Nettiongelma (katkeilu ym)

Alue: Media ja tekniikka

12.10.2011 klo 22:59

ArmAnt
Käyttäjä

Jeps, aloitin tällaisen hienon keskustelun kun tuolla chatissa olen huomannut monen ihmisen kärsivän tällaisesta hienosta asiasta kun netin katkeilu. Boldauksen jälkeen alkaa kirjoittamani viesti saunalahden asiakaspalvelulle (Huom, kirjoittaessani olin hiukan vihastuksissani netin toimimattomuuteen).
Huom: Niille jotka eivät jaksa lukea tuota pitkää liirumlaarumia alla, suosittelen kelaamista suoraan alas jossa varsinaisesti kyselen foorumin käyttäjien mielipiteitä ym

Hei, minulla on ollut käytössä saunalahden mobiililaajakaista nyt noin vuoden, ja se ei koskaan ole toiminut kunnolla, mutta nyt viimeaikoina se on ruvennut toimimaan ihan ultimate surkeasti.

Ehkä viikko sitten se rupesi tekemään sellaista, että mokkula tai yhteysohjelma rupesi menemään ns. jumiin. Jos yhteysohjelma oli lataamassa jotakin, niin yhteyden nopeus kohtaan saattoi jäädä teksti esim 250kbit/s ja netti lakkasi toimimasta. Tähän ainoa keksimäni korjaus oli painaa "katkaise" napista, jolloin netti katkesi samantien. Tai oikeastihan se varmasti oli jo katkennut, mutta ohjelma näytti nopeasti vilkaistuna siltä, että netti olisi vielä päällä. (kokemukseni mukaan jos netin haluaa katkaista ohjelman ollessa normaalissa tilassa, pitää katkeamista odotella useita minuutteja.)

Sitten kun olin katkaissut netin painamalla napista, jäi nappi edelleen vihreäksi, mutta kun siitä painaa, muuttuu se samantien harmaaksi ja tulee teksti "ei yhteyttä". Samalla siis häviää kaikki yhteyspalkit, jotka myös oli äsken ollut näkyvissä.

Tähän ongelmaan ei auta muu kuin sammuttaa koko yhteysohjelma ja käynnistää se uudelleen. (ohjelmaa ei pysty heti sammuttamisen jälkeen heti käynnistämään uudelleen, vaan pitää odottaa vähän aikaa)

Tuosta seuraa normaalit saunalahden netinkäynnistysrituaalit, eli pitää odottaa pari minuuttia, että ohjelma on valmis. Normaalisti toimiessa ohjelma kerran laittaa sen hitsin yhdistysnapin vihreäksi, mutta siitä ei silloin vielä kannata painaa, koska painaessa netti ei käynnisty, vaan joutuu odottamaan ohjelman jumittamista, tai aloittaa koko homma uudelleen. Eli se vihreä väri häviää siitä ja nappi muuttuu jälleen harmaaksi, mutta sitten vähän ajan päästä se muuttuu taas vihreäksi ja napista voi painaa jolloin netti käynnistyy, kunnes taas automaattisesti katkeaa jonkun ajan päästä (yleensä n. 10 minuuttia netti toimii, tai vähemmän)

Pystyykö mokkulan mf636+ kaikki sisäiset asetukset resetoimaan jotenkin? Epäilen, että käyttäessäni linuxia joskus liittymän alkuvaiheessa on mokkulan firmwaret mennyt jotenkin sekaisin ja lopputuloksena se ei sen takia toimi kunnolla tällä windows 7 käyttöjärjestelmällä. Tällä hetkellä nettiliittymäni on lähes käyttökelvoton, johtuen tästä ongelmasta ja nettikaistanopeuden (ilmeisesti normaalista?) heilahtelusta. Tämänkin viestin kirjoituksen aikana netti on katkennut jo kerran.

Seuraava viesti:

Lueskelin vähän netistä tietoja joista selvisi, että muillakin mf636+ käyttäjillä on ongelmia laitteen kanssa, joka ei toimi odotetulla tavalla. Mulla se ei ole koskaan toiminut niinkuin sen olisi pitänyt toimia, vaan aina on ollut ongelmia.
Olisiko mahdollista saada joku toinen mokkulamalli tilalle, kun tämä ei toimi? (joku muu kuin zte)

Asiakastuki vastaa:
kiitos viestistäsi.

