Onko esiaviollinen seksi väärin?
Alue: Nuoruus ja seurustelu
|
2.11.2011 klo 20:44 |
Niin eli otsikko kertookin jo paljon...:D Mutta siis onko teidän mielestänne syntiä harrastaa seksiä ennen avioliittoa? Viestiä muokattu 2.11.2011 klo 21:08, muokkaaja: LVL |
|
2.11.2011 klo 20:46 |
Mitä itse ajattelet? |
|
2.11.2011 klo 20:48 |
No kun en osaa sanoa tästä oikee mitään... Siks mä niinku kysyn!:D Eikä siis mulla ole mikään kiire!:) Mä vaa haluun kuulla muiden mielipiteitä tästä... |
|
2.11.2011 klo 20:49 |
Kysyinkin jo, mitä itse ajattelet asiasta? Muiden mielipiteillähän ei pitäisi olla merkitystä, paitsi tietenkin siis tyttöystäväsi mielipiteellä. |
|
2.11.2011 klo 20:52 |
Ei kun en ole nyt aikomassa mitään!:) Tää on nyt vaa tämmöne... Toi mun avaus on nyt vähä joo vihjaava mut se ei siis merkitse mitään.:) Haluan vain kuulla muiden ihmisten mielipiteitä! |
|
2.11.2011 klo 20:53 |
Enhän mä sitä kysynytkään mitä aiot tai et aio tehdä. |
|
2.11.2011 klo 20:56 |
UGH! Maryel älähän nyt tee tästä vaikeaa!:) |
|
2.11.2011 klo 21:03 |
Jochanan, lopeta välittömästi trollailu! |
|
2.11.2011 klo 22:30 |
Noni ja kirjoitetaas sitten se tän ketjun ensimmäinen asiallinen vastaus, nimittäin asiallinen kysymys ansaitsee sellaisen. Kysymys on hyvä ja tärkeä. Lyhyesti ja ytimekkäästi: seksi kuuluu avioliittoon. Eli kyllä se on syntiä harrastaa seksiä ennen avioliittoa. |
|
2.11.2011 klo 22:46 |
Riippuu vakaumuksestasi. Täältä löytyy varmaan muutamakin pitkä ja rasittava ketju tästä aiheesta, eli tosiaan kristittyjenkin kesken näkemyseroja on. Ja joo joo, nyt joku siellä kohta naama punaisena näpyttelee minulle vastauksen "Ei oo oikee kristitty jos harrastaa seksiä!!!!11111" Niin, myös siitä, kuka on oikea kristitty, löytyy näkemyseroja. |
|
2.11.2011 klo 23:18 |
Älä ota mitään annettuna, vaan pohdi oikeasti, miltä sinusta tuntuu. Tuo ei ole enää kristinuskoa! Meille on annettu Jeesus, Jumalan sana ja iankaikinen elämä ja ne joko otetaan vastaan sellaisina kuin ne on meille annettu tai sitten itketään. Meiltä ei pyhä Pietari kysele taivaan portilla, uskottiinko me "miltä meistä tuntui", vaan otettiinko me vastaan se Sana, joka meille on annettu. |
|
2.11.2011 klo 23:23 |
Niin. |
|
2.11.2011 klo 23:34 |
Niin, että ota säkin Saana vaan Sana vastaan! |
|
3.11.2011 klo 11:28 |
Mä sanoisin tähän, että mitä oon raamatusta ymmärtänyt, niin Jumala on luonut seksin miehen ja vaimon välille, eli se kuuluu avioliittoon. Tosin mä oon huono tästä sormella ketään osoittelemaan, itse ko. asiassa mokanneena. Mut joo, mielestäni ea-seksi on väärin, mutta niin on myös väärin valehtelu, juoruilu, vihamielisyys, juopottelu jne. Eli siitä voi ottaa vähän kontrastia. Asiahan on vakava tottakai mutta ei pelastuskysymys, jos jollakin sattuu pari vahinkoa käymään. Sitten kun sen hyväksyy ja alkaa toteuttaa sitä vapaasti, niin sitten jo mielestäni elää synnissä. Nämä on toki vaan minun näkemyksiä. Jokke kyllä vastas ihan hyvin tuossa. Kaikkihan on jo kyllä sovitettu, mutta ei se tarkoota että me voitais elellä ihan oman mielen mukaan täällä :) |
|
3.11.2011 klo 14:30 |
