Ajatuksia musiikista...
Alue: Musiikki ja viihde
|
31.10.2011 klo 17:59 |
Jätän tähän ihan kysymyksenä, en provosoivana "tekopyhänä" sormenosoitteluna ajatuksen... Voiko uskovainen kuunnella selkeästi satanistista (anti-kristillistä) Black Metal musiikkia ja silti sen jälkeen kiltisti kävellä Raamattu kainalossa hengelliseen kokoukseen ja alkaa siellä ylistää Jeesusta oman henkilökohtaisena Vapahtajanaan ? Eikö tässä ole mitään ristiriitaa ?? |
|
31.10.2011 klo 21:34 |
Voiko uskovainen kuunnella selkeästi satanistista (anti-kristillistä) Black Metal musiikkia ja silti sen jälkeen kiltisti kävellä Raamattu kainalossa hengelliseen kokoukseen ja alkaa siellä ylistää Jeesusta oman henkilökohtaisena Vapahtajanaan ? Eikö tässä ole mitään ristiriitaa ?? Entä nykypoppia? Biletystä, viinaa ja irtosuhteita sanoituksissa - ja kappas vaan, kello onkin jo niin paljon että pitääkin tästä lähteä seurakunnan kokoukseen... Tää on asia jota oon paljon pohtinut. Toisaalta ei voi sanoa että kristitty saisi kuunnella vain hengellistä musiikkia, mutta toisaalta joku raja... |
|
1.11.2011 klo 20:58 |
Jätän tähän ihan kysymyksenä, en provosoivana "tekopyhänä" sormenosoitteluna ajatuksen... Pahan heitit :) Itse veikkaan, ettei voi tuon jälkeen mennä seurakuntaan julistamaan ainakaan hyvällä omallatunnolla, tai yleensäkkään elää hyvällä omallatunnolla. Jos joku voi, niin kehoittaisin kyllä oikeasti tutkimaan, että mikä on vialla, koska Pyhä Henki kyllä huomauttaa silloin kun liikutaan vierailla vesillä. |
|
1.11.2011 klo 21:45 |
Voiko uskovainen kuunnella selkeästi satanistista (anti-kristillistä) Black Metal musiikkia ja silti sen jälkeen kiltisti kävellä Raamattu kainalossa hengelliseen kokoukseen ja alkaa siellä ylistää Jeesusta oman henkilökohtaisena Vapahtajanaan? Toki voi. Eikö tässä ole mitään ristiriitaa ?? Se ristiriita on samanlainen kuin kristityllä joka on juuri vaikkapa kuullut rasistisen tai sovinistisen vitsin. Vaikkapa jopa nauroi vitsille, vaikkei jaa sen arvomaailmaa. Aika paljon pitäisi kirja- ja levyhyllyistäni heittää tavaraa pois jos kaikki kristinuskoa vastaan sotiva olisi kiellettyä. Ja mihin raja pistetään? Burzum? Wagner? Tolstoi? Leino? Kyse on siitä, mitä omaksuu ideologiaansa, ei siitä mistä taiteessa nauttii. |
|
2.11.2011 klo 9:10 |
Aika paljon pitäisi kirja- ja levyhyllyistäni heittää tavaraa pois jos kaikki kristinuskoa vastaan sotiva olisi kiellettyä. Ja mihin raja pistetään? Mä näkisin kuitenkin aika suuren askeleen "maailmallisen" ja "saatanallisen" välillä. Vaikka maailma on maailmaa joo, mutta että kuuntelenko Johanna Kurkelaa, tai toisaalta vaikkapa Gorgorothia, vaikuttaa kyllä henkimaailmoissa todella paljon. Kuten esim hengellinen musiikki ja ylistysmusiikki ovat jollainlailla kuitenkin eri asioita, niin myös maailmallinen musiikki ja saatanallinen musiikki. Näin näkisin tän. Joku muu voi pukea tän paremmiks sanoiks. Edit: typoja. Viestiä muokattu 2.11.2011 klo 9:11, muokkaaja: andiboy |
|
2.11.2011 klo 13:32 |
