Avaruustutkimus
Alue: Media ja tekniikka
|
24.3.2011 klo 1:14 |
ISS (International Space Station) kiertää maapalloa ja USA:n presidentti haaveilee NASA:n tekevän matkan Marsiin. Sukkulalennot loppuvat tämän vuoden aikana ja NASA joutuu turvautumaan Venäjän raketteihin ISS:n huoltamisessa, kunnes uusi raketti Ares valmistuu. Hubble-teleskooppi kuvailee avaruutta miljardien valovuosien päähän ja pääsee kurkistelemaan ajan taakse universumin syntyaikoihin. Voyager I & II suuntaavat aurinkokunnan ulkopuolelle. Pluto pudotettiin varsinaisten planeettojen listasta pois. Avaruustutkimus nielee jatkuvasti miljardeja rahallisesti, muttei avaruus lakkaa kiehtomasta ihmiskuntaa. Kuussa on käyty, vaan riittääkö se? Mitä mieltä olet avaruustutkimuksesta? Kiinnostaako avaruus sinua vai oletko sitä mieltä, että NASA:lle ja muille avaruusjärjestöille annetut killingit ovat hukkaan heitettyä rahaa, pois kehitysmaiden nälkää näkeviltä lapsilta? Pitäisikö ihmisen pysyä maan pinnalla vai kurottaa tähtiin "kosmisen totuuden" perässä? (vai toiko KTS sen tähdistä tänne maan päälle? ;)) Avaa toki sanallinen arkkusi ja kerro kantasi asiaan, oli se sitten hengellinen, maallinen tai jotain siltä väliltä. Ja jos satut olemaan yhtä avaruusfriikki kuin minä, kerro toki suosikkikohteesi avaruuden tutkimuksessa, toisin sanoen, mikä kiinnostaa ja miksi. Kaikille astrologian ystäville sanon tässä kohtaa, että tämän keskustelun on tarkoitus keskittyä astronomiaan. |
|
24.3.2011 klo 2:35 |
Se on kyllä katkera paikka minulle, kun avaruussukkulalennot loppuvat tänä vuonna. Ne on ihan ykkösjuttu, siisteimpiä lentohärveleitä ikinä! Olisin niin toivonut pääseväni katsomaan joskus avaruussukkulan laukaisua paikan päälle. No, ehkä sitten joskus tulevaisuudessa, kun ja jos tulee mahdollisuus mennä Jenkkeihin, jos vaikka Ares-raketit ovat silloin todellisuutta, niin pääsis ainakin näkemään suurimman avaruusraketin laukaisua. Samalla reissulla tahtoisin käydä USA:n ilmailumuseossa tsekkaamassa Discovery-sukkulan, joka päätyy sinne näytille. Vuosi sitten Atlantis ja Endeavour olivat myytävänä. Nyt en tiedä, mikä niiden tilanne on. Harmi, kun ei ollu silloin eikä vieläkään riittävästi säästöjä (30 milj. dollaria per alus). =P |
|
24.3.2011 klo 14:33 |
Mun mielestä avaruustutkimus ja kaikenlainen avaruusmatkailu on silkkaa rahan tuhlausta. |
|
24.3.2011 klo 14:46 |
USA käyttää rutkasti enemmän rahaa sotimiseen kuin avaruusseikkailuihin. |
|
24.3.2011 klo 14:48 |
GPS on osoittautunut nerokkaaksi systeemiksi. On nuo kartat muutenkin ihan mukavia. T |
|
24.3.2011 klo 17:31 |
Avaruustutkimus on jännää! Mä oon aika varma siitä että avaruuden (meidän universumimme) rajoilla alkaa tulla vastaan semmosia neliömuotoisia/geometrisia kultaisen leikkauksen mukaan meneviä objekteja; Syy on se että atomi alkaa alusta.. Eli on aivan sama mennäänkö me atomin sisään vai ulkoavaruuteen, koska niillä ei ole mitään eroa. Oikeastaan jos mulla olis semmonen mikrokosmisen pieni avaruusperhosraketti ja lähtisin matkalle atomin sisään, niin ennemmin tai myöhemmin tulisin takaisin maapallolle ulkoavaruudesta ja ihmiset pitäis mua avaruusperhosena! |
