En usko mielenterveysongelmien olemassa olemiseen!
Alue: Terveys
|
7.1.2011 klo 20:45 |
Mitäs sanoisitte, jos mä ihan pokkana väittäisin etten usko mihkään mielenterveysongelmiin? Tässä hieman taustaa, miksi epäilen jokaista, joka sanoo kärsivänsä mielenterveysongelmista.. Eli siis, olen ollut teininä uneton, myös unettomuuskierteessä, ilman että minusta olisi löydetty psyykkistä vikaa. (pääsin teininä psyk.osastolta pois ku eivät löytäneet vikaa mikä mua vaivaa) Ylivilkkaaksi ovat sanoneet ja impulsiivisesta käytöksestä puhuneet, tutkimatta minua kuitenkaan fyysisesti. |
|
7.1.2011 klo 20:55 |
Mitäs sanoisitte, jos mä ihan pokkana väittäisin etten usko mihkään mielenterveysongelmiin? Kuulostaa vähän hullulta. |
|
7.1.2011 klo 20:58 |
Hahah =D Perustelut.. :) ? |
|
7.1.2011 klo 21:06 |
Vaikka itsekin pidän ihmistä kokonaisuutena, jossa psyyke ja keho ovat vahvassa yhteydessä, minusta mielenterveysongelmien olemassaolon kieltäminen ei ole järkevää. Tämä menee ihan vähän samaan suuntaan kuin "ei mitään lääkkeitä, manaajaa täällä tarvitaan". |
|
7.1.2011 klo 21:11 |
Hypertyreoosin oireet Wikipediasta lainattuna: Tyypillisiä oireita ovat muun muassa laihtuminen lisääntyneestä ruokahalusta huolimatta, sydänoireet (nopea, epäsäännöllinen syke, tykytys), lisääntynyt hikoilu, lämmönsietokyvyn huononeminen, uupumus, lihasheikkous, käsien tärinä, hermostuneisuus, ahdistuneisuus, univaikeudet, ripuli, kuukautiskierron muutokset. Kyllä ihan oikeita mielenerveyden sairauksia on olemassa, ja niitä voidaan todeta ihan "fyysisin todistein" (esim. serotoniinitasapainon häiriöt). Mielisairaudet ovat siis mielestäni yhtä lailla fyysisiä sairauksia mitä esimerkiksi kilpirauhasen liikatoiminta on. Myös esimerkiksi aivokuvauksissa ollaan voitu osoittaa selkeitä poikkeavuuksia esimerkiksi skitsofrenikon ja terveen ihmisen välillä, että kyllä mielen sairaus voidaan havaita objektiivisilla keinoilla. |
|
7.1.2011 klo 21:18 |
Myös esimerkiksi aivokuvauksissa ollaan voitu osoittaa selkeitä poikkeavuuksia esimerkiksi skitsofrenikon ja terveen ihmisen välillä, että kyllä mielen sairaus voidaan havaita objektiivisilla keinoilla. Tämä on varsin totta. Minusta Muusaska lähinnä nyt kyseenalaistaa koko termin mielenterveysongelma. Minä en usko, että mieltä tai tietoisuutta voidaan palauttaa vain aivojen tai kehon fyysisiksi ominaisuuksiksi. Tai jos näin voitaisiin tehdä, osattaisiin tietoisuuksia luoda. Matrix tulee! |
|
7.1.2011 klo 21:21 |
Uskon siis kyllä, että jotkut asiat voivat aiheuttaa oireita, jotka mielletään "mielenterveys oireiksi". Mutta se minua rasittaa, että tutkitaanko oikeasti ihmistä siinä tilanteessa, eli selvitetäänkö voisiko hänen "mielenterveys ongelmien" taustalla olla jotain muuta.. Tiedän jo niin monta tapausta, joita sairauden alussa on hoidettu mielenterveysongelmaisina, kunnes vähän ajan kuluttua on löydetty fyysinen sairaus ja kerrottu, että ne aikasemmat "mielenterveysongelmat" johtuu siitä. Edit. Tähän väliin kerkesikin tulla jo kommentteja, kiitos :) |
|
7.1.2011 klo 21:41 |
