Synnin valta

Alue: radikaali.net

21.7. klo 1:24

Mahtimies
Käyttäjä

Tämä foorumi saa minut tekemään syntiä. Jokainen viestini huokuu pahansuopuutta. Ehdotan siis foorumin sulkemista.

Hyvää yötä.

21.7. klo 1:29

Yoki
Käyttäjä

:) Mitäs jos jättäisit sitten vierailemiset täällä sikseen. Pyydä Herralta voimaa tähän asiaan.

21.7. klo 1:33

Kousuke
Käyttäjä

Ehdotan sänkyjen kieltämistä koska sängyissä tehdään syntejä!!!

21.7. klo 1:37

Mahtimies
Käyttäjä

Foorumilta on todella vaikea poistua. Helpompi on kamelin mennä neulansilmän läpi kuin nettiaddiktin poistua foorumilta.
Kuka sitten voi jättää foorumin?
Ihmiselle se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle. Jumalalle on kaikki mahdollista.
Ja niin Jumala poistui foorumilta.

22.7. klo 15:47

appleseed
Käyttäjä

Niin, ehdotan paperin painamisen kieltämistä. Paperillehan voi laittaa vaikka minkälaisia riettauksia ja jumalattomuuksia.

Ei kaikkea tarvitse nettiin(kään) suoltaa.

22.7. klo 15:55

Jochanan
Käyttäjä

Tämä foorumi saa minut tekemään syntiä. Jokainen viestini huokuu pahansuopuutta. Ehdotan siis foorumin sulkemista.

Myös sinun omat viestisi huokuvat pahansuopuutta. En ole hirveästi ollut mukana tällä foorumilla (onneksi), mutta toistaiseksi sinun viestisi ovat olleet kaikkein pahimpia ja ihmettelen, että modet eivät niitä siivoa ja bannaa sinua. Jos haluat muuttaa maailmaa, niin sinun tulee muuttaa ympäristöäsi eikä ympäristön muuttaa sinua. Sama pätee kaiketi foorumillakin.

22.7. klo 19:19

Mahtimies
Käyttäjä

Jochanan, niinhän minä juuri sanoin. Että nimenomaan minun viestini ovat pahansuopia. Luit ehkä huonosti, mutta kyllä siinä possessiivisuffiksi on: "Jokainen viestini huokuu pahansuopuutta."

Voin kyllä paljastaa sen, että viestini olisivat vielä hirveämpiä, ellen sensuroisi niitä. Ennen postaamista poistan kirjoittamastani törkeimmät ylilyönnit. Ja niitä riittää!

Sen takia tämä foorumi pitääkin sulkea.

Viestiä muokattu 22.7. klo 19:31, muokkaaja: Mahtimies

22.7. klo 19:20

Mahtimies
Käyttäjä

Mutta eikö ole sentään hyvä, että olen synnintunnossa!

22.7. klo 19:23

Mahtimies
Käyttäjä

Sitä paitsi en minä oikeasti näin paha mies ole. Toisilla foorumeilla olen ihan mukava jätkä. Olen jakanut persoonallisuuteni eri foorumeille. Tämä on se foorumi, jolla en koskaan ole väärässä.

22.7. klo 19:30

Yoki
Käyttäjä

Ja mitähän ajattelit tällä saavuttaa?

22.7. klo 19:30

Mahtimies
Käyttäjä

En ajatellut.

22.7. klo 19:33

Yoki
Käyttäjä

Kannattaisiko?

22.7. klo 19:34

Mahtimies
Käyttäjä

Mitä luulet minun sillä saavuttavan?

Tapanani on jo vuosia ollut puhua ensin ja ajatella sitten.

22.7. klo 19:37

Yoki
Käyttäjä

Niin mullakin oli aikoinani sama tapa... Vuosia. Ei se kovin kannattavaa itsestäni ollut. Loukkasin monia.

22.7. klo 19:45

Yoki
Käyttäjä

Anteeksi en heti hoksannut vastata tuohon, että mitä luulen sinun sillä saavuttavan. Noh Jumala voi antaa voiman monen asian muutamiseen, joilla on meissä sellainen tila, ettemme itse kykene niitä muuttamaan. Samalla Hän eheyttää tätä tilaa meissä haluamakseen ja sehän on vain hyvä asia. Tämän voisi saavuttaa kenties?