|
24.3.2011 klo 20:20 |
^ Tuosta teoriasta olen itsekin kuullut, että maailmankaikkeus on oikeastaan kuin atomi rakenteeltaan. Mutta miten kultaisen leikkauksen mukaan menevät objektit liittyvät siihen? |
|
24.3.2011 klo 23:34 |
No siis sillain niinku tiäks aine alkaa esim; kristalloitua ja alkaa tulla vastaan vaikka semmosia lumihiutalemaisia kultaisen leikkauksen mukaan meneviä jättimäisiä avaruuskiteitä! |
|
25.3.2011 klo 1:42 |
^ Siis atomin reunallako aine kristallisoituu...? Perusteella että....? |
|
25.3.2011 klo 17:07 |
oletko sitä mieltä, että NASA:lle ja muille avaruusjärjestöille annetut killingit ovat hukkaan heitettyä rahaa Avaruustutkimus ja varsinkin NASAn toimet ovat niitä harvoja modernin tieteen aloja jotka maksavat itsensä takaisin. Tosin kuulun Mars-lentojen vastustajiin, koska ihmisten lähettäminen sinne on vaarallista, robotit ovat olleet ja tulevat olemaan riittävä korvike ja kuu-lennotkin lopetettiin liian lyhyeen. Ennemmin kannattaisi panostaa tutkimustyöhön ennestään tunnetuilla tavoilla, kuin ottaa turhia riskejä jonkun mediaseksikkään scifi-unelman vuoksi. Marsmatkat ovat joskus edessä, mutta niiden kanssa hosuminen on vain rahan hukkaa. Kuumatkoja tehtiin yli 40-vuotta sitten, nyt niitä voitaisi tehdä helpommin, halvemmalla ja turvallisemmin, vieläpä paremmin tuloksin, kun Kuuta osataan hyödyntää tutkimuksissa. |
|
25.3.2011 klo 18:38 |
Avaruustutkimus ja varsinkin NASAn toimet ovat niitä harvoja modernin tieteen aloja jotka maksavat itsensä takaisin. Hyvä, kun otit tämän esiin. NASAhan puhuu, että avaruudessa tehdään paljon lääketieteellisiä ym. tutkimuksia. Olen koittanut etsiä tietoa, mitä konkreettista siellä on kehitetty, mutta en ole törmännyt oikeastaan vielä tuloksiin lukuunottamatta sitä huhua, että magneettikuvaus olisi kehitetty avaruudessa. Osaatko kertoa jonkun esimerkin, millä tavoin avaruustouhut maksavat itsensä takaisin? |
|
25.3.2011 klo 23:33 |
siis ei kristalloidu ehkä (luultavasti) mutta koska kaikki luonnollinen maailmas geometria perustuu enemmälti tai vähemmälti kultaseen leikkaukseen (näinhän ainakin väitetään), ni on odotottetavaa täten, et se sama leikkaus alkaa jollain lailla alusta.. tai sitten ei, mikä on hyvinkin mahollista sekin.. ehän mä voi tietäääääää mut mulla on hyvä mielikuvitus. :) Viestiä muokattu 25.3.2011 klo 23:34, muokkaaja: Avaruusperhonen |
|
26.3.2011 klo 12:40 |
