Kristillinen naturismi?

Alue: Yleinen keskustelu

26.6. klo 23:18

Marsu
Käyttäjä

Sopivatko kristinusko ja naturismi (alastomuuskulttuuri) yhteen? Mitä mieltä olette?

26.6. klo 23:20

Aycea
Käyttäjä

Näkyy joillekin sopivan: http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_naturism

26.6. klo 23:35

haidi
Käyttäjä

Jos ihmisen ois tarkoitettu käyttävän vaatteita, se syntyis ne päällä!! :P

27.6. klo 0:02

Merope
Käyttäjä

En näe mitään syytä, miksei voisi. Itseä ei tosin moinen touhu houkuttele :P

27.6. klo 0:16

anci
Käyttäjä

Jumalahan itse Raamatun mukaan teki ihmisille ensimäiset vaatteet syntiinlankeemuksen jälkeen. Aika vaikea on ainakin miespuolisille olla ajattelematta epäpuhtaasti naisista vaikka heillä olisi vaatteetkin päällä. En kyllä keksi miten yleinen alastomuus auttaisi asiaa.

27.6. klo 0:26

Aycea
Käyttäjä

Aika vaikea on ainakin miespuolisille olla ajattelematta epäpuhtaasti naisista vaikka heillä olisi vaatteetkin päällä.

Minä näen tuon taas kulttuurisena seikkana. Jos aina olisi naisetkin rinnat paljaana kulkeneet, niin seksuaalinen virittyneisyys paljaita rintoja kohtaan olisi pieni. Vaatteilla peittäminen taas mystifioi ja seksuaalistaa peitossa olevat kehonosat, joten suhtautuminen on eri luokkaa kiihottuneisuustasollakin.

Itsellänihän ei ole mitään intohimoa naturismia kohtaan, en käy julkisilla uimarannoillakaan edes vaatteet päällä :)

27.6. klo 0:39

JouQ
Käyttäjä

Mulla ei ainakaan oo mitään hävettävää

28.6. klo 11:32

Marsu
Käyttäjä

Lisätäänpä pökkyä pesään:
Mitä mieltä olisitte kristillisistä naturistitapaamisista, esim. rukous- ja Raamattupiiri aataminasussa (tietenkin kristillisellä etiikalla, ei siis mitään rivoa toimintaa tms.)? Osallistuisitteko itse? Syntyisikö jotain ongelmia, jos niin minkälaisia?

28.6. klo 11:34

Maryel
Käyttäjä

Aika vaikea on ainakin miespuolisille olla ajattelematta epäpuhtaasti naisista vaikka heillä olisi vaatteetkin päällä.

Faktahan on se, että naiset ajattelevat ihan samalla tavalla ja aivan yhtä usein miehistäkin.

28.6. klo 12:39

Skai
Valvoja

Marsun viestistä tulee mieleen eräs roskadokumentti (olisikohan ollut juurikin pahamaineinen 4D), jossa oli jonkinsortin naturistiseurakunta, joka piti yhteisiä jumalanpalveluksia aataminasussa. Onhan se tietysti aika koomista näin ulkopuolisin silmin, mutta en minä osaa siinä mitää varsinaista pahaakaan nähdä.

28.6. klo 13:11

Paganakristitty
Käyttäjä

Kyllä vähän menee overiksi -yhtälailla voisi kysy onko Juutalainen homoseurakunta ok?

Joka ei tietenkään ole - vaatteet äkkiä päälle - sillä miksi kiusata lihan himoja?

28.6. klo 13:39

anci
Käyttäjä

Faktahan on se, että naiset ajattelevat ihan samalla tavalla ja aivan yhtä usein miehistäkin.

Hyvä tietää, että naisetkin lankeilee samoihin synteihin.

28.6. klo 13:40

Atte
Valvoja

en käy julkisilla uimarannoillakaan edes vaatteet päällä :)

Eli alasti siis? ;)

Mitä mieltä olisitte kristillisistä naturistitapaamisista, esim. rukous- ja Raamattupiiri aataminasussa (tietenkin kristillisellä etiikalla, ei siis mitään rivoa toimintaa tms.)? Osallistuisitteko itse? Syntyisikö jotain ongelmia, jos niin minkälaisia?

Tuskin osallistuisin. Mikäli opetus pysyy raamatun mukaisessa niin mikäs siinä jos joku tykkää. Mietin vain, että mikä tarve tälle alastomuudelle sitten on, että pitää nimenomaan nudena ruveta raamattua lukemaan ja rukoilemaan.

29.6. klo 2:38

Vinku
Käyttäjä

Jopas on karkeaa yleistämistä täällä. Tokihan tuommoinen on mahdollista, ainakin omasta mielestäni. Ei miehet aina ajattele seksaavansa jokaisen vastaan tulevan kanssa. Samalla tavalla voisin sanoa, että kyllähän ne naiset kiihoissaan kahtelee hyvin treenattuja miehiä. :P

Tokihan sitä voisi perustaa jonkun raamattupiirin nakuilun takia, mutta olisiko se sitten Jumalan mielen mukainen piiri? Eihän siinä välttämättä mitään himoja edes tarvita etteikö se olisi, onhan Jumala muutenkin aika tiukkis monien asioiden suhteen. Voihan sitä saunassakin alasti rukoilla niin miksei raamattupiirissä?