Mä näkisin kuitenkin aika suuren askeleen "maailmallisen" ja "saatanallisen" välillä. Minä itse näen "maailmallisen" vaarallisempana asiana kuin "saatanallisen". Toiseen asennoituu valmiiksi erilailla, toinen puukottaa suojaamatonta sielua. Toiseksi vaarallisinta on "kristillinen" tai "hengellinen" nimikkeen alla kulkeva musiikki, sen kun monet nielevät mitenkään pureskelematta; vaarallisinta maailmaaparantava juhatapiomikkokuustonen. Mutta mielipiteitähän nämä ovat, kuten sekin että mielestäni heikon mielen ei pitäisi yrittääkään nauttia minkäänlaisista taiteista. |
|
2.11.2011 klo 16:12 |
hengellinen musiikki ja ylistysmusiikki ovat jollainlailla kuitenkin eri asioita Tähän puutun. Ylistysmusiikki on suoraa puhetta Jumalalle - mutta niin on moni muunlainenkin kappale. Kato vaikka virsikirjasta, hyvin syvällistä rukousta laulun muodossa. Katumusvirret, rukousvirret... nostan ne hengellisesti ihan samalle tasolle kuin ylistyksen. Ja sitten on sellaisia lauluja, jotka on kutakuinkin suoraan Raamatun tekstistä, tai muuten ainakin ajatus tulee Raamatusta ja kristillisestä opista. Ikäänkuin laulettu saarna siis. Kolmas hengellisen musiikin kategoria on sitten semihengellinen tunnelmointi. Nämä kaikki on aika lailla eri asioita, mutta ylistys ei siinä ole yksinään omassa kategoriassaan. |
|
2.11.2011 klo 16:18 |
Nyt mä hokasin miten sanoisin sen paremmin :) Esim jos ajattelisi että saatanallinen musiikki on maailmallisen musiikin "äärimuoto" niin ylistysmusiikki olisi sitten hengellisen musiikin "äärimuoto". Onkohan tuo hassu sana.. Nämä kaikki on aika lailla eri asioita, mutta ylistys ei siinä ole yksinään omassa kategoriassaan. Ei niin, otin nyt vaan yhden esimerkin selkeyden vuoksi. Viestiä muokattu 2.11.2011 klo 16:20, muokkaaja: andiboy |
|
2.11.2011 klo 16:50 |
Musiikki viestittää aina jotakin - joko haureutta, jumalanpilkkaa, Jeesuksen häpäisemistä tai yleisesti maailmallista lihallista mielenlaatua. Jos uskovainen haluaa ruokkia itseään sellaisella musiikilla joka selvästi tuo pilkkaavan hengen ihmisen sydämeen, niin se on jokaisen oma valintansa. Hedelmistään puu tunnetaan - jos elämä ei todista siitä että me rakastamme Jumalaa, ja pidämme Hänen käskynsä, on meidän uskomme turhaa. Joka lihaan kylvää, se siitä turmion niitää. Kaikesta on seuraus. Viestiä muokattu 2.11.2011 klo 16:50, muokkaaja: todael |
|
3.11.2011 klo 0:39 |
Joka lihaan kylvää, se siitä turmion niitää. Kaikesta on seuraus. Aamen. Ei-kristillisen musiikin kuuntelu on kuin pukeutuisi pukuun sunnuntaina. |
|
3.11.2011 klo 10:51 |
Eikös se ole kuitenkin eniten sydämen asenteesta kiinni, että pääseekö Jumala puhuttelemaan ihmistä. Samalla lailla sitä voinee paatua kuuntelemaan virsiä kuin työmaamelua. ...aivan samoin kuin voi paatua latelemaan tyhjiä rukouksessaan ja puheissaan. Olemaan poissa, unohtamaan, tukahtumaan. Viestiä muokattu 3.11.2011 klo 10:53, muokkaaja: cAP5 |
|
3.11.2011 klo 20:33 |
Eikö tässä ole mitään ristiriitaa ?? Mutta millainen ristiriita on hengellinen black metal? Esimerkiksi gospelyhtye, Living Sacrifice, soittaa niinsanottua hengellistä black metallia....:D Eihän tämä ole mahdollista!? Tässä linkki edellämainitun yhtyeen kappaleeseen Enthorned: |