Saunalahti Palvelupaketin toimitusehtojen mukaan puhelinlaitteelle annetaan laitteen valmistajan takuu, muuta takuuta laitteelle ei myönnetä. Laitteen omistusoikeuden siirryttyä asiakkaalle, vastaa asiakas itse laitteesta. Laitteen hajoaminen tai viat kuuluvat Saunalahden vastuulle vain laitteen valmistajan takuuehtojen tai kuluttajasuojalain nojalla. Takuuehdoissa laitevalmistaja pidättää oikeuden korjata laitetta takuuaikana.

Oletko tutustunut Omaguru-palveluun? Omaguru-palvelun ohjeet löydät osoitteessa www.omaguru.fi.

Omaguru-palvelu antaa sinulle henkilökohtaista apua kaikissa tietotekniikka-, internet- ja matkapuhelinkysymyksissä. Saat opastusta asennuksiin ja käyttöönottoihin, käyttöön ja pulmatilanteisiin.

Omaguru-palvelu antaa sinulle mahdollisuuden ottaa yhteyttä juuri sinun ongelmatilanteeseesi perehtyneeseen asiantuntijaan. Osoitteessa www.omaguru.fi näet reaaliaikaisesti, onko juuri sinun asiaasi perehtynyt asiantuntija vapaana. Voit internetsivun ohjeiden mukaisesti ottaa yhteyttä asiantuntijaan puhelimitse.

Omaguru-palvelussa saat henkilökohtaista asiantuntija-apua heti. Säästät aikaa ja vaivaa, kun kysyt ensin asiantuntijalta. Omaguru ratkaisee ongelmasi puhelimitse tai neuvoo, miten pääset helpoiten eteenpäin kohti ratkaisua. Vältyt virheellisiltä korjauksilta ja turhilta laiteuusinnoilta. Voit itse vaikuttaa, kuinka kauan joudut jonottamaan palveluun.

Omaguru-palvelu palvelee numerossa 0600 900 500 ma-pe 8-21 ja la 9-17. Puhelun hinta on 1,97 euroa / min + pvm/mpm. Tarkemmat ohjeet voit katsoa osoitteessa www.omaguru.fi.

Joskus ongelman hoitaminen onnistuu parhaiten asiantuntijamme kotikäynnillä luonasi. Kotituki-palvelussa asiantuntijamme auttaa tietotekniikan laitteiden, yhteyksien ja palveluiden, sekä kodin viihde-elektroniikan asennuksissa, käytönopastuksessa tai pulmatilanteissa. Soita puhelintukeemme 0600 900 500, jossa asiantuntijamme arvioi ongelman ja suosittaa sinulle sopivimman palvelun kotikäynnillä.

Kotituki-palvelun saatavuuden voit tarkistaa osoitteessa www.omaguru.fi/kotituki. Sivustolta löydät myös palveluhinnaston.

Vastaan asiakaspalvelun viestiin

Kiitos vastauksestanne.

Valitettavasti en usko tuosta puhelinnumerosta löytyvän tapaukseeni ratkaisua, koska vika ei ole tietokoneessa, eikä luultavasti myöskään saunalahden yhteysohjelmassa, vaan pelkästään toimimattomassa ZTE:n mokkulassa.

Tuolla ei myöskään ollut mitään takuuta jos ongelmaan ei puhelun aikana löydy vastausta. Jos mulla olisi taloudellisesti parempi tilanne, niin voisin ilomielin heittää pari kymppiä sinne pelkkään jutusteluun, mutta nyt kun on muitakin rahajuttuja tässä, niin ei oikein nappaa turhat maksulliset puhelut jotka voi ihan hyvin kestää pitkiäkin aikoja.

