Sinun, minun vai jonkun muun sukunimi?
Alue: Avioliitto ja perhe
|
13.6.2008 klo 1:34 |
Sukunimenvaihdoksen tullessa ajankohtaiseksi ajattelin järjestää pientä gallupia pystyyn sukunimistä. Sukunimi on suhteellisen vahva kulttuurinen asia enkä itse näe asiassa sen suurempaa hengellisyyttä. Esim. Islannissa naimisiin mennessä kumpikin osapuoli säilyttää patronyyminimensä ja latinalaisissa kulttuureissa sukunimiä tulee vähän jokaisen suvun mukaan peräkkäin. Onko naimisissa olevilla tai naimisiin aikovilla pareilla sukunimenä miehen sukunimi, vaimon sukunimi, yhdistelmänimet tai jokin muu sukunimi? Omassa tuttavapiirissä on vähän kaikkia tapauksia ja "villein" niistä on kaksi keskenään avioitunutta leskeä, jotka muodostivat täysin uniikin sukunimen omista sukunimistään :) Meillä minä otan tänä kesänä käyttööni mummoni tyttönimen, sillä suku on hupenemassa käsiin ja mies pitää oman sukunimensä. Korostettakoon, että omalla kohdallani kyse ei ole mistään tasa-arvo/feminismi- tai valtataistelukysymyksestä vaan puhtaasti identiteettiongelmasta: olen vuosikausia halunnut palauttaa tuon suvustani löytyvän nimen käyttöön enkä koe olevani minä miehen sukunimisenä. Puolet iästäni olen identifioinut itseni tuolle sukunimelle tulevaksi. Ymmärrän kyllä, että toiset nimenomaan haluavat yhteisen sukunimen. Toisaalta en voi myöskään olla ihmettelemättä kuinka viisikymmentä vuotta kestänyt lain sanelema pakkokin ottaa miehen sukunimi naimisiin mentäessä on luonut niin vahvan perinteen (mikä lie perinteen muodostumisille laskennallinen ajanjakso?) ja kuinka historiallisessa mittakaavassa mitätön ajanjakso on voinut saada aikaan järkähtämättömän ajattelumallin. Ennen avioliittolakia 1930 ei sukunimillä ollut niin suurta painoarvoa, koska lähinnä itäsuomalaisilla ja aatelisilla oli sukunimiä käytössä ja silloinkin nainen säilytti isänsä sukunimen naimisiin mentyäänkin (oli jopa lainvastaista käyttää miehen sukunimeä), poika saattoi vävynä taas liittyä uuteen sukuun huoletta. Silti nykyäänkin kuulee suorastaan kauhisteluja, kuinka naisen pitää ja täytyy ottaa miehen sukunimi, että muu on suorastaan loukkaus kaikkea mahdollista vastaan. Esittipä eräs kansanedustaja 1986 sukunimilain aikoihin, että kaikki suurinpiirtein kaikki taivaallinen viha kohdistuu Suomeen nimilain muutoksen myötä :) |
|
13.6.2008 klo 2:04 |
Ite oon miettiny, että tuleekohan siinä käytännön ongelmia jos on eri sukunimet. Näin loistavan esimerkkinä postilaatikko XD |
|
13.6.2008 klo 8:23 |
En ole kyllä naimisissa eikä häistäkään ole tietoakaan, mutta itse aion pitää oman sukunimeni, vaikka menisinkin naimisiin. Itseni lisäksi Suomessa ei ole kuin 4 ihmistä, joilla on sama sukunimi (veljeni ja vanhempani). |
|
13.6.2008 klo 10:14 |
Oma tyttönimeni oli melko yleinen, joten minulle oli itsestään selvää ottaa mieheni sukunimi. Lapsuudekotini oli uusioperhe, ja koin lapsena ongelmaksi sen, ettei äidilläni ollut sama sukunimi kuin minulla (olisin kyllä voinut ottaa isäpuoleni nimen mutten halunnut). Mm. koulussa ja harrastuksissa joutui aina selittelemään, että on se minun äitini vaikka sukunimi onkin eri |
