Seurustelun parantava vaikutus

Alue: Nuoruus ja seurustelu

26.12.2011 klo 13:18

Kieku
Käyttäjä

Tällä foorumilla ja muuallakin törmää vähän väliä ajatuksiin, että seurustelukumppanin löytäminen olisi jokin ihmelääke kaikkiin turhautumisiin, itsetunto-ongelmiin ja elämän tyhjyyteen. Nytkin on etusivulla keskustelu, jossa keskutelija kehoittaa toista hankkimaan itselleen tyttöystävän, eikä tämä heitto liity aiheeseen oikeastaan mitenkään.

Uskovien keskuudessa sanotaan, että jonkun pitäis hankkia itselleen mies tai vaimo, ja joidenkin ei-uskovien piirissä puhutaan kuinka joku ei ole varmaan saanut pillua ikinä tai "jonkun pitäis laittaa sillekin ämmälle melaa mekkoon, ettei se olis niin hermo kireellä". Onhan se jotenkin hienomman kuuloista sanoa, että "pitäis hankkia vaimo/mies", mutta tausta-ajatus taitaa kuitenkin olla sama kuin tuossa juntimmassa versiossa.

Tuota mallia viljellään yleensä kahdella tavalla. On ne, jotka yrittävän asettua ylhäältä päin arvioimaan toisen elämää ja toteavat: "sun pitäis saada vaimo/mies, niin ei olis niin tyhjää sun toiminta", ja sitten on ne, jotka uskovat seurustelukumppanin tosiaan ratkaisevan omassa elämässä olevan rikkinäisyyden: "olisin normaali ja onnellinen, jos vain joku seurustelis mun kanssa."

MIelenkiintoista olisi kuulla onko joku tosiaan parantunut jotenkin huomattavasti seurustelun vaikutuksesta. Sitähän tapahtuu varmasti, että elämän arvot menee uusiksi perheen myötä, mutta en hae tässä nyt sellaista niinkään.

Onko noissa "hankkisit sitäkin itselles naisen" -heitoissa mitään itua ikinä?

26.12.2011 klo 13:23

Jochanan
Käyttäjä

Mun mielestä kirosanat ei kuulu tälle foorumille missään muodossaan ja tarkoituksessaan.

26.12.2011 klo 14:06

Kieku
Käyttäjä

^ Olet oikeassa. Käytin tarpeettoman karkeaa kieltä esimerkeissä. Asian olisi varmaan voinut ilmaista muutenkin. Yritän jatkossa kiinnittää tuohon huomiota.

26.12.2011 klo 14:20

andiboy
Käyttäjä

Parisuhde ehkä ratkaisee muutaman asian. Se varmasti ratkaisee läheisyydenkaipuun, ehkä lievittää masennusta ja voi ehkäistä turhautumista pitkällä tähtäimellä. Ehkä jotain muutakin, riippuu tilanteesta. Mutta jos ihminen ei osaa ottaa vastuuta omasta elämästään, kaikki asiat leviää käsiin koko ajan, niin ei niitä mikään parisuhde korjaa vaan asenteenmuutos. Joku sanoi chatissä hyvin, että ensin pitää osata olla yksin että osaa olla yhdessä. Parisuhde tuo mukanaan niin monia haasteita, jotka varmasti kääntyvät ongelmiksi sellaisilla joilla ei ole elämän perusteetkaan hallussa.

Pienemmät asiat, esim jos joku on huono siivoamaan, sellaiselle voi sanoa että "sä tarviit naisen". Kyllä se siitä sitten muotoutuu emännän hellässä huomassa ;)

Viestiä muokattu 28.12.2011 klo 0:14, muokkaaja: cAP5

26.12.2011 klo 15:01

Jochanan
Käyttäjä

^ Olet oikeassa. Käytin tarpeettoman karkeaa kieltä esimerkeissä. Asian olisi varmaan voinut ilmaista muutenkin. Yritän jatkossa kiinnittää tuohon huomiota.

Käytä kiertoilmaisuja ja peitekieltä! Se avaa lukitun puutarhan ehtymättömät lähteet granaattiomenoineen ja suuhunpantavine marjoineen.

Viestiä muokattu 28.12.2011 klo 0:15, muokkaaja: cAP5

26.12.2011 klo 15:16

mikestones
Käyttäjä

kyllä se vaimo varmaan ratkaisee kaiken, tulee merkitys kaikkeen

26.12.2011 klo 15:16

andiboy
Käyttäjä

Käytä kiertoilmaisuja ja peitekieltä!