Muusaska on palannut \o/ ... ja millaisella otsikolla :o edit: en taida osata sanoa tähän mitään - mikä kaikki määritellään mielenterveysongelmaksi? Olin joskus myös tosi ahdistunut noihin aikoihin suurinpiirtein - sain pari profetiaa, että "perkele kiusaa sinua" oli sinänsä aika vapauttavaa, että olin jo ajatellut, että olen hullu ja pilalla. Itsetunto-ongelmiakin on ollut ja kahvikuppineuroosia pahimmissa tapauksissa - siinäkin kokee itsensä aika poikkeavaksi, kun käsi vapisee ilman syytä ja kainalot hikoaa. Myös jos olen epäuskoinen toisinaan, niin olo voi olla aika mielipuolinen, kun vetää itseltään maton oman maailmankatsomuksen alta, niin tuntuu, että oma sisin revitään palasiksi ja pää on sekaisin. Että sellaisia kokemuksia "mielenterveysongelmista"... en ole koskaan harhoja nähnyt, kuullut tai luullut... tai tietty joku laskee nyt harhan kokemukseksi Pyhän Hengen läsnäolon kokemisenkin, mutta se on hänen oma ongelmansa. Onhan se kai todettu, että tietyt kognitiiviset ja psyykkiset toiminnot saadaan pilattua ihmiseltä, jos aivoista sörkitään oikeat alueet pilalle... että jotenkin ihmeellisesti ihmisen henkinen puoli on sidottu fyysiseen - taivaassa sit se henkiruumis YEAH! Viestiä muokattu 7.1.2011 klo 22:02, muokkaaja: JamesBond007 |
|
7.1.2011 klo 22:10 |
Omasta kokemuksesta ei voi yleistää ja kumota koko psykiatrian alaa. |
|
7.1.2011 klo 22:34 |
JamesBond :))) pl, kävin vähän aikaa sit lääkärissä ja se sano et kilpirauhasen liikatoiminta. Sinun tekstistäsi poimin kohdan "ylivireinen" ja lääkärini sanoi minulle, että raajaheijasteeni ovat ylävireiset. Liekö johtuu tosta kilpirauhasesta, en tiedä. Mutta siis.. Ylikierroksilla eläminen käsittääkseni kuuluu kilpirauhasen liikatoimintaan ja lääkitystä en saa laskea kuin tietyn määrän viikossa, joten JIPIII!!! Ylivireinen elämä, here I come =)) Ei vaan, ei tää oikeesti ole hauskaa.. En tiedä johtuuko kilpirauhasesta (niinku yks lääkäri epäili) vai mistä, mut olen tän kaiken kivan seuraksi saanut epilepsiatyyppistä oiretta... Toistaiseksi epäselvää johtuuko kilpirauhasesta vai mistä, mutta epilepsialääkkeitä silti vedän.. Hmmm. Ja tämä on vielä se niistä harvinaisista "epilepsialääkkeistä" joita käytetään vain yhden epilepsiamuodon hoitoon, eikä lainkaan psyykelääkkeenä, kuten joitain toisia epilepsialääkkeitä käytetään. Mutta se toimii. Ainakin tiettyihin oireisiin. Luultavasti minulla ei ole epilepsiaa, vaikka lapsena on ollutkin, vaan tää on vaan joku härö, koska aikuisena eeg aina normaali. Toisaalta, aineenvaihduntahäiriöt käsitykseni mukaan voivat epileptistä sössöä aiheuttaa, joten nähtäväksi jää miten sit ku kilppariarvot normaalit. |
|
7.1.2011 klo 22:35 |
pl, puhuit maanisuudesta, eli maniasta. Aika lyhyen tarkastelun pohjalta vedit siis seuraavan päätelmän: Manian oireisiin kuuluu Lisäisin vielä, että mikäli kirjoituksista käy selvästi ilmi esimerkiksi nyt tässä esiin tullut kilpirauhasen liikatoiminta ja lääkärikäyntejä, ei ole mitenkään perusteltua puhua maniasta, koska oireet ovat selitettävissä ed mainitulla tutkimustuloksella ja kirjoittajan itse kertoman taustatiedon perusteella, josta käy ilmi myös aikaisemmat kilpirauhaseen liittyvät seikat. Tällä haluan tähdentää taustojen selvittämisen ja edes päällisin puolin asioihin perehtymisen merkittävyyttä kommenteissa. |
|
7.1.2011 klo 22:39 |