22.7. klo 22:11

Sir JoN
Käyttäjä

Aloitukseen:
"Kirjoitusta, jonka on tarkoitus aiheuttaa kiivaita reaktioita eli fleimejä, sanotaan trolliksi. Suomenkieliseksi vastineeksi on ehdotettu sanaa "vedätys". Yleensä trollaaja esittää jostakin kuumasta, kiistanalaisesta aiheesta äärimmäisen mielipiteen esittäen sen vastustajien kantaa halventaen, positiivisia argumentteja esittämättä. Usein trolli on tarkoituksellisen naiivi ja sisältää niin monta väärinkäsitystä tai vääristelyä, että liki jokaisen tekisi mieli oikaista edes osa - ja jos oikaisemiseen rupeaa, siitäpä tuleekin vuodatus.

Trollaus on alkeellisimmillaan pelkkää häiriköintiä, johon halutaan muiden vastaavan tuohtuneina. Esimerkiksi sama sanoma saatetaan toistaa loputtomasti samoin sanoin. Trollaaja sitten naureskelee muiden reaktioille samaan tapaan kuin hiekkalaatikolla hiekkaa muiden päälle heittelevä pikkupoika.

... Käytännössä trollausta voi olla äärimmäisen vaikea erottaa pelkästä syvästä tietämättömyydestä tai tyhmyydestä, joskin säännölliset trollaajat yleensä oppii tunnistamaan. Toisaalta se ei ole yleensä tarpeenkaan, koska kummassakin tapauksessa on yleensä fiksuinta olla välittämättä koko jutusta. Varo joutumasta koukkuun, "trollaantumasta". Enintään voi joskus julkisesti varoittaa muita trollaajiksi tietämistään kirjoittelijoista."

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/nyysit/3.4.html#trolli

Viestiä muokattu 22.7. klo 22:11, muokkaaja: Sir JoN

22.7. klo 22:50

Jochanan
Käyttäjä

Jochanan, niinhän minä juuri sanoin. Että nimenomaan minun viestini ovat pahansuopia. Luit ehkä huonosti, mutta kyllä siinä possessiivisuffiksi on: "Jokainen viestini huokuu pahansuopuutta."

Anteeksi! Mä luen näitä viestejä aika kursiivisesti, koska oon asettanu itselleni tietyn aikakiintiön, kuinka paljon saan päivittäin kuluttaa aikaani netissä ja nää foorumit saattaa helposti viedä liikaa aikaa jos näitä viestejä rupeaa oikein asenteella syynäämään.

22.7. klo 22:52

Jochanan
Käyttäjä

Tapanani on jo vuosia ollut puhua ensin ja ajatella sitten.

Nikistäsi päätellen ajattelin kyllä ensin, että olisit ollut mies.

Viestiä muokattu 22.7. klo 22:53, muokkaaja: Jochanan

22.7. klo 23:42

Mahtimies
Käyttäjä

Jochanan esitti sovinistisen kommentin! BANNIA!

Viestiä muokattu 22.7. klo 23:43, muokkaaja: Mahtimies

22.7. klo 23:45

Jochanan
Käyttäjä

Ihan Jokke vaan (niin ei tuu kirjoitusvirheitä). Hyvää yötä! : )

22.7. klo 23:49

Mahtimies
Käyttäjä

Sir Jonin siteeraaman trollauksen määritelmän perusteella tämä ketju ei ainakaan lukeudu trollauksen piiriin.

Sir Jonin oma kirjoittelu sen sijaan kyllä täyttää useinkin trollauksen tunnusmerkit. Monomaaninen omien käsitysten propagointi, samojen jankutusten leipiinnyttävä toistaminen ja toisten keskustelijoiden avoin halveksunta ovat Sir Jonin kirjoitusten peruskauraa. Mutta senhän kaikki jo tiesivätkin. Huonoon netikettiin kuuluu myös linkeillä ja pitkillä sitaateilla pommittaminen, johon Sir Jon alati syyllistyy. Eihän meitä kiinnosta, mitä joku herra X on asiasta mieltä, vaan mitä Sir Jon eli Jumala on asiasta mieltä.

23.7. klo 0:26

Sir JoN
Käyttäjä

Mahtimies ; Sir Jonin siteeraaman trollauksen määritelmän perusteella tämä ketju ei ainakaan lukeudu trollauksen piiriin.

Puhuinkin vain sinun aloituksestasi ... kuin myös tästä uudesta kommentistasi, jossa juuri todistit pointtini. ^^ , jospa rajoittaisit noita "ad homineja" niin mitään ongelmaa ei olisi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem

Viestiä muokattu 23.7. klo 0:27, muokkaaja: Sir JoN

23.7. klo 21:35

Mahtimies
Käyttäjä

Tähän ketjuun saa tästä eteenpäin kirjoittaa konkreettisia kokemuksia synnin vallasta omassa elämässä tai miksei naapurinkin elämässä.