Kun puhutaan astronomian hyödyllisistä applikaatioista, pitäisi jakaa kysymys ainakin kahteen osaan: Mitä konkreettista hyötyä on astronomisista havainnoista itsessään ja millaisia hyödyllisiä keksintöjä on syntynyt astronomisten havainnointivälineiden kehittelyn sivutuotteena. Astronomia on myös laajempi käsite kuin avaruustutkimus. *Avaruustutkimuksella tarkoitetaan avaruuden ja siellä olevien taivaankappaleiden tutkimista avaruusluotaimien tai miehitettyjen avaruusalusten avulla. (ursa) Nasa spinoffs: http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/nasafact/spinoffs.htm Viestiä muokattu 26.3.2011 klo 12:53, muokkaaja: Lihahyyteloe |
|
26.3.2011 klo 16:51 |
Olen koittanut etsiä tietoa, mitä konkreettista siellä on kehitetty Avaruusmatkailua varten on kehitelty kaikenlaisia materiaaleja eri tarkoituksiin. Näitä on eri puolilla käytössä monenlaisissa jutuissa joihin niitä ei alkujaan kehitelty. Digitaalinen valokuvaus on paljon velkaa tähtitieteelle, koska sateliittikuvat olivat olennainen syy saada kuvia välitettyä aineettomasti. GPS-laitteet ovat luonnollisesti avaruustutkimuksen seurausta. Sitten on ne nykyään itsestäänselvänä pidetyt teoriat, joihin perustuu melkein kaikki keksinnöt viimeisen 300 vuoden aikana. Tähtitieteen tarpeeseen ne keksittiin. Esimerkiksi painovoimateoriaa ei kukaan kaivannut selittämään esineiden putoamista, vaan taivaankappaleiden kiertämistä. Tämä oli siis vain tiedettä jonka oli tarkoitus selittää taivaan liikkeitä. |
|
30.3.2011 klo 15:53 |
Ajankohtaista: uusia kuvia Merkuriuksesta by Messenger-luotain, kuva otettu eilen. |
|
30.3.2011 klo 21:14 |
Kannatan avaruustutkimusta ja pysyvien avaruusasemien perustamista kaikille aurinkokunnan planeetoille. Pyörätuoliproffa Stephen Hawking sanoi myös et ei piä pittää kaikkia palleroisia, eikun munia samas koris...:O |
|
30.3.2011 klo 21:30 |
^ Kaikille aurinkokunnan planeetoille kuulostaa siinä mielessä aika utopistiselta, että Jupiter, Saturnus, Uranus ja Neptunus ovat kaasuplaneettoja. |
|
30.3.2011 klo 21:33 |
No siellä ne täytyy perustaa kuihin. Jupiterilla ehdoton ykkösehdokas (myös SciFikirjallisuudessa ) on Ganymedes. Io on liian kuuma ja äkänen, Callisto pelkkää kraaterierämaata ja Europa jäinen möykky. |
|
30.3.2011 klo 21:46 |
Juu saa mennä tosiaan aika scifiksi, ennen kuin Jupiterin kuihin aletaan mitään mökkiä pystyttämään. Ne säteilytasot... Se ois kans veikeätä tietää, miten Venukseen rakentaa tukikohdan joka ei sula. x) |
|
30.3.2011 klo 21:50 |
Arthur C. Clarken kirjassa "3001 Viimeinen Odysseia" Venuksen tukikohta oli napa-alueella maan alla ja rahtialukset kuljetti jatkuvalla syötöllä Kuipperin vuöhykkeen jäisiä komeettoja Venuksen pinnalle pistämään "jäitä hattuun", sitomaan karmeeta ilmakehää ja muuttamaan ilmastoa pikku hiljaa siedettävämmäksi... |
|
30.3.2011 klo 22:07 |
^ Wau, luovaa! |
|
31.3.2011 klo 0:53 |
No siellä ne täytyy perustaa kuihin. Jupiterilla ehdoton ykkösehdokas (myös SciFikirjallisuudessa ) on Ganymedes. Io on liian kuuma ja äkänen, Callisto pelkkää kraaterierämaata ja Europa jäinen möykky. Europallahan uskotaan olevan parhaat mahdollisuudet löytää tästä aurinkokunnasta maan ulkopuolista elämää. Europa on päältä jäinen möykky, mutta, näin uskotaan, Jupiterin gravitaatiovoima aiheuttaa pyörivälle Europalle muodonmuutoksia joiden kitkasta aiheutuva lämpö pitää jään alla olevan veden sulana. |
