Avioliiton plussat ja miinukset!

Alue: Avioliitto ja perhe

23.6.2010 klo 14:06

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Pitihän mun vielä tällainenkin perustaa =) eli tähän sit vaan listoja. Mä koitan jonku lyhyen listan kans tähän alkuun nopsaa väsää.

+ yhdessä kokkaaminen on kivaa
+ yhdessä syöminen on kivaa
+ ei ole ainakaan seuran puutetta
+ yhdessä nukkuminen on kivaa
- joskus toisen sietäminen on sietämätöntä. Etenkin jos ei ole molemmilla tiivistä yhteyttä Jumalaan.
+ Kun molemmat on tiiviisti yhteydessä Jumalaan niin yhteiselo on välillä todella ihanaa.
+ yhdessä rukoileminen on ihanaa
+ yhteinen päämäärä. Ja tämäkin tuntuu usein vaativan Jumalan läsnäoloa/kosketusta

23.6.2010 klo 14:42

Aycea
Käyttäjä

Mistähän sitä aloittaisi...

+ lainsäädäntö suojaa avioliitossa leskeä avoliittoa paremmin
++ ärsytän Henry Laasasta
+ terveydelliset hyödyt kiistattomia, varsinkin miehelle
+ taloudellisesti avioliitossa asuminen kannattaa, yleensä

+ on yksinkertaisesti ihanaa, kun on toinen, jonka kanssa jakaa asiat
+ kokkaaminen kahdelle tai useammalle on helpompaa
+ koirien hoitaminen on helpompaa, kun ei tarvitse itse ehtiä tehdä kaikkea
+ joku on aina valmiina levittämään rasvaa selkään

-/+ välillä ärsyttää, mutta sekin kasvattaa luonnetta
- sotkua tulisi huomattavasti vähemmän yksin asumalla ;)

Ja paljon muuta, jota lisään myöhemmin.

23.6.2010 klo 14:57

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Hmm.. Avioliitossa voi olla myös miehen terveydelle vaarallisia asioita. Riippuu varmaan siitä onko kuinka kaunis vaimo.. ;)
http://iltalehti.fi/sydan/2010050211579908_sd.shtml

"Tutkimus: Kauniin naisen seura
vaaraksi miehen sydämelle
Sunnuntai 2.5.2010 klo 16.32
Miehen stressitaso nousee, kun
hänet altistaa jo viiden
minuutin ajaksi sosiaaliseen
kontaktiin nuoren, kauniin
naisen kanssa. Tämä voi olla
jopa vaaraksi sydämelle,
väittää tuore tutkimus."

on siis ainakin tämän valossa turvallisempaa ottaa ruma nainen 8-)

Toisaalta, tässä voi olla yksi porsaanreikä!
"Stressihormonitasot nousivat
kuitenkin heti, kun mies jätettiin
kahden samaan huoneeseen
tuntemattoman, viehättävän
naisen kanssa."

mahtaakohan se oma vaimo sittenkään enää tuollaisia säväreitä saada aikaan..?

Viestiä muokattu 23.6.2010 klo 15:04, muokkaaja: Muusaska

23.6.2010 klo 15:14

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Jatkan omaa listaani..
Minä taas olen tunnetusti kova sotkija, joten
+ sotkut pysyy paremmin kurissa kun on toinenkin siivoomassa
+ silloin kun on väsynyt, toinen laittaa mulle ruuat
+ on joku joka roudaa sohvat ym. painavat tavarat
+ on joku joka arvostaa niinkin yksinkertaista asiaa kuin sitä että saa ruokaa pöytään valmiiksi laitettuna
+ eläinallergikollakin on jotain karvaista kotonaan

23.6.2010 klo 16:30

Isabella
Käyttäjä

Monet asiat ovat varmaan samalla tavalla sekä avoliitossa että avioliitossa, mutta listaan tähän sellaisia asioita, mitkä avioliitossa ovat sellaista plussaa mitä avoliitossa ei ole on:

+ Jumala siunaa suhdetta erityisellä tavalla.
+ Kummatkin ovat sitoutuneet olemaan toistensa kanssa elämänsä loppuun asti, jolloin luottamus ja turvallisuuden tunne syvenee.

