Avioliitto ateistin kanssa
Alue: Avioliitto ja perhe
|
26.5.2011 klo 18:26 |
lihahyyteloe:
Puhut nyt kristityistä siten että "kristitty" (henkilö, jolla on tietyn uskonnon mukainen kulttuuritausta, juhlapyhien vietto, uskonnon tuntemus ja uskonaisioiden passiivinen hyväksyminen jne) olisi sama asia kuin "uskovainen". Näin ei ole. Kaikki kristityiksi itsensä mieltävät ja tavan mukaan uskontoa harjoittavat eivät ole uskovaisia. "Uskontokuntaan ajautuminen" ei myöskään ole sama asia kuin uskoontulo. Kristinuskossa tullaan uskoon eli uudestisynnytään. Löydetään henkilökohtainen jumalasuhde ja tullaan uudeksi ihmiseksi. Tämä on täysin Jumalan teko, eikä ihmisen omaa "uskonnolliseksi ryhtymistä". Muihin uskontoihin käännytään ja omaksutaan niiden tavat. Ryhdytään uskonnolliseksi. Ja se riittää. |
|
27.5.2011 klo 15:24 |
Puhut nyt kristityistä siten että "kristitty" (henkilö, jolla on tietyn uskonnon mukainen kulttuuritausta, juhlapyhien vietto, uskonnon tuntemus ja uskonaisioiden passiivinen hyväksyminen jne) olisi sama asia kuin "uskovainen". En puhunut, vaan ihan "tosi-kristityistä". Kristinuskossa tullaan uskoon eli uudestisynnytään. Löydetään henkilökohtainen jumalasuhde ja tullaan uudeksi ihmiseksi. Tämä on täysin Jumalan teko, eikä ihmisen omaa "uskonnolliseksi ryhtymistä". Kristityissä maissa ihmiset löytää "jumalsuhteensa" kristinuskosta, muslimimaissa jumalsuhde syntyy Allahiin ja niin päin pois. Hyvin harvoin ilman muiden ihmisten avustusta kummassakaan tapauksessa. Muihin uskontoihin käännytään ja omaksutaan niiden tavat. Ryhdytään uskonnolliseksi. Ja se riittää. On ihan ymmärrettävää että pidät omaa uskontoasi erityislaatuisena. |
|
28.5.2011 klo 8:33 |
Anteeksi, lihahyyteloe, mutta mitä sinä tiedät uskoontulosta tai siitä mikä on "tosi-kristittty" tai tosiuskovainen? Selitäpä vähän tarkemmin. Mitä eroa SINUN mielestäsi on tapakristityllä ja tosi-kristityllä? Ihan vain varmistaakseni että olen ymmärtänyt ajatuksesi oikein. Selität asioita omasta näkökulmastasi käsin, mutta ymmärrä ainakin se, että kristitylle uskovaiselle uskoontulo ja uskossa oleminen on jotain aivan muuta kuin uskonnon harjoittamista. Mutta juuri tässä mielessä kristinusko eroaa muista uskonnoista. Eikä tässä mielessä oikeastaan ole edes uskonto. Kristinusko on nimenomaan suhde Jumalaan, ei uskonnon harjoittamista, kuten muissa uskonnoissa. Myös islamissa, vaikka koetit asettaa sen samalle viivalle kristinuskon kanssa. Jeesus opetti että ihminen voi löytää suhteen Jumalaan ilman suorittamista ja rituaaleja. Että Jumala itse tulee ihmistä lähelle, mitään vaatimatta. Jumala on itse tehnyt kaiken tarvittavan. Ja puhuessani henkilökohtaisesta jumalasuhteesta, tietysti tarkoitin aitoa jumalasuhdetta, johon itse uskon. Kun se ei ole totta kristitylle, eli minulle, ja kun se ei ole totta ateistille, eli sinulle, miksi sellainen mahdoton ajatus pitäisi edes esittää meidän välisessämme keskustelussa?? Joko jumalasuhteen voi löytää ja Jumala on, tai sitten ei ole. Jos et usko siihen, älä usko. Mutta älä myöskään esitä asiantuntijaa siinä miten usko syntyy. |
|
28.5.2011 klo 14:24 |