Mut joo, mielestäni ea-seksi on väärin, mutta niin on myös väärin valehtelu, juoruilu, vihamielisyys, juopottelu jne. Eli siitä voi ottaa vähän kontrastia. Asiahan on vakava tottakai mutta ei pelastuskysymys, jos jollakin sattuu pari vahinkoa käymään. Sitten kun sen hyväksyy ja alkaa toteuttaa sitä vapaasti, niin sitten jo mielestäni elää synnissä. Nämä on toki vaan minun näkemyksiä. Aika hyvin sanottu, mutta haluaisin vielä täsmentää vähän. Opillisesti asia toki on näin, että yksittäinen lankeemus ei ole mikään pelastuskysymys mutta synnissä eläminen on, eikä esiaviollisella seksillä ole suuntaan tai toiseen mitään erityisasemaa tässä. Eikä se ole samalla tavalla suora kymmenen käskyn rikkomus kuin aviollinen uskottomuus olisi, eli siinä mielessä ea-seksi kuuluu "pienempien" syntien kategoriaan. MUTTA. Ennen synnin tekemistä ei missään tapauksessa pidä ajatella tähän tapaan! Ei saa laskelmoida tai ajatella että ei se mikään pelastuskysymys ole jos vähän syntiä teenkin. Sellainen ajattelu on nimittäin erittäin vaarallista ja saattaa johtaa paatumukseen ja sitä kautta pelastuksen menettämiseen. Toisaalta sitten kun vahinko on jo tapahtunut, niin lohdutuksena ei ensisijaisesti ole se että ei tämä ole mikään maailman isoin synti (siihen turvautuminen ei syyttävän omantunnon edessä pitemmän päälle toimi), vaan lohdutus on siinä että Jeesus on ihan joka ainoan synnin täydellisesti sovittanut ja sen saa jokainen langennut uskoa omalle kohdalleen, oli synti mikä tahansa. |
|
3.11.2011 klo 14:34 |
MUTTA. Ennen synnin tekemistä ei missään tapauksessa pidä ajatella tähän tapaan! Ei saa laskelmoida tai ajatella että ei se mikään pelastuskysymys ole jos vähän syntiä teenkin Sellainen ajattelu on nimittäin erittäin vaarallista ja saattaa johtaa paatumukseen ja sitä kautta pelastuksen menettämiseen. Juuri näin, tää jäi multa sanomatta :) |
|
3.11.2011 klo 21:54 |
Eikä se ole samalla tavalla suora kymmenen käskyn rikkomus kuin aviollinen uskottomuus olisi, eli siinä mielessä ea-seksi kuuluu "pienempien" syntien kategoriaan. Mä oon sitä miettiny että kuuluuko esiaviollinen seksi "Älä tee huorin" tai "Älä tee aviorikosta" käskyn alle. Raamatussa puhutaan myös haureuden synnistä ja sillähän tarkoitetaan esiaviollista seksiä. Mutta esim mitä mooseksen ensimmäisessä kirjassa ihan alussa sanotaan että, mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa ja tulevat yhdeksi lihaksi. Eli näin ollen seksiä kuuluisi harrastaa vasta silloin kun on naimisissa. Sehän on ihmisen parhaaksi tarkoitettu että vasta avioliitossa harrastaa seksiä. Koska jos kaksi lihaa revitään toisistaan irti, se särkyy, eli toisin sanoen se haavoittaa kumpaakin ihmistä jos eroavat toisistaan. Tää on vaikea aika, koska seksiä pursuaa joka tuutista, ja ei-uskovaisethan pitävät sitä itsestään selvänä että harrastetaan seksiä ennen avioliittoa. Ei pidä todellakaan kevyin mielin suhtautua ea-seksiin koska se on syntiä, eikä syntiinkään pidä suhtautua kevyin mielin koska se on todella vakava asia. Meidän syntien tähden Jeesus kuoli ristillä jotta saatais ne anteeksi eikä jouduttais kadotukseen. Kun tekee Herran tahdon mukaisesti, siitä tulee siunaus elämään :) Viestiä muokattu 3.11.2011 klo 21:59, muokkaaja: IzoBro |
|
4.11.2011 klo 0:04 |
Oot kyllä Saana mystinen tyyppi.. siis silleen, että jos homoseksuaalisuus ja esiaviollinen seksi ei ole susta syntejä, niin sulla täytyy olla todella liberaali tapa tulkita raamattua. Jos itse kannattaisin noita näkemyksiä, niin mieluummin etsisin toisen uskonnon jos en omista ajatuksistani haluis luopua, johon voisin helpommin omat vakaukseni uskottavammin yhdistää. Mua kiinnostaa ihan hyväntahtoisesti, että miksi kirjoittelet radikaaliin, kun katsoin, että suurin osa sun vastauksista käsittelee seksuaalikeskusteluja ja suurin osa täällä olevista taitaa olla sun kanssa eri mieltä, enkä näe kyllä että lähes kenenkään pää olis käännettävissä... odotatko, että Kristinusko jossain vaiheessa hyväksyy noi sun tukemat näkemykset vai? |
