EU valtaamassa maailmaa

Alue: Yleinen keskustelu

18.6.2008 klo 13:14

FrankCastle
Käyttäjä

No mitenkä sitten voisi liittyä johonkin puolueeseen, kun niillä on listat, mitä asioita ne pitää tärkeinä ja mitä ne haluaa ajaa. Sitten kun ei itse ole kaikesta samaa mieltä, niin eikö sitä kuitenkin ole vähän niinku pakotettu tönöttämään niiden asioiden takana kuitenkin?

Ei ollenkaan. Vastahan vähän aikaa sitten esim. Sauli Niinistö ilmoitti vastustavansa presidentin ulkopoliittisen vallan karsimista, vaikka Kokoomus puolueena onkin eri mieltä.

18.6.2008 klo 13:23

Titta
Käyttäjä

No sitten mää oon ollunna väärässä moisessa asiassa. Aikanaan olin kovin kiinnostunut vihreiden toiminnasta, mutta siellä oli joitakin asioita, mitä en oikein voinut allekirjoittaa. Sitten kun sitä keskusteluissa toi esille niin tuntui, että on suurinpiirtein maanpetturi. Siihen jäi sekin sitten.

18.6.2008 klo 14:24

freeman
Käyttäjä

En minäkään vallankumousta ehdota. Frankin heittämä setti oli vallan toimivaa, polittisesti aktiiviset saavat paljon aikaan maassa jossa ei olla oikeastaan lainkaan poliittisesti aktiivisia.

Muuten, olin lukevinani että myös Britanniassa aiotaan järjestää kansanäänestys Lissabon sopimuksen tiimoilta, olisiko suomella aikaa vielä tähän ennen lain ratifiointia?

18.6.2008 klo 23:30

FrankCastle
Käyttäjä

Eikö Suomessa äänestetty jo eduskunnassa? Niin että myöhäistä taitaa olla :(

19.6.2008 klo 11:02

MrCash
Käyttäjä

Jännä nähdä tuleeko EU:sta koskaan mitään järkevää. Ajatus euroopan liittovaltiosta on ihan naurettava, geopoliittisesti maanosa on niin heterogeeninen että tuollaista on todella vaikea toteuttaa käytännössä. Saati sitten fiksua edes yrittää. Vaikea minun on ainakaan nähdä EU:hun liittymisen jälkeen mitään erityisen suotuisaa kehitystä joka olisi johtunut juuri EU:sta, vienti on tähän saakka vetänyt mutta hiljenemään päin sekin on - paitsi Venäjän suuntaan. Mielenkiintoista olisi kurkistaa siihen rinnakkaistodellisuuteen jossa Suomi ei kuuluisi EU:hun vaan olisi jatkanut näennäisen puolueettomuuden linjaansa ja panostanut vaikkapa idänvientiin tämän europuuhastelun sijaan.

Onhan se jotenkin hassua että naapurimme on yksi luonnonvaroiltaan rikkaimmista valtioista ja me katsomme että on järkevää kylmentää välit siihen suuntaan ja lähteä leikkimään EU:n kanssa jolla tunnetusti riittää niitä ongelmia aika lailla.

Jos kuitenkin "tyydytään tilanteeseen" niin EU-politiikka on aika käsittämätöntä. Lissabonin sopimuksen läpivientiyritys oli niin kaukainen asia tavalliselle kansalle että hyvä kun sitä edes medioissa mainittiin (oli tärkeämpää miettiä niitä Pekkarisen taulukauppoja), onneksi Irlanti pisti kampoihin - vaikkei silläkään näytä juuri merkitystä olevan, EU tekee "luovan ratkaisun" tuloksesta huolimatta. Demokraattisen prosessin "lievien" vajavaisuuksien lisäksi toinen uskomaton juttu on jatkuva pyrkiminen laajenemiseen. Minusta on ihan käsittämätöntä edes pohtia Turkin EU-jäsenyyttä. Kallista, turhaa eikä hyödytä nykyisiä jäsenvaltioita mitenkään.

19.6.2008 klo 11:24

Lucil
Käyttäjä

"No mitenkä sitten voisi liittyä johonkin puolueeseen, kun niillä on listat, mitä asioita ne pitää tärkeinä ja mitä ne haluaa ajaa. Sitten kun ei itse ole kaikesta samaa mieltä, niin eikö sitä kuitenkin ole vähän niinku pakotettu tönöttämään niiden asioiden takana kuitenkin?

Ei ollenkaan. Vastahan vähän aikaa sitten esim. Sauli Niinistö ilmoitti vastustavansa presidentin ulkopoliittisen vallan karsimista, vaikka Kokoomus puolueena onkin eri mieltä."

Itse asiassa muistaakseni siitä on olemassa sääntö, että omatunnon asioissa saa äänestää omatunnon mukaan (esim. aborttikeskustelut yms.) mutta muuten tulee äänestää puolueen kannan mukaan. Tarpeeksi monta kertaa kun äänestät puolueen yleistä kantaa vastaan, siitä tulee "kurinpitomenettelyjä". Eli kyllä sitä oikeastaan on pakotettu hyvinkin pitkälti kannattamaan samoja asioita kuin puolueensa. (En ole tästä 100% varma, mutta yläasteen yhteiskuntaopissa puhuttiin jotain tällaisesta.)

25.6.2008 klo 22:51

MakeB
Käyttäjä

Kirjoitin pitkän ja sarkastisen vastineen, mutta selain kaatui. Nyt tyydyn vain sanomaan että menkää itteenne. Opiskelkaa vähän jotain integraation taloustiedettä ja kuunnelkaa joitain muutakin kuin Timo Soinia ja sitä sisäistä muutosvastarinta.

Ps. Eu on peto!

26.6.2008 klo 14:25

FrankCastle
Käyttäjä

Perustella ei toki tarvitse.

27.6.2008 klo 6:57

Titta
Käyttäjä

Mitäs mieltä olemme tästä?

Äkkiseltään kuulostaa tosi hämärältä. Vaikka niinhän nämä viime aikaiset uutisoinnit ovat muutenkin kuulostaneet. Mistähän tässäki lopen on kyse, mene ja tiedä. Toi piraattiliitto nyt on muutenkin hieman erikoinen hommeli, niin en ehkä menis niiden jutuista niin isoa haloota tekemään.

Mahdollista toki on ja onhan täällä meidän iki-ihanassa Suomessaki tapahtunut viime aikoina vaikka mitä sekoiluja. Ei sitä tarvi edes kauemmas mennä kun alkaa haisemaan touhut. :/