Ja tästä tulikin heti mieleeni, kun 14-15 vuotiaana koulun jälkeen olin citymarketissa ja istuin siel penkillä. Olin täysin selvinpäin, tottakai koulun jälkeen ja keskellä päivää, mut silti vartija tuli häätää mut pihalle ku olin muka sen mielestä humalassa! :O Kilpirauhashäiriö vai kaksi vuotta sitä ennen todetun epilepsian härötys, jota kukaan ei kuitenkaan missään hoidossa huomioinut.. Eli siis 12vuotiaana todettu epilepsia, 15-16vuotiaana todettu kilpirauhasen liikatoiminta (vaikka ekan kerran se todettiin jo vauvana, ja psykiatriselle 15-16 vuotiaana.. Hmmm. |
|
7.1.2011 klo 22:47 |
pl, haluatko nähdä miten ihmisestä saadaan apaattinen ja masentuneen "oloinen".. Jätetään kilpirauhaslääkkeet syömättä niin kummasti alkaa uni maistuu ja passiivisuus iskemään =) Olen kokeillut joskus senkin :) |
|
7.1.2011 klo 23:05 |
Voihan olla, että kirjoitustyylisi ja ulosantisi on aina ollut tuollaista. Vai mitä ajattelet Muusaka siitä, onko tässä suhteessa muutosta aiempaan? Viestiä muokattu 7.1.2011 klo 23:06, muokkaaja: pl |
|
7.1.2011 klo 23:13 |
Kannattaa kuitenkin myös huomioida, että unettomuus, levottomuus, masentuneisuus yms. ovat niin yleispäteviä ja epämääräisiä oireita, että ne voi periaatteessa laittaa minkä oireiston piikkiin tahansa, ja sangen epäselvien oireiden perusteella fyysisen taudin löytäminen voi olla vaikeaa. Itse en ole hirveästi kuullut fyysisistä sairauksista, joilla olisi mielialavaikutusta (lukuunottamatta hypo/hypertyreoosia, dementiaa, alzheimeria), joten jos tiedät niitä enemmän Muusaska, niin olisi kiinnostavaa kuulla? :) E: Jos siis tekstin pointti jää hieman epäselväksi niin tässä yhteenveto: |
|
7.1.2011 klo 23:13 |
En jaksanut lukea loppuun asti kommentteja. Itse syön masennukseen essitalopraamia (Essitalopraami on tanskalaisen Lundbeck-lääkeyrityksen kehittämä lääkeaine, joka kuuluu SSRI-lääkkeiden, eli selektiivisten serotoniinin takaisinoton estäjien ryhmään. http://fi.wikipedia.org/wiki/Essitalopraami ) Kun se auttaa mua elämään hyvää elämää niin mulle on ihan sama mikä sairaus mulla on, luulosairaus vai mielisairaus vai välittäjäainevika. Kilpirauhasarvot ovat jääneet tutkimatta monelta muultakin muka-masennuspotilaalta. Et ole ainoa. Minä uskon mielisairauteen. Livin' with it. PS. "Lumelääkkeen tehon on todettu vaihtelevan sairauden laadusta johtuen: tehokkainta sen on todettu olevan mm. kivun, masennuksen ja ahdistuksen hoidossa." :) |
|
7.1.2011 klo 23:24 |
En jaksanut lukea tuota ekaa viestiä kun se oli niin pitkä, mutta ihmettelen, miksi mieli olisi jotenkin erotettu ruumiista, että se ei voisi olla sairas, kuten ruumiskin? Meidän juutalaisuuteen pohjautuva kristillinen uskommekin sanoo, että ruumis ja sielu ovat oleellisesti toisiinsa liittyneitä, ennen kaikkea ikuisia. Sielun liiallinen erottaminen ruumiista (dualismi) on itse asiassa gnostilaista perua. Juutalaiset eivät tehneet tällaista jakoa, kuten pakanakansat. |
|
7.1.2011 klo 23:32 |
pl ja Lucil :) Palaan viimeistään huomenna vastaamaan! Yritän saada laitettua sulle Lucil samalla linkit, mistä näkisi suorat viitteet. Nyt näin äkkiseltään tulee mieleen ms-tauti sekä porfyria, mut lisäilen linkkejä ym. piakkoin. ms-tauti ja masennus porfyria mm. sekavuus ja/tai hallusinaatiot |