Niimpä niin. Koska kiroilla ei saa eikä puhua pervoja niin kaikki pitää sitten ilmaista kiertäen, koska eihän sillä ole väliä mitä tarkoitat vaan mitä suusta päästät, niinkö? Aika kaksinaamaista.

Viestiä muokattu 28.12.2011 klo 0:16, muokkaaja: cAP5

26.12.2011 klo 15:21

Jochanan
Käyttäjä

eihän sillä ole väliä mitä tarkoitat vaan mitä suusta päästät, niinkö?

Kyllä se viestintä tällä foorumilla on aika lailla rajoitettu tähän kirjoittamiseen.

Viestiä muokattu 28.12.2011 klo 0:16, muokkaaja: cAP5

26.12.2011 klo 15:29

Saana
Käyttäjä

En huomaa tuossa yhtäkään varsinaista kirosanaa. "Pillua" voinee pitää alatyylisenä joissain yhteyksissä, mutta esimerkkeihin se etenkin sopii mainiosti, koska niinhän juuri usein sanotaan.

Mutta niin. Toinen ihminen ei ratkaise kenenkään ongelmia, sillä se toinenkin on vain ihminen omine ongelmineen. On turha kuvitella, että kukaan ottaa seurustelukumppaninsa taakkoja kokonaan kannettavakseen. Sen sijaan toisen mukana tulee vielä toisenkin taakat, ongelmat ja hankaluus ihmisenä. Minusta on jopa edesvastuutonta, että ihminen, jolla on hyvin raskaita ongelmia, yrittää löytää jonkun toisen vain siksi, että saisi oksennettua ne tämän niskaan. Ensin tosiaan täytyy olla valmis ottamaan vastuu itsestään ja omista toimistaan. Sitten voi alkaa harkita ottavansa vastuuta jostakusta toisestakin. Sen on toimittava vastavuoroisesti, ei niin, että joku ressukka "tarvitsee" vaimon huolehtimaan itsestään.

26.12.2011 klo 15:33

Jochanan
Käyttäjä

Kyllä p**** on kirosana. Tästä kertoo vahvasti se, ettei sitä yksinkertaisesti voi sanoa ääneen kuin tietyissä yhteyksissä parhaiden kavereiden kesken. Paatuneet lesbot ja kiroilevat teinipojat ovat ihan erikseen.

Viestiä muokattu 26.12.2011 klo 15:59, muokkaaja: Jochanan

26.12.2011 klo 15:36

Saana
Käyttäjä

Olisi mielenkiintoista pohtia alatyylisen ilmauksen ja kirosanan eroa, mutta en nyt jaksa. Kirosana kuitenkin lienee enemmän sellainen, jonka voi sanoa, kun iskee itseään vasaralla sormeen. Vaginalta puuttuu oikeastaan salonkikelpoinen suomenkielinen nimitys, sillä emätinkin tuntuu liian kliiniseltä, minkä takia esimerkiksi "pillu" on viime aikoina neutraalistunut jonkin verran. Mutta sekin taitaa riippua yhteisöstä.

26.12.2011 klo 15:47

andiboy
Käyttäjä

Sen sijaan toisen mukana tulee vielä toisenkin taakat, ongelmat ja hankaluus ihmisenä. Minusta on jopa edesvastuutonta, että ihminen, jolla on hyvin raskaita ongelmia, yrittää löytää jonkun toisen vain siksi, että saisi oksennettua ne tämän niskaan.

Justiinkin näin. Eikä ne ongelmat siitä mihinkään ratkea. Hetken aikaa voi tuntua että on onnensa kulluloilla ja kaikki on kevyempää, mutta kyllä se arki siitä sitten tuo kaiken moninkerroin takaisin.

Sen on toimittava vastavuoroisesti, ei niin, että joku ressukka "tarvitsee" vaimon huolehtimaan itsestään.

Niimpä. Yleensä nämä ressukat kokevat niin, koska eivät saa enää kiinni mistään eikä elämä pysy hanskassa. Luullaan sitten parisuhteen korjaavan kaiken. Kuulemma on ihmisiä, joilla on jonkinlainen huolehtimisen ja hoivaamisen tarve, ja etsivät juurikin ressukkaa paijattavakseen. Näillä suhteilla ei yleensä oo kovin valoisaa tulevaisuutta, väittäisin.