|
13.6.2008 klo 10:46 |
Mulla typistyy sukunimi neljään kirjaimeen, että kyllä se ainakin postilaatikkoon mahtuu entistä paremmin :) Ehkä, jos ei olisi tuota sukunimen säilyttämisaspektia, niin tulisi itsekin vaihdettua tästä yleisin sukunimi top 3 -listan nykyisestä nimestä miehen nimelle, koska sekään ei varsinaisesti ole mikään suuri suku, kymmenkertainen silti tuohon tulevaan verrattuna, minusta kun tulee silloin 15. nimen elossa oleva kantaja. |
|
13.6.2008 klo 10:52 |
Mä oon kai sen verran perinteinen, että mulle on aina ollut selvä homma ottaa miehen sukunimi, oli se sitten mikä tahansa. Siinä ei ole edes ollut puntarissa oman nimen yleisyys/harvinaisuus eikä se, onko miehen nimi nätti vai ruma. Asteikolla 1-10 mulle perheen yhteisen sukunimen tärkeys on ehkä.. hmm. 9,5. Eli mielummin vaikka mun sukunimi molemmille jos olisi ollut pakko, kunhan ei eri. Yhdistelmistä en pidä, ehkä saattaa just ja just mennä jos sukunimet on näppärän lyhyitä. Joskus en yhtään ymmärtänyt miksi jotkut ajattelevat sukunimensä kuolemista sukupuuttoon ja haluavat siksi pitää sen, mutta alan koko ajan ymmärtää enemmän. Eipä kamalasti perusteluja ole, ehkä jotain kyllä, mutta tämä vain tuntuu hyvältä näin. |
|
13.6.2008 klo 10:59 |
Miehen sukunimi.. paitsi jos naisen nimi on Heli ja sukunimi olisi Kopteri.. |
|
13.6.2008 klo 11:08 |
Itseni lisäksi Suomessa ei ole kuin 4 ihmistä, joilla on sama sukunimi (veljeni ja vanhempani). Wau, sulla on tosi harvinainen nimi, Maryel! Hienoa, että aiot pitää sen. Mullakin on mielestäni harvinainen sukunimi, vaikka meitä on Suomessa sentään jotain sata. Aion kyllä ehdottomasti pitää sukunimeni, vaikka siviilisääty sattuisikin joskus vaihtumaan. Tykkään nimestäni, sopivan erikoinen, mutta ei liian hankala (ulkomaillakaan) ja aika lyhytkin se on. Nimi on ollut käytössä iät ja ajat siellä, mistä olen kotoisin (sukuni ei ole ollut kovin liikkuvaista ;) ) ja musta on kivaa, että nimi sitoo mut omiin juurini. Mua myös ärsyttää, että jostain tavasta pitää pitää kiinni vain siksi, kun "niin on aina tehty" (ja tässä tapauksessa, kun ei todellakaan edes ole, kuten aloitusviestissä jo kerrottiin... ). Sekin on ihmeellistä, miten niin moni mies olettaa, että nainen vaihtaa nimensä ilman muuta, mutta mies itse ei suin surminkaan luopuisi omastaan. Ite oon miettiny, että tuleekohan siinä käytännön ongelmia jos on eri sukunimet. Näin loistavan esimerkkinä postilaatikko XD Avoliitossahan tämä "ongelma" on aina. Meille on hyvin posti löytänyt, vaikka laatikossa ei lue nimen nimeä :). En keksi oikeastaan muitakaan käytännön ongelmia, jos kaksisteen eletään. Jos taas on lapsia, niin olisihan se kivempi ja varmaan kätevämpikin, että koko perheellä olis yhteinen sukunimi - eli siis se naisen nimi ;). |
|
13.6.2008 klo 11:25 |
