyyn? Suomen ulkoministeri Erkki Tuomioja toteaa, että jos mikä tahansa muu maa käyttäytyisi kuin Israel, siitä nousisi kauhea poru. Eikö tämä dokumentti olekin osa sitä "kauheaa porua?" Joten mikä tästä vielä puuttuu? YK:n ansiosta Israel kuitenkin perustettiin. Kiittämättömyys on maailman palkka. Olet turhan mieto noissa keikistelyissäsi. Todellinen trolli tietäisi heti sanoa, että Hitlerin ansiosta Israel kuitenkin perustettiin. Siinä vasta näemme, miten kiittämättömyys on maailman palkka. Alkaa jo kyllästyttää tämä KTSn jakelema mediaseksikäs Israel-vastainen propaganda. Alkaa jo kyllästyttää tämä foorumi, jossa kaikki on latistunut tarpeilla käymisen tasolle. Se on oikeastaan huomattavasti tyydyttävämpää ja järkevämpää kuin tänne kirjoittaminen. |
|
24.1. klo 10:36 |
Alkaa jo kyllästyttää tämä foorumi, jossa kaikki on latistunut tarpeilla käymisen tasolle. Trolli voitetaan faktoilla. Paitsi jos trollilla on voittamattomat faktat. T |
|
24.1. klo 10:36 |
Alkaa jo kyllästyttää tämä foorumi, jossa kaikki on latistunut tarpeilla käymisen tasolle. Se on oikeastaan huomattavasti tyydyttävämpää ja järkevämpää kuin tänne kirjoittaminen. Ihanaa kuinka itse teet kaikkesi korjataksesi tilannetta. |
|
24.1. klo 10:48 |
Eikö näitä provoja saa kukaan kuriin? Huokaus. Tän foorumin taso ei juuri voi enää alemmas mennä. Oisipa KTS:llä edes joskus jotain uutta sanottavaa. Tarvi koko foorumia spammata samoilla jutuilla. Sun mielipiteesi jo kaikki tietää. |
|
24.1. klo 11:00 |
Sun mielipiteesi jo kaikki tietää. Mielipiteen ehkä, mutta kyseisestä aiheesta näyttäisi tulevan kokoajan uutta dataa, jota ainakaan minä en tiennyt. Kumpi on parempi, pitää noita epäkohtia jatkuvasti esillä, vai jatkuvasti lakaista niitä maton alle? T |
|
24.1. klo 11:44 |
taas täysin yksipuoleista, manipuloitua, kovan luokan propagandaa. Mietinpä minkätasoinen trolli nielee täysin mukisematta kaiken manipuloidun puolueellisen "uuden" datan ja vielä markkinoi sitä jatkuvasti ainoana totuutena syyttäen asioista perustellusti erimieltä olevia turhislössiksi? |
|
24.1. klo 14:30 |
Tämä turhislössi on juuri dominoinut vuoskymmenet mediaa. Nyt ovat kriittiset äänet nousseet sekä Israelissa että arabimaissa ja kansanvalta etenee. Vanhat änkyrät saa lähteä niin siellä kuin täälläkin. |
|
24.1. klo 14:45 |
Voi kumpa olisikin dominoinut mediaa. Ei olisi tätä nykyistä homohypetystäkään tullut. Valitettavasti uskovaiset ovat aina tulleet pahasti jälkijunassa, mitä median hyväksikäyttöön tulee. |
|
24.1. klo 14:46 |
Arabimaiden kuohunta johtuu siitä, että ne valmistautuvat muodostamaan osaa pedon valtakunnasta. |
|
24.1. klo 14:52 |
Arabimaiden kuohunta johtuu siitä, että diktaattorit saavat kyytiä, kun kansa herää nykyaikaan ja sosiaaliseen mediaan. Näinhän kävi Itä-Euroopassa jo 20 vuotta sitten. |
|
24.1. klo 15:13 |
"Herää nykyaikaan". Siinä oikea antikristuksen motto. |
|
24.1. klo 15:53 |
On toki ymmärrettävää, että israelfanittajille on kova paikka, kun arabimaat demokratisoituvat, koska se pakottaa myös Israelin siivoamaan kaapistaan luurangot mutta elämä on... |
|
24.1. klo 16:00 |
Aikamoisen pajunköyden oot niellyt, jos tosissas luulet, että arabimaat ovat demokratisoitumassa. |
|
24.1. klo 18:03 |
On ymmärrettävää että sellainen olis sun lössilles kova paikka vaikka menneinä vuoskymmeninä oottekin sitä aina propagandassanne vaatineet. Sit kun tosi paikka tullee etteen, menneekin teillä pupu pöksyyn... |
|
24.1. klo 18:05 |
Ei mulla mee mikään pupu pöksyyn, mä tiedän tarkalleen missä mennään. |
|
24.1. klo 18:24 |