|
3.11.2011 klo 21:17 |
Mutta millainen ristiriita on hengellinen black metal? Vähän niinkuin hengellinen tanssilavamusiikki, kuten vaikkapa suurin osa hengellisestä romanimusiikista. Eihän tämä ole mahdollista!? Jos black metalin määrittelee musiikkityyliksi, niin onnistuuhan tuo ihan hyvin. |
|
3.11.2011 klo 22:05 |
Paavo Ruotsalainen aikanaan sanoi,kun kun viinaa otti, " Ei se ole häpeä mitä suuhunsa laittaa vaan se,mitä sieltä päästää ulos" Sanotaanko me nyt, ei ole häpeä mitä sitä kuuntelee, kunhan vaan EI OLLA niitä tekopyhiä fariseuksia. Selvä vastareaktio on aina tapahtunut tekopyhyyttä kohtaan, jollekin se oli viina pullon juominen ehkä toiselle satanistisen Black Metallin kuunteleminen. Taustalla ei mielestäni ole se - mikä on sallittua mikä ei - vaan miksi teemme sen - motivaatio paljastaa kaiken. Norjalaisen Mayhemin rumpali sanoi osuvasti kun häneltä kysyttiin mielipidettä kristillisestä Black Metallista : "No sepä hyvä, saatana on vihdoin päässyt kirkkoon". Kivetkin puhuvat. Meille näyttää musiikkityyli ja vapautemme kuunnella mitä tahansa musiikkia olevan tärkeämpää kuin Jumalan tahdon etsiminen. Hedelmistään puu tunnetaan. Viestiä muokattu 3.11.2011 klo 22:08, muokkaaja: todael |
|
4.11.2011 klo 13:19 |
Black metalia kuunnellaan kai erilaisista syistä. Toisia kiehtoo antikristillinen ja pakanallinen aatemaailma, joka sanoituksissa käy läpi (sikäli kun sanoituksista saa selvää). Yhtä kiehtovaa black metalissa on myös agressiivisen hypnoottinen ja mystinen tunnelma, jonka bändit luovat instrumenteillaan ja muulla kikkailuillaan. Minusta kummatkaan ei ole hengellisesti rakentavia juttuja. |
|
4.11.2011 klo 13:25 |
Taustalla ei mielestäni ole se - mikä on sallittua mikä ei - vaan miksi teemme sen - motivaatio paljastaa kaiken. Aivan, sitä voi siis huoletta kuunnella, jos nauttii musiikkityylistä. Norjalaisen Mayhemin rumpali sanoi osuvasti kun häneltä kysyttiin mielipidettä kristillisestä Black Metallista : "No sepä hyvä, saatana on vihdoin päässyt kirkkoon". Kivetkin puhuvat. Tässä varmaan se suurin ero meidän suhtautumisessamme antikristilliseen musiikkiin: Minä en itse anna minkäänlaista painoarvoa heidän hengellisille opetuksilleen. Minusta tuo on vaarallisempaa kuin sen musiikin kuunteleminen. Meille näyttää musiikkityyli ja vapautemme kuunnella mitä tahansa musiikkia olevan tärkeämpää kuin Jumalan tahdon etsiminen. Hedelmistään puu tunnetaan. Tämä on jo sitten eri kysymys. Onko musiikki, tai yleisemmin, taiteista nauttiminen ristiriidassa Jumalan tahdon etsimisen kanssa? Ovatko kaikki taiteilijat tai taiteiden rakastajat joutumassa helvettiin? Yhäkin toki painottaisin sitä, että jos pelkäät norjalaisten kirkujien kuuntelemisen istuttavan riivaajan mieleesi, älä kuuntele edes juhatapioita. Viestiä muokattu 4.11.2011 klo 13:25, muokkaaja: fons et origo |
|
4.11.2011 klo 19:09 |
