Maistraatti nyt, juhlat myöhemmin?

Alue: Avioliitto ja perhe

4.8.2010 klo 9:06

iFaith
Käyttäjä

Olen tässä kihlattuni kanssa mietiskellyt otsikon mukaista vaihtoehtoa. Käytännönasioiden vuoksi yhteen muuttaminen olisi nyt järkevintä erinäisten syiden takia. Tai viimeistään vuodenvaihteessa paikkakunnan vaihtuessa se olisi melkein "pakollista" tukien takia. Näistä syistä ei nyt sen enempää...

Avoliittohan on aika tuomittavaa näissä vapaissa suunnissa, joten ei haluttaisi tehdä tuollaista liikettä, mikä aiheuttaa negatiivista kuiskuttelua ja tuomitsemista. Olisiko teidän mielestä huono vaihtoehto mennä nyt syksyllä maistraatissa naimisiin ja juhlat järjestäis ensi kesänä? Tämä sen takia, että ei muuttaisi yhteen ennenkuin on naimisissa ja toisaalta juhlat haluais järjestää kesällä.

Mielipiteitä :)

4.8.2010 klo 10:27

slslsl
Käyttäjä

Ootte siis menossa naimisiin, ettei tule sanomista? No, on sekin syy.

4.8.2010 klo 11:07

Hhnk
Käyttäjä

En ota kantaa muuten, kuin että itse suosittelisin että avioliitto tuotaisiin Jumalan eteen ja siunattaisiin heti, vaikka juhla olisikin myöhemmin.

4.8.2010 klo 16:19

Kiiwi
Käyttäjä

Itselleni ideaalein vaihtoehto olisi todennäköisesti maistraattiin eikä juhlia ollenkaan :).

Mutta jos ne juhlat on pakko olla - tai siis teidän tapauksessanne kun hääjuhlan haluatte - tämä kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Siis jos olette varmoja että haluatte naimisiin. (Talvihäät on muuten aivan mahtavan tunnelmallisia, älkää niitä pelkän vuodenajan takia sulkeko pois laskuista!)

Jos ette ole varmoja, on parempi maksaa kahta vuokraa ja saada vähemmän tukia jne, kuin muuttaa yhteen avioitumatta. Aika harvoin kannattaa mennä aidan matalimmasta kohdasta :).

4.8.2010 klo 16:35

iFaith
Käyttäjä

Siis jos olette varmoja että haluatte naimisiin.

Ollaan kyllä varmoja, että halutaan naimisiin ja olla toistemme kanssa aina. Ja Jumalakin on antanut siitä aika selviä merkkejä, että meidän kuuluu olla yhdessä :)

Olisihan se mukavampi, jos vois pitää sitten kerralla kaikki seremoniat, mutta tää tilanne on vähän tällanen nyt...

4.8.2010 klo 16:36

Kiiwi
Käyttäjä

No sitten homma on sillä selvä =). Tiedän monta paria jotka ovat tehneet näin ja kaikki on mennyt hyvin. Ovat sanoneet että tekivät mielestään oikein eikä sitten tarvinnut jossitella omatunnon kanssa.

4.8.2010 klo 16:40

Anskutin
Käyttäjä

Ihan jees on juhlia myöhemmin. Rukoilla voi koska tahansa eikä Jumalan siunaus ole seremonioista kiinni. Jos kuulutte evlut kirkkoon, voitte saada myös pienimuotoisen kirkollisen vihkimisen esimerkiksi kirkkoherranvirastossa ja juhlistaa sitä sitten toiste.

