Pressaehd. kannat homoavioliittoihin?

Alue: Yleinen keskustelu

19.1. klo 21:53

Jochanan
Käyttäjä

No voi hitsi! Pitäisköhän mun nyt sanoa, että presidentti ei olekaan arvojohtaja...

19.1. klo 21:54

Maryel
Käyttäjä

Onhan se sitäkin, mutta kyllä presidentillä on myös ulkopoliittinen rooli ja tehtävä.

19.1. klo 23:07

fons et origo
Käyttäjä

Onhan se sitäkin, mutta kyllä presidentillä on myös ulkopoliittinen rooli ja tehtävä.

Ei kaikilla presidenttiehdokkailla, ainakaan kovin suurta. Esim. Halla-aho on sitä mieltä, että presidentin merkittävin tehtävä olisi uudenvuodenpuhe. Aika yleisestihän hän puhui, mutta helpostihan sen mielsi vain Soinia tarkoittavan, varsinkin kun on niitä toisia ehdokkaita joilla tuota ulkopolitiikan kokemusta on.

20.1. klo 18:26

Babaii_
Käyttäjä

Vaikka presidentti on ns. arvojohtaja, musta se ei ole suomalaisien kristillisiltä arvoilta pois, jos linnan juhlissa on kaksi miestä kättelemässä. Musta kristillisyys olisi hyvä pysyä kotien ja yhteisöjen välisenä asiana.

20.1. klo 19:03

fons et origo
Käyttäjä

Vaikka presidentti on ns. arvojohtaja, musta se ei ole suomalaisien kristillisiltä arvoilta pois, jos linnan juhlissa on kaksi miestä kättelemässä.

Olen hyvin paljon samaa mieltä, mutta ymmärrän kyllä miksi se on joillekin tärkeä asia. Sitä minä en kuitenkaan ymmärrä, miksi Raamatulla presidenttiehdokkaita lyövät eivät keskity siihen avioliittoon itseensä; kukaan ehdokkaista (ehkä Timo Soinia lukuunottamatta) kun ei kannata raamatunmukaista mallia avioliitosta. Homoudesta kiihkoilevat ummistavat silmänsä muista epäkohdista, joko tahallaan tai typeryyttään.
Musta kristillisyys olisi hyvä pysyä kotien ja yhteisöjen välisenä asiana.

Kyllähän presidentti varmasti heijastaa kristillisiä arvojaankin jos hänellä sellaisia on, mutta minusta näennäisen kristillinen mutta epäraamatullisia arvoja kannattava presidentti on paljon huonompi asia kuin selkeästi omat tulkintansa esiintuova, vaikka sitten konservatiivisten mielestä julkisyntinen Haavisto. Olisi varmasti mielenkiintoista kuulla hänen ajatuksiaan uskosta ja kristinuskosta.

26.1. klo 14:15

Mikko Lahti
Käyttäjä

fons et origo.

Etköhän liiottele? Onko Sari Essayah toisen miehen "porttoliitossa?"

26.1. klo 14:42

fons et origo
Käyttäjä

Etköhän liiottele?

Totta kai liioittelen, koska se on helpoin tapa tuoda esiin kaksinaismoraali. Oikeaoppisiksi itseään väittävät eivät näe itsekin lipsuvansa säännöistä joita vaativat, ellei niitä sääntöjä heitetä heidän omille silmilleen.
Onko Sari Essayah toisen miehen "porttoliitossa?"

Vain, jos ajattelee Raamatun avioliittoa ja parisuhteita koskevan moraalilain olevan kristityille yhä muuttumaton.

Minun motiivinani on vain tuoda asia oikeaan perspektiiviin. Kaikkien niiden, jotka sanovat, etteivät voi äänestää Haavistoa hänen homoutensa vuoksi pitäisi ymmärtää, että yksikään ehdokas ei ole vaatinut termin avioliitto sallimista vain raamatunmukaisille parisuhteille, ja suurin osa elää epäraamatullisissa, vaikkakin toisilla heistä avioliitoksi kutsutuissa parisuhteissa. Olen myös yrittänyt tuoda esiin niitä muita, Raamatun homouteen rinnastamia syntejä, jotka monilla ehdokkailla ovat julkisynteinä.