Tämä on jo sitten eri kysymys. Onko musiikki, tai yleisemmin, taiteista nauttiminen ristiriidassa Jumalan tahdon etsimisen kanssa? Ovatko kaikki taiteilijat tai taiteiden rakastajat joutumassa helvettiin? Taide ei itsessään ole mitään muuta kuin itseilmaisun tapa välittää jotakin. Täten on taidetta joka pilkkaa Jumalaa ja on taidetta mikä koroittaa Jumalaa. On vaarallista "niputtaa" kaikki taide jumalalliseksi ihmisen ilmaisuksi. Ihmetyttää keskustelussa se, että kaikki kohdistuu siihen "mitä minä haluan" . Minä haluan kuunnella sitä ja tätä. Ihmisen oma lihallinen "korvasyyhy" siis määrittelee mikä on oikein mikä väärin. Sielullisuus, tunteiden kokeminen musiikin kautta on tärkeämpää kuin se että rohkeasti etsii Jumalan tahtoa omaan elämäänsä. Totta että musiikki toimii kaksisuuntaisesti (1) Siinä olevaa ideologiaa viestittävänä tekijänä (2) tunnetilaa luovana kokemuksena. Usein nämä ovat kylläkin päällekäisiä. Kuka kehitti Black Metal musiikityylin ? Mikä inspiroi alun alkaen Dark Thronea, Mayheimä luomaan norjalaisen Black Metal musiikin ? Vahva satanistinen idelogia. Siksi Black Metal musiikki ei koskaan ole neutraalia, vaan sen tyyli jo itsessään on sen ideologian mukainen. Viestiä muokattu 4.11.2011 klo 19:15, muokkaaja: todael |
|
4.11.2011 klo 21:34 |
*sensuroitu* Enkä muuten usko että taivaassa on yhtään virttä, mitä täällä maanpäällä, eikä ylistyslaulua, jota on täällä maanpäällä, tai muutakaan, mitä on maanpäällä. |
|
4.11.2011 klo 21:59 |
Taide ei itsessään ole mitään muuta kuin itseilmaisun tapa välittää jotakin. Vain tekijälle. Taide, sen sisältö ja merkitys, ei ole sama vastaanottajalle, ja tuskin sama edes kahdelle eri vastaanottajalle. Täten on taidetta joka pilkkaa Jumalaa ja on taidetta mikä koroittaa Jumalaa. Ei toki ole, ainakaan kovin yksiselitteisesti. On toki taidetta, joka on tehty korottamaan tai pilkkaamaan Jumalaa, mutta suurin osa taiteesta tai viihteestä tuskin kuuluu kumpaankaan noista. Monelle vastaanottajalle taide, joka on tehty pilkkaamaan Jumalaa saattaakin joskus korottaa Jumalaa; myöskin taide, joka on tehty korottamaan jumalaa pilkkaakin vastaanottajan mielestä joskus Jumalaa. Ihmetyttää keskustelussa se, että kaikki kohdistuu siihen "mitä minä haluan" . Minä haluan kuunnella sitä ja tätä. Ihmisen oma lihallinen "korvasyyhy" siis määrittelee mikä on oikein mikä väärin. Yritätkö ihan oikeasti väittää, että sinä et ollenkaan valikoi musiikkia sen perusteella, että se miellyttää sinua musiikillisesti? Toki tunnen tällaisia ihmisiä, minä itse taas olen sen verran musikaalinen itsekin etten voi mitä tahansa kuunnella. Sielullisuus, tunteiden kokeminen musiikin kautta on tärkeämpää kuin se että rohkeasti etsii Jumalan tahtoa omaan elämäänsä. Miten musiikin kuuntelu on ristiriidassa Jumalan tahdon etsimisen kanssa? Jos se voisi olla, ei kristitty saisi kuunnella mitään musiikkia viihteeksi. Tätä minä yhäkin toki suosittelen niille jotka pelkäävät musiikin historian demoneita, mutta minusta on hieman tekopyhää ja ymmärtämätöntä vaatia muilta samaa. Kai vaadit samaa kuvataiteissakin? Kuka kehitti Black Metal musiikityylin ? Mikä inspiroi alun alkaen Dark Thronea, Mayheimä luomaan norjalaisen Black Metal musiikin ? Vahva satanistinen idelogia. Siksi Black Metal musiikki ei koskaan ole neutraalia, vaan sen tyyli jo itsessään on sen ideologian mukainen. Mitä tahansa musiikkia itse kuunteletkin, on silläkin juuret epäjumalanpalveluksessa tai irstailussa kun musiikin historiaa tarpeeksi kauas kaivellaan. Tekeekö se silti siitä musiikista epäpyhää?Viestiä muokattu 4.11.2011 klo 22:00, muokkaaja: fons et origo |
