Sinkkupörssi

Alue: Nuoruus ja seurustelu

23.7.2011 klo 16:02

dzam
Ylläpitäjä

Yksi radikaali.netin suosituimpia keskustelunaiheita on arvioida, miksi niin moni seurakuntataustainen nuori aikuinen on vastentahtoisesti sinkku. Keskustelutreadit voimistuvat keväisin, kun edessä on jälleen pelko yksin vietetystä kesästä. Trendin toinen aallonharja koetaan kesäjuhlakauden loputtua, kun pelko on realisoitunut - monilla jo ties kuinka monennen kerran. Aika moni on vakuuttunut, että sinkuksi jämähdetään, parisuhteeseen ja avioliittoon päästään. Avioituneiden kavereiden vakuuttelut siitä, että "kaikissa elämäntilanteissa on hyvät ja huonot puolensa", tai "nauti nyt kun sä voit toteuttaa unelmiasi" eivät lohduta, kun yksinäisyys jäytää, ja niitä unelmia toteuttaisi mieluummin jonkun kanssa - tai sitten kaikki unelmat liittyvät parisuhteeseen.

Seuraavaksi muutama valistunut vastaus "markkinoihin" liittyviin kysymyksiin.

1) "Mikä on miesten ja naisten suhteellinen osuus uskisten sinkkupörssissä?" Vastaus: naisia on - kuten moni on havainnut - enemmän. Tämä ei ole kummallinen asia. Naisia tuntuisi olevan enemmän myös niissä ei-kristillisissä piireissä, missä seuraa etsitään tositarkoituksella. Naisia on myös kokonaisväestössä hieman miehiä enemmän.

2) "Ovatko miehet paremmassa asemassa markkinoilla naisiin nähden myös siksi, että nuoremmat naiset tulevat kysymykseen kumppaneina?" Vastaus: Kyllä, mutta vain hetken. Markkinat alkavat "hapantua" myös miesten osalta noin 24-vuotiaana, yleensä niin, että vuosi vuodelta on hankalampaa saada kontaktia tyttöihin. Tämä liittyy seurakuntien nuorisotyön ikärakenteeseen ja siihen, että avioliittoon tähtäävät seurustelusuhteet solmitaan useimmiten plusmiinus parikymppisinä. Jos myöhästyy tästä momentumista, miehillä tuntuu olevan samanlaisia vaikeuksia kuin naisilla. On poikkeuksellista, jos 17-22 -vuotias nainen on kiinnostunut itseään yli 5 vuotta vanhemmasta miehestä. Nuoret naiset osaavat yleensä arvostaa samanlaista elämäntilannetta, johon samanikäisyys kuuluu.

3) "Onko pääsääntöisesti niin, että uskis-sinkkunaiset ovat kauniita, fiksuja ja tasapainoisia, ja sinkkumiehet löysiä rumia vätyksiä (joille on oikeastaan ihan oikein, että ovat sinkkuja)?" Vastaus: sinkkuja on naisissa ja miehissä monenlaisia - oikeasti. Naisilla tuntuu olevan enemmän energiaa huolehtia itsestään, mutta tämä tuntuu olevan totta aivan missä tahansa väestöryhmässä. Samoin aviossa olevia on monenlaisia, rumia ja kauniita. Mitään kunnollista sääntöä ei voi muodostaa.

4) "Ihan kivaa pyörittelyä, mutta MISTÄ SEN MIEHEN/NAISEN LÖYTÄÄ? Oikeesti." Jälleen asiaa täytyy tarkastella vastaamalla kysymykseen, missä ihmiset yleensä tapaavat. Yhteisissä harrastuksissa, vapaa-ajan piireissä, pääsääntöisesti sattumalta.

Aikuistuvan sinkun on hyvä ymmärtää, että kasvaessaan ulos nuorisotyön piiristä, myös kumppanin etsintä muuttuu. Seurakuntakuvioissa huomiota saa vastuunottaja, oli kysymyksessä sitten mikä työn muoto hyvänsä. Vaikka itsellisyydestä puhutaan yleensä sinkkunarkkinoilla kielteiseen sävyyn, aikuinen yleensä ihastuu toiseen aikuiseen joka on oman elämänsä pomo.

