mausteet

Alue: Terveys

8.7.2010 klo 18:09

Lihahyyteloe
Käyttäjä

kuulostaa ohjeelta jossa piilee botulismin vaara. Bakteeri pitää kosteista, hapettomista ympäristöistä (kuivaamattomat lehdet öljyllä vuorattuna), ja niissä oloissa se tuottaa hermomyrkkyä jonka myrkytysoireet johtavat hoitamattomina kuolemaan. Minä en uskalla säilöä kuivaamattomia chilejä öljyssä, vaikka mieli tekisi, juuri tuon botulismin vaaran takia.

Varmaan aika pieni todennäköisyys saada myrkytys, mutta onko riskin arvoista?

9.7.2010 klo 10:16

Muusaska
suljettu käyttäjätili

http://fi.m.wikipedia.org/wiki/Botulismi?wasRedirected=true

Piti ihan googlettaa kun en muistanut ollenkaan mikä tuo on.. Mutta tuo riskihän näyttää olevan monessa muussakin elintarvikkeessa.

"Euroopassa
ruokamyrkytysbotulismin
yleisimmät tartuntalähteet ovat
suolatut ja kuivatut lihatuotteet
sekä lämminsavustetut
vakuumipakatut kalat."

Mutta kiitos kuitenkin varoituksesta. Onhan se aina hyvä tietää mahdolliset riskit :)

Viestiä muokattu 9.7.2010 klo 10:25, muokkaaja: Muusaska

9.7.2010 klo 10:58

Yoki
suljettu käyttäjätili

Clostridium botulinum on
yleinen maaperäbakteeri,
joka tuottaa kasvaessaan
neurotoksiineja. Toksiinin 7
serotyyppiä vaikuttavat
hermolihasliitoksissa estäen
välittäjäaineen,
asetyylikoliinin,
vapautumisen synapsitilaan.
Seurauksena on lihasten
halvaantuminen. Sairautta
kutsutaan botulismiksi.
Toksiineja käytetään laajasti
pienten lihasten
supistumishäiriöiden
hoitoon.

Myrkyt
tuhoutuvat kuumennettaessa
100°c:ssä noin kymmenessä
minuutissa, joten myrkytys
johtuu pääosin riittämättömästä
kuumentamisesta. Itiöt sen
sijaan ovat kuumuutta kestäviä,
ja itse bakteeri sietää alhaisia
lämpötiloja (jopa 3°c) sekä jopa
10 %:n suolapitoisuuksia. Vaikka
itiöitä joutuu elimistöömme
säännöllisesti,
immuunijärjestelmämme ehtii
normaalisti tuhota ne, ennen
kuin bakteerit itävät ja
tuottavat toksiinia (Harper)

10.7.2010 klo 1:03

Kousuke
Käyttäjä

Maustekaapista löytyy piripiri-mylly. Parhautta!

13.7.2010 klo 1:22

luomumummo
Käyttäjä

Mulla on varmaan melkein kaikki mausteet kaapissani mitä kaupan hyllyltä löytyy ja itse kasvatan penkissä tinjamia, mäkimeiramia eli oreganoa, sitruunamelissaa,korianteria, tilliä., lehtipersiljaa, kähäräpersiljaa, iisoppia ja oli vielä jotain muutakin. Ulkona ruukussa kasvaa kreikan oregano ( sain tuliaisiksi kreikasta) ja olen laittanut kaupasta ostamani rosmariinin myöskin penkkiin. Käytän paljon oreganoa ja rosmariinia, valkosipulia, mustapippuria, valkopippuria, kurkumaa, tilliä, persiljaa, paprikaa.
Oregano käy esim. marinoidessa kanaa esim. grilliin, salattiin, salatinkastikkeeseen, herkkusieniin, kylmiin jogurtti/kermaviilikastikkeisiin, maustevoihin jne. Ihan kaikkeen. Ai niin ja rakas tinjami unohtui joka on ihan taivaallinen mauste uuniperunoihin jne. Minusta yrtit ovat valtavan hyviä ruokien maustajia. Joskus käytän vain pelkkiä yrttejä enkä lainkaan pippureita. Ps. Sitruunamehu yrttien kanssa on ehdoton ykkönen. Sitruunamehua olen laittanut keittoihin, pataruokiin ja tietenkin salaatin kastikkeisiin ja marinoitaessa kasviksia, sieniä ja lihaa , ja kalaa, limesitruuna on kalan kanssa ehdoton ykkönen.
Basilika unohtui myöskin sitä laitan tomaattia sisältäviin ruokiin esim. pastakastikkeisiin, salatteihin.