Sekin on ihmeellistä, miten niin moni mies olettaa, että nainen vaihtaa nimensä ilman muuta, mutta mies itse ei suin surminkaan luopuisi omastaan. Meillä oli pikkaisen tätä ilmassa joskus, mutta se ei ollut mikään kynnyskysymys toiselle. Tajusi oikeastaan vasta koko idean siinä vaiheessa, kun kysyin haluaako hän ottaa minun sukunimeni, se on yhtä vapaassa käytössä naimisiin mentäessä. Tajusi vasta sen identiteettikysymyksen kautta nimen tärkeyden, koska jos nimen säilyminen on itselle tärkeää, niin ehkä se mahdollisesti on toiselle oman nimensä kannalta ihan yhtä tärkeää :) Tilastojen mukaan toki melkoinen osa naisista vaihtaa edelleen miehen sukunimelle tai ottaa kaksoisnimen. Netistä luntaten vuonna 2003 17.8% säilytti oman sukunimensä avioliittoon mennessään ja 1,3% otti käyttöön vaimon sukunimen. |
|
13.6.2008 klo 11:31 |
^Suomessa ei ole olemassakaan sukunimeä Kopteri. (https://192.49.222.187/nimipalvelu/defaul.asp) Itse ottaisin naimisiinmentäessä sen harvinaisemman/kauniimman sukunimen. Mitään Virtasta minusta ei ikimaailmassa tulisi vaikka kuinka perinteikästä olisi ottaa se ukon sukunimi. |
|
13.6.2008 klo 11:32 |
Viittasin siis tuohon sailingin viestiin.. |
|
13.6.2008 klo 11:36 |
Minä otan mieheni sukunimen. Haluamme, että koko perheellä on sama nimi ja minun sukunimeni ei sovi miehen etunimen kanssa yhteen. Muuten tuolla puoliskolla ei olisi ollut vaikeuksia ottaa vaimon nimeä. :) Yhdistelmänimet koen liian hankalina. Lapsellamme on jo miehen sukunimi. Häät ovat vajaa 2kk päästä ja pientä nimikriisiä on ilmassa. Tosin haluan, että minulla on sama sukunimi kuin lapsellani, joten ei auta kuin vaan vaihtaa. :) |
|
13.6.2008 klo 12:25 |
Minulla on melko harvinainen sukunimi, Suomessa sama sukunimi on vain noin kuudellakymmenellä muulla ja he kaikki ovat siis sukua minulle. Olen kuitenkin aina pitänyt omaa sukunimeäni sen verran kamalana, että jo pienenä päätin, että miehen sukunimen tulen ottamaan :DD. |
|
13.6.2008 klo 12:48 |
Nainen ottaa avioituessaan miehen sukunimen. |
|
13.6.2008 klo 14:20 |
Enköhän minäkin tule ottamaan sitten joskus mieheni sukunimen. En pidä omastani. Ainoastaan nimet Sikiö ja Ala-Runkka aiheuttaisivat pientä tuumintaa, että josko sittenkin voitaisiin keksiä ihan oma sukunimi... :) |
|
13.6.2008 klo 14:20 |
Mie ainakin otin miehen sukunimen.Koin sen oikeeks ja kiva vaihtaa sukunimeä.On tää nykynen nimi paljon parempikin =) |
|
13.6.2008 klo 15:36 |
Mulle oli tärkeintä, että minulla ja miehellä on sama sukunimi, mutta ihan mielelläni vaihdoin miehen sukunimeen, kun menimme naimisiin. Hyvä näin. :) |
|
13.6.2008 klo 16:37 |
Miehen sukunimi.. paitsi jos naisen nimi on Heli ja sukunimi olisi Kopteri.. Niin tai Anu ja eräs suomessakin elävä nisäkäs, eng otter. Mutta, oishan se mukava jos vaimo ottaisi minun sukunimeni, joka on kyllä todella yleinen. Ymmärrän kyllä jos tyttönimi on hyvinkin harvinainen, eikä siitä syystä halua vaihtaa. Viestiä muokattu 13.6.2008 klo 16:38, muokkaaja: Atte |