26.1. klo 18:00

Indiana_
Käyttäjä

...jopa kristillisdemokraattien Essayah on toisen miehen kanssa porttoliitossa, vaikka hänen olisi pitänyt pysyä naimattomana.

Olisko hei outoo jos viimeisellä tuomiolla jokainen tällainen tapaus katsottaisiin sen perusteella, että aiheuttiko teko enemmän kärsimystä jollekin lähimmäiselle kuin kyseisen teon tekemättä jättäminen?

Sillä, että pitää jatkuvasti noudattaa Raamatun kirjainta, yritetään välttää hetken mielijohteesta ja täysin itsekkään edun vuoksi toimiminen. Mutta jos nainen on esimerkiksi väkivaltaisen narsistin kanssa avioliitossa, niin silloin ei, lääketieteen ja kaikkien psykologisten ja sielunhoidollisten asiantuntijoiden mukaan, ole muuta tietä eteenpäin kuin paeta. Jumala voi tehdä ihmeitä ja rakkaus voi parantaa. Joku voi kokea suurta uhrimieltä. Mutta mielestäni se Jumalan ihmeen odottaminen on jokaisen omasta valmiudesta kiinni. Ei ole mikään hengellinen laki, että niin pitää aina tehdä tai on syyllinen kaikkeen raskaimman kautta.

Jumalan suunnitelman olennainen osa, että oppisimme rakastamaan toisiamme, edellyttää kuitenkin ensin sitä, että opimme rakastamaan itseämme. Monestiko itsevihan motivoima toisen palveleminen on tuottanut hyvää hedelmää? Kertokaa. Minä en oikeasti tiedä.

Minä en tiedä, kenen tai minkälaisen miehen kanssa Essayah oli liitossa tätä ennen. En pohdi tätä yksittäistä tapausta. Mutta pohdin havaitsemaani (tai tulkitsemaani tai kuvittelemaani) sääntöön vetoamista. Äärimmäinen muoto siitä on, että Jumalan silmissä se, jonka kanssa olet ensimmäistä kertaa yhdynnässä, on puolisosi lopun elämääsi tai kunnes toinen kuolee.

Kristillinen arvopohja lähtee siitä, että satunnaiset yhdynnät tuntemattomien kanssa tuottavat tietyn määrän kärsimystä. Niissä ei ole rakkautta toista kohtaan. Mutta vastaavasti pakko sellaisen ihmisen kanssa yhdessä olemiseen, jonka kanssa kerran hairahtui ja jonka kanssa ei ole mitään yhteistä säveltä, ei myöskään ole mikään kasvualusta rakkaudelle.

Ihmisten kyky ja kapasiteetti rakastaa on rajallinen. Rajattomaan rakkauteen velvoittaminen voi toisaalta olla pelkkää julmuutta. Toisaalta se voi olla koulu, jossa ihminen saa vähetä ja Kristus saa enetä. Oma määritelmäni rakkaudelle on, että siihen kuuluu kaikki se, mikä tekee ihmisestä persoonaltaan eli yksilönä ja henkilönä kykenevämmän tuntemaan, luottamaan, kokemaan yhteyttä, näkemään ja ymmärtämään. Riippuvuus tai pakonomainen tarve tunteeseen tai yhteyteen ei ole rakkautta vaan sen korvike tai osoitus sen puuttumisesta.

Essayah on vain ihminen. Tämän rajallisen ihmisyyden, myös sen kaikkien vahingollisten ja pahojen puolien tunnustaminen, näkeminen ja ymmärtäminen on sitä, mitä Jumala meiltä odottaa. Leikisti Jumala odottaa meiltä täydellisyyttä. Oikeasti armo on sitä, mikä tulee tämän täydellisyyden vaatimuksen ja ihmisen todellisen tilan väliin. Ja se, että ei tahdo nähdä todellista tilaansa ihmisenä, on valheessa elämistä ja valheen rakastamista.

Me voisimme toivoa KD:n presidenttiehdokkaaksi jotain herätysliikkeiden nuorta, jolla "kaikki on mennyt aina hyvin." Mutta mikä siinä olisi se idea?