4.8.2010 klo 20:17

iFaith
Käyttäjä

Kiitos vastauksista :)

Meistä toinen kuuluu ev.luttiin, toinen vapaisiin suuntiin. Vaikka virallisesti meneekin naimisiin jo aikaisemmin, niin onhan silti mahdollista siinä myöhemmin juhlittavassa hääjuhlassa mennä normikaavan mukaan, että pappi kyselee kysymykset jne? :)

4.8.2010 klo 20:53

Aycea
Käyttäjä

Ev.lutin siunauskaava poikkeaa käytännössä vain sen suhteen, että sormusrukous, sormuslupaukset ja avioliiton vahvistaminen on jätetty pois, koska naimisissahan sitä siinä vaiheessa jo ollaan. Käytännössä hääkaavaa tuntematon ei välttämättä edes tajua, että kyseessä on avioliiton siunaaminen vihkimisen sijaan. Kyllä siellä se kuuluisa tahdon päästään sanomaan :)

Perinteisen tavan mukaan aviopari marssii alttarille vierekkäin, mutta eipä sitä kukaan estä, että esim. luovuttaminen tehdään morsiamen suvun puolelta.

Minulla ei ole kokemusta muiden kirkkokuntien siunaamiskaavoista, ohessa on ev.lutin: http://evl.fi/EVLfi.nsf/Documents/FDF365AFFA194719C225708400445F4B?OpenD...
http://www.naimisiin.info/haaopas/siunaaminenb.html

4.8.2010 klo 21:23

mii
Käyttäjä

kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta.

4.8.2010 klo 22:06

Jimi
Käyttäjä

Kyllä se ihan hyvältä kuullostaa, että juhlat pidetään myöhemmin. Kuten sanoi Ayceakin, maistraatissa vihitään avioliittoon ja myöhemmin ei voi virallisesti vihkiä ja käyttää vihkikaavaa, vaan käytetään siunauskaavaa, joka kyllä kuullostaa kokemattoman korvaan samalta. Vapaakirkon "avioliiton siunaus" -kaavassa sormusrukous on mahdollinen ja eräs siunaamani aviopari sen toivoi. Ainakin tuossa yleisessä, P.Rantasen suunnittelemassa ohjekirjassa (joka ei kuitenkaan ole pakollinen noudattaa) se on kirjoitettuna. Nämä kaavan eri osien jätöt ja pidot on varsinkin vapaissa suunnissa hyvä tarkistaa siltä siunaajalta.

17.8.2010 klo 16:00

Halla
Käyttäjä

useat ystäväni ovat juuri käyneet maistraatissa ja sit jälkeen päin suunnitellaat ja pitäneet juhlat johon ovat kutsuneet tutun papin kysymään ne perinteiset kysymykset & muun parin toivoman. Ja voin itse sanoa et riemu oli silloinkin yhtä suuri nuoren parin puolesta

24.8.2010 klo 16:04

karskipate
Käyttäjä

Järki käteen. Järjen käyttöä ei ole kielletty.

Viestiä muokattu 24.8.2010 klo 16:04, muokkaaja: karskipate

24.8.2010 klo 21:17

Setti-Matti
Käyttäjä

On tämä vapaiden suuntien meno tietyissä asioissa melkoiseksi jos tällaisia asioita pitää pelätä...

25.2.2011 klo 21:15

piQuu
Käyttäjä

Täytyy tähän kommentoida, että me ollaan kans sulhasen kanssa tekemässä näin. Aluksi oli tarkoitus pitää häät kesällä (juhla pidetäänkin silloin), mutta nyt suunnitelmat muuttukin niin, että ensi viikolla avioidutaan ja muutetaan sitten yhteen 1.4. Eihän se hirveän järkevää ole, mutta ollaan selvästi koettu sen olevan Jumalan tahto :)

26.2.2011 klo 17:17

JamesBond007
Käyttäjä

piQuu kirjoitti: Eihän se hirveän järkevää ole, mutta ollaan selvästi koettu sen olevan Jumalan tahto :)

Ajattelin aluks sujauttaa jotain vähän kärkevää, kuten "tuo lause paljastaa, että olet nuori", mutta sit mä ajattelin, että varmaan parempi vaan sanoa, että kannattaa lukea ensin mitä on kirjoittamassa ja että tuossa lauseessa ei ole mitään järkeä. Tuskin Jumalalle on edes väliä menettekö naimisiin huhtikuussa vai kesällä - voit kirjoittaa ihan suoraan, että haluatte pian naimisiin itse.. mä en ainakaan paheksuisi sitä ollenkaan, eikä se mun mielestä edes ole typerää, vaan monessa tapauksessa varmaan jopa järkevää.