Kirjoitinkin jo tuolla toisessa keskustelussa siitä, kuinka kohtasin surullisen näköisen, hiljaisella äänellä puhuvan miehen, joka pyysi minulta apua. Se tapahtui eilen. Hän tuli ihmisvilinässä juttelemaan ja pyysi minua ostamaan ruokaa. Siinä kaikki. Mitään muuta hän ei tahtonut. Ruokaa. Mutta mitä minä tein? Torjuin hänet tylysti, kylmästi, julmasti ja säälimättömästi. En osoittanut häntä kohtaan minkäänlaista inhimillisyyttä, en minkäänlaista lämpöä. Olin kuin autiomaa, kuin eloton avaruus. Olin peto, hirviö, kammottava susi.

Sanoin hänelle yhden sanan: ei. Niin minä sanoin, sanoin ei. Sitten lähdin menemään. Käänsin hänelle selkäni kuin madolle ja harpoin pois. Minä todellakin harppomalla harpoin, ikään kuin olisin pakenemassa jonkinlaista kuilua. Ja niinhän minä olinkin. Harppoessani sadattelin sitä, että olin joutunut tuollaiseen tilanteeseen, joka taas kerran repi sieluni auki, paljasti sieluni kaikessa saastaisuudessaan. Minä siis todellakin sadattelin sitä, että minun pahuuteni oli paljastunut. En siis sadatellut pahuuttani sinänsä, vaan sitä valoa, joka paljasti sen. En myöskään sadatellut siksi, että maailmassa on ihmisiä, joiden täytyy kerjätä ruokaa ohikulkijoilta. Totisesti en! Minä vihoviimeinen perkeleen palvelija sadattelin itseäni ja toivoin, etten olisi joutunut siihen tilanteeseen.

Tällaista tällä kertaa.

23.7. klo 22:26

Anskutin
Käyttäjä

Vihoviimeisen perkeleen palvelijan kaikki synnit on Golgatan ristillä täydellisesti sovitettu. Usko kaikki syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä.

23.7. klo 23:06

Mahtimies
Käyttäjä

Ymmärrän. Mutta jos sillä tavalla oikeutan pahuuteni, se tuntuu armon väärinkäytöltä, armon halventamiselta. Toisaalta jos en luota armoon, sekin tuntuu armon halventamiselta. Hankala juttu.

Taannoin kuuntelin radiosta Tuomasmessua. Teemu Laajasalo saarnasi. Hän havainnollisti armon merkitystä puhumalla siitä, kuinka meidän hyvinvointimme monessa suhteessa perustuu vähäosaisten riistämiseen. Ihan konkreettisesti vaikkapa niin, että me ostamme ja käytämme vaatteita, joista tiedämme, että ne on valmistettu hikipajassa jossain päin Aasiaa, mahdollisesti vieläpä lapsityövoimalle. Käytämme sellaisia tuotteita, vaikka tiedämme, että niiden tuotantoprosessi on täynnä vääryyttä ja epäoikeudenmukaisuutta. Kun muistaa tämän tosiasian, ei jää epäselväksi, että ilman armoa olemme hukassa. Tämän lain saarnan jälkeen Laajasalo julisti evankeliumia: todellakin kaikki tämä pahuus ja välinpitämättömyys on annettu anteeksi.

Jollekulle siitä saattoi jäädä sellainen olo, että on ihan ok, vaikka joku jossain Aasiassa kärsii minun takiani. Toisaalta tässä tapauksessa vääryys tuntuu niin ylivoimaiselta, ettei minulla ole juuri mitään mahdollisuuksia korjata sitä. Voin toki jättää hikipajassa valmistetun t-paidan ostamatta.

Eiliseen syntikokemukseeni lisäisin vielä sen, että myöhemmin samana päivänä ostin askin savukkeita. En siis ostanut lähimmäiselleni ruokaa, vaan ostin itselleni tupakkaa, jota ilmankin tulisin toimeen. En edes tupakoi säännöllisesti. En siis voi edes puolustella tupakan ostamista sillä, että ilman tupakkaa saisin hirveät vieroitusoireet (vaikka tietysti sekin olisi kehno puolustus). En saa mitään oireita. Ostin tupakkaa vain ja ainoastaan siksi, että tupakointi on niin ihanan nautinnollista.

Taidankin mennä nyt röökille.