26.12.2011 klo 15:57

Saana
Käyttäjä

Kuulemma on ihmisiä, joilla on jonkinlainen huolehtimisen ja hoivaamisen tarve, ja etsivät juurikin ressukkaa paijattavakseen. Näillä suhteilla ei yleensä oo kovin valoisaa tulevaisuutta, väittäisin.

Nämä ovat siinäkin mielessä jänniä tapauksia, että he näyttävät vaihtavan ressukkaa tasaisin väliajoin. En sitten tiedä, käykö siinä niin, että ressukka lähtee aina itse kävelemään, vai niin, että hoivaaja musertuu taakkansa alle ja jättää ressukan. Kun kokemus on unohtunut, voidaan siirtyä hyvillä mielin seuraavaan "pelastettavaan". Eräänlainen itsetuhoisuuden muoto kai sekin on, mutta valitettavasti se on raskas useille ihmisille, niin pariskunnalle itselleen kuin heidän lähiympäristölleen, joka saa tasaisin väliajoin kerätä palasia. Jokainen ihminen on toki heikko ja rikkinäinenkin, ja he ovat sitä suhteessakin, mutta kun suhteessa on vielä kaksi itsetuhoisuuteen taipuvaista ihmistä, on jälki usein aika hirvittävää. En minä toki itse haluaisi olla se, joka päättää kuka saa ryhtyä suhteeseen ja kenen kanssa, mutta joskus vain toivoisi, ettei parisuhde olisi niin "pakollinen", jotta ihmiset voisivat käyttää harkintaa ennen kuin heittäytyisivät johonkin sellaiseen, missä päätyvät satuttamaan itseään ja muita.

26.12.2011 klo 16:00

andiboy
Käyttäjä

Nämä ovat siinäkin mielessä jänniä tapauksia, että he näyttävät vaihtavan ressukkaa tasaisin väliajoin. En sitten tiedä, käykö siinä niin, että ressukka lähtee aina itse kävelemään, vai niin, että hoivaaja musertuu taakkansa alle ja jättää ressukan.

Tiedän muutaman tapauksen, jossa ainakin yhdessä se ns. "ressukka" on sitten saanut tarpeekseen, mutta luulen että hoivaajakin tuli toisiin ajatuksiin kun ei hoivattava ollutkaan tarpeeksi ressukka.

26.12.2011 klo 22:01

Cheni
Käyttäjä

Tämä on vähän sama kysymys, kuin että parantaako lapsi parisuhteen. Molempiin kysymyksiin vastaus on Ei. Ongelmia voi siirtää, mutta ei poistaa, jos niitä ei kohdata ja hoideta kuntoon. Ja jos itse ongelman yrittää paikata asialla. joka ei oikeasti sitä paranna, on suhde mun mielestä tuhoon tuomittu.

26.12.2011 klo 22:14

mikestones
Käyttäjä

nimenomaan. siksi en koskaan ole halunnut lapsia enkä halua.

26.12.2011 klo 22:15

mikestones
Käyttäjä

joillekin naisile se lapsi voi olla ikänkuin Jeesuksen korvikekkin

26.12.2011 klo 22:18

Cheni
Käyttäjä

niin, no oikeastaan mikä vaan mielihyvää (vaikka hetkellistäkin) tuottava asia elämässä voi olla Jeesuksen korvike.

27.12.2011 klo 14:32

john78
Käyttäjä

Saana, eikös kirosana ole vähän sama asia kuin kirous tai kiroaminen? Alatyylinen ilmaus ei välttämättä ole kirous; se voi olla sopimaton ja loukkaava siitä huolimatta. Joskus alatyylinen ilmaus ei edes loukkaa ketään.

28.12.2011 klo 12:11

mikestones
Käyttäjä

uudessa liitossa seksillä ei silleen ole merkitystä, arvoton asia.

31.12.2011 klo 1:06

matkamies
Käyttäjä

No, toisen ihmisen kanssa asuminen ainakin parantaa kykyä kompromisseihin ja muiden huomioon ottamiseen, ja jos seksielämä sujuu niin varmasti on mielikin rennompi. Elämän huolia se ei poista mutta on hyvä kun joku jakaa niitäkin. Loppupeleissä omat ongelmansahan joutuu jokainen ratkomaan itse, mutta tukihenkilökin on hyödyksi. Toinen toistaan (tilanteen vaatiessa sitäkin) kärsimällähän sitä kaiken voi selvittää.

