Kristillisiä kirjasuosituksia

Alue: Luovuus ja muoti

7.2. klo 17:45

maxim13
Käyttäjä

Minun kirjani eivät ainakaan olleet mitään teologista piiperrystä.

Paitsi ehkä Andersen. Päinvastoin Giertz on historiallinen romaani ja Scriver maanläheisin (kristillinen) teos melankoliasta.

1.3. klo 17:26

Cheni
Käyttäjä

Alotin sitten uuden keskustelun tästä, kun en löytänyt vanhaa ja ajattelin, että muistin väärin että sellainen olisi jo olemassa. No laitan nyt sitten tännekin oman suositukseni vielä:

http://kauppa.tv7.fi/Tule-hyvaestae-paremmaksi
Tässä kirja, joka jokaisen uskovan olis varmaan hyvä lukea! Itse vähän kankeasti sitä lukenut, mutta olen kokenut saaneeni siitä silti todella paljon ajatuksen aihetta ja ahaa-elämyksiä. Luulen, että se on jopa työntänyt mua hieman eteenpäin uskon kasvussani antamalla uusia näkökulmia.
Monesti kirjaa lukiessani tunnistin itseni ihmisistä ja tilanteista, joita kirjailija kuvasi.

28.3. klo 20:56

mao
Käyttäjä

Nämä kirjat lähiaikoina luettu ja ovat mullistaneet uskonelämääni, suositan siis myös teille:

- Michael Howard : Yön kauhut (http://www.netmission.fi/kauppa/product_details.php?p=331)
- Carlos Annacondia : Kuuntele minua saatana! (http://newimpression.valmiskauppa.fi/carlos-annacondia-kuuntele-minua-sa...)
- Kristian & Ritva Sand : Isän sylissä (http://www.kotisatamankauppa.fi/index.php?sid=30003&tuoteid=8872)
- Joyce Meyer : Minä ja minun suuri suuni! (http://www.bookplus.fi/kirjat/meyer,_joyce/min%C3%A4_ja_minun_suuri_suun...)

30.3. klo 19:19

maxim13
Käyttäjä

Aika vähän tuntuu ihmiset lukevan ilmeisesti ylipäänsä. Puhumattakaan kristillisistä kirjoista!
Enkä nyt halua puuttua kaikkeen vapaaseen/hellarikirjoihin...itse-asiassa olisi kiva jos oikeasti olisi tutkittu ja luettu edes jotain perustavanlaatuista klassillista kristillistä kirjallisuutta. On se iso R:kin jo aika pitkän matkan takaa...(nänä nyky-ajan profeetat, nämä nyky-ajan profeetat..)

Viestiä muokattu 30.3. klo 19:21, muokkaaja: maxim13

30.3. klo 20:20

Kieku
Käyttäjä

No tuo on nyt kesken:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kristuksen_seuraamisesta

Se taitaa olla aika klassikko.

30.3. klo 20:35

JamesD
Käyttäjä

New Yorkilais pastori Timothy Kellerin kirjoittama "Mihin Jumalaa tarvitaan? - uskon ja skeptisyyden vuoropuhelua", haastaa lukijan asialliseen sävyyn ajattelemaan omaa uskoaan ja koko kristinuskoa ylipäänsä ja onko siinä järkeä. Kirja ottaa myös kantaa kristityille useasti esitettyihin vaikeisiin kysymyksiin, kuten: "Miten hyvä ja rakastava Jumala voi sallia kärsimyksen maailmassa sekä helvetin?" sekä "Onko nykytiede osoittanut kristinuskon vääräksi?" ja moniin muihin.
Muunmuassa bookplus -sivuilta saa tilattua.

30.3. klo 22:40

maxim13
Käyttäjä

Kieku: Oletko jotenkin erityisen ylpeä että luet Kempiläistä?
Sinua ennnen on lukenut noin 200-400 tuhatta kristittyä kirjan..kiva että kerroit.

Jeesh. James D: Edellä jo muutamaan kertaan mainitsemani Leif Andersen käy juuri teodikean ongelmaa vakavasti läpi jos viitsisit lukea edellisiä vinkkejäni tässä tapauksessa, ehkä et huomannut.., Pohjoismaiden palkituin teodikean kirja, ja muistaakseni vuoden kirja suomessakin joskus 2000-luvulla.

Ps. Tätä juuri tarkoitan!!

30.3. klo 22:43

maxim13
Käyttäjä

On se klassikko.

1.4. klo 23:07

monivalinta
Käyttäjä

Joyce Meyer - Minä ja minun suuri suuni

Sopii hyvin jokaiselle trollille iltalukemiseksi.

2.4. klo 15:20

maxim13
Käyttäjä

Olen katsonut pari kertaa tämän "ihmeellisen lyhythiukisen naisen egoistista juttelua".(.Meyer)

Varmasti sopii jokaiselle trollille lukemiseksi. Tässä piti kai olla enemmän kristillisestä kirjallisuudesta kysymys kuin jenkkien hyvä ihminen, jokainenkin feminismi humanismisaarnoista.