|
31.3.2011 klo 6:56 |
Se pittää paikkasa. Siellä jään alla voi olla monenlaisia mönkiäisiä... |
|
31.3.2011 klo 12:23 |
Uskotteko, että ulkoavaruudesta löytyy elämää? |
|
31.3.2011 klo 16:00 |
eiku me ollaan ainoota elämää koko maailmassa!! ;) mä ajattelen ite et ollaan vähän ku kaloja vedessä, tuskin ne monet kalatkaan ajattelee että on olemassa kuivaa maata ja varsinkaan elämää siellä; kuitenkin, mä uskon että monet isoimpien maiden hallitukset/hallitusten varjohallitukset kyllä asiasta tietää jo varsin hyvin. (siis että maan ulkopuolella on elämää) mutta miks ne siitä meille kertois? (tää ilmenee hyvin nasan omista videonpätkistä myös mitä löytyy ympäri nettiä) huom; nasan omista videoista. mut joo uskon että löytyy siis. :D Nii ja toi europa on kyl mielenkiintonen siellä asuu hirveitä lonkeropetoja jään allaaa Viestiä muokattu 31.3.2011 klo 16:01, muokkaaja: Avaruusperhonen |
|
31.3.2011 klo 16:30 |
tuskin ne monet kalatkaan ajattelee että on olemassa kuivaa maata ja varsinkaan elämää siellä; Mitä muuta tekemistä kaloilla muka olis kuin lillua meressä ja ajatella syvällisiä? |
|
31.3.2011 klo 16:40 |
nii'i fiksuja ne ainakin kun ne on tajunnu pysyä siellä meressä.. "So long and thanks for all the fish!" -dolphins |
|
31.3.2011 klo 16:58 |
Delfiinit eivät ole kaloja, mutta ainakin heillä oli tarpeeksi järkeä huomata tapahtunut virhe ja palata takaisin mereen. Kuitenkin, delfiineistä tuli parhaista aikeista huolimatta meren varsinaisia pintaliitäjiä lentokalojen tapaan. Uskoisin, että varsinainen syvällinen ajattelu on krottikalojen, monnien yms. rumien kalojen leipiä. Merenpohjassa ei onneksi ole peilejä. Europan kalojen ulkonäkö ja ajattelu on varmaankin aivan "out there". |
|
31.3.2011 klo 17:26 |
Uskoisin, että varsinainen syvällinen ajattelu on krottikalojen, monnien yms. rumien kalojen leipiä. Merenpohjassa ei onneksi ole peilejä. ... ja siksi ne eivät sorru pinnalliseen ajatteluun. |
|
31.3.2011 klo 17:45 |
kaloilla on naama! :--O avaruudessa on myös kaloja, meduusankaltasia otuksia, kaikki ei oo ufoja mikkä siel lentää ne on eläviä ajattelevia olentoja.. ja TIÄN ETTEI AVARUUDESSA VOI ELÄÄ MIKÄÄN mutta ette tiä totuutta lisäks sieltä löytyy perhosia kun mennään pidemmälle heii nyt vasta muistin! mä sain viimeyönä ku yritin nukkua mutta olin sillain rajamailla todella komian vision, se oli semmonen kaikenkattava teoria avaruuden rakenteesta eräänlainen lankakerä muttei sinnepäinkään lisäks siihen liitty vahvasti pimeä aine joka esiinty kauniin naisen muodossa.. kuulostaa pervolta mutta siihen löytyy selitys! nyt yritän regressioida taaksepäin ja muistaa tästä voi tulla menestystarina ja voitte olla ylpeitä musta sitten!! :) nyt nokosille. Viestiä muokattu 31.3.2011 klo 18:16, muokkaaja: Avaruusperhonen |