Eli netin katkeilua ei voida korjata hommaamalla lisäantennia (olen kokeillut tätä)
Eikä päivittämällä ajureita tms. (Olen kokeillut sitä)
Ei myöskään saunalahden yhteysohjelman uudelleen asennus auta. (sitä on kokeiltu)
Myöskään koko windows 7:n uudelleen asentaminen ei auta tähän. (sitä on kokeiltu)
Mokkula ei toiminut katkeilematta myöskään windows xp:ssä. (kokeiltu juu)
Mokkula ei toimi katkeilematta ubuntu linuxissa. (kokeiltu, tosin saunalahdella ei ole linux yhteysohelmaa, joten jouduin käyttämään kolmannen osapuolen tuottamaa)
Kokeilin myös saunalahden "avustaja" nimistä ohjelmaa, joka ei kyennyt paikallistamaan mitään vikaa.

Olen myös joitakin kertoja aikojen saatossa soittanut saunalahden asiakaspalveluun tästä ongelmasta, mutta koskaan en ole saanut järkevää vastausta, joka olisi auttanut ongelman poistamisessa. Niinpä olen joutunut tyytymään tähän. Saunalahden asiakaspalvelu on aina ollut minua kohtaan ystävällistä, mutta koskaan ei kuitenkaan ole autettu ongelmien ratkaisemisessa tarvittavalla tietotaidolla ja olen sen takia joutunut käyttämään hirveästi omaa yksityistä aikaani tutkiakseni itsekseni internetistä jonkinlaisia ratkaisuja tähän vikatilaan.

Kerran olen myös käynyt elisa shopissa näyttämässä mokkulaa, mutta ongelmaa ei saatu "paikallistettua" elisa shopin myyjän tekemällä "tarkistuksella". Hän kytki mokkulan liikkeessä olleeseen läppäriin ja sai netin toimimaan ja totesi mokkulan olevan ihan täysin kunnossa. Kyllähän minä itsekin saan sen toimimaan tuolla tavalla, mutta ongelma ei olekaan siinä, että nettiä ei saisi päälle, vaan siinä, että netti katkeilee kokoajan ja sen joutuu laittamaan kokoajan uudelleen päälle.

asiakaspalvelu vastaa

kiitos viestistäsi!

Ikävä kyllä emme osaa asiakaspalvelussa ratkaista tällaisia teknisiä ongelmia, vaan ne kuuluvat joko Oma guru -palveluun tai Vikailmoitusnumeroomme. Suosittelenkin, että olet yhteydessä Vikailmoitusnumeroomme 09 4243 0730 (avoinna 24 h), jossa osataan paikallistaa vikaa tarkemmin.

Mikäli vika onkin nettitikussa, saat uuden nettitikun tekemällä uuden 24 kuukauden määräaikaisen sopimuksen. Lisätietoa ja vaihtoehdot löydät nettisivuiltamme osoitteesta www.saunalahti.fi kohdasta Mobiililaajakaista.

vastaan asiakaspalvelun viestiin

Okei, kiitos vaivannäöstä. Hommaan varmaankin kiinteän netin, on tätä nettimokkulahommaa jo sen verta kauan kateltu. :)

Mikä laajakaista?

Okei, eli tuon keskustelun lukeneet varmaan tajusivat, että haluan hävittää tämän mokkulan ja hommata kiinteän laajakaistan. Käytätkö sinä laajakaistaa ja mitä sellaista? Paljonko sulla on kuukausimaksut siinä? Onko jollakin mahdollisesti parempia ideaoita kuin mihin itse olen päätynyt?

Viestiä muokattu 12.10.2011 klo 23:00, muokkaaja: ArmAnt

13.10.2011 klo 0:17

Anskutin
Käyttäjä

Kyllä viallisen tuotteen tilalle pitää takuuaikana saada uusi ilman uusia määräaikaisia sopimuksia, onko sun tikussa vielä takuu voimassa? Aika ikävää asiakaspalvelua anyway.

Mulla sisältyy kiinteä laajakaista vuokraan. Toimii hyvin. Opiskelija-asuntojen etuja.

13.10.2011 klo 6:57

fons et origo
Käyttäjä

Kyllä viallisen tuotteen tilalle pitää takuuaikana

Takuu oli vain laitteen valmistajalta, ei myyjältä, luitko? ArmAnt on heidän mielestään väärään tahoon yhteydessä.