Ja vielä tärkein asia: tarkoitus on löytää vain siis se yksi ihminen, oikea mun kulta. Kandidaattien määrä on sivuseikka. Markkinoille ja pörsseille voi haistattaa pitkät.

///

Täällä keskustellaan Anssin uudesta pääkirjoituksesta, joka kulkee otsikolla "Sinkkupörssi". Antaa palaa!

Viestiä muokattu 23.7.2011 klo 16:05, muokkaaja: dzam

23.7.2011 klo 16:13

cAP5
Valvoja paljon viive?

Anssi speksaa. =D

24.7.2011 klo 20:12

mii
Käyttäjä

Aika outo pääkirjoituksen aihe. :D

Uskoin ennen siihen oikeaan. Tosiasia taitaa olla että joidenkin kanssa on vaikeampaa olla yhdessä ja toisten kanssa helpompaa. Olen kokenut molemmat. Ensimmäisen tapasin irl ja suhde loppui 5 avioliittovuoden jälkeen. Vekan tapasin radin chatissä ja koin heti olevani hänen kanssaan kotonani.

25.7.2011 klo 15:24

mikestones
Käyttäjä

aika törkee juttu oli anssilta, melkein kaikki yli 24 vuotiaat tuomittiin jo avioliittoon kelpaamattomiksi nahjuksiksi, ois pitänyt olla srk-leikeissä enempi mukana nuorena, mut eipä nyt lähes 40 -vuoptiaana ole mahdollista enää

tosin kaverini, ei uskova 39 vuotias nai juuri 21 vuotiaan venäläisen naisen

mikseivenäläisten naisten kykyä sitoutua vanhempaan mieheen otettua jutussa olenkaan huomioon

entäs israelilaisten, saisko sieltä nuoren naisen? vois saada

ja miksei otettua sitä huomioon että kyllä 40-vuotias miers silti haluaa sen kymmenn vuotta nuoremman sporttisen neitsyen vaimoksi eikä mitänä 40 vuotiasta Yh tätiä

25.7.2011 klo 15:47

Lucil
Käyttäjä

^Aina voi haluta niitä kymmenen vuotta nuorempia sporttineitsyitä, mutta saaminen on katsos asia erikseen...

29.7.2011 klo 19:49

Lik-ka
Käyttäjä

aivan loistava kirkoitus, kerrankin joku henkilö kirjoittaa tekstiä mitä miettii itse, eikä sitä mitä muut miettivät :) jokaisella on omat mielipiteen ja niin on hyvä elää! sinkuista mietitään paljon, ihmettelen välillä minkä takia koska fakta on se, että jos seurustelu on se elämän pääasia, luulisi kumppanin löytyvän jostakin, jos tasolla ei ole välilä. Jumala on kuitenkin luonut meille omat henkilökohtaiset näköaistit, joilla näämme eri asioita viehättävinä ja se on suuri lahja.

Viestiä muokattu 29.7.2011 klo 19:53, muokkaaja: Lik-ka

30.7.2011 klo 13:52

Ulosottomies
Käyttäjä

Sitä vaan kyl ihmettelen, et ku meitä sinkkuja on ja se on meille monille onglema niin miks seurakunnissa ei tapahdu kumminkaan mitään :S Istutetaan ja katotaan toistemme niskoja ainostaan. Luulis et tämän pitäis näkyä seurakunnissa ja muodostuis pareja. Vai ollaanko me niin sokeita ja tuijotetaan vain itseämme, et me ei huomata sitä vieressä olevaa ?

Mut sit itketään radikaalissa, et ku ei löydy sitä sporttineitsyttä tai John Ramboa vierelle.