|
4.11.2011 klo 9:45 |
Mua kiinnostaa ihan hyväntahtoisesti, että miksi kirjoittelet radikaaliin Varmaan samasta syystä kuin ihan kuka tahansa muukin. Kuluttaakseni aikaani turhuuteen. Jos itse kannattaisin noita näkemyksiä, niin mieluummin etsisin toisen uskonnon jos en omista ajatuksistani haluis luopua, johon voisin helpommin omat vakaukseni uskottavammin yhdistää. En minä kannata mitään uskontoa. Oppijärjestelmät ovat mitä todennäköisimmin kaikki väärässä kuitenkin. Liberaali kristinusko on varmaankin se, jonka kanssa noista pystyy parhaiten elämään, vaikka vikansa toki siinäkin. Mutta ei tässä ole kysymys mistään oman kerhon valinnasta vaan siitä, minkä kokee olevan oikein. odotatko, että Kristinusko jossain vaiheessa hyväksyy noi sun tukemat näkemykset vai? Kristinusko itsessään ei hyväksy tai ole hyväksymättä. Kristinuskoa harjoittavat uskonnot... no, niissä on näkemyseroja. En minä mitenkään usko, että änkyrävanhoilliset konservatiivikristityt muuttaisivat mielipiteitään minun takiani. Ehkä kuitenkin vähän toivon, että joku nuori lukee kirjoituksiani ja tajuaa, että vaihtoehtojakin on. Mutta huomaa toki, että minä en kehota ketään harrastamaan esiaviollista seksiä. Viestiä muokattu 4.11.2011 klo 9:47, muokkaaja: Saana |
|
4.11.2011 klo 11:37 |
Mä oon sitä miettiny että kuuluuko esiaviollinen seksi "Älä tee huorin" tai "Älä tee aviorikosta" käskyn alle. Raamatussa puhutaan myös haureuden synnistä ja sillähän tarkoitetaan esiaviollista seksiä. Kyllä se kuuluu kuudennen käskyn alle. Ihan samalla tavalla kuin vaikka turpiin vetäminen kuuluu viidennen käskyn alle: ei suorana ja kirjaimellisena merkityksenä, vaan laajennuksena. Kymmenen käskyn perusmerkitysten rikkominen on aina muutamaa kertaluokkaa vakavampi asia kuin laajennettujen merkitysten. |
|
4.11.2011 klo 11:52 |
Kyllä se kuuluu kuudennen käskyn alle. Ihan samalla tavalla kuin vaikka turpiin vetäminen kuuluu viidennen käskyn alle: ei suorana ja kirjaimellisena merkityksenä, vaan laajennuksena. Kymmenen käskyn perusmerkitysten rikkominen on aina muutamaa kertaluokkaa vakavampi asia kuin laajennettujen merkitysten. Tämä väite taitaa olla muutamaa kertaluokkaa liberaalimpaa tulkintaa kuin vaikkapa Saanalla tuossa edellä. Eihän tuossa ole mitään tolkkua: turpiin vetäminen ei ensinkään ole tappamista, se on turpiin vetämistä. Itselleni on myös uusi tuo idea kymmenestä käskystä ikään kuin listauksena vakavimmista rikoksista, joiden lievemmät muodot voisi johtaa niistä antaen lievemmän tuomion. Siinä tuli ongelma jo tuossa esimerkissä, sillä turpiinvedon tarkoituksena ei läheskään aina ole tappaa - eikä aina välttämättä satuttaakaan, vaan ennemmin nöyryyttää. Noin saa tietty uskoa, mutta aika jännää sanoa näitä näkemyksiä silleen ehdottomasti että "kyllä se näin nyt on". Mitä muuten mahtaa sitten seurata esim. turpiin vetämisestä verrattuna varsinaiseen tappamiseen? Entä jos kunnioittaa vanhempiaan, muttei inhottavaa enon vaimoa (siis neljännen käskyn rikkominen lievennettynä)? Viisi kuukautta ehdollista helvettiä? Entä kuka langettaa nämä tuomiot, missä ja milloin? |
|
4.11.2011 klo 12:24 |
