Mistä tuntee fariseuksen?
|
27.12.2011 klo 20:00 |
farisealaisuus on käsittääkseni yksi suomalaisen ja länsimaisen teologian harhaoppeja tai suuntauksia näitä kavereita on netit täynnä, on oikeaa opppia karmee määrä päässä esim "uskovan vanhurskautuksesta" ajs iitä mitä kukin oppi isä sanoi aikoinaan voiko uskova tehdä hyvää vai pelkästän uskoa jne. mutta fariseukselta puuttuu itseltä Jumalan voima Jeesus itse sanoi Matt. 22:29 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Te eksytte, koska te ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa. Mark. 5:30 Ja heti kun Jeesus itsessään tunsi, että voimaa oli hänestä lähtenyt, kääntyi hän väkijoukossa ja sanoi: "Kuka koski minun vaatteisiini?" Mark. 12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa? Luuk. 8:46 Mutta Jeesus sanoi: "Joku minuun koski; sillä minä tunsin, että voimaa lähti minusta". ---- miettikää esim näiutäkin kahta sanaa. teillä ei ole VOIMAA, ja miten Jeesus eli? Hänestä lähti voimaa joka paikassa, joka paransi, samoin apostoleilla tähän on jokainen uskova kutsuttu, vaeltamaan kuten HÄN Kol. 2:6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä, 1. Joh. 4:17 Näin on rakkaus tullut täydelliseksi meissä, että meillä olisi turva tuomiopäivänä; sillä sellainen kuin hän on, sellaisia mekin olemme tässä maailmassa. ---- |
|
27.12.2011 klo 20:10 |
farisealaisuus on käsittääkseni yksi suomalaisen ja länsimaisen teologian harhaoppeja tai suuntauksia Tämä käsitys on väärä. Farisealaisuus oli juutalainen uskonnollis-poliittinen liike, joka syntyi hasmonihallitsijoiden aiheuttaman temppelikiistan vuoksi toisella vuosisadalla eKr. Fariseukset olivat hyvin tärkeä ryhmä kristillisen uskon kannalta. Jeesus antoi heille arvon Tooran oikean tulkinnan edustajina ja opettajina. Fariseusten ansiosta meillä on VT. He kokosivat sen Jerusalemin hävityksen jälkeen. |
|
27.12.2011 klo 21:00 |
Tämä käsitys on väärä. Tiedän, että tykkäät olla kirjaimellinen, mutta valitettavasti oikeassa maailmassa se ei toimi. Ei ainakaan, jos haluaa tulla edes jollakin lailla ymmärretyksi. Mikestones ei tietenkään viittaa Jeesuksen ajan liikkeeseen, vaan evankeliumissa kuvattujen Jeesuksen uskonnollisten vastustajien pohjalta nimettyyn uskonnolliseen asenteeseen. Olen siinä mielessä kanssasi samaa mieltä, että on harmi, että niin hyvä liike on jäänyt historiaan niin huonossa valossa, mutta se ei muuta sitä, että sana farisealaisuus nykyaikaisessa kristillisessä kontekstissa tarkoittaa jotakin ei-toivottua. Farisealaisuuden synonyymeinä voisi pitää vaikkapa omavanhurskautta. |
|
27.12.2011 klo 21:26 |
Ei ainakaan, jos haluaa tulla edes jollakin lailla ymmärretyksi. Meinaatsä, että tuossa oli jotain epäselvää, mitä yllä kirjoitin? Mikestones ei tietenkään viittaa Jeesuksen ajan liikkeeseen, vaan evankeliumissa kuvattujen Jeesuksen uskonnollisten vastustajien pohjalta nimettyyn uskonnolliseen asenteeseen. Ja mitenkäs tämä asenne sitten liittyy millään muotoa länsimaiseen teologiaan tai millä tavoin se on jokin "suuntaus"? Olen siinä mielessä kanssasi samaa mieltä, että on harmi, että niin hyvä liike on jäänyt historiaan niin huonossa valossa, mutta se ei muuta sitä, että sana farisealaisuus nykyaikaisessa kristillisessä kontekstissa tarkoittaa jotakin ei-toivottua. Juuri tällaisiin väärinkäsityksiin tulee mielestäni puuttua. Kristikunnan olisi syytä ilmaista kiitollisuuttaan fariseuksia kohtaan. Harva edes tajuaa, että Jeesus ei tosi asiassa milloinkaan tuominnut farisealaisuutta sinänsä, vaan ainoastaan tietyt henkilöt, jotka nyt vain sattuivat olemaan fariseuksia. Itse asiassa he eivät olisi voineet ollakaan muita kuin fariseuksia, koska fariseukset olivat ainoita tavallisen kansan parissa liikkuvia uskonnollisia edustajia. Ei mulle sinänsä ole ongelma, jos joku haluaa kutsua fariseuksiksi omavanhurskaita ihmisiä, mutta itse en voi niin enää tehdä, koska se tuntuu niin tietämättömältä. |