Viestiä muokattu 23.7. klo 23:07, muokkaaja: Mahtimies

24.7. klo 12:05

Anskutin
Käyttäjä

Tämän lain saarnan jälkeen Laajasalo julisti evankeliumia: todellakin kaikki tämä pahuus ja välinpitämättömyys on annettu anteeksi.

Jollekulle siitä saattoi jäädä sellainen olo, että on ihan ok

Selvitäpä nyt itsellesi lain ja evankeliumin saarnaamisen tarkoitus. Todellakaan evankeliumi ei tarkoita sitä, että pahuus olisi ok. Nimenomaan evankeliumi ja ilo anteeksisaamisesta johtaa ihmisen todelliseen pyhitykseen ja uskossa kasvamiseen. Se tuottaa hyvää hedelmää siis. Jeesus on kärsinyt meidän syntien takia niin paljon, että synti ei todellakaan ole ok!

25.7. klo 18:35

Kieku
Käyttäjä

Kukaan ei varmaan suoraan tunnustakaan edes tai etenkään itselleen, että ajattelee jonkin synnin olevan ok, kun sen saa kuitenkin anteeksi, mutta kun on vaikeista synneistä ja isoista asioista kyse, niin niitä vain välttelee ajattelemasta tai alistuu sellaiseen: "En voi tälle asialle mitään" -ajatteluun. Mielestäni tuo lamaannus isojen asioiden edessä on myös eräänlaista synnin valtaa ja jos tunnistaa itsessään sitä, niin kannattaa rukoilla, että Herra vapauttaisi tekemään asioita toisella tavalla.

"Room. 7:14 Me tiedämme, että laki on hengellinen. Minä sitä vastoin olen turmeltunut ihminen, synnin orjaksi myyty. 15 En edes ymmärrä, mitä teen: en tee sitä, mitä tahdon, vaan sitä, mitä vihaan. 16 Ja jos kerran teen sitä, mitä en tahdo, silloin myönnän, että laki on hyvä. 17 Niinpä en enää teekään itse sitä, mitä teen, vaan sen tekee minussa asuva synti. 18 Tiedänhän, ettei minussa, nimittäin minun turmeltuneessa luonnossani, ole mitään hyvää. Tahtoisin kyllä tehdä oikein, mutta en pysty siihen. 19 En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. 20 Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti. "

Viestiä muokattu 25.7. klo 18:36, muokkaaja: Kieku

30.7. klo 1:39

isä mikael
Käyttäjä

hahaaaa... olet siis sellainen kun minä kaikki betangikuulat taivaalle ja sitten. lyhyt hiljentyminen ennen kun yrittää ottaa kaikki kiinni. siis jonkin sortin katastrofaalista jonglöörausta ajattelisisin.

30.7. klo 11:06

achterlicht
Käyttäjä

No en tule ajatelleeksi, että jonkun kärsiminen Aasiassa minun tähteni olisi vähänkään OK.
Oikeastaan se ei edes tapahdu minun takia, vaan perkeleellisen ahneuden ja riistokapitalismin takia. Oikeastaan ihmettelen, minkä takia Suomalaisten merkkivaatteita pitää AASIASSA valmistaa.

Olisi mielenkiintoista kuulla yksikin viisas vastaus, ei "tuotannon kasvu" tai "halpatyövoima" aka. rahanhimo.

Synnistä puheenollen: Suomessa kohtalaisen mainittava, siis kohtuuden aika-ajoin ylittävä kiihkoileminen kierrätyksen, kotimaisuuden ihannoinnin, reilun kaupan ym... puolesta laittaa aina välillä miettimään, pitäisikö sittenkin alkaa kiihko-kuluttajaksi tai kiihkotuhlariksi?

Mikä siinä aktivistin liivissä ja kolmipiikkisessä haarukassa niin uskottavaa on? En ymmärrä.
Kun toimii esimerkiksi luontoa säästävästi näin käytännön tasolla, täällä koto-Suomessa saa lähinnä röhönaurua tai hullun leiman otsaan.

Ja tuosta rahan tai ruoan antamisesta vielä sen verran, että pari kertaa olen kauppareissun tehnyt antaakseni syötävää, mutta avunpyytäjä on jo ehtinyt poistua tavoittamattomiin. Eräskin sai häädön lähikaupasta sellaisella kielenkäytöllä varustautuneelta "asiakaspalvelijalta", että melkein toivottomuus iski. Tosin harvoin, harvoin olen rahaa vipannut ilman jonkun lähimmäiseni tivaamista "miksi sä tolle menit antamaan?"

eli kaippa "sitä järkeäkin saa käyttää"?