Missä nyt naimisiin?

Alue: Avioliitto ja perhe

2.11.2011 klo 18:22

LVL
Käyttäjä

Elikkä mä oon 15 vuotias nuorimies. En varsinaisesti kuulu mihinkään seurakuntaan enkä ole myöskään käynyt riparilla. Ja mun ongelma on tämä, että missä mä menen naimisiin? Ku se maistraatti ei oo mikää hirvee romanttine...-.- Ja muutenki kirkkohäät olis sillee henkisellä tasolla musta paremmat. Et mikä on homman laita?

2.11.2011 klo 18:30

Kieku
Käyttäjä

Kysyt morsiammeltas, missä se tahtoo naimisiin. Naiset on yleensä miehiä innostuneempia hääjutuista, niin voi olla, että hänellä on jokin romanttinen idea.

2.11.2011 klo 18:33

LVL
Käyttäjä

Niinii! Mut meinaan sitä, että pääseekö ilman riparilta saatavaa naimalupaa naimisiin kirkossa? Se tässä lähinnä kiinnostaa...:D ku en sitä rippikouluu ole kerran käynyt.

2.11.2011 klo 18:34

LVL
Käyttäjä

Niinii! Mut meinaan sitä, että pääseekö ilman riparilta saatavaa naimalupaa naimisiin kirkossa? Se tässä lähinnä kiinnostaa...:D Ku en sitä rippikouluu ole kerran käynyt.

2.11.2011 klo 18:36

Maryel
Käyttäjä

Hääthän voi järjestää missä tahansa, käsittääkseni sen maistraattivihkimisen voi suorittaa muuallakin kuin itse maistraatissa. En vain kyllä käsitä miksi 15-vuotias poika miettii tämmösiä. :P

2.11.2011 klo 18:43

andiboy
Käyttäjä

Niinii! Mut meinaan sitä, että pääseekö ilman riparilta saatavaa naimalupaa naimisiin kirkossa? Se tässä lähinnä kiinnostaa...:D Ku en sitä rippikouluu ole kerran käynyt.

Pääsee, jos edes toinen osapuoli kuuluu kirkkoon. Ja vaikkei kumpikaan kuuluis niin kirkon voi kyllä vuokrata tietääkseni, mut vihkimisen joutuu suorittaa kai maistraatissa.

2.11.2011 klo 18:44

Maryel
Käyttäjä

andiboy, jep. Mutta käsittääkseni siis sen maistraattityypin voi tilata myös jonnekin muualle :P se tietty kai maksaa ekstraa.

2.11.2011 klo 19:10

LVL
Käyttäjä

Mietimpähän tämmösii ku ollaan tyttöystävän kaa jo sovittu et mennää naimisii!:) Eli siis, jos me halutaa kirkkohäät mun pitää suorittaa ripari? Tähän mä haluisin vastauksii...

2.11.2011 klo 19:10

Maryel
Käyttäjä

Sinun tai tyttöystäväsi.

2.11.2011 klo 19:12

LVL
Käyttäjä

Oukeei...:D Se itseasias mainittiinki jo aikasemmi. Kiitos tästä teille!:)

2.11.2011 klo 22:37

Anskutin
Käyttäjä

Siis silloin kun vihitään evlut kirkossa, niin toisen vihittävistä pitää kuulua evlut kirkkoon ja toisen johonkin muuhun kristilliseen kirkkoon. Luterilaisella pitää olla rippikoulu käytynä. Jos nämä ei täyty, niin mahdollista on vihkiminen maistraatissa + siunaus kirkossa. Ja lähtökohtaisesti molempien pitää olla täysi-ikäisiä.

Ja se on hyvä juttu, että pitää olla täysi-ikäisiä. Naimisiinmeno on vakava asia ja vaatii kypsää harkintaa. Vaikka olisi 15-veenä kuinka rakastunut, se ei tarkoita että suhde tulisi kestämään lopullisesti. Siksi on hyvä, että nämä isot päätökset tehdään vasta aikuisena.

2.11.2011 klo 22:40

Saana
Käyttäjä

En vain kyllä käsitä miksi 15-vuotias poika miettii tämmösiä. :P

Minä itse asiassa käsitän. Näitten juttujen pohtiminen on hauskaa ajanvietettä. Muistelen, että omassa teini-iässäni kivikaudella monikin ikäiseni suunnitteli omia häitään tai vastaavia.