2.4. klo 15:41

Kieku
Käyttäjä

Kieku: Oletko jotenkin erityisen ylpeä että luet Kempiläistä?

Joo, tottakai!
Sinua ennnen on lukenut noin 200-400 tuhatta kristittyä kirjan..

Just siksi.

En ehkä ihan tajunnut, mitä tarkoitit tuolla viestillä.

2.4. klo 18:15

maxim13
Käyttäjä

"Kristuksen seuraamisesta" ja "Pimeä yö" ovat kyllä tiukkoja kirjoja..aina en tiedä itsekään..:)

3.4. klo 18:54

mmanja
Käyttäjä

Tässä muutamia, joita tuli mieleen:

Nicky Cruz ja Riku Rinne - Ettemme menettäisi yhtäkään

Todella sytyttävä ja rohkaiseva kirja! Antaa paloa ja näkemystä elää kokonaisvaltaisesti Jumalalle.

John Eldredge ja Brent Curtis - Pyhä romanssi

Avaa ihan uusia näkökulmia kristityn elämään ja siihen, mitä Jumala-suhde todellisuudessa voi ollakaan.

Bruce Olson - Tämän ristin tähden tapan sinut

Upea ja vaikuttava kirja yhden miehen lähetystyöstä ja siitä, mitä Jumala voi tehdä, kun vain annamme itsemme Hänen käyttöönsä.

Retha ja Aldo McPherson - Viesti Jumalalta

12-vuotias poika näki Jumalan ja oli Taivaassa auto-onnettomuudesta seuranneen kooman aikana. Kirjassa pojan äiti kirjoittaa kokemuksistaan ja siitä, mitä Jumala on hänelle opettanut poikansa vammautumisen myötä. Kirjassa on monia pojan todistuksia ja viestejä Taivaasta. Todella ihmeellinen ja vaikuttava kirja!

Mailis Janatuinen - Nainen ja hänen miehensä

Antaa hienoja ja oivaltavia näkökulmia useiden Raamatun naisten elämästä.

Mailis Janatuinen ja Soili Haverinen - Paimenuus, ihmsarvo ja sukupuoli

Selvittää asiantuntevasti ja raamatullisesti paimenuuden perusteita.

Loren Cunningham - Luovutusvoitto. Jeesukselle luovuttautumisen dynamiikka

Mahtavaa HC-kamaa! Kertoo vakuuttavasti ja voimallisesti Jumalan ihmeellisyydestä ja voimasta ja siitä, mitä tarkoittaa todellinen Jeesukselle luovuttautuminen,

Emir Fethi Caner ja H. Edward Pruitt - Kallis kutsu. Kertomuksia meidän aikamme pelastuneista muslimeista

Vaikuttava ja puhutteleva kirja, jossa on toistakymmentä kertomusta uskoontulleista muslimeista.

Anne Miettinen - Ihmeitä Filippiinien slummeissa

Ihmeellinen kirja, joka kertoo Anne Miettisen palvelutyöstä Filippiineillä ja kuvaa upeasti sitä voitelua, jonka Jumala on Annelle antanut ja että miten Hän Annea työssä käyttää.

Myös täällä jo aiemmin suositeltuja John Eldredgen Villiä ja vapaata ja John & Stasi Eldredgwen Valloittavaa salaisuutta suosittelen kaikille todella lämpimästi :)

4.4. klo 17:51

maxim13
Käyttäjä

Osmo Tiililä: "Ihmettelyä"

7.4. klo 9:52

rivkah
Käyttäjä

Joyce Meyerin kirjat :) kuten yllämainittu Minä ja SUURI suuni :) tarkennan sen verran, että sopii iltalukemiseksi Jokaiselle ;)

10.4. klo 15:51

monivalinta
Käyttäjä

Joyce Meyerin kirjat :) kuten yllämainittu Minä ja SUURI suuni :) tarkennan sen verran, että sopii iltalukemiseksi Jokaiselle ;)

mutta se sopii erityisesti kaikille trolleille. ;)

Viestiä muokattu 10.4. klo 15:51, muokkaaja: monivalinta

11.4. klo 11:41

Kieku
Käyttäjä

maxim13
ja muutkin toki saa vastata, mutta oletan että maximilla on tähän sanottavaa, kun aikaisemmin kommentoi hieman siihen suuntaan.

Tahtoisin suosituksia etenkin kristillisistä klassikoista. Sellaisista, joita luetaan vielä vuosikymmenten tai jopa vuosisatojen jälkeen. Voisi ajatella, että niissä on löydetty jotain pysyvää ja viisasta ja ne ovat kestäneet koettelun. Uutuuskirjoissa on hömpän vaara.