elitäpä vähän tarkemmin. Mitä eroa SINUN mielestäsi on tapakristityllä ja tosi-kristityllä? Ihan vain varmistaakseni että olen ymmärtänyt ajatuksesi oikein. Tapakristitty noudattaa kristinuskon rituaaleja perinteen vuoksi, uskomatta kuitenkaan kristinuskon ydinväitteitä. "Tosi-kristitty" pitää näitä ydinväitteitä, Jumalan olemassaoloa, Jeesuksen uhrausta ja ylösnousemusta jne. tosina. Kristinuskostakin on tehty suorituskeskeinen ja rituaaleihin perustuva uskonto. Jossa varmasti voidaan nähdä yhtäläisyyksiä muihin uskontoihin, mutta tällöin sen alkuperäinen sanoma ja perusta on unohtunut. Tämän on täytynyt tapahtua jo aivan alkumetreillä, koska Paavali on heti kohta nuhtelemassa ja kertomassa seurakunnille miten kristityn tulee käyttäytyä. Käskyjä jakeli toki jo Jeesus. Kristinuskoon on kuulunut myös rituaalit kuten kaste ja ehtoollinen aivan alkuhetkiltä lähtien. Ja kuten itsekin hyvin tiedät, on olemassa paksu kirja täynnä käskyjä ja kehotuksia joita kristityt pitävät Jumalan antamina ja joita tulisi noudattaa, vai oletko tästä eri mieltä? Suorittaminen on mukana kuvioissa vähintäänkin mutkan kautta. Jos kristitty juopottelee ja harrastaa yhden yön suhteita, niin saatetaan sanoa "usko ei vaikuta hänessä" tai vastaavaa. Asia korjaantuu lopettamalla juopottelu ja esi-aviollinen seksi, jolloin "usko vaikuttaa hänessä". Lihis ystäväisen, jos ja kun sinä et itse usko Jumalan olemassaoloon, etkä siihen että ihminen voi löytää mitään aitoa jumalasuhdetta, mielestäni sinun ei pitäisi selittää mitään sellaista liirumlaarumia että "jokainen löytää jumalasuhteen oman uskontonsa kautta". Koska muslimilla on tälläinen kokemus. Sinulla on hirveän yksioikoinen kuva muista uskonnoista jotka ovat sinun mukaasi "uskonnollisuutta", eli pelkästään käskyjen ja tapojen noudattamista. Islamiinkin liittyy kuitenkin kokemuksellisuus pyhästä Jumalasta. Harras muslimi aivan varmasti rakastaa Allahia täydestä sydämestään. |
|
6.6.2011 klo 2:30 |
fons et origo Minä en kutsuisi yliluonnolliseen uskovaa ihmistä ateistiksi, agnostikko voisi olla sopivampi termi. Ateismi ei tarkoita mitään muuta kuin uskon puutetta jumalaan (tai vahvemmassa merkityksessä uskoa että jumalaa ei ole) ja se on ainoa asia joka välttämättä ateisteja yhdistää. Jumala on välttämättä yliluonnollinen mutta yliluonnollinen ei välttämättä tarkoita jumalaa, ateisti voi aivan hyvin uskoa mihin tahansa muuhun. Kaikki ateistit eivät ole esimerkiksi naturalisteja, joka yksilöllä on omat uskomuksensa. Agnostismi ja ateismi taas eivät ole toisiaan poissulkevia termejä, sillä agnostismi käsittelee tiedon puutetta eikä ole sidoksissa uskoon. On mahdollista olla sekä ateisti että agnostikko, kuten useimmat ateistit käytännössä ovat. Harva on nimittäin valmis väittämään että jumalaa ei VARMASTI ole. |
|
6.6.2011 klo 12:04 |
Ateismi ei tarkoita mitään muuta kuin uskon puutetta jumalaan (tai vahvemmassa merkityksessä uskoa että jumalaa ei ole) ja se on ainoa asia joka välttämättä ateisteja yhdistää. Jumala on välttämättä yliluonnollinen mutta yliluonnollinen ei välttämättä tarkoita jumalaa, ateisti voi aivan hyvin uskoa mihin tahansa muuhun. Kaikki ateistit eivät ole esimerkiksi naturalisteja, joka yksilöllä on omat uskomuksensa. Tämä lienee totta jonkun ateismin määritelmän suhteen. Minulle itselleni on vain vaikea sanoa ateistiksi ihmistä joka ei ole (ontologinen) naturalisti. Toisaalta esimerkiksi Lihahyyteloen esittämä ajatus yliluonnollisesta ei minun mielestäni ole välttämättä ristiriidassa naturalismin kanssa, koska vuorovaikutus materiaalisen maailman kanssa olisi havaittava ilmiö jota voidaan tutkia. Agnostismi ja ateismi taas eivät ole toisiaan poissulkevia termejä, sillä agnostismi käsittelee tiedon puutetta eikä ole sidoksissa uskoon. On mahdollista olla sekä ateisti että agnostikko, kuten useimmat ateistit käytännössä ovat. Harva on nimittäin valmis väittämään että jumalaa ei VARMASTI ole. Totta toki. Minun ajatukseni olikin ennemminkin että yliluonnolliseen uskominen olisi este ateismille, ei niin että agnostismi olisi. |
|
6.6.2011 klo 20:33 |
Tämä lienee totta jonkun ateismin määritelmän suhteen. Jos joku määritelmä sanan laajemmin esittää, lisäten esimerkiksi uskon puutteen kaikkeen yliluonnolliseen, on kyllä aiheettomasti extrapoloitu. Vaikka ateistit usein ovat skeptisiä myös muun yliluonnollisen kuin jumalien suhteen, se ei tarkoita että määritelmä pitäisi mitään muuta sisällään. Minulle itselleni on vain vaikea sanoa ateistiksi ihmistä joka ei ole (ontologinen) naturalisti. Tämä todennäköisesti siksi että ateismi helposti johtaa myös naturalismiin, koska jumala(t) haukkaavat ison osan yliluonnollisten ilmiöiden selityksinä. Toisaalta esimerkiksi Lihahyyteloen esittämä ajatus yliluonnollisesta ei minun mielestäni ole välttämättä ristiriidassa naturalismin kanssa, koska vuorovaikutus materiaalisen maailman kanssa olisi havaittava ilmiö jota voidaan tutkia. Ilmiön tutkittavuus tavalla tai toisella ei tarkoita että se pystyttäisiin selittämään (ikinä). Paremman tiedon puuttuessa voi kylläkin olla mahdotonta eritellä onko kyseessä ilmiö jolle on mahdollista löytää naturalistinen selitys vaiko ei.Viestiä muokattu 6.6.2011 klo 20:35, muokkaaja: jorps |
|
6.6.2011 klo 20:44 |
Jos joku määritelmä sanan laajemmin esittää, lisäten esimerkiksi uskon puutteen kaikkeen yliluonnolliseen, on kyllä aiheettomasti extrapoloitu. Vaikka ateistit usein ovat skeptisiä myös muun yliluonnollisen kuin jumalien suhteen, se ei tarkoita että määritelmä pitäisi mitään muuta sisällään. Ateismille on melko monta toisilleen ristiriitaistakin määritelmää, se mitä sinä nyt väität ateismin määritelmäksi on vain yksi, varsin lavea versio. Ymmärrän toki mitä ajat takaa, mutta voisitko pistää yhden esimerkin sellaisesta yliluonnollisesta asiasta joka ei sopisi määritelmään jumalolennoista? Itsellä mieleeni tulee lähinnä sellaisia asioita kuten telepatia, mutta näihinkin uskoisin ateisteilla olevan naturalistinen tai samansuuntainen lähestymistapa. Jos taas puhut keijuista, ne minä lasken teismiksi. Ilmiön tutkittavuus tavalla tai toisella ei tarkoita että se pystyttäisiin selittämään (ikinä). Paremman tiedon puuttuessa voi kylläkin olla mahdotonta eritellä onko kyseessä ilmiö jolle on mahdollista löytää naturalistinen selitys vaiko ei. No eihän ilmiön selitettävyys ole mikään peruste pitää ilmiötä itsessään yliluonnollisena, pelkkä tutkittavuus riittää. Hyvänä esimerkkinä tässäkin toimii vaikkapa gravitaatio, jota ei pystytä selittämään, mutta sen toiminta tunnetaan varsin hyvin. |
|
6.6.2011 klo 22:20 |