En minä kannata mitään uskontoa. Oppijärjestelmät ovat mitä todennäköisimmin kaikki väärässä kuitenkin. Liberaali kristinusko on varmaankin se, jonka kanssa noista pystyy parhaiten elämään, vaikka vikansa toki siinäkin. Mutta ei tässä ole kysymys mistään oman kerhon valinnasta vaan siitä, minkä kokee olevan oikein. Mut sithän usko perustuis tunteisiin. Nyt musta tuntuu tältä niin son näin, ja nyt tuolta niin son noin. "Miltä musta tuntuu" -uskohan voi olla sitten mitä vain, eihän sillä tarvitse olla mitään tekemistä Raamatunkaan kanssa. Meille on annettu laki siksi, että se osoittaisi synnin, ettei sitä tarvisi itse arvuutella. Kyllä se kuuluu kuudennen käskyn alle. Ihan samalla tavalla kuin vaikka turpiin vetäminen kuuluu viidennen käskyn alle: ei suorana ja kirjaimellisena merkityksenä, vaan laajennuksena. Tää oli kyllä vähän hassu tulkinta :P Mä ite näkisin et turpiin vetäminen kuuluis kategoriaan viha, vihastuminen tms. |
|
4.11.2011 klo 12:56 |
muutamaa kertaluokkaa liberaalimpaa tulkintaa kuin vaikkapa Saanalla tuossa edellä. Mitä minä muuten tulkitsen? |
|
4.11.2011 klo 13:17 |
Mitä minä muuten tulkitsen? Tuo oli lähinnä viittaus JamesBondin kommenttiin. |
|
4.11.2011 klo 23:39 |
Esiaviollinen seksi on syntiä, jos se ei johda sitoutumiseen. Esiaviollinen seksi on vastuuton lihan teko, joka rikkoo seksuaalisuuden perusperiaatetta - seksi on avioliittoon sitoutumisesta syntyvä rakkauden ilmaus. |
|
5.11.2011 klo 9:10 |
Esiaviollinen seksi on syntiä, jos se ei johda sitoutumiseen. Eli S&M:ää saa harjoittaa jo ennen avioliittoa? |
|
8.11.2011 klo 18:51 |
linen seksi on syntiä, jos se ei johda sitoutumiseen. Esiaviollinen seksi on vastuuton lihan teko, joka rikkoo seksuaalisuuden perusperiaatetta - seksi on avioliittoon sitoutumisesta syntyvä rakkauden ilmaus. Mitä ihmettä.... kyllä se nyt niin vaan on, että asiaviollinen seksi on syntiä ja ihmisen on se pakko hyväksyä, se on tarkoitettu avioliittoon; siellä se tulee esiin semmosena ku Jumala sen on tarkottanu. Gugago kuittaa, kiitti ja morot. Viestiä muokattu 8.11.2011 klo 18:52, muokkaaja: Gugago |
|
9.11.2011 klo 20:31 |
Saana: En minä kannata mitään uskontoa. Oppijärjestelmät ovat mitä todennäköisimmin kaikki väärässä kuitenkin. Liberaali kristinusko on varmaankin se, jonka kanssa noista pystyy parhaiten elämään, vaikka vikansa toki siinäkin. Mutta ei tässä ole kysymys mistään oman kerhon valinnasta vaan siitä, minkä kokee olevan oikein. Meille on annettu Raamattu siksi, että ihminen ei voi luottaa syntisen perusluontonsa tuomaan kokemuksiin siitä mikä on Jumalan mielen mukaista ja mikä ei. Raamatusta tulee varsin selvästi tämä ilmi, eikä edes hämyisin vertauksin. Voit siis olla kanssakristittyni varma, että sisäistä intuitiota kuunnellesasi menet hengellisesti synkkään metsään. Raamattua kuuntelemalla löydät tien valoon. Erosin kirkosta juuri sen takia, että nykyasenne on "tänne mahtuu niin monenlaisia ajatuksia ja mielipiteitä". Pitäisi olla "tänne mahtuu niin monenlaisia ihmisiä, mutta kaikille Jumalan sana on sama ja heille hyväksi". Viestiä muokattu 9.11.2011 klo 20:32, muokkaaja: pl |
|
10.11.2011 klo 17:53 |
Raamatussa kielletään haureus ja huorinteko. Ei esiaviollista seksiä :P Mutta niin, olen ollut tuolla tiellä. Olin hyvä kristitty, luin Raamattuni, uskoin ja rukoilin. Kesti monta vuotta saada pää kasaan sen jäljiltä ja oppia arvostamaan maailmaa sellaisena kuin se on. Mutta olen käynyt tämän keskustelun täällä jo monta kertaa, joten en oikeastaan enää jaksa lähteä tähän. |
|
10.11.2011 klo 18:25 |
Opit arvostamaan maailmaa, jota Jumala vihaa ja jolle on julistanut tuomion Johanneksen ilmestyksen kuvaamalla toteutustavalla? Eläköön humanismi = Ihmisen kokemus on kaiken mitta vs. kristinusko = Jumala on kaiken mitta. |