26.1. klo 18:57

fons et origo
Käyttäjä

Olisko hei outoo jos viimeisellä tuomiolla jokainen tällainen tapaus katsottaisiin sen perusteella, että aiheuttiko teko enemmän kärsimystä jollekin lähimmäiselle kuin kyseisen teon tekemättä jättäminen?

Juuri näin. Olisiko outoa jos kristitty voi suhtautua samalla tavalla Pekka Haaviston tai kenen tahansa toisen seksuaaliseen suuntautumiseen?
Minä en tiedä, kenen tai minkälaisen miehen kanssa Essayah oli liitossa tätä ennen. En pohdi tätä yksittäistä tapausta. Mutta pohdin havaitsemaani (tai tulkitsemaani tai kuvittelemaani) sääntöön vetoamista. Äärimmäinen muoto siitä on, että Jumalan silmissä se, jonka kanssa olet ensimmäistä kertaa yhdynnässä, on puolisosi lopun elämääsi tai kunnes toinen kuolee.

Juuri näin. Tuollaiset säännöt kuvastavat sen ajan kulttuuria ja naisen asemaa siinä. Ei niillä pitäisi olla absoluuttisina sääntöinä juurikaan tekemistä nykyaikaisen avioliiton määrittelemisessä.
Essayah on vain ihminen.

Juuri näin.

27.1. klo 19:58

Indiana_
Käyttäjä

Juuri näin. Olisiko outoa jos kristitty voi suhtautua samalla tavalla Pekka Haaviston tai kenen tahansa toisen seksuaaliseen suuntautumiseen?

Kyllä. On seksiä ja seurustelua, josta seuraa kärsimystä paljon. Sitten on seksiä ja seurustelua, josta seuraa kärsimystä erittäin paljon.

Huomaan (tai ainakin koen), että yrität lierotemppua. Tiedät hyvin, että en ole kanssasi samaa mieltä Haaviston sänkypuuhista. Joten käytännössä vain huudat päälle kovempaa ja yrität saada sen näyttämään siltä kuin tässä olisi joku "yhteisymmärrys."

Asiat eivät lakkaa olemasta asioita. Ihmiset eivät lakkaa olemasta ihmisiä. Seksuaalisuus ei lakkaa olemasta seksuaalisuutta. Joten älä yritä vetää mitään sumuverhoa asioiden päälle ja leikkiä, että "homoseksuaalisuus ja heteroseksuaalisuus ovat sama asia koska sumuverho niiden päällä näyttää samalta ja kategoria, johon molemmat typistin, on sama."

Kaiken ratkaisee vastaus kysymykseen "mitä on homoseksuaalisuus?" Mistä se tulee, mitä se sisältää ja mitä se vaikuttaa? Jos ihmiset ovat vain hedonistisia atomeja, niin ihan sama se on, mitä mies vehkeillään tekee.

Muistaakseni se olit sinä, joka olit jossain keskustelussa (oliko juuri tässä) kovin kiireinen huutamaan "kaksinaismoraalia" joka asiaan, vaikka mitään kaksinaismoraalia et kyennyt todistamaan etkä osoittamaan. Se ei ole sen kummallisempaa eikä yhtään sen älykkäämpää kuin sanoa vastapuolta valehtelijaksi uudelleen ja uudelleen.

Homoseksuaalisuuden poliittinen voittokulku on vaatinut valtavan kasan kaksinaismoraalia ja kaksoisajattelua. Toisaaltan homous on ihmisen identiteetin syvimmässä ytimessä. Toisaalta siitä ei voida sanoa eikä tietää mitään varmaa. Kaikki tieto asiasta muuttuu "tiedoksi" siksi, että on ryhmä, jolla on oikeus sanella, mitä heistä voidaan "tietää."

Juuri näin.

Lopeta tuo vedätys. Sanoin jossain, että tämän foorumin sisältö on tarpeiden tekemisen tasolla. Sinä teet tässä juuri sitä.

Tuollaiset säännöt kuvastavat sen ajan kulttuuria ja naisen asemaa siinä.

Minkälaiset säännöt, minkä ajan kulttuuria ja naisen asemaa missä? Sinä näytät vetoavan johonkin itse keksimääsi periaatteeseen, että "koska Essayah oli kerran niin hänen pitäisi olla aina." Oletko nyt oikeasti jotain mieltä vai sekoiletko vain?

