Mun ongelma
Alue: Nuoruus ja seurustelu
|
30.8.2011 klo 0:57 |
Mulla on pieni ongelma. Tai en tiedä onko se ongelma vai ei. En oo itse kovin "himouskovainen", mutta kohtalo on johdattanut mut yhteen uskovaisen miehen kanssa. Tää mies ei halua harrastaa seksiä ennen avioliittoa ja sen ehdoilla ollaan menty sitten. Mä olin ennen seksuaalisesti aktiivinen, en tarkota mitään irtosuhteita, mut mietin seksiä päivittäin. Kun aloin tän miehen kanssa olemaan niin oli tosi tuskaa vaan pidättäytyä. Nyt kun tätä pihtailua on jatkunut niin pitkään niin on mennyt koko mielenkiinto seksiasioihin (ainakin siihen verrattuna mitä joskus oli) ja pelottaa et jos me mennään naimisiin niin mitään seksuaalista intohimoa ei enää ole koko jutussa kun kaikki tunteet on tukahdutettu. Mitä nyt teen? Riskillä naimisiin? Kaikki muut asiat suhteessa hyvin. |
|
30.8.2011 klo 11:06 |
Tietääkö sun mies, että ootte uskonasioissa eri linjoilla? Se saattaa olla sitten pitkässä juoksussa sellainen erottava tekijä, joka alkaa jompaa kumpaa ärsyttämään niin paljon, ettei haluakaan toista niin lähelle. Miksi et puhu tälle miehelle? Kyllä mun mielestä parin välillä pitäis jonkunlainen jännite olla ennen naimisiinmenoa.. tosin voihan se löytyä sitten taas kun antaa siihen luvan... mutta mun mielestä seksistä olis hyvä puhua jossain määrin ennen avioitumista niin, ettei aihetta heitetä kokonaan sivuun, vaikkei seksiä ennen avioliittoa harrastettaiskaan. Suostuuko sun mies keskustelemaan seksistä tai käsittelemään asiaa ollenkaan? Ilmestyskirjan kolmannesta luvusta löytyy sulle tällainen kohta: "15. Minä tiedän sinun tekosi: sinä et ole kylmä etkä palava; oi, jospa olisit kylmä tai palava! Tämän laitoin siksi, ette sanoit, ettet ole "himouskovainen"... en tiedä mitä tuo sinun määritelmäsi "himouskovainen" pitää sisällään - ilmeisesti pidät sitä negatiivisena, mutta palava tulis olla tai sitten luopua koko touhusta. Ikävintä on se, kun elää haaleana ja on ikään kuin periaatteellisesti uskossa, mutta se ei näy missään eikä uskoa elä todeksi omassa elämässään ts. puuttuu suhde Jumalaan. Jumalaa ilmiselvästi kuvottaa ihminen, joka on ikään kuin uskossa, muttei elä sen mukaisesti. Muhun itseeni kolahti toi raamatunpaikka joskus, kun elin kauempana Jumalasta ja kyllä mulla on tälläkin hetkellä parantamisen varaa jos sydäntäni tutkin. |
|
30.8.2011 klo 16:32 |
Pakko kysyä, että oletteko puhuneet noista seksi/seksuaalisuudesta muuta kuin tuon et mies on sanonut ei seksiä ennen avioliittoa ? Ei se et ei harrasteta seksiä ei tarkoita etteikö siitä voisia puhua varsinkin jos naimisiin ollaan menossa. Ei mun mielestä toi seksuaalinen veto sais tosta hävitä, mut tottakai se "alkuhuuma" pitää rauhottua ennen ku kannattaa päätöksiä tehdä |
|
31.8.2011 klo 22:05 |
Ei kai eroottinen ihastuminen/kiinnostus seksiä vaadi, pikemminkin se seuraa erotiikkaa. Erotiikka voi olla olemassa ilman seksiäkin, vai mitä? |
|
2.9.2011 klo 14:44 |
Noista kannattais puhua suoraan kasvotusten, eikä täällä jaella tietoa. |
|
5.9.2011 klo 19:59 |
Nii. Vaikeneminen kunniaan. |
|
5.9.2011 klo 20:23 |