|
27.12.2011 klo 23:46 |
^ Kyllä mäki yhdistän fariseukset jollain lailla lakihenkisyyteen ja omavanhurskauden tavoitteluun. Ehkä tarpeettomasti, mutta tämmöinen assosiaatio on muodostunut. |
|
28.12.2011 klo 15:43 |
Kaipaisin Welzun vastausta. Welzu on nimittäin esittänyt sellaisia väitteitä, jotka eivät kestä lähempää tarkastelua. Esimerkiksi väite, että kirjaimellisuus ei toimi "oikeassa maailmassa" on aika hataralla pohjalla. Esimerkiksi oma suomalainen kulttuurimme on saksalaisen tavoin hyvinkin "kirjaimellinen"; ollaan esim. säännöissä tarkkoja ja tunnollisia, pistetään ne kirjaimellisesti käytäntöön ja tarkoitetaan kirjaimellisesti, mitä sanotaan. Toista on esim. ranskalainen ja latinalainen suurpiirteisyys. Näissä kulttuureissa kirjaimellisuus on suorastaan kirosana. Anglo-amerikkalainen kulttuuri lienee in between. Edelleen ymmärretyksi tuleminen perustuu siihen, että esittää asiansa ymmärrettävästi. Ei enempää eikä vähempää. Esimerkiksi ei ole pelkoa siitä, että tulisin väärinymmärretyksi fariseus-sanan käytössä, koska en käytä sitä tavalla, joka aiheuttaa väärinkäsityksiä. Puhuessani suurelle yleisölle, voin omiin periaatteisiini nojaten käyttää sanaa omavanhurskas tai ulkokultainen fariseuksen tilalla. Eikä mitään pelkoa väärinymmärretyksi tulemisesta! Ja mitä tällä kaikella haluan sanoa: toivon, että Welzu vähän kiinnittäisi huomiota siihen, mitä sanoo eikä pappisihmisenä olisi aina ensimmäisenä mitätöimässä viestejäni. |
|
28.12.2011 klo 17:22 |
Okei. Meinaatsä, että tuossa oli jotain epäselvää, mitä yllä kirjoitin? Epäselvää siinä mielessä, että kirjoitit aivan eri asiasta, mistä Mikestones kirjoitti aloituksessa. Eli: Edelleen ymmärretyksi tuleminen perustuu siihen, että esittää asiansa ymmärrettävästi. Et tullut ymmärretyksi etkä halunnut myöskään ymmärtää Mikestonesia. Toisinsanoen komuunikaatioprosessi epäonnistui viestisi yhteydessä, koska siirsit aiheen täysin muualle varsin tietoisena (ainakin niin oletan) siitä, mitä Mikestones omalla keskustelunavauksellaan tarkoitti. Lisäksi: Esimerkiksi ei ole pelkoa siitä, että tulisin väärinymmärretyksi fariseus-sanan käytössä, koska en käytä sitä tavalla, joka aiheuttaa väärinkäsityksiä. Kuten esimerkiksi Mikestonesin ja andiboyn viestit osoittavat, olet hyvinkin väärinymmärretty tai ainakin vaarassa tulla sellaiseksi, sillä käytät fariseus-sanaa merkityksessä, jossa sitä arkikielessä ei yleensä käytetä. Puhuessani suurelle yleisölle, voin omiin periaatteisiini nojaten käyttää sanaa omavanhurskas tai ulkokultainen fariseuksen tilalla. Eikä mitään pelkoa väärinymmärretyksi tulemisesta! Olen samaa mieltä. Tässä tapauksessa asia on kuitenkin erilainen, koska aloitteen tekijä et ollut sinä. Tämä ketju on kuitenkin hyvä esimerkki väärinymmärryksestä. Ensimmäisen viestisi perusteella arvaan (arvaan, koska et sitä viestissäsi sano, vaikkakin myöhemmissä viesteissäsi siihen viittaat), että halusit puuttua Mikestonesin fariseus-sanan käyttöön (jota hän käytti johdonmukaisesti ja arkikielen yleisessä merkityksessä) ja tavallaan puhdistaa heidän mainettaan. Viestisi ei kuitenkaan tullut ymmärretyksi, koska et missään vaiheessa ensimmäistä viestiäsi sanonut tätä. Sen sijaan syytät vain Mikestonesia sanan väärästä käytöstä, vaikka hän käyttää sitä aivan oikein, vaikkakaan ei samassa merkityksessä kuin