Sää oot täysin pihalla ja sen näkee muutkin täällä. Oot langennu Siinain Vuoren ansaan, kuten harhautunut vaeltaja siinä John Bunyanin kirjassa "Kristityn Vaellus": ""Se, jonka tykö sinä olit lähetetty, on nimeltään Lainkanta. Hänen äitinsä on palkkavaimo, joka nyt on ja on lastensa kanssa orjana ja on salaisella tavalla Sinain vuori, jonka sinä pelkäsit päällesi kaatuvan Gal. 4:21-27. Jos hän kerran lapsinensa orjana on, kuinkasta toivot pääseväsi heidän kauttansa vapaaksi? Tuo Lainkanta niin muodoin ei ole mahdollinen sinua taakastasi päästämään. Ei hän tähän saakka ole kenenkään taakkaa pois ottanut, ei, eikä milloinkaan niitä ota. Lain töitten kautta te ette voi vanhurskaiksi tulla, sillä lain töillä ei kukaan elämäpäivinään taakastansa pääse. Herra Maailmanviisas on niin muodoin muukalainen ja herra Lainkanta petturi, eikä hänen poikansakaan, Hieno Käytös, maireisine hymyinensä, muuta ole kuin tekopyhä eikä voi sinua auttaa. Usko minua: ei noitten tomppelien jaarituksilla ole muuta tarkoitusta ollutkaan kuin saada sinut pelastuksesi asiassa harhaan, ohjaamalla sinut pois siltä tieltä, johon minä olin sinut saattanut." |
|
24.1. klo 18:31 |
Stop tykkänään! Siis perussääntöhän menee näin: kaikki, mitä KTS vastustaa, on oikein ja totta ja kaikki, mitä KTS kannattaa, on väärää ja valhetta. |
|
24.1. klo 18:38 |
Stop tykkänään. Sinä tarjoilet ihmisille Moosesta, minä Jeesusta. Mooseksen vaarallisuudesta kertoo John Bunyan kirjassaan: "Kristityn Vaellus": "Uskollinen: Kuunnelkaahan minua loppuun asti, veli hyvä. Heti kuin hän oli minut saavuttanut, alkoi häneltä tuiskuna tulla sekä sanoja että iskuja ja maahan hän minut paiskasi, niin että makasin siinä puolikuolleena. Tultuani hiukan tuntoihini, mina kysyin, miksikä hän minua tällä tavoin kohtelee. Hän sanoi sen tapahtuvan siitä syystä, että minussa oli ollut salaista taipumusta ensimmäiseen Aatamiin ja samassa sain häneltä toistamiseen hirmuisen iskun rintaani, niin että kaaduin takaperin ja makasin jälleen vähissä hengin hänen jalvoissansa. Toinnuttuani sitten tuosta, rukoilin minä häneltä armoa, mutta hän ei sanonut tietävänsä armosta, ja silloin hän löi minut jälleen maahan. Epäilemättä hän olisi minusta lopun tehnyt, ellei eräs mies olisi tullut saapuville ja kieltänyt häntä. Kristitty: Kukas se oli, joka kielsi? Uskollinen: Ensi alussa en ollut häntä tuntea, mutta hänen tultuansa lähemmäksi, minä huomasin lävet Hänen käsissänsä ja kyljessänsä. Silloin päätin, että se oli Herra itse. Ja niin siitä sitten tulin mäen huipulle. Kristitty: Mies, joka teidät saavutti, oli Mooses. Hän ei säästä ketään, eikä hän armosta mitään tiedä kellenkään, joka hänen lakinsa rikkoo." Johanneksen Evankeliumi: |
|
24.1. klo 18:39 |
KTS on nyt innostunut tosta John Bunyanista :D |
|
24.1. klo 18:40 |
No se tekeekin sille hyvää Pekka Ervastin jälkeen. |
|
24.1. klo 18:41 |
John Bunyanin aikoihin sitä vielä osattiinkin tehä ero kristinuskon ja juutalaisuuden välillä. Nykyään tää lopun ajan saatanan synagooga on hiipimässä Suomenkin Siioniin...:O |
|
24.1. klo 18:43 |
Stop tykkänään! Siis perussääntöhän menee näin: kaikki, mitä KTS vastustaa, on oikein ja totta ja kaikki, mitä KTS kannattaa, on väärää ja valhetta. Joku tälläkin foorumilla mainitsi jotain tällaisesta käytöksestä aiemmin: http://www.radikaali.net/foorumi/aihe/4884/2#msg-142139 Miksi moderaattorit eivät poista täältä sellaisia viestejä, joissa hyökätään kanssakirjoittajan henkilöä vastaan ja mennään henkilökohtaisuuksiin toisen mielipiteen vuoksi? Oletko samaa mieltä tuon Jochananin kanssa, Jochanan? |
|
24.1. klo 18:45 |
Haukut väärää puuta. Vaikka verenperintönä juutalaisuutta vähän tuleekin, olen aina tehnyt eron kristinuskon ja juutalaisuuden välillä. Seurasithan sä toki niitä keskusteluja, joita mä hiljan Netmössössä kävin niitten massikoitten kanssa... |
|
24.1. klo 18:47 |
Mitäs nää massikat ny sitten oikein yritti? |
|
24.1. klo 18:51 |
No yritti tuoda saatanan synagoogaa Suomen siioniin. Eivät varmaan ymmärtäneet mitä tekivät, joten ovat siinä mielessä syyntakeettomia. En siis väitä, että he ovat saatanan synagooga. He ovat enemmän uskonveljiäni ja -siskojani kuin sinä. |
|
24.1. klo 19:01 |
Tuleex tää "massikka" siitä niitten jashua mashua mashia jashia -jäkätyksestä? |
|
24.1. klo 19:02 |
Kysy Jussipaidalta. Hält sen opin. |