1.1. klo 12:14

Indiana_
Käyttäjä

uudessa liitossa seksillä ei silleen ole merkitystä, arvoton asia.

Happamia, sanoi kettu.

1.1. klo 20:43

Roketti
Käyttäjä

Hienoja keskusteluita täällä ja alotuksia kanssa.

Itse uskon että kukaan muu ei voi parantaa kun Jumala mutta kumppani voi olla tärkeänä tukena siinä prosessissa. Valitettavasti itselläni ei ole seurustelun parantavasta vaikutuksesta kokemusta, enemmänkin epätasapainoisen parisuhteen tuhoavasta vaikutuksesta.

Parhaillaan kuitenki uskon, että toinen voi olla potkimassa oikeaan suuntaan ja näyttämässä jotain tärkeää itsestään, jota ei itse näe.

Sillon lähdetään mielestäni väärään kun aletaan etsimään pelastusta parisuhteesta tai sitten toisaalta etsimään pelastusta omaan intohimon tuleen. Varsinkin jälkimmäisessä vaihtoehdossa vaarana on, ettei koskaan opi tuntemaan toista oikeasti. Ehkä huomaa, että yhdessä ei olekaan enää hauskaa kun ei ole niin paljon intohimoa ja kun roihu muuttuu hehkuvaksi hiillokseksi ja intohimo muuttuu kumppanuudeksi, tai muuttuisi jos siihen olisi eväitä.

Itse olen monesti ajatellut parisuhteen pelastavan minut itseltäni ja omalta elämältäni. Monesti se vain saattaa häivyttää kysymykset, joihin meidän pitää etsiä vastaukset ennen kuin ollaan valmiita kysymään kysymyksiä yhdessä ja etsimään niihin vastauksia.

8.3. klo 0:05

Capucine
Käyttäjä

Itse koin että seurustelu paransi joitain ongelmia ja toisaalta nosti esiin uusia. En ajattele myöskään että pitäisi olla jotenkin "valmis" ihminen ruvetessaan seurustelemaan, mutta ei seurustelu myöskään ole mikään ihmelääke omille ongelmille. Sinkkuna vaan jotkin ongelmat nousee esiin ja seurustellessa jotkin, ja sitten on tietysti paljon ongelmia joita löydän itsestäni sekä sinkkuna että parisuhteessa.

Ja kun näin abstraktisti tuli sanottua niin ehkä yritän vielä hieman konkreettisemminkin. Minulla ainakin esim. itsetunto-ongelmia oli sekä sinkkuna että seurustellessa. Tavallaan seurustelu nosti uskoa itseeni joiltain osin, mutta ei parantanut sellaisia suurempia itsetunnon ongelmakohtia ja toisaalta nosti esiin myös ihan uusia itsetunto-ongelmia, joita en ollut aiemmin osannut kuvitella.

Viestiä muokattu 8.3. klo 0:07, muokkaaja: Capucine

8.3. klo 21:27

Isabella
Käyttäjä

MIelenkiintoista olisi kuulla onko joku tosiaan parantunut jotenkin huomattavasti seurustelun vaikutuksesta.

Matti Nykänen (ainakin omien sanojensa mukaan).

13.3. klo 15:05

slslsl
Käyttäjä

Matti Nykänen (ainakin omien sanojensa mukaan).

Ehkä parannus syntyi osittain myös sen vaikutuksesta, että ei seurustele, siis Mervin kanssa.

Jos aloittaa suhteen ajatuksena parantua suurista henkilökohtaisista ongelmista, parisuhde voi olla aika karmiva kokemus sille toiselle osapuolelle.

31.3. klo 0:10

Babaii_
Käyttäjä

Mulla ei ainakaan ole muuttunut mitään seurustelun myötä. Samat itsetunto ja muut ongelmat mulla on vieläkin. Ainoa ero on se, ettei seurustelu ei ole lisänny ongelmia, mut niitäkin varmaan tulee.

tänään klo 8:48

mikestones
Käyttäjä

ei mitänä seurustelua edes tarvita, uskoa vaan

tässä malli

http://www.fida.info/lahetyspysakki/pe-24-2-alice-viksten-kenia/