sinä. Viestisi olisi tullut paljon paremmin ymmärretyksi, jos olisit vaikkapa alkuun ilmaissut ymmärtäväsi, mitä Mikestones fariseus-sanalla tarkoitti ja sen jälkeen selittänyt fariseusten historiallista taustaa ja sen pohjalta ehdottanut, että sanan sijaan käytetään jotakin muuta. Toisin sanoen ymmärretyksi tuleminen vaatii myös sitä, että käyttää samoja sanoja samoissa merkityksissä. Ja mitä tällä kaikella haluan sanoa: toivon, että Welzu vähän kiinnittäisi huomiota siihen, mitä sanoo eikä pappisihmisenä olisi aina ensimmäisenä mitätöimässä viestejäni. En mielestäni ole mitätöimässä viestejäsi. Ennemminkin koitan ohjata sinua hieman ymmärrettävämpään ilmaisuun. Jos taas halusit tässä painottaa sitä, että keskityin juuri sinun viestiisi, niin se ei ole mitenkään henkilökohtaista. Usein tosiaan kommentoin sinun viestejäsi, mutta usein kommentoin monia muitakin. Esimerkiksi viime aikoina todael on ollut paljon enemmän silmätikkunani kuin sinä. |
|
28.12.2011 klo 23:54 |
Epäselvää siinä mielessä, että kirjoitit aivan eri asiasta, mistä Mikestones kirjoitti aloituksessa. Et tullut ymmärretyksi etkä halunnut myöskään ymmärtää Mikestonesia. Toisinsanoen komuunikaatioprosessi epäonnistui viestisi yhteydessä, koska siirsit aiheen täysin muualle varsin tietoisena (ainakin niin oletan) siitä, mitä Mikestones omalla keskustelunavauksellaan tarkoitti. Okei, myönnän: kirjoitin tahallani eri asiasta. Kyllä mä tiesin, mitä Mikestones tarkoitti. Mutta mua ärsytti tuo "länsimaisen teologian harhaoppeja" -juttu, koska Mikestonesilla on ollut tapana väheksyä teologista oppineisuutta. Asenne on mulle tottu hellarikarismaattisista piireistä ja se on ollut minunkin asenteeni, mutta nykyään se ärsyttää. Joten provosoiduin tai pikemminkin: olin taas äkkipikainen. Hyvin toimii pyhitetty ymmärryksesi! Hyvin tunnet ihmisen! Salli mun sanoa pari sanaa puolustuksekseni tämän tunnustukseni jälkeen: olen kyllä puuttunut tähän fariseus-sanan käyttöön monessa muussakin yhteydessä sen jälkeen kun opin ymmärtämään, keitä fariseukset todella olivat. |
|
29.12.2011 klo 9:47 |
Salli mun sanoa pari sanaa puolustuksekseni tämän tunnustukseni jälkeen: olen kyllä puuttunut tähän fariseus-sanan käyttöön monessa muussakin yhteydessä sen jälkeen kun opin ymmärtämään, keitä fariseukset todella olivat. Ymmärrän tunteesi. Itse inhoan suoraan englannista otettuja lainasanoja ja pyrin viimeiseen asti välttämään niitä. Välillä intoudun jopa paasaamaan niistä. Mutta fariseusten ja juutalaisten kohdalla valistustyö tosiaan on kannattavaa, koska kovinkaan moni ei välttämättä tajua, että kyse ei tiedä, että niillä on myös Uudessa testamentissa paljon positiivisempi kaiku, mitä yleinen käsitys odottaakaan. Vähän sama juttu kuin erämaavaelluksesta puhuttaessa. Moni sanoo olevansa erämaassa (ja viittaa siis Israelin 40 vuoden erämaavaellukseen), kun uskonelämä on kuivaa tai muuten on vaikeaa. Todellisuudessahan israelilaisten erämaavaellus oli koko kansan siunatuinta aikaa. Joka päivä nähtiin ihmeitä ja Jumala oli läsnä näkyvästi kaiken aikaa. Milloinkaan sen jälkeen Jeesuksen maanpäällä oloa lukuunottamatta ei ole ollut samanlaista tilannetta. |
|
29.12.2011 klo 12:18 |
Meinaatsä, että tuossa oli jotain epäselvää, mitä yllä kirjoitin? Minusta taas Jochanan kävi taragikoomisesti hyväksi esimerkiksi siitä mitä mikestones on muissa yhteyksissä tarkoittanut farisealaisuudella. :) |
|
29.12.2011 klo 12:55 |
nykyajan farieus on hyvin tietokonekeskeinen tietäjä-mies |
|
29.12.2011 klo 13:54 |