Itselleni tulee nämä mieleen äkkiseltään enkä ole näistäkään kai mitään lukenut kokonaan vaikka muutaman omistan.
Bo Giertz: Kalliopohja
Tuomas Kempiläinen: Kristuksen seuraamisesta
John Bunyan: Kristityn vaellus
C.S. Lewis: Mere Christianity
Nicky Cruz: Juokse poika juokse

11.4. klo 20:35

monivalinta
Käyttäjä

Tahtoisin suosituksia etenkin kristillisistä klassikoista. Sellaisista, joita luetaan vielä vuosikymmenten tai jopa vuosisatojen jälkeen. Voisi ajatella, että niissä on löydetty jotain pysyvää ja viisasta ja ne ovat kestäneet koettelun. Uutuuskirjoissa on hömpän vaara.

Raamattu. Ehkä se vaan on niin itsestään selvä oletus kristillisestä kirjasta että se ohitetaan tässä keskustelussa. :p no ainakin saan sanoa että olin eka joka ehdotti raamattua.

12.4. klo 16:50

maxim13
Käyttäjä

Bo Giertz: Kalliopohja
Tuomas Kempiläinen: Kristuksen seuraamisesta
John Bunyan: Kristityn vaellus
C.S. Lewis: Mere Christianity

Nopeasti näiden lisäksi tulisi mieleen.

Augustinus: Tunnustukset
Bonhoeffer: Kirjeitä vankilasta
(Gerhardt) jotain
(Hedberg) jotain
Luther: jokaiselle kristitylle jotain, kannattaa aloittaa vaikka elämänkerroista jos persoona ärsyttää.
Pontoppidan: Uskon peili
Tertullianus: Kristinuskon puolustus
Wilcox: Kallis hunajanpisara

Pohjoismaisia kristillisiä klassikoiden tekijöitä vielä vaikkapa Rosenius ja Wislöff.
Suomesta 1900-luvulta Martti Simojoki, muita tietysti Agricola, Laestadius, Lagus ja Paavo Ruotsalainen.

Tässä subjektiivinen kattaus "ikivihreistä" sukupolvelta sukupolvelle siirretyistä KOETELLUISTA kirjoista..tottakai eri herätysliikkeet ja uskonpainotukset kussakin taustalla ja joitakin jäi mainitsematta.

Viestiä muokattu 12.4. klo 16:51, muokkaaja: maxim13

16.4. klo 13:57

maxim13
Käyttäjä

Vielä on mainittava idän kultasuu: Johannes Krysostomos
Ortodoksien ajaton kirjoittaja.

23.4. klo 16:47

Darkelth
Käyttäjä

Timo Eskola - Uuden testamentin narratiivinen teologia
Hieman teologissävytteinen mutta mielestäni ei liiaksi teologikielellä ilmaistu kokonaisesitys Uuden testamentin sanomasta.

Antti Laato
Kaste kirkon alkuaikoina

Ehkä hieman raskahko kirja kasteesta, sen historiasta ja muusta.
Emmauksen tiellä. Miten ensimmäiset kristityt selittivät Vanhaa testamenttia?
Raskasta tekstiä asialla otsikosta.

Kalevi Lehtinen:
Sinulle
(perusasioita)
Tänään (historiikkia Kalesta)
Löytöretkellä (vähän laajempaa)
Rakkautta loppuun asti (Johanneksen evankeliumin selitystä)

C.S. Lewis - Paholaisen kirjeopisto
Hauskaa luettavaa, joka haastaa miettimään monia asioita.

Leif Nummela - Raamatun punainen lanka
Raamatun punainen lanka syynissä läpi Raamatun.

Risto Santala:
Savesta astiaksi
(joku aiemmin jo kirjotti. sielunhoidollista jos mitä!)
Sielunhoidon pokkari (henkilökuvia eri hahmosita Raamatussa)
Kristinuskon juuret osa II (mielenkiintoinen kirja kristinuskon juurista)

Jasu Markkanen - Jalo soturi (kirja, joka mullisti ainakin itselläni monia asioita Jumalasuhteessani positiivisella tavalla)

N.T. Wright:
Simply Jesus
(Jeesus keskiössä)
Simply Christian (Lewisin Mere Christianityn hengessä kirjoitettu kirja)
Suprprised by Hope (lopun ajoista ja kuolemanjälkeisestä elämästä ja sen merkityksestä tämänpuoliseen elämään)
NT For Everyone -sarja (jokaiselle UT:n kirjalle oma selitysteos kansanomaisella kielellä)

Jukka Norvannon kommentaarikirjat.

Mitä tähän nyt voi sanoa, on se että näitä kaikkia tärkeämpää on jälleen lukea sitä Raamattua. Se sen takia, että kaikest aoppineisuudestaan ja muusta huolimatta jokaisella, niin meikäläisellä kuin kaikilla muullakin on se "astian maku". Sen lisäksi vanhan musiikinopettajani lausahdusta mukaillen, kun syö kalan, on syytä jättää ruodot lautaselle. Sama asia on minkä tahansa kirjallisuuden kanssa, joka selittää Raamattua. Hyvät talteen, huonot jätetään lautaselle. Ja se taas selviää... Raamattua lukemalla.