Viestiä muokattu 13.7.2010 klo 1:32, muokkaaja: luomumummo

21.7.2010 klo 17:21

Apina
Käyttäjä

Suola und broilerimauste.

22.7.2010 klo 11:08

mikestones
Käyttäjä

Kertokaas nyt maustekaappinne sisältö, lempimausteenne ja ylipäätään kuin mausteihmisiä ootte :-)

meiltä löytyy tällä hetkellä ainakin (vedän nyt ihan muistista, en jaksa mennä kaapille) valkosipulijauhe, sipulihiutale, oregano, persilja, pomeranssi (jota tosin ei olla vielä maistettu), mustapippuri, valkopippuri, cajunmauste, maustepippuri, inkivääri, kurkuma, paprika, sisiliamauste, joku salaattimauste ja jääkaapissa tietty tabasco. Huomenna ajattelin hakea kyntelin. Tosin tiettyjen terveysvaikutusten takia mitkä mua kiinnostaa..

Mutta siis joo, mä tykkään tosi paljon mausteista. Mitä enemmän, sitä parempi :-) pikkasen tosin joutuu tätä maustamisintoa hillitsee kun tekee ruokaa kun lapsenkin pitäisi sitä syödä, mutta avot ku pääsee tekee ruokaa vaan meille kahdelle! Siitä ei kyl mausteita puutu.

Mun lempimausteita on varmaan mustapippuri, chili, tabasco, persilja, rosmariini, oregano ja pidän myös hyvin paljon tuoreesta basilikasta. Kuivattuna taas en voi sitä sietää.

Mites teillä :-)

tabasco ei kolise enää ja chilit suomessa ei kolise

habanero on ainoa mitä ostelen tuoreena

citymarketista saa pain 100 % kamaa ja muita superchilituotteita pullosta

kasmir masala on mun suosikki normikamojen lisäksi eli valkosipuli ja muut yrtit

22.7.2010 klo 16:02

appleseed
Käyttäjä

Sinapinsiemenet, kaikenmaailman pippurit, sormisuola (hyi kaikille aromisuolille, jotka on pelkkää natriumglutamaattia!), yrtit (basilika, tilli, timjami, oregano, persilja jne.), tuoreena ja kuivattuna, Vindaloo curryjauhe (punnitse ja säästä myy parasta), paprika -ja tomaattihiutaleet, kaneli, kardemumma, chili, intialaisen ystäväni tekemä maustetahna (kuningashyvää lihaan tai tofuun hierottuna!), neilikka, tähtianis, vaniljasokeri (aitoa vaniljaa, ei vanilliinia), seesaminsiemeniä (mustia ja valkoisia), kuivakalahiutaleita, merileväsilppua, unikonsiemeniä, ketjap manis-kastiketta, japanilaista soijaa, viinietikoita, ja kaikkia kamalia jauhelihamausteseoksia, joita veljeni käyttää. Niin, ketsuppia ja sinappia myös. Tosin sinappeja meillä on varmaan 10 erilaista eri käyttötarkoituksiin:)

Ja seuraavaksi olen ajatellut laittaa vihreää teetä jäätelöön. Saa nähdä kuinka käy. Japanissa se oli hyvää.

22.7.2010 klo 19:46

Lihahyyteloe
Käyttäjä

Todellakin hyi aromisuolille.

22.7.2010 klo 19:53

veka
Käyttäjä

Mii osti mulle Santa Marian Roasted Garlic & Pepper. ^_^

23.7.2010 klo 20:51

Mahtimies
Käyttäjä

Mausteet ovat yksiselitteisesti syntiä. Niillä parannetaan ruuan makua. Ne ovat siis nautintoaineita, joihin jää koukkuun. Kun tarpeeksi kauan lisää sinappia makkaraansa, kohta ei paljas makkara maistu miltään. Hyvä kristitty ei käytä mausteita.

23.7.2010 klo 21:10

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^Haista sinä vittu! Olenkin jo pitkään toivonut että minut potkittaisiin ulos tältä foorumilta..

23.7.2010 klo 21:12

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Ps. Kuka kristitty käyttää ylipäätään mitään makkaraa kun ne ovat nykyään pullollaan kaikkea shaissea. Sinä ilmeisesti! SIKA.

23.7.2010 klo 21:13

Mahtimies
Käyttäjä

Kyllä minä ihan mielelläni paskaa syön.

23.7.2010 klo 21:14

Mahtimies
Käyttäjä

Huomauttaisin myös, että terveellisen ruuan syöminen on oman kehon ja terveyden palvomista ja siten epäjumalanpalvontaa. Tosi kristitty syö mäkdonaldsissa.

