Kuntoutuskoti kuulumisia

Alue: Terveys

21.8.2011 klo 20:18

Rakkauden kosketus
Rabi - ikuinen käyttökielto.

Tervehdys,

Eli nelisen kuukautta on tullut asuttua psykiatrisessa palvelukodissa enkä ole päässyt sisälle yhteisölliseen ilmapiiriin.Ei ole oikein sukulaissieluja siellä.Erääseen Kimmoon olen vähän tutustunut siellä(on äitini siskon miehen veljen poika.) Meidän piti eilen lähtee ottaa yhdessä pontikkaa mutta en saanut sitten hommattua.

Mulla on juuri ongelmana eristäytyminen ja yliherkkyys ihmisten suhteen(peilaan itseäni ihmisten reaktioista joka vaikuttaa itsetuntooni.) Vähän pelkään,ettei tämä muutaman vuoden kestävä kuntoutuskotijakso auta minua eteenpäin jos olen vain omissa oloissani ja hoitajatkin muistuttavat minua kuntoutustavoitteistani eli oppia sosiaalisia taitoja.Mutta en halua oppia sosiaalisia taitoja vain pärjätäkseni yhteiskunnassa vaan haluan löytää sukulaisieluja ystävikseni.

Ajattelen,että meistä varmaan Kimmon kanssa voisi tulla ihan hyvät ystävykset eikä mulla tällä hetkellä oikein ole ystäviä elämässäni.Tyttöystäväkin olisi kiva löytää mutta esim tää sulonen Niina(joka on ihan ylisöpö tapaus <3) vaikuttaa vaan sisäisesti aika oudolta,en oikein ymmärrä häntä?Mutta ihana olisi häntä halata ja osoittaa hellyyttä ihan kaverina.

Mietin,että miten saisin sisältöä elämääni.Onhan tuolla kuntoutuskodissa piharyhmää ja liikuntaryhmää ja kesäisin retkiä ja mökkireissuja mutta pitäisi löytää tarkoitus elämääni ja tunnen etten ole valmis opiskelemaan,töihin tai yksin lähtee harrastelemaan jotain(esim aikidoa..)

Lääkäri nosti risperdal lääkkeeni annoksen 2mg>4mg mutta en usko,että lääkehoito parantaa minun yliherkkyyttäni ja särkynyttä sydäntäni.Jotenkin pitäisi löytää kosketus itseeni sillä tuntuu jotenkin,että persoonani on jotenkin tuhoutunut tämän yliherkkyyden takia ja toivon,että se todellinen Rabi voisi tulla näkymättömän seinän takaa esiin tunteineen ja tarpeineen ja voisi sisäisesti parantua.Ehkä tarvitsen itseni löytämiseen empattisia ja ymmärtäväisiä ihmisiä eikä nää hoitajat täällä kuntoutuskodissa ole kovinkaan herkkiä ja empaattisia vaikka ihan mukavia ovatkin.

Onko yliherkkyys itsekyyttä vai mitä?elänkö itsekkäässä kuoressa vai?Miten minä pääsen eteenpäin täällä kuntoutuskodissa ja saan solmittua ihmissuhteita niin,että kun muutan itsenäisempään asumiseen niin en eristäydy ja jää tyystin yksin.En halua käydä vuosien päästä koko rumbaa taas alusta alkaen sairaalareissusta.

Saa nähdä auttaako jumala minä jos itse olen valmis yrittämään sillä kaipaisin nyt kovasti johdatusta kaikkiinn elämäni asioihin.Saa nähdä mitä tuleman pitää.

27.8.2011 klo 15:22

Indiana_
Käyttäjä

…vaan haluan löytää sukulaisieluja ystävikseni.

Jos "sukulaissielu" tarkoittaa jotakuta, joka ajattelee samalla tavalla, niin sitä kautta voisitte vahvistaa toistenne vääristynyttä ajattelua, eikä sinusta koskaan tule tervettä.

Jos haluat joskus parantua, niin aseta tavoite siihen, että sinusta tulee "sukulaissielu" jollekin, jolla asiat ovat kunnossa. Juuri se, että tämä tuntuu niin vaikealta, on osoitus siitä, missä ja miten kaukana terve mieli sijaitsee.