Toki myyjälläkin tässä tietty vastuu on, minä kysyisin neuvoa tuolta: http://www.kuluttajavirasto.fi/

13.10.2011 klo 11:20

ArmAnt
Käyttäjä

Takuu on jo umpeutunut tässä tapauksessa valitettavasti, oon hiukan myöhään liikkeellä, mutta toisaalta jos jatkaisin liittymästä maksamista, niin oliskohan saunalahdella enää mitään syytä auttaa mua liittymään liittyvien ongelmien ratkaisemisessa?

13.10.2011 klo 15:48

fons et origo
Käyttäjä

Takuu on jo umpeutunut tässä tapauksessa valitettavasti, oon hiukan myöhään liikkeellä, mutta toisaalta jos jatkaisin liittymästä maksamista, niin oliskohan saunalahdella enää mitään syytä auttaa mua liittymään liittyvien ongelmien ratkaisemisessa?

Tuskin niillä halua ainakaan on. Tikunhan luultavasti olet saanut kaupantekijäisiksi, ja niitä myydään samasta kaupasta uusiakin jos vanha menee rikki.

Minä ainakin lähtisin itkemään kuluttajansuojan perään. Tässähän on sinulle myyty tuote jonka mukana tuli tuotteen käyttämiseen tarkoitettu laite jonka käyttöikä ja takuuaika olivat itse tuotetta lyhyempiä. Kuluttajansuoja-asiamies voisi olla sitä mieltä että tuon tuotteen pitäisi kestää vähän pidempään kuin mikä valmistajan takuuaika oli. Tämä varmaan riippuu tosin siitä, minkä mittainen se takuu oli.

Saunalahdelta lähtisin vaatimaan määräaikaisen sopimuksen purkua sillä perusteella, että heidän toimittamansa tuote ei vastaa luvattua, jos tikku ei kerran toimi. Tässäkin voisi toki olla hyvä kysäistä mielipidettä ja apua kuluttajansuoja-asiamieheltä. Ne on kilttejä ja avuliaita, vähän niinkuin veroviraston henkilöttäret.

17.10.2011 klo 22:39

Sasha
Käyttäjä

Moi ArmAnt!

Olen Saunalahdella töissä ja voin kertoa, että Nettitikussa oleva takuu on voimassa yleensä 24kk, eli saman aikaa, kuin Mobiililaajakaistan määräaikainen sopimus. Valitettavasti vaihto-oikeutta ei määräaikaisen päätyttyä enään ole. Uuden tikun hankkimisessa halutessasu voin auttaa mielelläni, jos kuitenkaan et halua määräaikaista sopimusta, mutta tikku pitäisi vaihtaa, niin R-kioskista saat prepaid Nettitikun. Hinta on muistaakseni jotain 30-40€ väliltä. Tikku on vanhempaa mallia, joka tukee 7,2 Mbps Downlink nopeutta.

P.S. En ole aikaisemmin kyseisestä tikusta kuullut vastaavaa. Tosin tämä malli on aika harvinainen, kun sitä ei myyty kuin pari kuukautta muistaakseni 2010 alkuvuodesta. Jos olet hankkinut tikun tuolloin on sinulla mahdollisuus vielä toimittaa viallinen tikku Elisa Shopit-liikkeeseen, josta se lähetetään edelleen huoltoon.

Toivottavasti saat yhteytesi kuntoon. Sympatiat ovat 100% sinun puolellasi.

Asutko muuten missä päin, voin tarkastaa laajakaistan saatavuuden ja ilmoittaa sinulle paljonko tuo yhteys meillä kustantaa?

17.10.2011 klo 22:50

Maryel
Käyttäjä

Saunalahden prepaid Nettitikku maksaa 39 euroa R-kioskilla. Olikohan vielä 0,90 e päälle, en muista tarkkaan. Terveisin ärrän täti.

Viestiä muokattu 17.10.2011 klo 22:51, muokkaaja: Maryel

19.10.2011 klo 1:39

ArmAnt
Käyttäjä

Moi, mä sain "korjattua" tän ongelman tavalla, joka näkyy alla. :)

Mun eräs ystävä lopetti mokkuloiden käytön, joten hän antoi mulle 2 vanhaa Soneran nettitikkuansa. (mallit on kuitenkin samoja joita myös Saunalahti käyttää.) Toinen oli täsmälleen samanlainen kun mitä mulla jo oli, eli zte636+ ja se ei toiminut sen paremmin kuin omanikaan. Eroa omassa ja häneltä saamassani tukissa on, että omassa tikussa siis on firmwaret manuaalisesti muokattu, jotta se toimisi paremmin Linuxissa..