|
8.1.2011 klo 0:04 |
Sit tällainen tuli mieleen! Itse kyseisestä asiasta kärsineenä, tiedän että ulkopuoliset voivat kuvitella kliinisen kuvan perusteella, että henkilö olisi pelokas ja säikähtänyt, etenkin jos siihen liittyy liikatoimintaan tuttua käsien tärinää. Vaikka todellisuus olisi toinen.. Sitten tulee mieleen joitain sairauksia, jotka monesti aiheuttavat väsymystä, ja joillakin lääkäreillä on taipumus toisia herkemmin pistää väsymys psyyken piikkiin, mikäli siihen liittyvää fyysistä sairautta ei vielä ole todettu. Tällaisia sairauksia taitavat olla ainakin sjögrenin syndrooma sekä lisämunuaisten uupumus. Ja vielä tällainen! Ja kuinka yleistä se sitten on, että potilasta hoidetaan joskus pitkäänkin psyyke ongelmaisena, vaikka hänellä olisi fyysinen sairaus, johon hän saattaisi tarvita lähes välitöntä lääkitystä. En tiedä, mutta ympärilleni kun olen katsellut, jotkut ovat saaneet aika rajujakin psyykediagnooseja joiden seurauksena mahdollisesti oikea hoito on viipynyt. Ja kyse ei ole välttämättä ollut enää kovin helpoista sairauksiasta. |
|
8.1.2011 klo 0:41 |
Jochanan: ihmettelen, miksi mieli Ristiriitaista. Ikäänkuin vastustat dualismia, mutta silti puhut siitä, että mieli voi olla sairas erillisenä ruumiista. Tarkkaan lukiessasi havaitset, että tässä ei muusaska mene dualismiin, päinvastoin, kuten tässä on useita esimerkkejä esitettykin. |
|
8.1.2011 klo 1:10 |
Sanoisin, että itse uskon mielenterveysongelmien olemassaoloon. Sitä en osaa sanoa, että onko kaikkien niiden takana joko fyysinen syy tai trauma (vaikeat kokemukset tai epäterve ajattelutapa/ympäristö) vai onko olemassa muitakin mielenterveyteen vaikuttavia asioita. Niin tai näin niin joka tapauksessa omalla kokemuksella voin sanoa kärsineeni mielenterveyden ongelmista, ja ne taatusti eivät olleet fyysisistä syistä johtuvia. Sinänsä kyllä sanoisin, että ns. mieleterveyden ongelmat taitavat olla pääosin terveitä reaktioita esim. masennus on terve reaktio tietyissä kovissa kokemuksissa, joita ei ole päässyt käsittelemään. Mutta en siitäkään halua yleistää että kaikilla se pätisi. Psyykkistä kärsimystä on niin paljon muutakin kuin se mitä sinä tai minä oomme kärsineet. Viestiä muokattu 8.1.2011 klo 1:13, muokkaaja: Kousuke |
|
8.1.2011 klo 1:56 |
pl: "Voihan olla, että kirjoitustyylisi ja En usko että hirveästi on muutosta. Minun on kerrottu lapsesta saakka olleen ylivilkkas sekä rääväsuinen. "Leppoisamman" minusta saa poistamalla tai laskemalla kilpirauhaslääkitystäni, mikä näyttäisi olleen hieman huonosti kontrolloitu.. Toki luonteellakin on merkitystä siihen miten kirjoitan jne. mutta monet fyysiset oireet tuntuvat monesti kulkevan käsikädessä niin mielen, kuin laboratoriotulosten kanssa. Ainakin tiettyjen asioiden olen huomannut menevän käsikädessä, en välttämättä kaikkien. Tai sanotaanko, en ole elänyt niin kauaa, että osaisin kaikista oloista, oireista ja fyysisistä syistä sanoa kaikki oikeat syy yhteydet. Kousuke: "Sinänsä kyllä sanoisin, että ns. Tuossa olen ainakin osittain samaa mieltä kanssasi. Mutta mietin välillä, miksi ihminen kestää nykyään niin vähän? Miksi ihmisen mieli järkkyy niin herkästi.. Onko se ennen vanhaankin ollut yhtä