23.6.2010 klo 20:50

jefri
Käyttäjä

+en ole yksinäinen
+minua rakastetaan ja hellitään
+mies elättää mua (toivottavasti asiaan tulee lähivuosina muutos)
+on yhdessä saatu aikaan ihanat ja kauniit lapset
+saa nauraa ja itkeä jonkun kanssa
+jaksaa vaikeudet yhdessä paremmin
+on joku joka hoitaa autonkorjauksen ja remonttireiska hommat (ei sillä etteikö itsekin osaisi, mutta jättää ne mieluummin sille miehelle)

-pitää siivota ja pyykätä ja tiskata jonkun muunkin sotkemia lattioita, vaatteita ja astioita
-nykysin aika vähän aikaa vain itselle ja omille jutuille (joskaan se ei ole yksin avioliiton syy)
-pitää ottaa muidenkin mielipiteet huomioon päätöksiä tehdessä, eikä voi vain tehdä niin kuin itse mielii..
-ne hetket kun ei tajua sitten ollenkaan et mitä toisen päässä oikein voi liikkua, kun se tekee niin tai noin, eikä ymmärrä toisen ajatusmaailmaa ja sit siitä paukahtaa riita...

28.6.2010 klo 18:30

TyhjäSointu
Käyttäjä

+ saa heitellä lautasia
+ saa purkaa stressiä ja itkeä puolisolleen

28.6.2010 klo 21:19

Maryel
Käyttäjä

Ei tässä kyllä oo kukaan vielä niitä avioliiton plussia tai miinuksia kertonut. Ainoastaan parisuhteen tai yhdessä asumisen plussia ja miinuksia.

28.6.2010 klo 22:27

slslsl
Käyttäjä

+ Kummatkin ovat sitoutuneet olemaan toistensa kanssa elämänsä loppuun asti, jolloin luottamus ja turvallisuuden tunne syvenee.

Uskovaiset kyllä eroavat ihan yhtä hanakasti kuin muutkin, ja avioliitot tunnetusti päättyvät varsin usein eroon.

28.6.2010 klo 23:18

john78
Käyttäjä

Muusaska, jos oma vaimo on kaunis, se tuskin stressitasoa nostaa. Sen sijaan jos on kiinnostunut siitä naisesta, ja se sattuu olemaan vaikea tapaus...

28.6.2010 klo 23:27

Isabella
Käyttäjä

Uskovaiset kyllä eroavat ihan yhtä hanakasti kuin muutkin, ja avioliitot tunnetusti päättyvät varsin usein eroon.

En tiedä onko tehty vertailevia tutkimuksia siitä kummat eroavat useammin avioliitossa olevat vai avoliitossa olevat, mutta veikkaan vahvasti jälkimmäistä. Minulle on joskus jopa perusteltu sillä tavalla, että avoliitossa on hyvä olla siksi, että on niin paljon helpompi ottaa ja lähteä.

En kiellä, etteikö uskovatkin eroaisi, mutta luulen vahvasti, että avioliitossa olevat eiuskovat eroavat useammin kuin avioliitossa olevat uskovat. Vai onko sinulla jotain faktoja/ tilastoja asiasta?

Ja se on kyllä totta, että avioliitot päätyvät usein eroon, puolet naimisiinmenneistä eroaa, ellen nyt ihan väärin näitä lukuja muista..

Viestiä muokattu 28.6.2010 klo 23:28, muokkaaja: Isabella

29.6.2010 klo 9:09

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Ystävistäni kaksi tiedän eronneen ja molemmat heistä ovat uskovaisia. Hmm..
Yokin ystävistä taas kuusi on eronnut ja viisi heistä ovat uskovaisia. Että joopatijoo...

30.6.2010 klo 18:01

slslsl
Käyttäjä

En jaksa etsiä faktoja, mutta voisin olla varma, että olen nähnyt tilaston jonka mukaan uskovaiset eroavat aivan yhtä helposti kuin ei-uskovaiset.