Sitten toinen on Huawei E230, luultavasti siis juuri tämä vähän vanhempi malli, koska netistä löytämissäni ohjeissa netin maksiminopeusarvot ovat nuo mitä Sasha mainitsi. Ei katkeile melkein yhtään.

Tuo Huawei ei siis tue niin nopeita nettiyhteyksiä, mutta mua se ei haittaa koska netti ei koskaan ole käynyt nopeudessa lähelläkään kyseisen tikun maksimiarvoja.
Nettinopeuden keskiarvo on mulla tällä "uudella tikulla" 651kbit/sec, joka pitää sisällänsä aika paljon kaikkea. Maksimissaan se on muistaakseni ollut jotakin vähän päälle 2000kbit/sec, mutta se on harvinaista ja yleensä voi joutua vähän odottelemaan, ainakin videoiden kanssa, mut kärsivällisyys on hyve :D Lähetysnopeuden keskiarvo on tällä istunnolla 59kbit/sec. Noi kuitenkin saattaa antaa liian surkean kuvan netin nopeudesta, kun en mä kuitenkaan kokoajan ole mitään tällä lataamassa, saati uploadaamassa, joten keskiarvoon tulee myös sellasia kohtia missä mitään ei tapahdu.
Kokeilin speed testillä tätä hommaa ja se antoi tällaiset tulokset tällä hetkellä, joka on mielestäni tosi hyvin:
http://www.speedtest.net/result/1542615816.png
upload: 1.29mb/sec
download: 1.19mp/sec
ping: 59mp/sec

Hyvään tulokseen kyl vaikuttaa varmaan ajankohta, kun verkot ei tähän kellonlyömään varmaan kauheen aktiivisia ole.

Katkeilee toki vähän, mutta käsittääkseni se on ominaisuus tässä hommassa ja kun on tottunut siihen, että 10 minuutin välein netti katkee ja käynnistäminen on suuritöistä, niin ei kiinnosta jos vaikka tunnin välein nykyään tekee samaa ja saa nopeeta takaisin päälle. :)

Sashalle:
Olen lähes täysin vakuuttunut, että tuossa ZTE:n mokkulassa on joku vika. Itse olen joskus lukenut tämän ketjun http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=26797.0 kokonaan ja kokeillut sen neuvoja, jotta voisin saada kyseisen mokkulan toimimaan Ubuntussa. Ja kun saman tyylisiä ongelmia on Windowsissakin, (jota nykyään käytän) niin en voi mitenkään päätyä kyseisen laitteen käyttökelpoisuuteen jos haluaa käyttää nettiä vähän enemmän.

Sattumalta oon vaan aika kärsivällinen kaveri, niin en oo jaksanut vaatia hirveästi asiakaspalvelulta tms. mitään korvauksia tai mitään muutakaan, vaan oon vain harvakseltaan kysellyt jotakin, yleensä soittamalla. Kuitenkin sillä on päässyt nettiin tarvittaessa, vaikkakin on vähän katkeillut.

Laitteen huonoudesta kertoo sekin mitä Sasha kertoi, että sitä ei kauhean paljoa ole myyty.

Mikäli nyt joku sattumalta tulee tänne googlaamalla ja miettii, että pitäisikö ostaa mokkula, vai kiinteä laajakaista, niin suosittelen lämpimästi ihan mitä tahansa muuta kuin mokkulaa. Älä ole niin tyhmä, kuin mitä minä olin. :D

En vieläkään varmaan itse vaihda tätä nykyistä liittymääni mihinkään, paitsi nopeutta olisi ehkä kiva tiputtaa kun maksan varmaan jonkin verran turhasta, eli liian nopeasta yhteydestä jonka tavoitearvoihin en varmasti pääse koskaan täältä käsin.

Kiitos kaikille vastailijoille :)

Viestiä muokattu 19.10.2011 klo 1:46, muokkaaja: ArmAnt