heiluva? Sen tiedän, että useilla fyysisesti sairailla henkilöillä on heikentynyt stressin sekä psyykkeä heilauttavien asioiden sietokyky. Joskus mietin myös näin; "miksi ihminen voi joku kerta kestää melkein mitä vaan, mutta toisena kertana pienikin ärsyke aiheuttaa psyyken reagointia?" Mietin että mitä pitää olla pohjalla, reagoidakseen psyykkeellä voimakkaasti. Ihminen on niin täynnä kaikenlaisia hormoneja sekä välittäjäaineita ja niihinkin tuntuvat vaikuttavan ties ja mitkä seikat. Ehkä mietin näin.. reagoinko minä fyysiseen vai psyykkiseen tekijään. Kumpi horjuttaa enemmän minua. Onko minun psyyke heikko, jos se kuitenkin kestää asioita, joita psyykkisesti sairaan ei kuuluisi kestää. Mikä kaikki vaikuttaa minun mieleen. Onko se fyysinen vai psyykkinen vika, jos ihmisellä on aivokemia sekaisin ja se oireilee sen takia psyykkisin oirein. Voidaanko psyykkinen ja fyysinen sairaus rajata sen perusteella, mikä aiheuttaa psyyken oireille tyypillisiä reaktioita? Ja mikä tärkein, mikä on psyykkinen oire? Jos ei ole koskaan kokenut esim. oikeata paniikkikohtausta, voisi varmaan kuvitella että on paniikkikohtaus, jos kädet tärisevät, sydän hakkaa, hikoiluttaa jne. Mutta entä kun se ei välttämättä olekaan sitä, miltä päällisin puolin saattaisi näyttää. Minä kyseenalaistan jopa omat ajatukseni. Omat tunteeni sekä omat mielipiteeni. Miksi en kyseenalaistaisi, jos minusta on mahdollista saada lähes kaksi eri ihmistä, hieman muokkaamalla hormonitekijöitä, lääkitystä yms. Minun sielu on se, mikä ei näy, kun minä en ole terve. Minun sieluni on usein ristiriidassa kroppani kanssa. Näytän toiselta, mitä olen. Koen jotain, mikä ei tule sielustani. Ja tässä minä olen tehnyt virheeni.. Olen ajatellut että jokaiselle tyytymättömyyden/ ahdistuksen/ ärtyneisyyden yms. tunteelle löytyy psyykkinen tekijä. Entä jos ei löydykään? Olen syyttänyt vääriä asioita jo useita vuosia. Entä jos minä olenkin aivan toisenlainen.. Voin poistaa ympäriltäni kaiken ja muuttaa elämäni sellaiseksi, mikä "tuntuisi" äkkiseltään voivan tuoda tyytyväisyyden ja hyvän olon elämään, mutta entä jos se ei sitä teekkään? |
|
8.1.2011 klo 2:06 |
Yoki kirjoitti: "Ristiriitaista. Ikäänkuin vastustat dualismia, mutta silti puhut siitä, että mieli voi olla sairas erillisenä ruumiista. Tarkkaan lukiessasi havaitset, että tässä ei muusaska mene dualismiin, päinvastoin, kuten tässä on useita esimerkkejä esitettykin." Ensinnäkin, anteeksi! En todella osannut kuvitellakaan, että sinun naisesi (nimimerkki Muusaska??) kirjoittelee tällä samalla forkalla. Siis sori siitä läpästäni mitä tulee pippelisi kokoon ja naisesi tyydyttämiseen sillä. En missään tapauksessa halua pilata sänkyelämäänne. Mutta sitten asiaan: en ymmärrä, miten olet tullut tuohon johtopäätökseen. Minähän nimenomaan painotin, että sielu voi olla sairas kuten ruumiskin. En painottanut sielun erillisyyttä ruumiista, vaan päinvastoin, annoin ymmärtää, että dualistit painottavat sielun erillisyyttä ruumiista. Tämä ruumiimmehan on osa sieluamme, jonka Jumala on luonut ikuisiksi ajoiksi. Siinä mielessä sinunkin kannattaisi vain pikku hiljaa tottua siihen kokoosi. : D Viestiä muokattu 8.1.2011 klo 2:29, muokkaaja: Jochanan |
|