|
4.11.2011 klo 22:17 |
Perusasiat ovat nähtävästi pahasti kadoksissa, jos ei ymmärretä mikä ero on maailmalla ja Jumalalla. Jaak.4:4 sanoo "Joka siis tahtoo olla maailman ystävä, siitä tulee Jumalan vihollinen." Ystävyys maailman kanssa on maailman kanssa mukautumista. Mukautuminen on niiden rakenteiden omaksumista ja niihin syvästi samaistumista, jota maailma itse edustaa. Kristillisen rock bändin pitää näyttää samalta kuin jumalattomankin rock bändin. Ja mielestämme kaikki on hyvin ? Uskomatonta. Surku hupaisa analogia nykykristiilisyydessä tavallaan : Kaikki musiikki on juuriltaan epäjumalanpalvelusta ja irstaudesta syntynyttä, siksi kaikki musiikki on VAIN neutraalia musiikkia, joka voidaan pyhittää (soveltaa eri sanomaa vieväksi) ja "oman tahtomme" mukaisesti tehdä sellaiseksi kuin haluamme. Jumalasta tuli siis "rock-kulttuurin" kopioija joka "corpse-maalaus" naamassa rääkyy evankeliumia nuorille. Pelottavan vääristynyttä. Toisaalla, peruskysymys, mikä on Jumalan tahto on kadoksissa. Sijalla on vain neutraali taiteellisen itse ilmaisun tarkoitus ja päämäärä. Pitää saada olla sellainen kuin MINÄ haluan olla ja ilmaista itseään niin kuin MINÄ haluan. Minusta tällainen on täysin outoa ja epäraamatullista kristillisyyttä. Ilm. 22:11 "Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen." Viestiä muokattu 4.11.2011 klo 22:20, muokkaaja: todael |
|
4.11.2011 klo 22:18 |
Minusta on itse asiassa henk koht ollut aina hienoa huomata, miten joskus ns maallisenkin musiikin voi tulkita eri tavalla - vaikkapa sydämessään laulaa sitä rakkauslauluna Jeesukselle, tai ottaa sen vastaan Jumalan rakkauslauluna itselle tai Jumalan puheena ihmisille tms. Omat rajani minullakin on, ne lienevät kullakin erilaiset riippuen siitä, mihin on tottunut. En sitten tiedä, onko olemassa jotkin "oikeat rajat", ja jos on, niin myönnän suoraan, että minä en niitä ainakaan osaa määritellä. |
|
4.11.2011 klo 22:47 |
Perusasiat ovat nähtävästi pahasti kadoksissa, jos ei ymmärretä mikä ero on maailmalla ja Jumalalla. Varmasti, jos näin jollakin on. Se taas, että yrität tuollaista stigmaa laittaa toisille musiikkimaun perusteella on aika kammottavaa. Surku hupaisa analogia nykykristiilisyydessä tavallaan : Kaikki musiikki on juuriltaan epäjumalanpalvelusta ja irstaudesta syntynyttä, siksi kaikki musiikki on VAIN neutraalia musiikkia, joka voidaan pyhittää (soveltaa eri sanomaa vieväksi) ja "oman tahtomme" mukaisesti tehdä sellaiseksi kuin haluamme. Niin, haluaisitko nyt paljastaa sen oman musiikin syntisi, jonka sinä pyhität ja oman tahtosi mukaisesti teet sellaiseksi kuin sen haluat kuulla? Toisaalla, peruskysymys, mikä on Jumalan tahto on kadoksissa. Puhutko nyt itsestäsi voi jostakusta muusta? Miksi luulet että musiikkimaku vaikuttaisi siihen miten