Emmä sit tiiä pitäis sitä kokeilla laskuvarjolla tulla jostain lasista läpi et ois se oikea lähestymis tapa.. Selvä merkki Jumalalta ku toi tuli niin ihmeellisesti !

Emmä tiiää...jotain ajatuksia mitä tuli mieleen.

p.s tytöt mulla on viel vuos aikaa sit mä syrjäydyn tuon tekstin mukaan :D :D

30.7.2011 klo 15:14

mikestones
Käyttäjä

jos ei ala kohta naisata tulemaan, otan sit jonkun kevytkenkäisen naisen matkalta

30.7.2011 klo 22:10

JamesBond007
Käyttäjä

Eiiihän tässä ole mitään hätää.. on vielä 20 vuotta aikaa haalia rahaa ja vaikutusvaltaa ja sitten voikin alkaa katsella niitä parikymppisiä nuoria naisia, kun on vuosien varrella kerännyt järjettömän charmin (paljon rahaa) sekä miehistynyt viimeisen päälle (paaduttanut sydämen) - eihän kukaan pahemmin tuota Niinistön Sauliakaan kritisoi, joten suunnitelma vaikuttaa mielestäni hyvältä! ... Niinistön sydämen tilasta tosin en osaa mitään sanoa, mutta luulen, että vaikutusvallalla ja hyvällä toimeentulolla on jotain tekemistä sen kanssa, että miehellä on itseään puolta nuorempi puoliso.

Suosittelen siis muitakin nuoria kolmekymppisiä miehiä keskittymään rahaan... niitä naisia ehtii katsella sitten vähän kypsemmällä iällä..

30.7.2011 klo 22:55

JamesBond007
Käyttäjä

Mä luulen, että maailmanruhtinas ei tarjoa kuin pelkästään huonoja diilejä, jos se nyt yleensä mitään sielumkumppaneita edes välittää. Suunnittelen tässä, että muutan jonnekin Siperiaan omavaraistalouteen ja siellä nain sitten jonkun pingviinin, ellei satu sielumkumppani kohdalle ennen maailmanloppua.

30.7.2011 klo 23:18

Roketti
Käyttäjä

Hmm...no itse en jaksa paljo todennäkösyyksien varaan laskeskella vaikka jos miettii niin enhän mäkään nuorelle uskovaiselle nätille neitoselle ihan ykkösvaihtoehto ole... vai miltä kuulostaa eronnut yhden lapsen isä, joka on 26-vuotias ja tekee töitä varastossa suhteellisen matalalla palkalla, eikä omaa koulutusta? Mutta niinku sanottu...en laske todennäkösyyksien varaan vaan kun kohdalle sattuu semmonen ihminen, jonka kanssa haluaa jakaa elämänsä niin olosuhteet ei merkkaa...ja jos käykin niin että sellasta ei satu vastaan niin sitten pidän kavereiden kanssa hauskaa ja yritän tehdä kaiken Herran kunniaksi...Jumala antaa siihenki voiman vaikka ei ikinä löytys sopivaa enää :)

4.8.2011 klo 17:36

Orion11
Käyttäjä

Hyvät pohdinnat, Roketti. En mä tiedä haluaisinko rinnalleni neitosen, joka ajattelee ihmisiä vain sijoituskohteina - että onko millaiset uranäkymät puolisoehdokkaalla jne. En mä kyllä tiedä, miten naiset ajattelee. No ymmärrän tietty, että etsitään mahdollisimman hyvää ja "turvattua" elämää, mutta turvallisuutta on toki muutakin kuin rahallista turvallisuutta, olosuhteista viis.