|
13.6.2008 klo 18:21 |
Nainen ottaa avioituessaan miehen sukunimen.Toi oli kyllä niin tyhjentävästi perusteltu että on pakko muuttaa mielipidettäni ja kompata sinua. |
|
13.6.2008 klo 18:48 |
Mutta, oishan se mukava jos vaimo ottaisi minun sukunimeni, joka on kyllä todella yleinen. Ymmärrän kyllä jos tyttönimi on hyvinkin harvinainen, eikä siitä syystä halua vaihtaa. Oletko sitten ajatellut, että sinä voisit ottaa vaimon nimen? :) Minusta naisen sukunimen pitämistä ei ole tarvetta perustella millään. Kuten ei tapaa perustella ne miehetkään, jotka nimensä pitävät. Pitäköön nimensä ken tahtovat, ja mistä syystä tahansa. Minulle oma nimi on identitettikysymyskin. Jos sen vaihdan, niin silloin en ole enää sen saman niminen. Minä pidän sukunimestäni, joten silloin en näe mitään tarvetta sen vaihtamiselle. Jos menemme joskus naimisiin, niin toki toivoisin, että mies ottaa nimeni, jotta hänellä tulisi olemaan sama sukunimi kuin minulla ja mahdollisilla lapsillammekin. Kuitenkin, tehköön miten itse tahtoo, en tule häntä painostamaan: minä ymmärrän, jos hän ei halua nimestään luopua, sillä monilla oma sukunimi on tärkeä osa omaa identitettiä. |
|
13.6.2008 klo 22:47 |
Meillä on kaikilla minun nimeni. Eikä sitä tarvitse perustella yhtään enempää, kuin kukaan mieskään perustelee sitä, että vaimo ottaa hänen nimensä. |
|
13.6.2008 klo 22:58 |
Otan varmaankin sulhaseni sukunimen, koska haluan että on sitten koko perhe saman sukunimen alla. Kummankaan sukunimi ei hirveän yleinen eikä toisaalta harvinainen ole, ja mun nimi sopii paremmin sulhasen sukunimeen ku sulhon nimi mun sukunimeen :P Toisaalta isän kuoleman jälkeen on oma suku jotenkin alkanut tuntua aivan erityisen tärkeältä, että ei tuo nimenvaihtaminen aivan kivuton prosessi tule mulle olemaan.. Mielen sopukkaan olen kehittänyt itelleni jonkun sukuvelvoitteen, kun tila on ollu vuodests 1604 meidän suvulla niin voikos sitä nyt sukunimestä luopua jne. |
|
14.6.2008 klo 13:45 |
Oletko sitten ajatellut, että sinä voisit ottaa vaimon nimen? :) Jos se on jotenkin harvinainen niin mikä ettei. Omassu suvussa on vaan se ikävä tilanne, että harvat serkut yms ovat pitäneet meidän suvun nimeä kun ovat naimisiin menneet, niin sinällään se olisi mukava pitää, mutta todella yleinenhän tuo on. Taitaa olla top5:ssä, että eipä siihen nyt liikaa hinkua ole =) Viestiä muokattu 14.6.2008 klo 13:46, muokkaaja: Atte |
|
14.6.2008 klo 18:44 |
Oma sukunimeni on harvinainen ja samoin miesystäväni sukunimi. Jos tästä joskus vihille mennään, minulle on periaatteessa ihan sama pidänkö omani vai otanko saman sukunimen kuin miehelläni. Miksikään Virtaseksi en rupeaisi. :D |
|
14.6.2008 klo 18:58 |
Olen tyytyväinen, että rakas vaimoni antoi minun olla mies ja otti muitta mutkitta "rumemman" sukunimeni avioituessamme. On asioita, joissa vaimoni saa selkeästi olla nainen ja näin ollen sortaa nykyajan tasa-arvoajattelun vastaisesti minun oikeuksiani, mutta näin ollen meidän perheessä on edelleen mies ja nainen ja hyvin menee. |