joku kokee Jumalan tahdon elämässään? Sijalla on vain neutraali taiteellisen itse ilmaisun tarkoitus ja päämäärä. Ei kaikilla ole tarvetta ilmaista itseään, eivätkä kaikki jotka niin tahtovat tehdä ole taiteilijoita. Eikä kaikki taide edes ole itsensä ilmaisemista, edes musiikissa. Minusta tällainen on täysin outoa ja epäraamatullista kristillisyyttä. Minäkin pidän tiettyyn muottiin tunkemista outona ja epäraamatullisena kristillisyytenä. Taiteen vastustajia myös säälin, mutta suurimmaksi osaksi pidän heitä kuitenkin Jumalan työn turmelijoina. Tiettyjen musiikkityylien vastustaminen on vain osa suurempaa harhaa, oman kulttuuriperintönsä sokeaa puolustelua sen omia ongelmia näkemättä. Ilm. 22:11 "Vääryyden tekijä tehköön edelleen vääryyttä, ja joka on saastainen, saastukoon edelleen, ja joka on vanhurskas, tehköön edelleen vanhurskautta, ja joka on pyhä, pyhittyköön edelleen." Raamatulla lyöminen on kivaa! 1.Tim 4:1-5 1 Mutta Henki sanoo selvästi, että tulevina aikoina moniaat luopuvat uskosta ja noudattavat villitseviä henkiä ja riivaajien oppeja 2 valheenpuhujain ulkokultaisuuden vaikutuksesta, joiden omatunto on poltinraudalla merkitty 3 ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan. 4 Sillä kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä mikään ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaanotetaan; 5 sillä se pyhitetään Jumalan sanalla ja rukouksella. |
|
4.11.2011 klo 23:30 |
Toteaisin - taas järjetön eksegeettinen analogia johdettuna 1Tim 4:1-5:stä - Jumala loi musiikin, siksi kaikki musiikki on hyvää. Aivan kuin synti ei olisi turmellut Jumalan täydellistä luomistyötä, ja tullut saatanan käyttämänä vääristellyksi. Tämä saatana aikaansaama väristelmä on tuhonnut täydellisen Jumalan luomisen - johon kuuluu myös taide, musiikki, tanssi, seksi, ruoka - lihan vallassa olevaan synnilliseen muotoon. Tällä analogialla perverssi seksuaalisuus voitaisiin nähdä myös Jumalan luomana, koska seksi on Jumalan luomaa, siksi koska alunpitäen kaikki Jumalan luoma on hyvää. Järjetön analogia ja teologinen tulkinta siis. Käsite syntiinlankeamisesta, synnistä ja siitä että jumalaton maailma on saatanan vallassa siis tehdään tällaisella tulkinnalla tyhjäksi. Tarkoituksena nähtävästi on se, että ihminen saa elää oman tahtonsa mukaisesti, eikä tahdo alistua Jumalan tahtoon. On musiikkia siis joka on täysin henkivaltojen perversoimaa, ja jota hallitsee tämän maailman hallitsija - saatana. Siitä Jumala tahtoo erottaa oman kansansa palvelemaan Häntä ainoana Jumalana. Viestiä muokattu 4.11.2011 klo 23:32, muokkaaja: todael |
|
4.11.2011 klo 23:44 |
Ihmisen voi tappaa kuulakärkikynällä, jos sen iskee oikealla voimakkuudella oikeaan paikkaa. Pitäisikö siis kuulakärkikynät kieltää? |
|
4.11.2011 klo 23:51 |