No, kirjoittajan nimimerkki on kyllä varsin anonyymi. Silti parempi vaihtoehto olisi puhua asiasta suoraan. Ylipäätään tällä foorumilla on sellainen kuvio, että kun joku avautuu parisuhdeongelmistaan, paras neuvo mitä täältä saa on: puhu sille. |
|
7.9.2011 klo 4:09 |
Mä luulin et täällä ois vaan oltu ilosia kun on tällainen ongelma. Et ei ennen avioliittoa saa ollakaan seksuaalinen olento? Onhan sitä kaikenlaista puhuttu, mut en mä viitti jatkuvasti alkaa puhumaan ja kriiseilemään miehen kuullen aina kun tunnemaailmassa jotain muuttuu. Erilaisista näkemyksistä ei ole ollut mitään harmia muuten, tää on ainoa asia mikä mietityttää. |
|
7.9.2011 klo 11:01 |
Olisipa joku nappi ihmisessä että ennen avioliittoa pitää seksihalut "off" asennossa tai "bypass" asennossa. Sitten kun astuu avioliittoon niin sit "on" asentoon. :D |
|
7.9.2011 klo 12:42 |
en mä viitti jatkuvasti alkaa puhumaan ja kriiseilemään miehen kuullen aina kun tunnemaailmassa jotain muuttuu. Miksi et viitsi? Eikö tunteista nimenomaan pitäisi puhua ja olla avoin? Eikö mies ole ja siksi et itsekään osaa olla? Ylipäätään tällä foorumilla on sellainen kuvio, että kun joku avautuu parisuhdeongelmistaan, paras neuvo mitä täältä saa on: puhu sille. Tuo kuvio on hyvä jo ihan siksikin, koska kun joku avautuu parisuhdeongelmistaan, niin siinähän ei voida tietää, mikä sen toisen kanta asioihin on. Se ongelmistaan kirjoittavakaan ei välttämättä sitä tiedä tai ei tiedä kaikkia taustalla vaikuttavia asioita. Foorumilla voi toki saada vertaistukea ja rohkaisevia esimerkkejä. Täälläkin saattaa olla joku joka tuskailee nytkin avioliittoon odottamisen suhteen ja varmasti on niitä, jotka ovat tuollaisesta odottamisesta järjissään selvinneet. Lainaus toisesta ketjusta: Siinä on vaan sellanen ongelma, että menee elämää hukkaan. Mikä sen menetetyn seksin sitten korvaa? Ei mikään. Elämä on tosi lyhyt. Pitää ottaa mitä elämä antaa, eikä alkaa venkoileen vastaan jos on hyvää tarjolla. Avioliittoon odottaminen ei varmasti ole helppoa, jos se ei tunnu ollenkaan mielekkäältä, vaan tuntuu ennemminkin omista oikeuksita luopumiselta. Se ei ole aina ihan helppoa, vaikka asiaan suhtautuisi niinkin, että näkisi odottamisen suurempana rakkauden ja kunnioituksen osoituksena kuin seksin ennen avioliittoa. Toisaalta jos uskovallakin se mielekkyys tulee vain jostain: "No näin kuuluu tehdä. Seurakunnassa sanottiin, että odottaa pitää.", niin sitä on vaikeaa perustella ei-uskovalle seurustelukumppanille, jolle seurakunnan tapakoodi ei merkitse mitään. Odottaminen tulee mielestäni mielekkäämmäksi, kun sen tosiaan kokee rakkaudeksi toista kohtaan eikä vain rakkaudeksi seurakunnan tapaa kohtaan. Muokkailin lisätäkseni: Itse taas näen, että odottaminen itsessään on rakkauden mukaisesti toimimista. Seksi ennen avioliittoa on väärin enkä tahdo tehdä väärin sitä kohtaan, jota tahdon rakastaa oikealla tavalla. Oikea tapa rakastaa on mielestäni se, minkä mallin Raamattu antaa. Koska pidän odottamista oikeana tapana, niin seksin harrastaminen ennen avioliittoa olisi minulta vähemmän kunnioittavaa ja vähemmän rakastavaa. Viestiä muokattu 7.9.2011 klo 13:12, muokkaaja: Kieku |
|
7.9.2011 klo 16:42 |