Muutenkin tää sinkkupörssi kuulostaa hirmu raadolliselta. Näin sinkkusijoitustermein ilmaistuna olen sitten varmaan pienyritys ja jäin aavistuksen vuosineljännekselle asettamistani tulostavoitteista. On ehkä palkattava imagokonsultti tai perustettava brändityöryhmä, jotta mun kurssini kääntyisi nousuun. Myöskään logistisesti ajateltuna sijaintini ei ehkä ole paras mahdollinen. Fair trade! :)

Kyllä mä silti tiedostan, että jos haluaa rakastaa, pitää ensin etsiä rakkautta.
Ja kaikki rakkaus, kaikki hyvä ja kaunis on Jumalasta, joten pitäis tosiaan etsiä Häntä ensin, iloita kaikesta mitä eteen tulee. Kyllä Jumala tietää mitä me tarvitaan. Kun anoo Jumalan mielen mukaista sydäntä ja asennetta elämään, niin niillä eväillä on taatusti myös unelmapuoliso jollekin joskus. Ja uskoisin, että siten löytää helpommin samansydämisen ihmisen, joka ymmärtää omat taustat ja olosuhteet - tai en mä tiedä etsitäänkö hänet itse vai johdatetaanko hänet elämään.

Aika monesti ei vain kärsivällisyys riitä, sitä pitäisi ainakin mun pyytää. Jos tosiaan oppisi ainakin ottamaan sinkkuudenkin siunauksena, semmoinen autiomaa kuin tää välillä onkin.

11.8.2011 klo 7:21

jaanus
Käyttäjä

Minulla on ollut venäläinen vaimo. Olen 34 vuotias nyt ja vaimo oli kaunis, sporttinen, mukava ja välillämme leiskui todellinen rakkaus. 2 vuoden aikana tuli vain eteen paitsi kulttuurilliset erot, myöskin kielelliset erot. Lähinnä kielelliset erot korostuivat väärinymmärryksinä ja niistä syntyi naisen kovan temperamentin takia riitoja. Minusta suhde vain alkoi tuntua niin raskaalta huolimatta voimakkaista tunteista, että oli tehtävä päätös luopua siitä. Nyt olen ollut vuoden sinkkuna ja vasta nyt olen edes vakavissani ryhtynyt harkitsemaan uuden suhteen mahdollisuutta. Kyseistä naista ennen olin liitossa, josta lapsiakin. Tämä vuosi on tehnyt hyvää minulle ja tunnen syhntyneeni uudelleen. Tiedän mitä haluan ja sisäinen rauha on voimakkaasti läsnä.

11.8.2011 klo 21:15

Anskutin
Käyttäjä

Roketti: vai miltä kuulostaa eronnut yhden lapsen isä, joka on 26-vuotias ja tekee töitä varastossa suhteellisen matalalla palkalla, eikä omaa koulutusta?

Suurin ongelma tuossa lienee eronnut. Moni kristitty ei halua alkaa suhteeseen eronneen kanssa, koska kaikkien raamatuntulkintojen mukaan uusi avioliitto ei ole kovin hyvä juttu.
Orion11: En mä tiedä haluaisinko rinnalleni neitosen, joka ajattelee ihmisiä vain sijoituskohteina - että onko millaiset uranäkymät puolisoehdokkaalla jne. En mä kyllä tiedä, miten naiset ajattelee. No ymmärrän tietty, että etsitään mahdollisimman hyvää ja "turvattua" elämää, mutta turvallisuutta on toki muutakin kuin rahallista turvallisuutta, olosuhteista viis.

Mää en varsinaisesti ajattele uranäkymiä, mutta jokin järkevä ja työllistävä ammatti pitäisi olla. En haluaisi alkaa elättää haihattelijaa, varsinkaan kun on aika vähän tietoa, pääsenkö ikinä oman alan hommiin itse. Eikä kysymys viime kädessä ole siitä, että ihmisiä ajateltaisiin sijoituskohteina, vaan siitä, että tietyistä asioista nyt vaan tulee plussaa ja tietyistä miinusta. Vaikka miinusmerkkisiä asioita olisi kuinka paljon, niin rakkaus voi olla niin iso plussa että se kääntää vaa'an plussan puolelle. Tai ehkä vaan selittelen laskelmoivuuttani...