8.1.2011 klo 3:00 |
Kirjoitin pitkän viestin ja kännykkä sammui itsestään! Eli siis.. Lyhyesti. JamesBond007: Omakohtainen kokemus on se, että määritelmä menee sen mukaan mitä hyötyä siitä on määrittelijälle/yhteiskunnalle. Usein myös elämään kuuluvat normaalit asiat määritellään mielenterveysongelmiksi. Kuten se että viisitoista vuotiaana kävin silloisen poikaystäväni luona kylässä :)) Se oli silloinen syy laittaa minut osastolle. Se oli sitä "impulsiivista" käytöstä :) Ja kun silloin minulla meni hyvin ja olin onnellinen ja tein niitä samoja normaaleita asioita mitä muutkin nuoret tekevät, olen vetänyt tästä sen johtopäätöksen että minulla ei ole oikeutta normaaliin asioihin. Tein mitä tahansa normaalisti, olen hullu, enkä ole ansainnut sitä, koska se on hullua minulle. Muut saavat tehdä niin, ilmeisesti koska sitä ei lueta niille hulluudeksi, mutta minulle luetaan. Jos käyttäydyn niinkuin minun toivotaan käyttäytyvän, eli hullun tavoin, minuun ollaan tyytyväisiä koska olen täyttänyt roolin mikä minulle on osoitettu. Myöskään ammattiin johtavan koulun käynti ei ole minulle soveliasta vaan se on "epärealistinen tulevaisuuden suunnitelma". Se epärealistinen tulevaisuuden suunnitelma on toteutettu jo vuosia sitten, mutta sehän vain kruunaa hulluuteni; teen epärealistisia ja terveelle ihmiselle sopimattomia asioita! Vai hullulle vai miten se menikään...? |
|
8.1.2011 klo 8:03 |
Jochanan: en ymmärrä, Onko joku tehnyt sitten tätä erotusta keskustelussa, niin, että sitä dualismiksi voisi sanoa, että otit sen esiin? Ja vastaan kirjoitukseesi seuraavasti: No kun kirjoitit: Eikö tästä voi ymmärtää myös niin, että mieli voi olla erillisenä sairas, kuten ruumiskin? Näin siis ne olisivat vahvastikin erilliset, koska mikäli ne olisivat kuten sanoit: Seuraava askel tässä pohdinnassa olisi kaiketi määrittää "mieli" |
|
8.1.2011 klo 8:11 |
Ilman tämänkaltaisia vähintäänkin omituisia oheisargumentteja kanssasi on mielenkiintoista keskustella. Voit halutessasi perustaa miehen sukupuolielimen kokoon yms oheistoimintaan liittyvän ketjun, mikäli aihe sinua näin kovin kiinnostaa, se kaiketi on sallittua tälläkin foorumilla. Sillätavoin saisit purettua asiat muualle sotkematta muita aiheita näillä. Ensinnäkin, anteeksi! En todella |
|
8.1.2011 klo 9:47 |
En ihan oikeasti pysty enää uskomaan mielenterveysongelmiin (no ehkä traumoihin uskon), mutta jos joku mulle kivenkovaa väittäis et hänellä on mielenterveysongelma, ajattelisin et sul on fyysinen sairaus, kukaan vaan ei viitti ahneuksissaan tutkia sua. Mitäs sanotte? Sanoisin että bullshittiä siinä mielessä mitän sinä asian ilmaiset. Tietysti voidaan ajatella myös niin, että kaikki psyykenongelmat ovat fyysisen sairauden (tai ainakin fysiologisen muutoksen) aiheuttamia, esimerkiksi aivokuvan muutokset tai mii:n esittämä serotoniin määrän väheneminen. Nehän ovat fysiologisia tapahtumia, jotka vaikuttavat psyykkeeseen. Eli voidaanko puhua mielenterveyden ongelmista ikään kuin ettei niille löydy mitään fysiologista syytä? Joissakin tapauksissa voidaan, mutta useimmiten niille löytyy fysiologinen syy jo pelkästään siltä kantilta, että lääkitys tehoaa, jos nyt plasebovaikutusta ei oteta huomioon. Eli olen eri mieltä