23.7.2010 klo 21:17

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Hahah :-D Riippuu vähän miten palvoo ;) Hetkellisesti vai pitkäjänteisesti :-P

24.7.2010 klo 1:12

luomumummo
Käyttäjä

Mausteet ovat yksiselitteisesti syntiä. Niillä parannetaan ruuan makua. Ne ovat siis nautintoaineita, joihin jää koukkuun. Kun tarpeeksi kauan lisää sinappia makkaraansa, kohta ei paljas makkara maistu miltään. Hyvä kristitty ei käytä mausteita.

Tuo väite on kyllä ihan hölynpölyä. Mausteet eivät ole mitään nautintoaineita, vaan niitä käytetään monesti korvaamaan liiallista suolan käyttöä ja niillä on myöskin terveysvaikutteita.

24.7.2010 klo 1:15

luomumummo
Käyttäjä

Huomauttaisin myös, että terveellisen ruuan syöminen on oman kehon ja terveyden palvomista ja siten epäjumalanpalvontaa. Tosi kristitty syö mäkdonaldsissa.

Ruumis on Pyhän Hengen temppeli ja siitä täytyy pitää huolta eli siis syödä terveellisesti, eikä syödä kaikkea roskaruokaa jossa ei ole mitään ravintoarvoa.

24.7.2010 klo 19:14

appleseed
Käyttäjä

Mahtimies tuskin oli ihan tosissaan, Luomumummo;)

25.7.2010 klo 10:36

ArmAnt
Käyttäjä

mustapippuri, curry, chili, aromisuoöa, parika, jauhelihamausteseos, toinen curry, kanamausteseos, pizzamaustw, timjami, mousaka mix, basilica, pihvimauste, grillimauste, 3 eri tapascoa, lihaliemi- ja kanaöiemikuutioita, ruokasipuli, valkosipuli, ja on muitakin, mut ne on jpssaki toisessa kaapissa. Sit pn sellanen maustekirja joka kertoo kaikkien niiden historian ja käyttötakotuksen.

25.7.2010 klo 20:29

hillsong
Käyttäjä

Mua ärsyttää, kun en osaa käyttää mausteita.
Tai siis, en tiedä, millaiset mausteet sopisivat mihinkin ruokaan. Siis esim jos tekee vaikka jotain jauhelihakastiketta, niin mistä tietää, kannattako lisätä jotain yrttiä vai vaikkapa ketsuppia?
Oppiikohan sen ajan myötä vai eikö mulla vain ole maustesilmää..

25.7.2010 klo 21:05

Samie
Käyttäjä

"...maustesilmää..."
Hmm, silmä ei tosiaan tykkää kaikista mausteista!

Hillikselle sanoisin, että curry/intialaiset mausteet sopii hyvin kanaruokiin, chilimausteet taas yleisemmin melkein minkä vaan lihan (tai soijan) kanssa. Niihin ruokiin, joihin käytät tomaattia tai ketsuppia, käy aina chilikin. Suosittelen kokeilemaan vaikkapa Pirkka-chilitomaattimurskaa (musta pahvipurkki, hinta alle euron) jauhelihakastikkeeseen - siihen sitten lisäksi chiliä tai jotain mexican- tai cayennemaustetta antamaan potkua. Kastike on aina parempi, jos lisää ranskankermaa/cremeä/kookosmaitoa, mutta ihan Maizenakin käy ja se on helppoa käyttää.

Kokeilemalla oppii. Chilit, cayenne ja mustapippuri käy moneen ruokaan.

Omasta kaapista löytyy mm. kanelia, timjamia, currya, garam masalaa, mustapippuria, suolaa, chayennea, paprikajauhetta, erilaisia chilimausteita, inkivääriä, neilikkaa, liemikuutioita, sitruunamehua, normi-ja chipottle-tabascoa, Turkista tuotuja sekoituksia, unkarilaista paprikatahnaa (Piros Arány) ja viimeisin hankinta Blair´s Ultra Death (+20% tulisempana), jonka testaamista jo odotan vesi kielellä... ja varmaan vedet silmissä testauksen jälkeen... Ja kaipa mausteiksi lasketaan myös sokeri, ruokosokeri, vanilliinisokeri, hunaja, vanilja- ja kanelitangot, agar agar jne...

26.7.2010 klo 16:25

appleseed
Käyttäjä

Kookosmaito ja tex mex -mausteet yhdessä on kyllä jalkapuunarvoinen tyylivirhe.

Viestiä muokattu 26.7.2010 klo 16:26, muokkaaja: appleseed