mausteet
Alue: Terveys
|
25.5.2010 klo 23:29 |
Kertokaas nyt maustekaappinne sisältö, lempimausteenne ja ylipäätään kuin mausteihmisiä ootte :-) meiltä löytyy tällä hetkellä ainakin (vedän nyt ihan muistista, en jaksa mennä kaapille) valkosipulijauhe, sipulihiutale, oregano, persilja, pomeranssi (jota tosin ei olla vielä maistettu), mustapippuri, valkopippuri, cajunmauste, maustepippuri, inkivääri, kurkuma, paprika, sisiliamauste, joku salaattimauste ja jääkaapissa tietty tabasco. Huomenna ajattelin hakea kyntelin. Tosin tiettyjen terveysvaikutusten takia mitkä mua kiinnostaa.. Mutta siis joo, mä tykkään tosi paljon mausteista. Mitä enemmän, sitä parempi :-) pikkasen tosin joutuu tätä maustamisintoa hillitsee kun tekee ruokaa kun lapsenkin pitäisi sitä syödä, mutta avot ku pääsee tekee ruokaa vaan meille kahdelle! Siitä ei kyl mausteita puutu. Mun lempimausteita on varmaan mustapippuri, chili, tabasco, persilja, rosmariini, oregano ja pidän myös hyvin paljon tuoreesta basilikasta. Kuivattuna taas en voi sitä sietää. Mites teillä :-) |
|
25.5.2010 klo 23:29 |
Suolalla mennään. :o |
|
25.5.2010 klo 23:31 |
^aika tiukka veto mangoliini :-D |
|
25.5.2010 klo 23:36 |
Hei kaverit! Miten ois AROMISUOLA ja SINAPPI? Entä muute toi toi öö HP! Jea 8-) |
|
25.5.2010 klo 23:51 |
Jotain merisuolantapaista. Sitten mustapippuria. Ketsuppia. Thai Sweet Chili -soossia on. Tabascosta löytyy. Chicken & Steak -mausteseosta. Red Curry möhnää. Valkosipulijauhetta ja korianteria. Ja joku hämärä kalamausteseos. Joskus basilikaa ostan. Joka tapauksessa maustearsenaalini on suhteettoman laaja kokkaustaitoihini nähden. |
|
26.5.2010 klo 0:46 |
Suolaa suolaa enemmän suolaa |
|
26.5.2010 klo 9:37 |
Minua kiinnostaa just kovasti opetella erilaisten mausteiden käyttöä ja mitä ruokia niiden kanssa voi tehdä. suosittelen kyllä tutustumaan erilaisiin mausteisiin. Saa yllättäviä säväyksiä ruokaan. Onhan se tosin vähän sellaista opettelua aina uuden mausteen kanssa mutta kyllä se sit siitä aina lähtee :-) Viestiä muokattu 26.5.2010 klo 9:39, muokkaaja: Muusaska |
|
26.5.2010 klo 14:31 |
Juuri nyt ei taida kovin mausteita kaapeissa olla, mutta joskus näitä: |
|
26.5.2010 klo 14:57 |
Korianteri (aina tuoretta kun saa ja on rahaa, juustokumina, tuoreet chilit (keskivahvat hedelmäiset), rouhittu mustapippuri, knorrin aromisuola, thaimaalinen kalakastike, makeat soijakastikkeet, maustetut etikat (suosikki punaviinietikka), sitruunaruoho, kaneli, neilikka, Vasta 3-4 viime vuoden sisällä alkanut kunnolla laittamaan etnistä ruokaa, ja Chilit alkanut myös viemään aikaa keittiössä, ja chilikaupasta löytyy netitse vaikka Kaikenkaikkiaan järjetön määrä mausteita ja kuivana ja purkeissa löytyy tästä |
|
26.5.2010 klo 16:49 |
Oijoo mä unohdin ketsupin! |
|
26.5.2010 klo 17:11 |
Mäkin unohdin mainita ketsupin :-D ja nuista chileistä tuli myös mieleen et meil on ollu jotain sweetchili soosia. Todella hyvää! Jalapenoja ei ole ollut aikoihin vaikka nekin on kyllä hyviä. |
|
26.5.2010 klo 17:21 |
Chilipuskia on 7 kasvamassa. Kahdessa viimevuotisessa, jotka säilyivät talven yli on jo kuutisenkymmentä marjaa melkolailla valmiina. Näinhän ei kuulemma saisi tehdä, vaan pitäisi "härnätä" se puska tuottamaan enemmän nyppimällä kukkia irti alkuun, mutta bleh. :) Ketsuppi ja mustapippuri on kans <3 Mutta tekisi mieli kokeilla bhut jolokiaa, joka kuulemma on erittäin voimakasta, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt. Onko joku kokeillut? Jos löytyy, niin voisin luvata syödä sellaisenaan, raakana. =) Jos uskaltaa. Sen mukaan, mitä olen lukenut mausteesta, se on todella voimakasta. Saa nähdä, miten suu ja sisukset kestää, jos löytyy. Kuulostaa siltä tämä yritys, että tilaisuuden tullessa saatat löytää itsesi sairaalasta. En ole Bhut Jolokiaa/Naga Morichia yms. variantteja kokeillut, mutta hetkellisessä tyhmyydessä kiskoin omasta puskasta Yellow Dropin naamaan, ja voin sanoa, ettei siinä olotilassa ole mitään mistä repiä huumoria. Oma veikkaus tapahtumalinjalle, jos saat jostain Jolokiaa käsiisi: 0s jänskättää |