Ateismille on melko monta toisilleen ristiriitaistakin määritelmää, se mitä sinä nyt väität ateismin määritelmäksi on vain yksi, varsin lavea versio. Minä taas väitän että viittaat aivan erikoistapauksiin omilla määritelmilläsi. http://dictionary.reference.com/browse/atheism a·the·ism http://www.merriam-webster.com/dictionary/atheism Definition of ATHEISM http://oxforddictionaries.com/definition/atheism atheism http://www.thefreedictionary.com/atheist a·the·ism Ja näitähän riittää. Ymmärrän toki mitä ajat takaa, mutta voisitko pistää yhden esimerkin sellaisesta yliluonnollisesta asiasta joka ei sopisi määritelmään jumalolennoista No heitetään nyt vaikkapa haamut tai magia. Edelleen, mikä tahansa esimerkki jonka keksin voi aivan hyvin olla selitettävissä mutta hitostako pystyn tietämään onko se. No eihän ilmiön selitettävyys ole mikään peruste pitää ilmiötä itsessään yliluonnollisena, pelkkä tutkittavuus riittää. Hyvänä esimerkkinä tässäkin toimii vaikkapa gravitaatio, jota ei pystytä selittämään, mutta sen toiminta tunnetaan varsin hyvin. Mistä lähtien ei pystytä? Gravitaatio selitetään aika-avaruuden kaareutumisella, joka perustuu suhteellisuusteoriaan. |
|
6.6.2011 klo 22:53 |
Minä taas väitän että viittaat aivan erikoistapauksiin omilla määritelmilläsi. En usko. Meidän eromme on varmaankin enemmänkin käsitteessä "jumaluus", koska hyväksyn kyllä nuo esittämäsi määritteet ja olen siltikin sitä mieltä että keijuihin uskova ei ole ateisti. No heitetään nyt vaikkapa haamut tai magia. Nämä olivat kyllä erinomaisia esimerkkejä. Tunnetko sellaisia ateisteja, jotka uskovat kuolemanjälkeiseen elämään (ihmisten keskuudessa), tai että magia on yliluonnollisten voimien käyttöä? (Ei sillä, etteikö heitä voisi olla, mutta minä en tunne.) Edelleen, mikä tahansa esimerkki jonka keksin voi aivan hyvin olla selitettävissä mutta hitostako pystyn tietämään onko se. Kyse lienee enemmänkin suhtautumisesta; välinpitämättömyys tai agnostismi on eri asia kuin usko siihen, että jokin on selittämätön millään muulla kuin yliluonnollisella. Oletko sinä sitä mieltä että haamuja tai magiaa (tai jotain niihin rinnastettavaa) ei voi selittää millään muulla kuin yliluonnollisella? Jos joku ei usko, että on asioita joita ei voi (koskaan) selittää kuin yliluonnollisella, hän ei usko yliluonnolliseen. Mistä lähtien ei pystytä? Gravitaatio selitetään aika-avaruuden kaareutumisella, joka perustuu suhteellisuusteoriaan. Selittäminen on vahva sana, jota pelkään sinun nyt käyttävän väärin. Gravitaation selittäminen nykyfysiikassa vaatisi kunnollisen kvanttigravitaatioteorian. |
|
6.6.2011 klo 23:45 |
Ateismille on melko monta toisilleen ristiriitaistakin määritelmää, se mitä sinä nyt väität ateismin määritelmäksi on vain yksi, varsin lavea versio.En usko. Meidän eromme on varmaankin enemmänkin käsitteessä "jumaluus", koska hyväksyn kyllä nuo esittämäsi määritteet ja olen siltikin sitä mieltä että keijuihin uskova ei ole ateisti. Nyt puhutkin vain omasta subjektiivisesta näkemyksestäsi asiaan, mutta minä vastasin nimenomaan tähän: Ateismille on melko monta toisilleen ristiriitaistakin määritelmää, se mitä sinä nyt väität ateismin määritelmäksi on vain yksi, varsin lavea versio. Eli tarkoitin sanoa että määritelmät eivät todellakaan