|
14.6.2008 klo 21:03 |
Meillä oli molemmilla typerät keskiyleiset nimet, joten mitään kipuja omasta nimestä luopuminen ei aiheuttanut. Sinäällään oma nimeni oli mielestäni kauniimpi, mutta olokoon sitten miehen nimi, ompahan jotkut asiat sen osalta yksinkertaisempia. Ehdotin kyllä, että oltaisiin keksitty joku oma nimi, mutta mies ei innostunut asiasta. Joopa joo. Olisi tietysti kiva, jos olisi harvinainen sukunimi. |
|
15.6.2008 klo 14:42 |
Olen monesti ihmetellyt, kuka on oikein keksinyt yhdistelmänimet. Varmaan joku ruotsalainen. Mikään ei voisi olla kauheampaa kuin se, että joutuisi omassa postissaan katselemaan jotain sellaista nimihirviötä kuin Putkonen-Tötterström-Jormankangas tai muuta älytöntä. En ole koskaan törmännyt luonnolliselta tai kauniilta kuulostavaan yhdistelmänimeen. |
|
15.6.2008 klo 18:45 |
Minä tahdon ottaa mieheni sukunimen, jos miehen joskus saan. Mun sukunimi on toki yleinen, mutta ei mulla oo kauheesti mitään hinkua harvinaiseen sukunimeen. Mä ymmärrän sen, että sukunimi on osa identiteettiä. Kyllä se mullakin sitä on. Mutta ite jotenkin ajattelen myös niin, että sitten, kun meen naimisiin, niin mun identiteetin kuuluukin muuttua. Sitten mä en enää ole yksin, vaan sitten mä oon vaimo, ja me ollaan perhe. Jotenkin itelle tulee semmonen olo, että sen oman sukunimen pitäminen olisi myös vääränlaista menneessä pysymistä. Ja lisäksi ajattelen, että oli mun nimi mikä tahansa, niin silti mä oon mä. En mä esim. ajattele, että jos mun nimi olis joku muu, niin olisin erilainen ihminen. Tuskinpa, ellei mua olis nimen takia kiusattu. Vaikka sanotaankin, että nimi on enne;) |
|
15.6.2008 klo 21:54 |
Inhosin nimeäni joskus lapsena. Se oli jotenkin ihan hirveää, en oikeastaan käsitä miksi, mutta joku kriisi siitä oli joskus. Mutta nyt kun aikuisikää on jonkin verran takana, paikkakunta on vaihtunut ja oma sukunimi on etelämmässä harvinaisuus, niin alkaa tuntua, että miehellä saa olla kyllä suhteellisen helmi nimi, että oman sukunimeni vaihtaisin. Yhdistelmänimet eivät sytytä (vaikka suht helmi olisi, jos tulevan miehen sukunimi olis vaikka Ruuska, sit yhdisteltäis vähän, saatais lopputulokseksi Luuska :P), ei väliviivalla eikä mitenkään muutenkaan. Aihe ei sinänsä ole ajankohtainen. Ja periaatteessa olen sitä mieltä, että haluan mieheni sukunimen. Mutta sitten taas kuitenkin. Johonkin suuntaan tässä on taivuttava joka tapauksessa. Tai siis siinä tapauksessa että tarvii sitä nimeä miettiä. :D |
|
16.6.2008 klo 10:47 |
Mun sukunimi oli niin kertakaikkisen ruma ja vaikea jopa suomalaisille, että otin iloiten uuden (vaikkakin yleisen) sukunimen mieheltä naimisiin päästyämme. Yritin ehdottaa kyllä äitini sukunimen ottamista (harvinainen ja hieno:), mutta mies ei lämmenny yhtään, eikä asia mulle niin tärkeä ollut. Äitikin siis lakiasioiden muututtua otti oman tyttönimensä takaisin, enkä yhtään ihmettele! :) |