|
26.5.2010 klo 17:34 |
Olipa elävä kuvaus Lihajaiselta! Mutta jos söisi ihan pienen palan ensin. En suinkaan ajatellut heti kokonaisena laittaa suuhun. Mistähän sitä saisi? |
|
26.5.2010 klo 18:14 |
Hei muuten: Sen olenhuomannut, että kun syö voimakkaita chilejä, niin limaa alkaa irrota kurkusta. Oletteko muut huomanneet? Se saattaisi olla hyödyllistä laulajalle. Saa liman pois kurkusta ennen esiintymistä. := |
|
26.5.2010 klo 19:28 |
Suomalaisista nettikaupoista, esim. chilikauppa.fi, ainakin soseena, kuivattuna tms. Tuoretta ei varmaan ainakaan tähään aikaan vuodesta ole tarjolla, Punnitse & Säästä kaupoissa on myös ainakin joskus ollut hiutaleena. Tulisuushan noissa vaihtelee kasvuolosuhteiden, lajikkeen ja kuun asennon mukaan, mutta kyllä mikä tahansa Naga on varmasti tarpeeksi tulista. Hei muuten: Sen olenhuomannut, että kun syö voimakkaita chilejä, niin limaa alkaa irrota kurkusta. Oletteko muut huomanneet? Ainakin sieraimet saa tehokkaasti puhdistettua. :) |
|
26.5.2010 klo 20:30 |
En mä jaksa meiän kaikkia mausteita luetella, kun niitä on liikaa. |
|
27.5.2010 klo 11:34 |
http://www.saunalahti.fi/thietavu/Chili/C_Info.htm |
|
27.5.2010 klo 18:09 |
Yritin joskus kasvattaa chilejä hyvin epätoivoisella yrityksellä :-D en tajuu, pystyn syömään chilejä ilman oireita, mutta auta armias jos mun eteen tuodaan chilipuska niin sen näkönen on myös naama:-D mitä lie kasvaessaan sisäilmaan tuottavat.. Unohdin muuten täysin soijakastikkeen! Se on herkkua <3 |
|
27.5.2010 klo 19:42 |
Tulkoon nyt omasta puolestanikin sanotuksi, että minullakin on sinappia ja ketsuppia. =) |
|
31.5.2010 klo 15:44 |
Hei muuten: Sen olenhuomannut, että kun syö voimakkaita chilejä, niin limaa alkaa irrota kurkusta. Oletteko muut huomanneet? Se saattaisi olla hyödyllistä laulajalle. Saa liman pois kurkusta ennen esiintymistä. := Miulla maito tekee saman ja se on kurjaa laulaessa. Pitäs malttaa oottaa. |
|
31.5.2010 klo 16:18 |
Suolaa, mustapippuria, paprikajauhetta, currya, kuivattua tilliä, sitruunapippuria ja jauhelihamaustetta. Jääkaapissa lisäksi ketsuppia. |
|
31.5.2010 klo 19:30 |
I <3 Curry |
|
31.5.2010 klo 21:08 |
Tässä chileistä mitä ikinä haluatkaan niistä tietää: |
|
17.6.2010 klo 8:26 |
Olen rakastunut taas jalapenoihin ja juustokuminaan <3 juustokuminaa ja chiliä päämausteina käyttäen saa törky hyvää vähän grillityyppistä kastiketta ja vielä täysin vegaanina. |
|
17.6.2010 klo 17:53 |
Harvoja ja valittuja. Mustapippuri, valkopippuri, valkosipulijauhe, paprikajauhe, jalapeno chili pepper, chili explosion, mango-curry ja chili-lime mausteseokset, suola, soijakastike, makea chilikastike. |
|
20.6.2010 klo 17:20 |
Oregaanoa ja paprikaa (ihan aitoa eikä mitään jauhetta) kaikkeen mikä pannulle päätyy.. :P |
|
23.6.2010 klo 10:22 |
Sairaan kynteli ollu joka kaupasta loppu niin en ole vieläkään siihen päässyt tutustumaan. Mutta.. Kertokaas minulle mitä voi tehdä pomeranssilla? Hoksasin että sellaista olis kaapissa enkä ole sitä vieläkään etes maistanut :O |
|
7.7.2010 klo 12:32 |
suolan, curryn, pippureiden ja intialaisen mausteseoksen jälkeen uusin villi kokeilu on ollut jauhelihamauste. Purkeissa kasvaa myös persiljaa ja basilikaa, joita ei kylläkään ole vielä kokeiltu minnekään. Olisko viksumpaa siis kuivata nuo kasvattamansa vai käyttää tuoreena??? |
|
7.7.2010 klo 12:54 |
^Muista en tiedä mutta tuo basilika! Oi se on niin hyvää tuoreena! Eli sen kyllä suosittelen käyttämään ihan sellaisenaan. Sit itse kerran mietin et miten sen voisi säilöä niin että se kuivaus ei muuttaisi makua.. Löysin yhden kokeilemisen arvoisen idean. Katson jos löydän sen linkin niin laitan tähän. |
|
7.7.2010 klo 12:59 |
http://www.elisanet.fi/puutteenpera/yrtit.html "Basilikan säilöminen öljyyn |