Viestiä muokattu 11.8.2011 klo 21:16, muokkaaja: Anskutin

12.8.2011 klo 19:05

jaanus
Käyttäjä

Suurin ongelma tuossa lienee eronnut. Moni kristitty ei halua alkaa suhteeseen eronneen kanssa, koska kaikkien raamatuntulkintojen mukaan uusi avioliitto ei ole kovin hyvä juttu.

Itse pitäisin kokeneempaa parempana.

17.8.2011 klo 10:32

Babaii_
Käyttäjä

Sinkkuna kannattaa ottaa huomioon oma tasonsa sinkkumarkkinoilla. Ei 40 sinkkumies voi odottaa saavansa 21 vuotiasta, kaunista neitsyt naista noin vain. Miksei voisi ottaa samanikäistä yh tätiä. On se parempi kuin ei ollenkaan. Eikö sanassakin sanota, että parempi naida kuin palaa?

Taso kannattaa miettiä, kun nyt sinkkupörssissä ollaan. Ja mikä vika on yh tädissä. Hän voi olla mukava, luotettava, elämää nähnyt ja kokenut nainen. Eihän iällä ole merkitystä! Eli realiteettia! Järki sanoo, että ei kaikille sinkkumiehille riitä ne nuoret neitsyet. Ei niitä riitä kun nuoret menevät useimmin naimisiin nuorien kanssa, jotka on samassa tasossa. Kysynnän ja tarjonnan laki. Sitä korkeampi vaatimus, sen pienempi todennäköisyys saada se haluamansa kiiltokuva.

17.8.2011 klo 12:32

andiboy
Käyttäjä

^^ Elämähän ei aina mene niinkuin suunnittelee, ja itse haluaa. Mä en sano sitä etteikö jotkut 30sten miesten unelmat alle 18-vuotiaista likoista vois toteutuakkin. Mutta jos tämä on se ehto, niin on ehkä jo vähän vääris kantimis. Moni nuoresta neitsytlikasta uneksinut löytääkin itsensä myöhemmin jonkun samanikäisen "perusneitokaisen" tai yh-tädin kanssa :) Ja nyt en puhu itsestäni. Tiedän vaan tapauksia. Mitähän mä tähän aiheeseen edes kommentoin ylipäätään, ei mun pitäis edes lukea tätä ketjua :D

E: Taisin poistaa tässä viestissä viitatun viestin. -cAP5

Viestiä muokattu 17.8.2011 klo 13:13, muokkaaja: cAP5

18.8.2011 klo 0:22

Illusia
Käyttäjä

Aika mielenkiintoisia pointteja tullut, omasta näkökulmasta katsottuna on vaikea uskoa ed. kommentteihin. Näin perususkovaisena 18-vuotiaana likkana on kohdalle osunut lähinnä poikia/miehiä, jotka on ollu nimenomaan kokeneiden ja henkisesti kypsien tyttärien perään... En tunnista lähipiiristäni ketään "neitsytlikasta uneksivaa..." Mutta kivahan se on kuulla, jos niitäkin vielä löytyy... :)

18.8.2011 klo 0:40

juhani34
Käyttäjä

Sais olla aikamoinen tapaus persoonana jos kiinnostuisin 18-vuotiaasta. Kyllä sitä miehenäkin luonnostaan on omanikäisistä kiinnostunut. Itse asiassa koen kaverillista yhteyttä helposti 20 vuotta vanhempien naisten kanssa, tosin suhteita yhdestäkään ei ole tullut.
Olen 36 ja yksi 56v nainen jonka kanssa jutellaan kaikenlaista. Kiva puoli myös hieman varttuneimmissa naisissa on, etteivät katso niin paljon miehen ulkonäköön. Vaan jaksavat pitää seuraa hieman rumemmallekkin miehelle.

18.8.2011 klo 1:22

andiboy
Käyttäjä

E: Taisin poistaa tässä viestissä viitatun viestin. -cAP5

Jaaa? Mikähän siihen mahtoi olla syynä?

18.8.2011 klo 8:13

5PAc
cAP5 poistunut alter-ego

Flataanen toisen nimimerkin solvaaminen.