http://www.stefanus.fi/stefanusviesti.html lue uusin stefanus lähetys kirje eka sivulla on juttua siitä että jotkut lukijat ovat närkästyneet oikeasti siitä että kirjiessä on kuvia siitä kuinka uskovia kastetaan eri maissa ammeissa ja muovipeitteissä. heidän mukaansa tämä ei ole oikea kaste! tämä jos jokin on kirkkokuntalaista farisealaisuutta! tyypeillä ei jossain vankllassa hienoa kirkkorakennnusta jossa voitas kastaa, nämä kirkkokuntalaisuuden fariseukset kitisevät vatsa pullollaan makkaraa tv:n ääressä että oikea kaste pitäisi tehdä kirkossa Viestiä muokattu 30.12.2011 klo 13:50, muokkaaja: cAP5 |
|
29.12.2011 klo 22:57 |
Mike, ei se ole farisealaisuutta, mistä kirjoitit, vaan pikemminkin länsimaista hurskastelua ja traditionalismia. Välttämättä sillä ei ole mitään tekemistä elävän kristillisyyden kanssa, vaikka sinänsä toi voi liittyäkin teologiaan. |
|
30.12.2011 klo 9:53 |
minä aattelin tässä josko huyvikseen pyrkis keväällä teologiseen opiskelijaksi näin 40 vuotiaana, kun ei oo muutakaan tekemistä voisi hillua yliopistoruokalassa taas ja nähdä neitoja ja lueskella joskus pari kirjaa, ehkä 10 v- sisään valmistuakin jos pääsen sisään.....oonhan tuota opiskeltu ennekin 7 vuiotta yliopistolla.....menee siinä lopunaika kepeästi. |
|
22.1. klo 11:51 |
Fariseukset on ihan mielenkiintonen aihe. He olivat kuitenkin miehiä, jotka ainakin ulkoisesti näyttivät omistautuneen Jumalalle, mutta eivät kuitenkaan tunnistaneet Messiasta tämän saapuessa. Johannes Kastaja lähetettiin valmistamaan Messiaalle, eli Jeesukselle tietä, eli valmistamaan ihmisiä, että he kykenisivät vastaanottamaan Jeesuksen. Johannes erosi radikaalisti aikalaisistaan Jumalan "palvelijoista". Hän ei pukeutunut hienoihin vaatteisiin, eikä julistanut hienoissa rakennuksissa, vaan erämaassa. Johanneksella oli ainutlaatuinen voitelu Jumalalta tehtäväänsä. Ei tuolla erämaassa ollut ihmisille mitään hienouksia, eikä siellä ollut mitään maallista, joka olisi ihmiset sinne houkutellut. Jumala laittoi ihmiset vaeltamaan erämaahan Johanneksen kastettavaksi. Johanneksen voitelu veti ihmiset puoleensa. Se kaste oli mielenmuutoksen (huom. ei parannuksen kaste, niin kuin on virheellisesti suomalaiseen raamattuun käännetty, metanoia=mielenmuutos meta=muutos ja noia=mieli) kaste ja se valmisti ihmiset eli muutti ihmisten mielet vastaanottamaan Jeesuksen. Mistä siis ihmisten piti muuttaa mielensä? Noh, ne asiat olivat pitkältikin juuri niitä, joita fariseukset ym. oppineet opettivat. He näkivät Jumalan ankarana tuomitsijana ja uskoivat, että suorittamalla uskonnollisia toimituksiaan he pitivät Jumalan tyytyväisenä, eli saavuttivat Jumalan mielisuosion. Ihmiset näkivät Jumalan ailahtelevana ja ennalta arvaamattomana, koska heidän mielestään Jumala sekä antoi että otti. Jumalalta tuli sekä hyvä että paha. Näinhän ei tietenkään ole. Toinen suuri asia oli syntien pois siirtäminen. Ihmiset elivät uskonnollisten suoritustensa kautta ja he eivät voineet käsittää, että tämä ei ollut se lopullinen elämäntapa, jonka Jumala oli suunnitellut. Etenkin fariseuksille ja muille oppineille oli vaikeata myöntää, että heidän uskonnolliset suorituksensa eivät johtaneetkaan todelliseen pyhitykseen, vaan he olivat paaduttaneet sydämensä, eivätkä enää tunteneet Jumalaa. Heille oli mahdotonta käsittää vanhurskautta, joka ei tullut teoista, vaan uskosta. Näistä ja monista muista syistä nämä Jeesuksen innokkaimmat vastustajat eivät ottaneet Johanneksen antamaa mielenmuutoksen kastetta, eivätkä siten voineet tunnistaa ja vastaanottaa Jeesusta Messiasta hänen tullessaan. Fariseukset vaikka olivatkin saaneet aikaan myös hyvää, olivat paaduttaneet sydämensä totuudelta. Tästä syystä en hirveästi alkaisi hypettämään fariseusten ylivertaisuutta. |