30.6.2010 klo 18:02

slslsl
Käyttäjä

puolet naimisiinmenneistä eroaa

Muistaakseni asia ei ole näin, vaan että avioeroja astuu voimaan vuodessa yhtä monta kuin avioliittoja. Avioliitoista eroon päättyy kuitenkin pienempi osa. Suuri luku kyseessä on joka tapauksessa (muistaakseni 20-25%).

30.6.2010 klo 20:31

luomumummo
Käyttäjä

+ lämpöpatteri vieressä talvella vilukissalla
+ leveämmän leivän tuoja kotiin
+ aamupuuron keittäjä aamu-uniselle
+ kaveri, ystävä, elämäntoveri, puoliso ,ukki
+ selän pesijä
+ selän rapsuttaja
+ lampunvaihtaja

- joutuu pesemään useammin pyykkiä ja keräämään likaisia sukkia ym. erinäisistä paikoista kuten lattialta
- toisen sotkujen siivoaminen
- ruuan laitto kun ukko ei osaa keittää muuta kuin aamupuuron

30.6.2010 klo 20:34

Yoki
suljettu käyttäjätili

Mutta puuro on hyvää :)

30.6.2010 klo 21:50

slslsl
Käyttäjä

+ leveämmän leivän tuoja kotiin

Ei kyllä nyt näin.

30.6.2010 klo 21:51

goldencat82
Käyttäjä

^Niin ja nopea ja helppo valmistaa.
Siis luomumummo

Viestiä muokattu 30.6.2010 klo 21:52, muokkaaja: goldencat82

30.6.2010 klo 21:54

luomumummo
Käyttäjä

^miehelläni on isommat tulot kuin minulla koska olen työtön ja siksi leipä on leveämpi koska minun tuloillani voisin jäädä jopa ilman sitä leipää.

30.6.2010 klo 21:55

luomumummo
Käyttäjä

Eihän näistä pitänyt keskustella vain tuoda esiin + JA - Oma mielipide omasta liitosta

30.6.2010 klo 21:56

slslsl
Käyttäjä

En minäkään töissä ole. Kummasti ei silti tarvitse mennä naimisiin. No, jotkut osaa, jotkut ei...

30.6.2010 klo 21:58

luomumummo
Käyttäjä

^Niin ja nopea ja helppo valmistaa.
Siis luomumummo

Luomumummo ei ole nopea ja helppo valmistaa mutta kommentoin äsken väärillä tunnuksilla.

30.6.2010 klo 22:00

luomumummo
Käyttäjä

En minäkään töissä ole. Kummasti ei silti tarvitse mennä naimisiin. No, jotkut osaa, jotkut ei...

Enkait minä sen takia ole naimisiin mennytkään. Jos olisin ajatellut rahaa niin en olisi mennyt naimisiin koska menetin lesken eläkkeeni jota sain silloin ja vielä tökärit päälle.
Kaikki sanoivat että olen hullu kun menen naimisiin ja menetän hyvät tuloni.

30.6.2010 klo 23:14

ghettoRouva
Käyttäjä

...johon vastattiin:

Vaikka ympärillä olevat ihmiset eroaisivat kuinka hanakasti, ei se siltikään itselleni vähennä avioliitolta sitä arvoa, että meistä molemmat ovat sitoutuneet olemaan toistensa kanssa elämänsä loppuun asti. Lasken sen siis silti avioliiton plussapuoleksi :)

1.7.2010 klo 2:03

luomumummo
Käyttäjä

^Minä olen aina sitoutunut olemaan elämän loppuun asti niin avioliitossa kuin avoliitossakin tosin vain yhden kerran olen ollut avoliitossa ja aina muulloin olen mennyt ihan virallisesti naimisiin. Se kerta kun en mennyt naimisiin , niin johtui ihan siitä syystä että hän petti kaikin tavoin, kihloihin menimme ja hääpuvutkin olivat valmiiksi ostettu ja häät olivat suunnitelmissa mutta hän ratkesi ryyppäämään ja oli muita naisia ja oli väkivaltaa niin siksi laitoin ehdot että ne on loputtava ensin ja todistettava rakkautensa minuun sillä että ei ryyppää ( 2 viikkoa yhteen putkeen aamusta iltaan) ja vieraat naiset on jätettävä ja pahoinpitely minua kohtaan on loputtava. Hän ei pystynyt täyttämään näitä vaatimuksiani ja siksi emme menneet koskaan virallisesti vihille ja hän kuoli 5 yhteisen vuoden jälkeen veritulppaan.

