VTI
Alue: Terveys
|
28.1.2011 klo 22:16 |
Vuoden sisällä 7 virtsatieinfektiota, alkaa tympiä nuo antibioottikuurit. Kärsiikö joku muukin uusiutuvista vt-infektioista ja onko mitään vinkkiä (paitsi hyvä hygienia ja c-vitamiini) millä sais kierteen katkemaan? |
|
28.1.2011 klo 22:27 |
Suosittelen estolääkitystä. Luulisi kyllä, että tuolla tahdilla olisi suositeltukin jo lääkärin toimesta. Parisuhteessa eläville usein tarjotaan myös kertaluonteista estolääkitystä, joka otetaan yhdynnän jälkeen, jos on taipumusta saada tulehdus usein. Meillä on tavallaan sukuvikana helposti saatava VTI ja osalla se on mennyt siihen vaiheeseen, että ainoastaan IV-lääkitys auttaa. Hyvä hygienia, c-vitamiimia, sokeroimatonta karpalomehua (puolukkamehukin käy) ja perinteiset pissillä käynti ennen yhdyntää ja heti yhdynnän jälkeen. Yleensäkin kannattaa juoda kohtuullisessa määrin paljon (pari litraa päivässä), että virtsatiet huuhtoutuvat. Ja vaikka näistä kiistellään, niin kylmettymistä ja ummetusta kannattaa välttää. Äidin neuvot kylmällä alustalla istumisen välttämisestä eivät ehkä olekaan huonoja :) Itse olen huomannut, ettei kannata kärsiä yhtään nestehukasta. |
|
28.1.2011 klo 22:37 |
Myös intiimihygieniaan tarkotut pesuaineet voi auttaa, niissä kun on oikea ph siihen ja monet on ihan sellasia mitä voi käyttää päivittäin. Ainakin Elivolla ja Acolla on tämmöset tuotteet. |
|
29.1.2011 klo 3:03 |
Joo itsellä on kanssa käynyt mielessä tuo estolääkitys, jos tuo mokoma tulehdus vielä tän jälkeen uusii niin vaadin saada sen estolääkityksen. Itsellä nuo tulehdukset ei läheskään aina seuraa yhdynnästä, välillä toki sekin voi edesauttaa saamaan tulehduksen mutta selvää yhteyttä en oo huomannu.. itsellä ja miehellä hyvä hygienia ja pissillä käyn ennen ja jälkeen petipuuhien. Aloin kärsiä näistä infektioista jo ennen kuin edes aloimme harrastamaan seksiä mieheni kanssa. Juon kyllä aika vähän, en koskaan kärsi janontunteesta, töissä tulee juotua vettä litratolkulla mutta kotona se juominen (paitsi nestettä poistavan kahvin litkiminen) jää aika vähiin joten uskoisin sen olevan yksi syy sille että tulehdus iskee. Olen ajatellut myös ostaa noita intiimihygieniatuotteita, teen mitä tahansa ettei tarvis enää kärsiä näistä infektioista. |
|
29.1.2011 klo 12:30 |
Yleensähän estolääkitys muistaakseni määrätään, jos yli kolme tulehdusta tulee vuodessa. :o Ja jos sekään ei auta, niin pitäisi kyllä ihan kunnolla tutkia; esim. tehdä virtsateiden tähystys. Karpalokapseleita kannattaa kokeilla C-vitamiinitablettien lisäksi. Itse en ehkä kuitenkaan intiimipesuaineitakaan käyttäisi. Vaikka niiden pitäisikin olla päivittäiseen käyttöön sopivia, niin kyllä se vesi vain paras on... Jos syöt e-pillereitä, niin nekin on joillakin altistava tekijä. Viestiä muokattu 29.1.2011 klo 12:34, muokkaaja: oceansoul |
|
29.1.2011 klo 22:09 |
niinhän se on että vesi vanhin voitehista :) en syö pillereitä vaan käytän rengasta... ja tulehdukierre alkoi jo ennen sen käyttöä :oP kiitoksia vinkeistä, nuo karpalokapselit vois olla kans hyvä idea :) |
|
22.2.2011 klo 20:46 |
Oon kuullut, että sekin vaikuttaa, miten pyyhkii alapäänsä. Eli jos pyyhkii takaa eteenpäin niin bakteerit pääsee helpommin leviämään ja voi aiheuttaa tulehduksia. Ei nyt tarvii kertoa kumpaan suuntaan pyyhkit mutta ihan yleisenä vinkkinä :D |
|
22.2.2011 klo 22:49 |
^ Mä nyt luulin (toivoin), että jo jokainen pikkutyttö opetetaan pyyhkimään oikeaan suuntaan. :/ |
|
22.2.2011 klo 22:50 |
^ Mä nyt luulin (toivoin), että jo jokainen pikkutyttö opetetaan pyyhkimään oikeaan suuntaan. :/ Eipä se välttämättä tule keskustelunaiheeksi missään elämän vaiheessa... |
|
23.2.2011 klo 1:26 |
eikun mä pyyhin samalla paperinpalalla ensin peräaukon ja sitten alapään :D !!!!!! |