En luultavasti kuitenkaan osallistuisi tuommoiseen kristilliseen piiriin välttämättä, koska minusta siinä on vain jotain väärää. Ainakin omalla kohdalla varmaan menisi se sana ohitse ja tuijottaisin vain tyttöjen ihania muotoja - kaikki uskismimmithän on niin hottiksia. :D

Alastomuus on ihan okei, mutta esim nakurannoilla ei yleensä näe kuin muutamia naisia sekä paljon vanhoja miehiä. Joten eipä siinä oikein kannustusta ole tähän toimintaan.

29.6. klo 7:31

Aycea
Käyttäjä

Eli alasti siis? ;)

Haha :D Olisi pitänyt pilkuttaa. Tulipahan tuossa mieleen, että en ole näiden vuosien aikana käynyt kertaakaan Jyväskylässä uimassa luonnonvesissä. Olen pilalle lellitty aikoinaan ikiomalla uimarannalla, lihamarkkinat yleisillä rannoilla eivät kiinnosta edes sen uimisen takia.

Naturistia ei tässä taloudessa olla kuin omien seinien sisällä, vaikka en kyllä osaa nähdä asiassa mitään pahaa, jos kaikilla on yhteiset pelisäännöt tiedossa ja niitä noudatetaan. En usko naturismissa pohjimmiltaan kyseessä olevan tirkistelynhalun vaan jonkin muun syvemmän ideologian, taisi jokin iskulause olla, että takaisin luontoon ja terve sielu terveessä kehossa - alastomanakin. Siksi se ei ajatuksena sodi mitenkään vastaan järjestää vaikka raamattuiltoja vaatteettomuuden tiimoilta. Onhan noita erilaisia saunailtoja seurakunnilla tälläkin hetkellä, ja varmasti alasti keskustellaan hengellisistä asioista (okei, kylläkin vain yhden sukupuolen kesken).

Hämärästi muistuu tuo aiemmin mainittu dokumentti mieleen, oliko kyse vanhemmista ihmisistä ja nainen toimi kanttorina?

29.6. klo 14:33

iljewitch
Käyttäjä

Naturalismia ei voi liittää mukaan kristinuskoon. Syntiinlankeemus poisti ihmisestä viattomuuden ja sen tähden julkinen alastomuus on ihmiselle häpeäksi ja lankeemukseksi. Kyse ei ole siitä, että ihmisen pitäisi itseään hävetä ja vihata, vaan siitä, että julkinen alastomuus on liikaa ihmisen heikkouksille.

1.Moos.3:7-11

30.6. klo 10:16

Marsu
Käyttäjä

Eräs syy kristillisen naturismin harjoittamiselle, että olemme kaikki Jumalan luomia olentoja ja me kiitämme Jumalaa siitä. Jumala ei ole luonut mitään pahaksi.

Kristus on vapauttanut meidät synnin orjuudesta, joten olemme taas vapaita. Etenkin jos katsomme Jeesukseen ja elämme Jumalan yhteydessä, voimme taas nauttia viattomasta alastomuudesta joissakin tilanteissa (vaikka alkuviattomuus ei palannutkaan, vaan meissä on yhä taipumus syntiin). Toki on otettava muut ihmiset huomiot, myös ns. heikommat veljet. Mutta se että voimme elää toisten kristittyjen kanssa sellaisina millaiseksi Jumala on meidät luonut, on viatonta, rehellistä ja kaunista.

Alkukristityt jopa kastoivat alasti, juuri merkiksi tästä.

30.6. klo 10:59

MrCash
Käyttäjä

Mä oon vaatteiden alla jo valmiiks alasti.

2.7. klo 21:38

Marsu
Käyttäjä

Tokihan sitä voisi perustaa jonkun raamattupiirin nakuilun takia, mutta olisiko se sitten Jumalan mielen mukainen piiri? Eihän siinä välttämättä mitään himoja edes tarvita etteikö se olisi, onhan Jumala muutenkin aika tiukkis monien asioiden suhteen.

Hmm. Oletko tosissasi?

En luultavasti kuitenkaan osallistuisi tuommoiseen kristilliseen piiriin välttämättä, koska minusta siinä on vain jotain väärää. Ainakin omalla kohdalla varmaan menisi se sana ohitse ja tuijottaisin vain tyttöjen ihania muotoja - kaikki uskismimmithän on niin hottiksia. :D

LOL. Mitäköhän väärää siinä on? Luulen että nakuilloissa ei tulisi tuijotettua tyttöjen ihania muotoja. Kohteliaisuus on olemassa sielläkin, ehkä jopa enemmän kuin vaatteet päällä. Siellä ei tuijoteta ihmisiä, vaan ollaan ja keskustellaan heidän kanssaan. Tuijottelu ei todellakaan kuulu hyviin tapoihin.