1.7.2010 klo 17:42

Steen Holappa
Käyttäjä

Pahinta on, kun kihlattuni ei ole syvällä uskossa. Olen joutunut häntä kurittamaankin tuodakseni hänet lähemmäs herraa, mutta hän ja jumala on antanut minulle anteeksi.

1.7.2010 klo 23:52

Marko N
Käyttäjä

Itse en voisi kuvitellakaan kihlautuvani kenenkään ateistin tai edes teko-kristityn kanssa. Siis sellaisen, joka kävi rippikoulun saadakseen mopon lahjaksi. Mielestäni on hulluutta kihlautua muiden kuin oikeasti uskovien kanssa, sillä vaikka jokin epäonninen suhde voikin varhaisessa vaiheessa kariutua kun ihastus loppuu, niin todellinen rakastava liitto jatkuu iankaikkisesti, eikä se ole mahdollista jos kumpikin ei ole uskova.

Avioliiton etuna on tietysti se, että se on Jumalan kahden toisiaan rakastavan ihmisen, miehen ja naisen, välille asettama suhde. Itse näkisin sen kaikkein tärkeimpänä kahden ihmisen välisenä suhteena, jonain ystävyyttäkin korkeampana.

Näistä syistä avioliitonkin pitäisi olla ikuinen. Ja sen pitäisi olla vain kahden todella uskovan ihmisen välinen liitto. Siksi onkin absurdia että myös siviililiittoja kutsutaan ''avioliitoiksi''. Niiden pitäisi minusta olla rekisteröityjä parisuhteita, koska se ei ole Jumalamme siunaama liitto sen enempää kuin homo''avioliittokaan''.

Viestiä muokattu 2.7.2010 klo 0:04, muokkaaja: Marko N

2.7.2010 klo 8:37

Yoki
suljettu käyttäjätili

Siksi onkin
absurdia että myös siviililiittoja
kutsutaan ''avioliitoiksi''. Niiden
pitäisi minusta olla rekisteröityjä
parisuhteita, koska se ei ole
Jumalamme siunaama liitto sen
enempää kuin
homo''avioliittokaan''

Onko siviililiitto tässä yhteydessä nk avoliitto? Toinen kysymys: onko Jumalan siunaus ostettavissa paperilapulla, koska tekstisi antaa ymmärtää, että Jumalan siunaus lepää ainoastaan paperilla vahvistetun suhteen päällä?

2.7.2010 klo 8:39

Maryel
Käyttäjä

Eli käytännössä kannustat ei-uskovaisia olemaan menemättä naimisiin, koska avioliitto kuuluu vain niille pariskunnille, joissa molemmat osapuolet ovat uskossa? Kiva tietää.

2.7.2010 klo 10:22

jefri
Käyttäjä

+Avioliitto tekee parisuhteesta sitovamman ja julkisen. Kaikki julkiset virastot tietää naimisissaoloni ja aviopuolisoni.
+Perheeseen syntyvät lapset ovat automaattisesti mieheni lapsia, eikä sitä tarvitse erikseen todistella kenellekään, että joo kyllä se tuo oli kenen kanssa puksuttelin...
+Naimisiin mennessäni olen luvannut rakastaa kuolemaan asti miestäni. Vaikka joskus niin hullusti kävisi, että eroaisin hänestä, en koskaan pääsisi tuosta lupauksestani, ja mieheni säilyisi elämässäni aina jollain tavalla, jo lastemmekin kautta. Joten tähän tietoon on erittäin epätodennäköistä että eroaisin.