ole ristiriitaisia tai toisistaan kovin poikkeavia. Nämä olivat kyllä erinomaisia esimerkkejä. Tunnetko sellaisia ateisteja, jotka uskovat kuolemanjälkeiseen elämään (ihmisten keskuudessa), tai että magia on yliluonnollisten voimien käyttöä? (Ei sillä, etteikö heitä voisi olla, mutta minä en tunne.) En voi sanoa tuntevani tällaisia henkilöitä koska ensinnäkään en lopulta edes tunne kovin montaa ateistia/en tiedä moniko tuntemistani on ateisti, ja toiseksi kyseisenlaiset uskoon liittyvät puheenaiheet harvemmin kenenkään kanssa tulee esiin. Foorumeilla tapaamiltani ateisteilta olen kyllä kuullut esimerkkejä uskomuksista jonkinlaisiin yliluonnollisiin asioihin, en kyllä muista mistä tarkalleen ottaen tapauksissa oli kyse koska ne eivät aikanaan suuresti herättäneet kiinnostusta. Kyse lienee enemmänkin suhtautumisesta; välinpitämättömyys tai agnostismi on eri asia kuin usko siihen, että jokin on selittämätön millään muulla kuin yliluonnollisella. Totta, ja näin arvaisin suuren osan ateisteista suhtautuvankin yliluonnolliseen (kuten jumaliinkin): agnostisesti. Poikkeuksia on kuitenkin aina, vaikka naturalistinen tms. näkemys usein kulkeekin käsi kädessä ateismin kanssa. Oletko sinä sitä mieltä että haamuja tai magiaa (tai jotain niihin rinnastettavaa) ei voi selittää millään muulla kuin yliluonnollisella? Jos joku ei usko, että on asioita joita ei voi (koskaan) selittää kuin yliluonnollisella, hän ei usko yliluonnolliseen. Itse en usko yliluonnolliseen, mutta en pidä sen olemassaoloa mahdottomana. Olen siis myös sen suhteen vain agnostinen.Viestiä muokattu 6.6.2011 klo 23:59, muokkaaja: jorps |
|
7.6.2011 klo 9:14 |
Ateismille on melko monta toisilleen ristiriitaistakin määritelmää, se mitä sinä nyt väität ateismin määritelmäksi on vain yksi, varsin lavea versio. No jos tarkastellaan vaikka käsitteitä positiivinen ateismi ja negatiivinen ateismi, niin kyllä ne ovat ristiriidassa keskenään, kukaan ei voi olla molempia yhtä aikaa. Jos ristiriita tuntuu pahalta sanalta, niin sanotaan sitten vaikkapa toisensa poissulkevia. Totta, ja näin arvaisin suuren osan ateisteista suhtautuvankin yliluonnolliseen (kuten jumaliinkin): agnostisesti. Poikkeuksia on kuitenkin aina, vaikka naturalistinen tms. näkemys usein kulkeekin käsi kädessä ateismin kanssa. Näinpä, ja minä lukisin heidät mielummin tällöin agnostikoiksi (tai ehkä pitäisi ennemminkin skeptikoiksi). Tämä ehkä johtuu siitä että pidän ontologista ateismia miellyttävämpänä mallina kuin tietoteoreettista ateismia, ja siinä mallissa agnostismi on tietoinen kantaaottamattomuus jumalan olemassaoloon todisteiden puutteen vuoksi, ja on poissulkeva ateismin kanssa. (Tuota varten koko sana agnostismi keksittiin, vaikka sitä nykyään käytetään myös muiden ateismin mallien kanssa sekaisin.) Itse en usko yliluonnolliseen, mutta en pidä sen olemassaoloa mahdottomana. Olen siis myös sen suhteen vain agnostinen. Ehkäpä sinä olet tuo skeptikko, nyt kun sanasta sain kiinni. Agnostikko on 50-50-tapaus, skeptikko ei pidä täysin mahdottomana mutta ei todennäköisenäkään. |
|
9.6.2011 klo 23:06 |