Luterilaisella pitää olla rippikoulu käytynä.

Ja siis pitää olla konfirmoitu.

3.11.2011 klo 10:02

Anskutin
Käyttäjä

Itse asiassa mun ymmärtääkseni ei tarvi olla konfirmoitu, vaan rippikoulu riittää.

3.11.2011 klo 10:17

welzu
Päävalvoja

Itse asiassa mun ymmärtääkseni ei tarvi olla konfirmoitu, vaan rippikoulu riittää.

Kirkon sivut ovat tästä vähäsanaisia enkä jaksa laajemmin tutkia, mutta vaikuttaa siltä, että pitää olla konfirmoitu, koska ainakin evl.fi -sivulla konfirmaatiota koskevalla sivulla itsenäinen ehtoollisella käynti ja kirkollinen vihkiminen liitetään konfirmaatioon ei pelkkään rippikouluun. Ilman konfirmointiahan rippikoulun tarkoitus ei toteudu.

8.11.2011 klo 18:58

Gugago
Käyttäjä

Siis jos et kuulu kirkkoon eikä naikkoses, ni teidät vihitään maistraatissa ja siunataan kirkossa, mikä ei kirkkohäistä poikkea ku maistraatin ja vihkikaavan verran. Eli voitte mennä kirkossa naimisiin.

8.11.2011 klo 21:52

mikestones
Käyttäjä

15 v ja muka naimisiin?`mieti juttua 10 vuoden päästä uudeestaan kun olet sen naisenkin läöytänyt

8.11.2011 klo 21:52

mikestones
Käyttäjä

eikö tuossa iässä skeittailla, pelata pleikkarilla ja olla hip hop housut kintuissa hiphoppailemassa steisseillä?

8.11.2011 klo 21:53

mikestones
Käyttäjä

eihän sulla pysys edes hosuut jalassa kun menisit alttarille! lol

9.11.2011 klo 13:32

Lily
Käyttäjä

Vaikka aloittajan täysi-ikäisyyteen ja ns. naimalupaan onkin vielä aikaa, ei pidä tuomita haaveilua. Se kuuluu elämään ja on muutenkin kivaa :) Jos häähaaveiden lomassa tulee vielä mietittyä, mitä avioliitto ja toiseen ihmiseen sitoutuminen tarkoittaa, ollaan erittäin oikealla tiellä. Minua ainakin harmittaa, että häistä ja avioliitosta haaveileville naureskellaan, koska silloin kukaan ei oikein uskalla miettiä näitä asioita pidemmällekään.

• edit: typo

Viestiä muokattu 9.11.2011 klo 13:33, muokkaaja: Lily

9.11.2011 klo 14:07

andiboy
Käyttäjä

Jos häähaaveiden lomassa tulee vielä mietittyä, mitä avioliitto ja toiseen ihmiseen sitoutuminen tarkoittaa, ollaan erittäin oikealla tiellä.

Tätä kannattaakin tosiaan miettiä. Mä voin omasta kokemuksesta sanoa, että jos sivuuttaa tällaiset tärkeät asiat, ja äänet jotka huuteloo päässä että "mietippäs nyt vähän" niin voi käydä myöhemmin ikävästi. Alkuhuumassa ei varsinkaan kannata mennä naimisiin. Mutta jos on oikeasti istunut alas ja miettinyt asioita ja ymmärtänyt mitä on tekemässä, niin sitten asiat on varmaankin aika lailla oikeilla raiteilla :)

9.11.2011 klo 14:45

Lily
Käyttäjä

Tätä kannattaakin tosiaan miettiä. Mä voin omasta kokemuksesta sanoa, että jos sivuuttaa tällaiset tärkeät asiat, ja äänet jotka huuteloo päässä että "mietippäs nyt vähän" niin voi käydä myöhemmin ikävästi. Alkuhuumassa ei varsinkaan kannata mennä naimisiin. Mutta jos on oikeasti istunut alas ja miettinyt asioita ja ymmärtänyt mitä on tekemässä, niin sitten asiat on varmaankin aika lailla oikeilla raiteilla :)

Aamen! :)

22.11.2011 klo 5:29

Babaii_
Käyttäjä

mä ite menisin meren rannalla tai jossain kirkossa. Voihan sitä aina haaveilla. Ite oon suunnitellut häitä pienestä lähtien.