Tajusin.

Haluat teeskennellä, että jos joku arvostelee Haavistoa mistä vain seksuaalisuuden alueella, niin sinä kaivat Essayahista jonkin arvosteltavan asian ja vänkäät vaikka päälläsi seisoen että kyseessä on sama tai ainakin täysin rinnasteinen asia.

Tämä on hieman turhauttavaa. Jossain paremmassa seurassa tästä voisi syntyä keskustelu. Mutta nyt en lähde mitään sellaista edes yrittämään, koska kaikesta päätellen on selvää, että olet täällä vain voittamassa väittelyä hinnalla millä hyvänsä.

Jos haluaa nähdä kahdella asialla eroja, niin se vaatii halua katsoa, halua kuunnella ja halua ajatella. Jos et ole valmis siihen niin palaamme asiaan ehkä jonain toisena vuonna tai mahdollisesti seuraavan homon pyrkiessä presidentiksi.

Viestiä muokattu 27.1. klo 20:00, muokkaaja: Indiana_

27.1. klo 22:41

TKallio
Käyttäjä

edit: Ei mitään.

T

Viestiä muokattu 27.1. klo 22:42, muokkaaja: TKallio

28.1. klo 6:38

Hannibal Lecter
Käyttäjä

Hirveetä kiemurtelua :D

28.1. klo 10:39

fons et origo
Käyttäjä

Kyllä.

Tätä minä en ymmärrä. Sinulta riittää armeliaisuutta sallia heteron elää haureudessa, mutta ei armeliaisuutta sallia homon elää haureudessa.
Huomaan (tai ainakin koen), että yrität lierotemppua. Tiedät hyvin, että en ole kanssasi samaa mieltä Haaviston sänkypuuhista. Joten käytännössä vain huudat päälle kovempaa ja yrität saada sen näyttämään siltä kuin tässä olisi joku "yhteisymmärrys."

En minä mielestäni mitään huuda, olen perusteluistasi samaa mieltä. Ymmärrän kyllä, että se voi tuntua sinusta epämiellyttävältä, että omia perustelujasi käytetään perustelemaan asioita joista oletkin eri mieltä, mutta minä pitäisin sitä hyvänä itsetutkiskelun paikkana.
Muistaakseni se olit sinä, joka olit jossain keskustelussa (oliko juuri tässä) kovin kiireinen huutamaan "kaksinaismoraalia" joka asiaan, vaikka mitään kaksinaismoraalia et kyennyt todistamaan etkä osoittamaan.

Jotenkin tuntuu, että toistan itseäni, mutta kerrataan nyt sitten: Sinultakin riittää armeliaisuutta sallia heteron elää haureudessa, mutta ei armeliaisuutta sallia homon elää haureudessa.
Minkälaiset säännöt, minkä ajan kulttuuria ja naisen asemaa missä?

Ne säännöt johon itse viittasit sanoessasi: "Äärimmäinen muoto siitä on, että Jumalan silmissä se, jonka kanssa olet ensimmäistä kertaa yhdynnässä, on puolisosi lopun elämääsi tai kunnes toinen kuolee", siihenhän minä vastasin. Lainasin jopa sen kohdan vastatessani että sinun olisi helpompi ymmärtää mihin vastasin.
Haluat teeskennellä, että jos joku arvostelee Haavistoa mistä vain seksuaalisuuden alueella, niin sinä kaivat Essayahista jonkin arvosteltavan asian ja vänkäät vaikka päälläsi seisoen että kyseessä on sama tai ainakin täysin rinnasteinen asia.

Haluan vain lukea Raamatusta edes kokonaisia jakeita. Homous on kaiken aikaa Raamatussa niputettu tiettyyn settiin syntejä, eikä ole mikään yksittäinen suuri kauhistus, jota kenenkään pitäisi vastustaa unohtaen kaiken muun siitä listasta. Minä pidän sellaista käytöstä kaksinaismoralismina.

Jos puhutaan presidenttiehdokkaiden julkisynneistä, on ihan järkevää ja reilua vertailla toisiakin ehdokkaita samaa listaa vasten. Eikö homous todellakaan ole mielestäsi rinnasteinen niihin asioihin joiden yhteydessä se luetellaan? Minä pidän tällaista käytöstä homofobiana.