No jos tarkastellaan vaikka käsitteitä positiivinen ateismi ja negatiivinen ateismi, niin kyllä ne ovat ristiriidassa keskenään, kukaan ei voi olla molempia yhtä aikaa. Jos ristiriita tuntuu pahalta sanalta, niin sanotaan sitten vaikkapa toisensa poissulkevia. Tottakai, mutta tässä onkin kyseessä lähinnä alajaottelu eikä kaksi eri lähteistä löytyvää määritelmää ateismille, mistä minä puhuin. Ehkäpä sinä olet tuo skeptikko, nyt kun sanasta sain kiinni. Agnostikko on 50-50-tapaus, skeptikko ei pidä täysin mahdottomana mutta ei todennäköisenäkään. Skeptikoksikin minua voi kyllä kutsua, mutta se onkin jo laajempi käsite. Skeptismillähän tarkoitetaan väitteiden epäilyä ja kyseenalaistamista, ja pitäisin sitä enemmänkin asenteena joka johtaa agnostismiin (tai agnostismia skeptismin alalajina) kuin korvaavana terminä. Agnostismin pitäminen 50-50 -tapauksena taas olettaa, että väitteen molemmat puolet ovat automaattisesti yhtä suurella todennäköisyydellä totta. Näin ei kuitenkaan käytännössä ole: en voi tietää onko esimerkiksi näkymättömiä menninkäisiä olemassa, mutta en välttämättä pidä niiden olemassaolon todennäköisyyttä samana kuin vaikkapa jonkinlaisen luojajumalan. Molempien suhteen olen kuitenkin agnostinen, sillä olen sitä mieltä ettei totuutta lopulta voida selvittää. Lisäksi 50-50 -kanta on hyvin teoreettinen näkemys, tuskin kukaan voi käytännössä olla tätä mieltä. Kaikki nojaa aina johonkin suuntaan, haluamattaankin. |
|
10.6.2011 klo 9:25 |
Tottakai, mutta tässä onkin kyseessä lähinnä alajaottelu eikä kaksi eri lähteistä löytyvää määritelmää ateismille, mistä minä puhuin. Käytin noita nimityksiä että paremmin ymmärtäisit mitä tarkoitan, mutta minä olen nimenomaan sitä mieltä että nuo ovat kaksi eri lähteistä löytyvää määritelmää ateismille. On olemassa ihan järkeviä konteksteja käyttää sanaa ateisti merkityksessä jumalankieltäjä, samoin kuin on konteksteja joissa riittää, että ateistilla puuttuu usko. Voisitko tutustua noihin käsitteisiin ontologinen ateismi ja tietoteoreettista ateismi? Ne ottavat kantaa eri asioihin, eri laajuudessa. http://fi.wikipedia.org/wiki/Ateismin_m%C3%A4%C3%A4ritelm%C3%A4 Skeptikoksikin minua voi kyllä kutsua, mutta se onkin jo laajempi käsite. Skeptismillähän tarkoitetaan väitteiden epäilyä ja kyseenalaistamista, ja pitäisin sitä enemmänkin asenteena joka johtaa agnostismiin (tai agnostismia skeptismin alalajina) kuin korvaavana terminä. Tuon otin samankaltaisesta lokeroinnista kuin missä löytyy yleensä tuo erottelu positiivinen ja negatiivinen ateismi kiltisti rinnakkain, löytyy myös tuolta Wikipedian sivulta samankaltainen taulukko. Sinänsä olen samaa mieltä. Vähän tavasin keskustelua takaisinpäinkin, ja nyt kun olet tarpeeksi kovasti jankuttanut, niin kyllähän tuo minun ajatukseni siitä, ettei mihinkään yliluonnolliseen uskova ole ateisti kuulostaa melko jyrkältä ajatukselta. Vieläkin tosin sanoisin että se liittyy enemmänkin siihen, mitä minä lasken jumaliksi kuin siihen etten ymmärtäisi ateismia. Lisäksi 50-50 -kanta on hyvin teoreettinen näkemys, tuskin kukaan voi käytännössä olla tätä mieltä. Kaikki nojaa aina johonkin suuntaan, haluamattaankin. Tarkoitin tilannetta, jossa ihminen ei halua tai kykene joko ottamaan kantaa tai kertomaan kantaansa. Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa fiftysixty.Viestiä muokattu 10.6.2011 klo 9:26, muokkaaja: fons et origo |