kanssasi siitä, että mielenterveysongelmia ei mukamas olisi, mutta olen kanssasi samaa mieltä siitä, että niille usein löytyy jokin fysiologinen selitys, huom ei useinkaan fyysinen sairaus. Psyykkinen sairaus voi olla myös fyysisen/fysiologisen sairauden tulosta. Sekavaa, eikö? Argumenttina vielä esim masennuksen olemassa olemiseen. Olen seurannut muutamia masennuspotilaita, jotka ovat saaneet sähköhoitoa ja se on heitä huomattavasti auttanut. Jos kyseessä olisi taustalla fyysinen sairaus, en näkisi sähkön voivan siihen auttaa, ellei nyt plasebovaikutusta taas oteta huomioon. Mii:n kommentissa on suuri viisaus siinä, että jos nappi aamulla helpottaa oloa, onko sillä merkitystä onko sen vaikutus todellinen vai ei. Vähän niin kuin uskossa oleminen ;) Itse muistan yhden napin minkä osastolla sain ja luulin jo puoliksi kuolevani kun se pahensi oireitani rajusti! Sen jälkeen heitin kaikki tarjotut lääkkeet hoitajien naaman edessä lavuaarista alas.. Virhe. Lääkkeitä kun on monenlaisia ja alunperin ei voida yksinkertaisesti tietää, että mikä lääke sopii kenellekin parhaiten, ihan yksilöllisestä vasteesta johtuen. Yleensä kyllä jos potilas saa voimakkaita oireita useamman lääkkeen oton jälkeen, lääkäri kyllä vaihtaa ja kokeilee toista lääkettä. Hyöty-haittasuhde on kuitenkin tärkein. Olisihan ne jatkossa tarjotut lääkkeet voineet sinua auttaa hyvinkin paljon... Ja yksityisella psykiatrilla läpi käydyt lääkkeet eivät ole sama asia mitä esimerkiksi sairaalahoidon aikana pystytään valvotusti kokeilemaan ja seuraamaan. En millään tapaa kiistä etteikö oireilusi voi johtua hypo/hypertyreoosistasi, mutta en usko sen ihan kaikkea selittävän. Mutta hei, mistäs näitä tietää. Tsemppiä joka tapauksessa ja syö lääkkees. Ihan oikeasti :) Viestiä muokattu 8.1.2011 klo 9:50, muokkaaja: Atte |
|
8.1.2011 klo 11:19 |
Mutta traumoihin pystyn edelleen uskomaan, syystä että luulen, että itsellänikin niitä on. Mutta traumojen "ulosnäkyminen" tai niiden haittaaminen normaali elämää, onkin taas jo juttu toinen. Raja terveen ja sairaan välillä onkin veteen piirretty viiva, mutta jossain vaiheessa liika on vain liikaa ja ihmiselle puhkeaa hoitoa vaativa psyykkinen ongelmia (tai useampi). |
|
8.1.2011 klo 11:41 |
Atte: "Virhe. Lääkkeitä kun on Ensimmäinen kysymys, mihin tarvitsen mielenterveyslääkkeitä kun olen tullut osastolle pahan unettomuuden takia ja siellä löytyykin kilpirauhasen liikatoiminta? :) Tässä on ensimmäinen virhe. Väärää sairautta kun niillä paskoilla yritetään hoitaa, voi saada sellaista helvettiä aikaan ettei mitään rajaa.. Jos fyysiset sairaudet eivät oireitani selitä, miksi olotilani on mitattavissa laboratoriokokeilla jotka ilmaisevat fyysisen sairauden tilaa? Toiseksi, kävin erään lääkärin kanssa keskustelua, jolle oli tilatta nuoriso.psyk paperini. Hän kirjaimellisesti kumosi lähes kaiken mitä niissä oli kirjoitettu ja totesi että tämähän on vain tällaista nuoruuden villiyttä. Mutta kun edelleen joihinkin ihmisiin se tuntuu vaikuttavan, niin miksi ei minuunkin? Ammatillisen kuntoutuksen lausunto on tehty täysin fyysisten sairauksien takia ja nuorisopsykpapereita ei siihen laitettu koska ei se lääkärin mielestä ollut mitenkään merkittävä