Jos haluaa nähdä kahdella asialla eroja, niin se vaatii halua katsoa, halua kuunnella ja halua ajatella.

Minä olen lukenut Raamattua paljonkin tästä aiheesta keskustellessani, ja minulle on sitä kautta tullut varmuus siitä, että niillä synneillä ei ole keskinäistä eroa tai kauhistuksen suuruutta. Olen valmis kuulemaan aiheesta mielipiteitä, mutta jos joku hyökkää Raamattua vastaan väittäen mielipidettään raamatulliseksi, tahdon nostaa moisten ajatusten mädännäisyyden kyllä pöydälle.

31.1. klo 20:20

Darwinin ruoska
Käyttäjä

Tässä on muuten asiaa aprikoiville ihan mahdottoman hyvä graafinen esitys siitä, mitä tapahtuu, jos homoliitot hyväksytään:
http://www.prosebeforehos.com/political-ironing/04/11/what-will-happen-i...

31.1. klo 20:25

fons et origo
Käyttäjä

Tässä on muuten asiaa aprikoiville ihan mahdottoman hyvä graafinen esitys siitä, mitä tapahtuu, jos homoliitot hyväksytään

Vahvasti puutteellinenhan tuo oli. Siitä oli jätetty pois otos niistä ihmisistä, jotka ottavat moisesta oikeudesta nokkiinsa, ja niitä on kyllä paljon enemmän kuin naimisiin meneviä homoja.

Viestiä muokattu 31.1. klo 20:25, muokkaaja: fons et origo

1.2. klo 20:49

Indiana_
Käyttäjä

Ne säännöt johon itse viittasit sanoessasi: "Äärimmäinen muoto siitä on, että Jumalan silmissä se, jonka kanssa olet ensimmäistä kertaa yhdynnässä, on puolisosi lopun elämääsi tai kunnes toinen kuolee", siihenhän minä vastasin. Lainasin jopa sen kohdan vastatessani että sinun olisi helpompi ymmärtää mihin vastasin.

Ei epäselvää ole se, että mihin sinä vastasit. Epäselvää on se, että mitä sinä vastasit.

Ilmeisesti se on HL joka toistelee koko ajan sitä "kaksinaismoralismia." Ongelma tässä on se, että sinulla on mielipide, mutta olet joko haluton tai kyvytön valottamaan että mihin se perustuu. Siksi minä ehdotin, että se perustuu johokin tuollaiseen tulkintaan, että avoliitto on Jumalan silmissä avioliitto tai että yhdyntä sinetöi avioliiton.

Se ei ole minun kantani. Eikä se ole minun mielestäni Raamatunkaan kanta. Otin sen esille siksi, että se näyttää olevan ainoa looginen tapa ymmärtää sinun argumenttiasi, mutta samaan aikaan se on äärinäkemys, jolla ei kukaan muu ole nähdäkseni perustellut yhtään mitään. Eli jos vetoat siihen vähän kuin olkiukkona, niin olet heikoilla.

Mutta toisaalta sanoit myös, että…

Juuri näin. Tuollaiset säännöt kuvastavat sen ajan kulttuuria ja naisen asemaa siinä. Ei niillä pitäisi olla absoluuttisina sääntöinä juurikaan tekemistä nykyaikaisen avioliiton määrittelemisessä.

Eli ilmeisesti olet sittenkin vedonnut jonkinlaiseen karikatyyriin tai olkiukkoon kaiken aikaa ja todellinen kantasi on, että Raamatusta mahdollisesti vedettävät, avoliiton tai esiaviollisen seksin kieltävät tulkinnat ovat epäolennaisia tai vanhentuneita. Samalla yrität niputtaa kasaan homoseksuaalisuuden. Eli esität, että myös siihen viittaavat kohdat Raamatussa ovat epärelevantteja tai vanhentuneita?

Et kuitenkaan selitä yhtään sitä, että miten, miksi tai millä tavalla "nykyaikainen" avioliitto eroaa aikaisemmista käsityksistä. "No sehän on itsestäänselvää, kato itte ympärillesi" ei ole mikään argumentti tai perustelu.