Se "erinomaisuus", mitä yrität itsestäsi markkinoida täälläkin, on osa sairauttasi. Sinun pitää päättää, oletko loppuikäsi joku sydämellinen, nöyrä, herkkä, säteilevä, valoisa ja empaattinen itkuraivareita vetävä runkkari, vai haluatko luopua koko paketista ja kyetä näkemään ja kokemaan asiat normaalien ihmisten tavalla? Sitten, kun vastaat tähän myöntävästi, voit alkaa itse nähdä ongelmien rakenteen.

Olen törmännyt viime aikoina useampaan tapaukseen, jotka ovat hirveän katuvaisia siitä, miten ovat elämänsä eläneet. Ongelma on siinä, että he katuvat kyllä seurauksia. He katuvat saamatta jääneitä hyviä asioita ja toteutuneita pahoja asioita. He sanovat "katuvansa" niitä valintoja, jotka ovat asioiden nykyiseen tilaan johtaneet. Mutta heidän käytöksensä, heidän nykyiset valintansa ja heidän tapansa toimia eivät ole muuttuneet yhtään mihinkään.

Heillä ei ole mitään käsitystä siitä, mikä heidät on saanut tekemään nykyiset huonot valintansa. He luulevat, että kun järjellä päättää nyt, että olisi silloin toiminut toisin, niin nyt ongelma poistuu. He luulevat, että ei tarvitse kuin alkaa näytellä, että kaikki on hyvin, niin yllättäen kaikki on hyvin.

Tasapaino on mieleltään sairaalle kaikkein vaikeinta ja kivuliainta. Heiluminen ääripäästä toiseen tuottaa jonkinlaisen varmuuden, jonka kanssa edetä. Kuvitelma tuosta "rakkauden säteilemisestä" on yksi ääripää. Kukaan tällä foorumilla ei ole sitä mieltä, että sinä olisit erityisesti "säteillyt rakkautta" yhtään kenellekään. Sen vastakkainen ääripää on kännissä riehuminen. Ja se ahdistava tunne, kun et voi mainostaa itseäsi "loistavana rakkauden enkelinä" etkä voi riehua kännissä, on se tasapaino siinä välissä.

Ihmissuhteissa nämä ääripäät ilmenevät siten, että joko ollaan toisesta täysin erossa tai sitten ollaan täysin toisessa kiinni. Tunkeudutaan jokaiseen toisen elämän asiaan, ohitetaan toisen päätösvalta omaan elämäänsä ja kuvitellaan toisella olevan haluja ja mielipiteitä, joita hänellä ei todellisuudessa ole.

Sairas ihminen näkee ympärillään olevat jaettuna kahteen ryhmään. Niihin, joiden mielen sisään tekee mieli sulautua ja tehdä omasta tahdosta ja omista tunteista yhteisiä toisen kanssa. Ja niihin, jotka ovat pelottavia ja uhkaavia, koska heihin ei voi haaveilla sulautuvansa. Terve ihmissuhde on jotain tästä väliltä. Siinä ollaan yhteydessä sulautumatta. Siinä pitää kysyä ja käyttää sanoja. Siinä ei voi ajatella toisen tahtovan jos ei ole kysynyt toiselta. Siinä ei voi ajatella toisen tuntevan tai ajattelevan jotain jos ei toinen ole niin sanonut.

Viestiä muokattu 27.8.2011 klo 15:23, muokkaaja: Indiana_

9.9.2011 klo 18:06

mikestones
Käyttäjä

älä syö lääkkeitä, ne on demoneista

22.9.2011 klo 14:44

Mortal
Käyttäjä

Jotta voit löytää tuon sielunkumppanin, tulee sinun ensin oppia terveitä sosiaalisia taitoja. Jos asut palvelutalossa ei tuota pontikkaa kannata edes miettiä. Keskity itseesi, älä viinaan. Eikä lääkkeiden kanssa kannata pajoa juodakaan. Mene rohkeesti ryhmiin ja opi erilaisia sosiaalisia taitoja. Niin hyvät kuin vaikeatkin tilanteet kasvattavat sinua.

Muista myös että täällä voit saada myös erittäin huonoja neuvoja mielenterveys ongelmiin esim. mikestonesin kommentti. Yleensäkkin netti on pullollaan huonoa matskua. Hyviäkin ohjeita on mutta ne löytyy yleensä virallisilta ongelmiin liittyviltä sivuilta.

22.9.2011 klo 16:03

TKallio
Käyttäjä

Rabi:

Lopeta pontikan otto ja äläkä ota pontikan- tai minkään muidenkaan päihteiden myyjiin mitään yhteyttä. Ne piirit ovat sinun mielenterveydellesi erittäin vahingollisia.

T