Kun sanotaan, että pitäisi odottaa avioliittoon asti, niin mistäs tietää, että meneekö yleensäkään naimisiin? On helpompaa odottaa, jos on varmaa, että joskus menee joka tapauksessa ja vieläpä nuorena. Onko se seksi, joka "kuuluu vain avioliittoon" ainoastaan yhdyntää vai sisältääkö se kaikenlaisen seksuaalisuuden (itsetyydytys...)? |
|
7.9.2011 klo 17:12 |
Miten voi ylipäätään olla varma, että tulee menemään naimisiin? Ainahan se maailman ihanin poika/tyttöystävä voi vaikka kuolla. Ei avioliittoon odottamisen pointti ole siinä, että tulee menemään naimisiin joskus. Pointti on siinä, että avioliiton ulkopuolinen seksi on ihmiselle pahasta. Ja sinkkuihmisen seksuaaliset seikkailut vielä monta kertaluokkaa vahingollisempia kuin se että naimisiin menossa oleva pari ei jaksakaan odottaa. Eli uskoi joskus menevänsä naimisiin tai ei, seksi kuuluu vain avioliittoon ja piste. Mun henkilökohtainen näkökulma on se, että seksiä ja niin ollen vain avioliittoon kuuluvaa on kaikki sellainen toiminta, jossa ollaan kosketuksissa toisen henkilön genitaaleihin eli myös suuseksi, käsin hyväily ym. Oma käsitykseni on, että itsetyydytys ainakin tapauksesta riippuen voi olla ok, mutta tiedän että jotkut ovat hyvin vahvasti toista mieltä. |
|
7.9.2011 klo 21:16 |
Pointti on siinä, että avioliiton ulkopuolinen seksi on ihmiselle pahasta. Miksi tai millä tavalla se on pahasta? Viestiä muokattu 7.9.2011 klo 21:16, muokkaaja: veka |
|
7.9.2011 klo 23:48 |
Odottaminen voi varmasti olla tuskaista, mutta onneksi tähänkin löytyy keinot millä selvitä. Kannattaa askarrella yhdessä tulevan aviopuolison kanssa sellainen kalenteri, jossa on jokaiselle odotettavalle päivälle luukku E: Siistin vähän riettauksia. -cAP5 Viestiä muokattu 8.9.2011 klo 1:22, muokkaaja: cAP5 |
|
20.9.2011 klo 23:04 |
Mun on vaikea kuvitella että jos suhteessa on muuten asiat kunnossa ja toista rakastaa, se seksuaalinen intohimo voisi kadota niin totaalisesti ettei sitä pystysi herättämään uudestaan. Vaikka sitten siellä avioliitossa. Ja vaikka se ehkä vaatisi jonkin verran aikaa ja vaivannäköä tai asioiden käsittelyä tai ylipäänsä jotakin, jos seurusteluaikana on aktiivisesti joutunut tukahduttamaan sitä intohimoaan. Oikeastihan en tiedä näistä jutuista mitään enkä voi puhua millään kokemuksen syvällä rintaäänellä. Olisi mukavaa jos täälläkin keskusteltaisiin enemmän aiheesta ja vähemmän siitä että kannattaako seksiä harrastaa vasta avioliitossa vai ei... ;) Jospa jollakulla olisi oikeasti kokemuksia siitä, onko seksistä kieltäytyminen ja/tai oman halun tukahduttaminen johtanut siihen ettei naimisiin menonkaan jälkeen ole ollut suhteessa intohimoa. Ulkoapäin katsottunahan toisten ihmisten seurustelut ja avioliitot näyttävät usein niin onnellisilta ja hyvin toimivilta. |
|
21.9.2011 klo 8:02 |
