Olenko masentunut, mitä pitäisi tehdä?
Alue: Terveys
|
21.11.2011 klo 22:37 |
Keskustelu tässä lähti kuitenkin siitä, että lääkityksen lopettamalla saa aikaan takuuvarmasti surkean, usein jopa psykoottisen olon ihan itsessään, jos sen seinään lopettaa. Se tapahtuisi ihan sinulle itsellesikin, jos nyt koittaisit*. Tämä ei tietenkään poissulje sitä, että lääkityksen lopettaminen asteittain johtaisi psykoosin puhkeamiseen, jos lääkitykselle on aihetta. Nämä kaksi pitäisi kuitenkin erottaa toisistaan.
|
|
21.11.2011 klo 22:38 |
^Jep, ja edelleen tehdä se lääkkeen lopetus lääkärin valvonnassa ja lääkärin kanssa yhteistyössä, eikä itsenäisesti jos sattuu siltä tuntumaan. Ihan vain siksi, että vältytään näiltä ikäviltä lieveilmiöiltä, esim. vieroitusoireet, sairauden uusiminen, sairauden paheneminen. |
|
22.11.2011 klo 7:18 |
Yritän nyt tiivistää ajatukseni jos se selkeyttää hommaa: |
|
22.11.2011 klo 12:32 |
lääkäriin ja terapiaan, mars! |
|
22.11.2011 klo 13:20 |
"Sivuvaikutukset ovat tunnettuja asioita, mutta jos niistä ei kerrota niin niille on hirveän vaikea tehdä yhtään mitään." Niistä ei aina kerrota potilaallekaan. Ylipäätään Suomessa eri lääkkeiden skaala sekä alttius määrätä niitä on psykiatriassa muita maita suurempi. Ulkomailla suurta kohua aiheuttaneet lääkeyhtiöiden suorittamat pimittelyt, kyseenalaiseen valoon koko masennuslääkityksen asettanut lääketutkimus, psyykenlääkkeiden takia määrätyt valtavat sakot yms. ovat jääneet Suomessa erittäin vähälle huomiolle. Mutta, tähän lääkkeen lopettamiseen vielä. Omasta mielestäni on hyvinkin mahdollista, että monet syövät lääkkeitä ihan turhaan jo alun alkaen. Useammin ehkä masennus- kuin psykoosilääkkeitä, mutta kuitenkin. Yhtä monet voivat luulla toisin juuri siksi, että ovat lopettaneet lääkkeen liian nopeasti - itse tiedän tapauksia, jossa lääkityksen lopettamiseen oli psykiatrin lupa, muttei ohjeita ! - ja tehneet johtopäätöksensä oireiden palattua kahta kauheampina. "Vähitellen" ylimalkaan sanottuna voi tarkoittaa monen mielessä vaikkapa viikkoa, vaikka järkevämpi aikataulu on paljon maltillisempi, jopa kuukausia. |
|
22.11.2011 klo 13:36 |
Myös koulu painaa minua, viime vuonna pidin välivuoden, kun ala ei kiinnostanut. Tänä vuonna aloitin opinnot lähihoitajana. En mitenkään jaksa tehdä pitkiä tehtäviä, kuten portfoliota/oppimispäiväkirjaa.. Mulla on ollut vähän samanmoiset tuntemukset justiinkin koulun kohdalla viime aikoina. En usko että mulla sinänsä mitään masennusta on, mut välillä tuntuu että tämmöisen rallin pyörittäminen on vaan liian raskasta ja multa vaaditaan semmoista mihin en pysty. Aloitin opiskelut konetekniikan insinööriksi 2010 syksyllä, ja koko ajan on tuntunut että tää ei oo mun juttu. Kuitenkin tiedän, että jos lopetan koulun kesken, tuloo karenssi, ja asiat menee vielä vaikeammaksi ainakin taloudellisesti. Oon puun ja kuoren välissä, ja tuntuu että tässä ei oikeen oo mitään muuta tehtävissä kuin jatkaa koulua, vaikka kaikki kurssit menöö ihan kuralle. Se vetää mielen maahan aika ajoin. Haluaisin tehdä jotain mielekästä, mutta työpaikkaakin on TOSI vaikea saada nykyään, varsinkin semmoista mistä oikeasti tykkäisi. Mullakin on ollut hankalia juttuja elämässä viime aikoina, ne laittaa vielä oman panoksensa tähän tilanteeseen. Mut ainut mitä näillä jutuilla tahdoin sanoa, että et ole yksin! Mulla ei ole mitään ratkaisua tuohon aloittajan viestiin kun oon itekkin vähän samankaltaisessa tilanteessa... |
|
22.11.2011 klo 15:55 |
Vastauksia näkyy olevan jo useita mutta liitän omani joukkoon : |