Alastomuus on ihan okei, mutta esim nakurannoilla ei yleensä näe kuin muutamia naisia sekä paljon vanhoja miehiä. Joten eipä siinä oikein kannustusta ole tähän toimintaan.

Ei sinne mennäkään katselemaan, vaan oleskelemaan alasti. Se on aivan eri juttu. Jos tykkäät olla alasti auringossa, nakuranta is your place.

3.7. klo 14:20

jere
Käyttäjä

Alkukristityt jopa kastoivat alasti...

Tosin miehet ja naiset erikseen ja omissa sessioissaan. Ainakin näin minun seurakunnassani on opetettu.

3.7. klo 22:38

iljewitch
Käyttäjä

Tosin miehet ja naiset erikseen ja omissa sessioissaan. Ainakin näin minun seurakunnassani on opetettu.

Hyvä huomio Jermu! Luontainen suhtautuminen alastomuuteen liittyy yksityisiin tilanteisiin, eikä julkisiin.

19.7. klo 22:11

Juan Pablo Gomez Esteban
Käyttäjä

Vaatteilla peittäminen taas mystifioi ja seksuaalistaa peitossa olevat kehonosat, joten suhtautuminen on eri luokkaa kiihottuneisuustasollakin.

Joo. Monessa elokuvassahan sen näkee kun eroottisen olonen nainen riisuutuu, niin se muuttuu vähemmän eroottiseksi. Enemmän on vähemmän ja niin pois päin.

Jossain vaiheessa tuli mainos jossa Anne-Mari Berg näytti alastomalta, ja päällä oli sensuurilätkät. Todellisuudessa alla oli melko hyvin peittävät (no riippunee kai siitä miten suhtautuu vatsanseudun ja polvien eroottisuuteen) vaatteet. Eli kun peitettiin vähän enemmän mustilla palkeilla, niin kuva oli eroottisempi. Vaatteet ja muu vastaava kuorrutus on siis irstaampaa ja eroottisempaa kuin alastomuus

19.7. klo 22:20

Sir JoN
Käyttäjä

Marsu ; Sopivatko kristinusko ja naturismi (alastomuuskulttuuri) yhteen?

Eivät sovi.

Marsu ;Mitä mieltä olette?

Se on irstailua.

20.7. klo 4:03

lihahyytelö
Käyttäjä

Sir Jon,

et viitsisi joskus kertoa suoraan mitä mieltä itseasiassa olet?!

20.7. klo 5:12

Sir JoN
Käyttäjä

lihahyytelö ; et viitsisi joskus kertoa suoraan mitä mieltä itseasiassa olet?!

Juurihan tuossa ylempänä sanoin.

2.8. klo 13:53

AirMan
Käyttäjä

Tuskinpa kukaan ihminen pääsee koskaan niin täydellisesti eroon synneistään, että voi sanoa olevansa synnitön, kuten Raamatun henkilöt ennen syntiinlankeemusta. Toisaalta alastomana alastomien seassa oleminen asettaa ihmisen alttiiksi kiusauksille ja niiden kiusausten voittaminen on askel kohti omien syntisten ajatusten hallitsemista.

2.8. klo 16:31

appleseed
Käyttäjä

Toisen alastomuus ei kyllä itseäni veisi lähemmäksi Jumalaa! Johtuneeko siitä, että olen vain heikko..?
Sori vaan, vaikka olisi kuinka naturisti hyvänsä, kyllä sen toisen pippelin ja tissit huomaa, ja jos kyseessä olisi joku megahunk tai -pejbe (niinkuin melkovarmasti usein olisi, ollaanhan me viehättyneitä vastakkaisesta sukupuolesta..) syntyisi päässä suttuisia aatteita. Tosin niitä voi syntyä (ja syntyy!) vaatteet päälläkin, että tokkopa tuo on mikään argumentti puolesta tai vastaan.
Alastomuus ei ole enää ollut miehen ja naisen välinen "normaali" asia syntiinlankeemuksen jälkeen. Nykytilassa se liittyy seksuaalisuuteen, ja seksuaalisuus ei kuulu seurakuntaelämän piiriin.

12.8. klo 12:14

ainotar
Käyttäjä

Minä en usko,että se olisi hyväksi kenellekään. Tulisi alaston olo=9 Ystävien kanssa ehkä voisin vielä nakuna saunoa,mutta jotenkin vaan vaisto sanoo,että mieluummin en menisi sekasaunaan. Toisaalta en kokisi sitä ahdistavana,mutten halua,että jotkut vieraat ihmiset varsinkaan saa kiksejä mun alastomasta vartalosta. En pitäisi siitä tunteesta. Esim. kylpylöiden höyrysaunoissa tuntuu välillä olevan jotenkin "sakea ilmapiiri" siellä miesten puolella. Sieltähän siis näkee naisten puolelle,kun oven avaa ja höyryt karkaa.
Vaikea sanoa,mitä jotkut afrikan luonnossa elävät heimot on paljaista tisseistä mieltä,mutta ei se meidän kulttuuriin sovi.

15.8. klo 14:26

appleseed
Käyttäjä

Eikä ne Afrikassa varmaan seurakuntaan nakuina mene..