asia. Mutta entä jos minä haluan saada jo minulle kuuluvan kohtelun? Kieltäydyn kaikista jatkosuunnitelmista ennen kuin asia on käsitelty alusta loppuun? Tarpeen tullen vien asian oikeuteen asti? Kannattaa sunkin Atte olla varovainen sillä hoitoalalla, koska sellaisia potilaita riittää, jotka virhekohtelun ja hoidon tulevat muistamaan vielä kymmeniä vuosia ja osa saattaa tehdä jopa välittömästi rikosilmoituksen :) Tiedän kuitenkin että minulle on todisteet takana, joten minulla olisi juuri nyt lähes ainutkertainen tilaisuus viedä asiaa eteenpäin. Olenkin miettinyt että seuraava hoitoni voisi olla psykoterapia lääkärien/hoitajien auttamien traumojen korjaamiseen! Mitäs luulet näin hoitoalalla työskentelevänä henkilönä, olisiko siinä todistetta mahdollisesti tulevaan oikeuskäyntiin? Tämähän siis vaatii psykiatrin arvion ja päätöksen siitä olenko hoitoalan virheiden vuoksi traumatisoitunut. Samalla voidaan varmaan kartoittaa myös näin muuten psyykkeni tila ;) Teinhän mä sen jo pienimuotoisesti joku vuosi sitten itse, ulkopuolisen henkilön (aika sekopäisen) painostuksen alla ja menin valittaa "kuin hullu mä olen". Lopputulos, lähtöpassit ilman ainuttakaan lääkettä tai jatkotapaamista ja sanottiin vaan "et tänne otetaan vaan oikeesti hulluja ihmisiä". Virhediagnooseista minulla siis on kokemusta monelta saraa :) Lukee minulla tälläkin hetkellä yhdessä paperissa fyysisen sairauden diagnoosi, joka ei voi fysiologisesti pitää lainkaan paikkaansa :-D Mutta sellaista kai ne lääkärit vähän tuppaa tekemään... |
|
8.1.2011 klo 11:42 |
Kun Muusaska puhuit noista fyysisistä sairauksista "mielenterveysoireilun" taustalla niin tässä kohdin voi tulla mukaan kommunikaatikatkos. Ymmärtääkö potilas välttämättä kertoa kaikkea mahdollista tilaansa liittyvää lääkärille? Vielä tuosta, kun sanoit että olet ilmeisemmin käynyt sekä yksityisellä, että kunnallisella puolella hoidossa? Kannattaa tässä kohdin huomioida, että tieto ei kulje aina täysin mutkatta yksityisen ja kunnallisen terveydenhuollon välillä, meillä ei esimerkiksi terveyskeskuksessa ollut tietoja joistain yksityisvastaanotolla tehdyistä tutkimuksista ja diagnooseista, joten niistä kannattaisi oma-aloitteisesti aina kertoa. Lääkäri ei välttämättä ymmärrä kysyä sellaisia tietoja, jos niitä ei lue potilaskertomuksessa. Omakohtainen kokemus on se, että määritelmä menee sen mukaan mitä hyötyä siitä on määrittelijälle/yhteiskunnalle. Oman käsitykseni mukaan yhteiskunnalle kaikkein edullisin ratkaisu olisi oikea diagnoosi, jonka avulla päästään heti oikeaan lääkitykseen. Kalliimpaahan se on juoksuttaa potilasta eri testeissä ja eri erikoislääkäreillä ja syöttää kaiken maailman lääkkeitä, kuin saada homma keralla kotiin. E: Sittenhän on myös mahdollista, että potilas hakee esimerkiksi väsymykseensä apua työlääkäriltä, ihottumaansa apua ihotautilääkäriltä, kuumeiluun apua terveyskeskuksesta jne. jne. Eli yksi lääkäri per oire, niin vaaditaanhan siinä melkoista yhdistelyä, että joku ymmärtää ajatella että eri klinikoilla juostaan yhden ja saman sairauden (esim. esittämäsi reuman) takia, etenkin jos osa klinikoista on yksityisiä ja tiedonkulku ei kulje. Viestiä muokattu 8.1.2011 klo 11:55, muokkaaja: Lucil |