Seksi "kuuluu" avioliittoon koska sen seurauksena voi olla monia asioita, ihania ja vaikeita, vaikka lapsi tai ahdistus. Avioliitossa näitä asioita kohdataan ja selvitellään yhdessä, sen ulkopuolella toiminta on enemmän riskialtista. Ilman vahvaa, kestävää avioliiton tuomaa sidettä vaikeuksia ei usein kohdata enää kaksin, vaan jatketaan yksin. Lopputuloksena voi olla rikkinäisiä ihmisiä. Missään määrin tuomittavaa seksi avioliiton ulkopuolella, niin.. olisiko tuo.. Jumala rakastaa meitä, mutta haluaisi ettemme ajaisi itseämme ahdinkoon ja satuttaisi samalla. Se mahdollisuus valitettavasti elämässä.. minkä nurkan takaa tahansa voi tulla. Silloin pitäisi olla viisas ja harkitseva, sillä mikä vaan huono valinta voi hajottaa meidän elämäämme oli se sitten seksi tuntemattoman kanssa tai mitä tahansa muuta. Jospa vain aina osaisimme kuunnella Jumalaa, kun Hän haluaa meitä jossakin ohjata ja kehoittaa. Silloin me harvemmin.. tekisimme pahaa itselle tai muille. :) |
|
21.9.2011 klo 16:38 |
Loppuviimeksi en tunne yhtään naimisissa olevaa paria, jotka olis katunu seksin säästämistä avioliittoon... Tilastojen mukaan tällasten parien avioeroprosentti on huomattavasti pienempi kuin aluksi avoliitossa eläneiden. Jos seurusteluvaiheessa huomataan ettei homma toimi, luulisi osapuolille jäävän parempi mieli, jos se intiimein kanssakäynti on jäänyt väliin. |
|
21.9.2011 klo 16:41 |
Tilastojen mukaan tällasten parien avioeroprosentti on huomattavasti pienempi kuin aluksi avoliitossa eläneiden. Jotain faktaa tämän tueksi olisi kiva saada. |
|
21.9.2011 klo 17:41 |
Tilastojen mukaan tällasten parien avioeroprosentti on huomattavasti pienempi kuin aluksi avoliitossa eläneiden. Joo, toi oli jännä, muistaakseni jenkkiläinen (?) tutkimus. Tietysti olisi mielenkiintoista, jos samanlaisia tilastoja olisi muistakin kulttuureista, jotta saisi paremmin tietää, millaiset tekijät tähän vaikuttavat. Mutta jotenkin lienee melko itsestään selvää, että konservatiiviset parit pysyvät hanakammin yhdessä, vaikka ongelmiakin ilmenisi. Yhteisön paine ym. on kuitenkin aika vahva yhdessäpitäjä. Suomessa tämä ei kuitenkaan ihan välttämättä ole näin, sillä monet uskonnolliset yhteisötkin (eivät toki kaikki) suhtautuvat hyväksyvästi avioeroon. |
|
22.9.2011 klo 19:20 |
No tuota sanoisinko, että seurusteluaikana tukahdutettu seksuaalisuus ei välttämättä herääkään avioliitossa. Se, että seksuaalisuus ei enää herää, johtuu joko siitä että sitä ei koskaan oikeasti ollut, tai siitä että sitä ei vaan saa enää päälle. Kumpi on pahempi, seksiä ennen avioliittoa vai seksitön avioliitto? Muoks. en siis siltikään kehoita ketään sänkyyn ennen avioliittoa. Viestiä muokattu 22.9.2011 klo 19:21, muokkaaja: mii |
|
8.10.2011 klo 21:54 |
Seksuaalisuus on kyllä sellainen asia jota ei voi ihmisessä tukahduttaa. Itselläni ainakin seksi pyörii jossakin muodossa mielessä päivittäin. Jumalan meihin luoma asia. Seksuulisuuden toteuttaminen muuten kuin aviopuolisonsa kanssa, on Raamatun mukaan syntiä. Näin olen ymmärtänyt. Siltikään seksuulisuutta ei voi painaa itsestään off-asentoon, vaikka ei ole naimisissa. Mutta meidän ei pitäisi niin takertua näihin (seksuaalisiin)tunteisiimme, vaan tehdä niinkuin Jumala sanoo. Se on oleellisinta ihmiselle, että elää Jeesuksessa. |
|
19.11.2011 klo 2:46 |
Jäin miettimään onko tunne ja seksuaalinen intohimo sama asia? Tai miten ne liittyy toisiinsa. Mä komppaan edellistä kirjoittajaa, seksuaalisuus ei katoa ihmisestä. En usko, että menee riskillä naimisiin jos kaikki muu suhteessa toimii. |