Asia jota voidaan käyttää sekä hyvään tai pahaan ei tee analogiaa, että mikään itsessään ei saa/voi olla pahaa - vaan että ainoastaan motivaatio miksi jotain käytetään olisi ainoastaan SE mikä tekee jonkin pahaksi. Jumalan luomat asiat ovat täydellisiä - taide, musiikki, tanssi, seksi, ruoka - mutta ne ovat niin pahasti saatanan ja synnin vääristämiä, että Jumala tahtoo puhdistaa ne oman tahtonsa mukaisiksi, eikä soveltaa maailmallista, lihallista kaavaa niihin. Nykykristillisyys ei halua enää erottautua maailmasta, koska se rakastaa maailmaa ja tahtoo olla maailman mukainen. Jumalan tahto on pyhittää ja puhdistaa kansansa Hänen tahtonsa mukaiseen elämään. |
|
4.11.2011 klo 23:53 |
Miksi Jumala tuhoisi kaiken lihan vedenpaisumuksessa ? Koska synti oli turmellut ihmisen siihen pisteeseen, että sillä ei ollut muuta vaihtoehtoa enää kuin Jumalan tuomio edessä. Jumala silti loi ihmisen eikö niin ? |
|
5.11.2011 klo 1:07 |
Toteaisin - taas järjetön eksegeettinen analogia johdettuna 1Tim 4:1-5:stä - Jumala loi musiikin, siksi kaikki musiikki on hyvää Uskon toki että sinulta jäi huomaamatta että sen oli tarkoitus ollakin yhtä tasokas kuin sinun yreityksesi lyödä Raamatulla, mutta minusta siinä eräs analogia on erittäin hyvä: sinä olet se juutalainen jonka mielestä sikaa ei saa syödä. Aivan kuin synti ei olisi turmellut Jumalan täydellistä luomistyötä, ja tullut saatanan käyttämänä vääristellyksi. Jos noin on, mikä on sitä siltä vääristelyltä puhdasta musiikkia? Miksi kiertelet ja kaartelet ja pelkäät paljastaa oman musiikkimakusi olevan saatanan turmelemaa? Tämä saatana aikaansaama väristelmä on tuhonnut täydellisen Jumalan luomisen - johon kuuluu myös taide, musiikki, tanssi, seksi, ruoka - lihan vallassa olevaan synnilliseen muotoon. Kas, pääsit silti takaisin Timoteukseen. Timoteus sanoi ettei mikään ruoka ole hyljättävää, kun se kiitoksella vastaan otetaan. Puhut nyt siis raamatunvastaisesti. Tällä analogialla perverssi seksuaalisuus voitaisiin nähdä myös Jumalan luomana, koska seksi on Jumalan luomaa, siksi koska alunpitäen kaikki Jumalan luoma on hyvää. Nyt jollakin hukkui kyllä suhteellisuudentaju :-D Tarkoituksena nähtävästi on se, että ihminen saa elää oman tahtonsa mukaisesti, eikä tahdo alistua Jumalan tahtoon. Ei toki, kyse on olla alistumatta sellaisten uskovaisiksi itseään kutsuvien tahtoon, jotka yrittävät kietoa oman vanteensa toisten päähän. Sellaiseen muottiin alistuminen on jopa vastakkaista Jumalan tahtoon alistumiselle. On musiikkia siis joka on täysin henkivaltojen perversoimaa, ja jota hallitsee tämän maailman hallitsija - saatana. Siitä Jumala tahtoo erottaa oman kansansa palvelemaan Häntä ainoana Jumalana. Kerro nyt se oma musiikkisi, ja miten siitä on kyetty saatana kitkemään pois. |
|
5.11.2011 klo 1:29 |
Edellä oleva antaa siis ymmärtää viimeisessä kommentissaan, että kaikki musiikki on saatanasta, (kaikella musiikillahan on jumalaton tai haureellinen tausta tai ainakin käyttösuhde) ja me emme voi siltä välttyä, mutta voimme siitä nauttia koska se on SILTI Jumalan luomaa. Jälleen käsittämätön analogia. Ja tämä analogia saa toimia vain suhteessa musiikkiin, ei suhteessa mihinkään muuhun - musiikissa kaikki on sallittua, ei muussa (kuten provosoivasti edellä esitin seksuaalisen perverssion) Selvä syntiä puolustelava tendenssi siis perustuu siihen, että kaikki on hyvää - jopa sekin mikä on pahasta - koska kaikki on