Onko esiaviollinen seksi väärin?
Alue: Nuoruus ja seurustelu
|
5.4. klo 15:31 |
Hienoa ehkä oletkin jälleensyntymältäsi hindu ja intiaani :) Ps. Kukaan oikea kristitty ei antaudu näihin oppeihin jälleensyntymästä jne.. |
|
7.4. klo 17:50 |
Sori, mutta en usko jälleensyntymiseen. |
|
7.4. klo 22:07 |
itse uskon, että kukaan ei voi määrittää kuka on oikea kristitty. |
|
7.4. klo 23:42 |
^ Kummallista! Raamatusta ainakin löytyy määritelmiä siitä, mistä tunnistaa oikea kristitty esimerkiksi: Matt. 10:32 1. Joh. 4:1-3 Joh. 13:35 |
|
9.4. klo 22:31 |
Mutta toisaalta on myös susia lammasten vaatteissa - ja toisaalta varmasti päinvastoinkin. Koskaan ei voi olla sillä tavalla varma toisesta ihmisestä, että voisi määrittää että hän ei ole uskossa. Ainoastaan Jumala näkee ihmisen sydämeen. Ja jos siellä sydämessä on usko Jeesukseen, se riittää, vaikka tietysti on väärin jos sitä ei kenellekään muulle näytä. Toisaalta hyvin hurskaan oloinenkin ihminen voikin olla sydämessään ihan jotain muuta. Voi olla vaikka kristityn suvun kasvatti joka ei uskalla jäädä pois seurakunnasta, tai ihminen joka on tullut seurakuntaan ihan muilla motiiveilla kuin hengellisillä. Jumala näkee sydämen silloinkin. Itse ajattelen, että taivaassa tulee olemaan yllätyksiä myös sen suhteen, keitä siellä on ja keitä ei. |
|
9.4. klo 22:52 |
^ On totta, että vain Jumala näkee täydellisesti ihmisten sydämeen. |
|
11.4. klo 20:43 |
itse uskon, että kukaan ei voi määrittää kuka on oikea kristitty. aikamoinen paradoksi, kun kerran sinulla on käsite oikea kristitty, ja pystyt sanomaan, ettei kukaan voi määrittää sitä, niin sinähän määrität jo lauseellasi, että oikea kristitty on olento, jota kukaan ei voi määrittä. toisin sanoen oikea kristitty on mielestäsi jumalan kaltainen tai yhtälainen olento, koska jumalaakaan ei voi määrittää.Viestiä muokattu 11.4. klo 20:43, muokkaaja: monivalinta |
|
14.4. klo 20:29 |
Sori, mutta en usko jälleensyntymiseen. Ei tarvitse soritella. Olisi kiva kuulla oikeaan aiheeseen liittyen vankkoja raamatulla perusteltuja esi-aviollisen seksin kieltäviä selittäviä kommentteja. |
|
14.4. klo 22:26 |
^ Itse olen kuullut jotain sen suuntaista, että esimerkiksi silloin, kun Jeesus eli maanpäällä oli sellainen perinne, että mentiin vain kihloihin, siis että se kihloihin meno merkitsi avioliittoa. Että kai se on sitten hisrtoriaan ja kontekstiin sidoksissa, mikä merkitsee avioliittoa. Nykypäivänä kaikille siis eiuskovillekin on täysin selvää, mitä avioliitto tarkoittaa ja milloin ollaan avioliitossa, joten ihmettelen, miten se voi olla joillekin uskoville epäselvää. Tulee mieleen vähän sellainen, että koska ei pystytä pidättäytymään seksistä ennen avioliittoa, niin sitten aletaan hakemaan oikeutusta esiaviolliselle seksille.. |
|
18.4. klo 17:15 |
Niin Israelissa oli 2000v sitten selvää että kihlat ovat yhtäkuin avioliitto. Nykypäivänä kaikille siis eiuskovillekin on täysin selvää, mitä avioliitto tarkoittaa ja milloin ollaan avioliitossa, joten ihmettelen, miten se voi olla joillekin uskoville epäselvää Tästä on juuri kysymys. Ei-uskoville avioliitto on instituutio lähinnä. Vanhauskoiset ja konservatiiviset kristityt menevät naimisiin ilman esi-aviollista seksiä. Ps. En ota tässä mitään kantaa asiaan. Terve järki kertoo monille jo paljon ja historian tuntemus kristillisyydestä. "Kyllä synnin tuntee sydämmessään" |
|
18.4. klo 18:53 |
"Kyllä synnin tuntee sydämmessään" Tää on itse asiassa melko hyvä argumentti. Väittäisin jopa, että ihmiset jotka elävät lähellä Jumalaa, eli omistavat paljon asioita elämässään hänelle, kokevat sydämessään paljonkin asioita Hengen kautta. Mutta koska Raamattu on kuitenkin meille annettu Jumalan sana, ei "Henki sydämessämme" voi tietenkään puhua sitä vastaan. Mut ymmärsin maxim sun pointin tuossa viestissä, ja siinäpä onkin toinen hyvä kysymys, että muuttuuko synnin luonne kulttuurin mukana jotenkin. |
|
19.4. klo 9:24 |
Maxim, tässä niitä raamatunkohtia: 1. Moos. 2:24 Nainen on siis vaimo ennen kuin mies liittyy häneen eli ennen kuin he harrastavat seksiä. Tuossa ei sanota niin päin, että mies liittyy naiseen ja naisesta tulee tämän seurauksena hänen vaimonsa, vaan tuossa sanotaan nimen omaan niin päin, että naisesta tulee ensin miehen vaimo ja sen jälkeen miehen kuuluu liittyä vaimoonsa. Tuo sama asia Jeesuksen opettamana: 4 Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' Ja samaa opetti myös Paavali: 1. Kor. 7:1-9 Eli tuossa tulee esille ensin, että haureuden välttämiseksi tulee elää avioliitossa (jae 1) ja että seksuaalisen halun takia on ihan hyvä asia mennä naimisiin, ettei syyllistyisi haureuteen (jae 9). (Älkää tulkitko minua nyt väärin. Se ei kuitenkaan tarkoita, että pitäisi suinpäin mennä harkitsemattomasti naimisiin.) Tarkoitan, että koska ihmisellä on seksuaaliset halut, niin niitä kuuluu tyydyttää avioliitossa, eikä sen ulkopuolella, jos ei pysty hillitsemään itseään (tosin sanoen, jos ei ole naimattomuuden armolahjaa niin kuin Paavalilla oli).Mutta koska ihmisessä on voimakas seksuaalinen halu, haureuden eli esiaviollisten suhteiden välttämiseksi naimisiin meneminen on sallittua. 2. Moos. 22:16 Tuossakin tulee esille, että seksi kuuluu avioliittoon, jos on hairahtunut, niin toinen pitää viedä vihille. Tässä seuraavassa kohdassa tulee ilmi, että ennen avioliittoa kummankin osapuolen tulee olla neitsyitä: 5. Moos. 22:13-21 Haureutta kartetaan siis menemällä naimisiin: |