Jumalan luomaa. Tällöin emme voi erottautua mistään - elämmehän tässä maailmassa - vaan mukauttaa itsemme tämän maailman ajan mukaisiksi ja suhteellistaa kaikki sen varaan, että loppujen lopuksi kaikki on Jumalan luomaa. Näin hälvenee ero pimeyden ja valkeuden välillä - ja pahimmillaan tullaan Laodikean seurakunnan tilaan - ei kuuma, ei kylmä vaan "haalea". Raamattu ei opeta näin. Vaan se sanoo että maailma ja Jumala on sodassa toisaan vastaan, ja se joka ystävystyy maailman kanssa tulee Jumalan viholliseksi. Synti on rikkonut Jumalan täydellisen luomisen ja tämä ihmisluonnon perversoituminen on tehnyt Jumalan ihmiseen antamista lahjoista saatanan työkaluja. Vain Jumalan tahtoon asettautuminen ja Kristuksen pyhittävä työ johtaa meidät oikeaan jumalanpalvelukseen. Viestiä muokattu 5.11.2011 klo 1:42, muokkaaja: todael |
|
5.11.2011 klo 2:37 |
Edellä oleva antaa siis ymmärtää viimeisessä kommentissaan, että kaikki musiikki on saatanasta, (kaikella musiikillahan on jumalaton tai haureellinen tausta tai ainakin käyttösuhde) ja me emme voi siltä välttyä, mutta voimme siitä nauttia koska se on SILTI Jumalan luomaa. Melkein näin, mutta se on kuitenkin ihmisen luomaa, kuten muukin taide ja viihde. Vai julkenetko yhäkään nimetä sitä puhdasta ja saastumatonta Jumalan musiikkia? Jälleen käsittämätön analogia. Voitko vaikka esittää jotain kysymyksiä jotka avaisivat minulle mikä tuossa on niin hankalaa? Minun on todellakin kovin hankala ymmärtää sinun selitystäsi siitä että musiikista vain osa voisi olla saatanan turmelemaa. Ja tämä analogia saa toimia vain suhteessa musiikkiin, ei suhteessa mihinkään muuhun - musiikissa kaikki on sallittua, ei muussa (kuten provosoivasti edellä esitin seksuaalisen perverssion) Ei toki, kyllä sama toimii kaikkeen taiteeseen, ja juuri niinkuin Raamattu kertoo, myös ruokaan, minkäö sinä myös kiistit. Selvä syntiä puolustelava tendenssi siis perustuu siihen, että kaikki on hyvää - jopa sekin mikä on pahasta - koska kaikki on Jumalan luomaa. Kumpikohan meistä on se, joka yrittää väittää jonkun osan musiikista olevan kaikesta pahasta puhdasta? Enkö minä voisi sanoa ihan samoin, että sinä puolustelet syntiä oman korvasyyhysi perusteella? Vain Jumalan tahtoon asettautuminen ja Kristuksen pyhittävä työ johtaa meidät oikeaan jumalanpalvelukseen. Aamen. Ja tässä ei palveluksen tempolla, skaaloilla ja soinnuilla ole merkitystä. Yksi palvelee keittämällä kahvia, yksi soittamalla urkuja, yksi siivoamalla vessaa. Yksi rentoutuu lukemalla Lutherin teoksia, yksi katselemalla Edelfeltin maalauksia, yksi kuuntelemalla Bathorya. |
|
5.11.2011 klo 4:21 |
Tämä on sinulle fons et origo : Miten uskovainen voi rentoutua Bathoryn "Satan my master" biisiä kuuntelemalla ? Matt. 6:23 "Mutta jos silmäsi on viallinen, niin koko ruumiisi on pimeä. Jos siis se valo, joka sinussa on, on pimeyttä, kuinka suuri onkaan pimeys!" Olet vielä ylpeä kuunnellessasi täysin antikristillistä satanistista musiikkia, ja puolustelet sitä Raamatulla. Toivottavasti Jumala armahtaa ja avaa silmäsi. Viestiä muokattu 5.11.2011 klo 4:36, muokkaaja: todael |