Tiede loi keinotekoisesti elämää.

Alue: Media ja tekniikka

21.5.2010 klo 9:04

miicah
Valvoja

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201...

Minkälaista elämää? Siis oikea bakteeriko vai 'teknisesti ottaen' elämää? Saatiinko aikaiseksi sellainen organismi, johon kehittyy älyä ja joka lisääntyy? Olisiko tuo prosessi ollut "itsestään" mahdollinen? Vai tarvitaanko ulkopuolista voimaa aina elämän syntyyn? Mitä tämä merkitsee uskon ja Jumalan näkökulmasta?

21.5.2010 klo 9:13

miicah
Valvoja

http://yle.fi/uutiset/tiede_ja_tekniikka/2010/05/tutkijat_ottivat_askele...

Eli ei elämää oikeasti luotu. Siirrettiin 'vain' geenejä. Näin arvelinkin. Iso saavutus tuokin, mutta vielä jäi näkemättä 'tyhjästä' luominen - ja koko prosessin todistaminen sattuman tekemäksi.

21.5.2010 klo 9:29

miicah
Valvoja

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Yhdysvaltalaistutkijat+kehittiv%C3%A...

Mielenkiintoista, miten eri uutislähteet uutisoivat eri tavalla. Kaksi tietyllä tapaa profiloitunutta lehteä uutisoi, että kyseessä on keinotekoisesti tuotettu solu. YLE puolestaan kertoo, että keinotekoista DNA:ta liitettiin bakteeriin.

21.5.2010 klo 11:08

oceansoul
Käyttäjä

"miten eri uutislähteet uutisoivat eri tavalla. "
Lue alkuperäinen.
http://www.sciencemag.org/feature/data/hottopics/synthetic_genome.dtl

Viestiä muokattu 21.5.2010 klo 11:14, muokkaaja: oceansoul

21.5.2010 klo 11:36

miicah
Valvoja

Eli YLEn uutinen oli lähempänä totuutta. Eipä ollut yllätys.

21.5.2010 klo 12:29

Aycea
Käyttäjä

Minä menen suoraan uutisen taustalla olevaan lähteeseen, koska vuosien varrella Hesarikin on tehnyt mielenkiintoisia referaatteja erilaisista tutkimuksista. Suhtaudun suomennettuihin uutisiin lievällä varauksella, ne kun tavataan otsikoida välillä harhaanjohtavan raflaavasti.

"Koira raateli miehen" onkin koira näykkäisi ja samaa rataa.

22.5.2010 klo 20:38

Setti-Matti
Käyttäjä

Mitäköhän tuostakin hyödyttiin?

23.5.2010 klo 10:42

slslsl
Käyttäjä

Mitäköhän tuostakin hyödyttiin?

Lukutaito on ihan ok elämää ajatellen.

Keinotekoisten perimien avulla on mahdollista luoda aivan uudenlaisia bakteereja, ja valjastaa ne hyötykäyttöön. Niitä voisi käyttää esimerkiksi energiatuotantoon tai veden puhdistukseen. Toisaalta uudenlaisia bakteereja voisi käyttää myös aiempaa tappavampien bioaseiden luomiseen.

25.5.2010 klo 8:46

Darwinin ruoska
Käyttäjä

Eli ei elämää oikeasti luotu. Siirrettiin 'vain' geenejä. Näin arvelinkin. Iso saavutus tuokin, mutta vielä jäi näkemättä 'tyhjästä' luominen - ja koko prosessin todistaminen sattuman tekemäksi.

Melkoisen hyökkäävä suhtautuminen tähän tieteelliseen läpimurtoon. Itse en tunne tieteellistä teoriaa, joka väittäisi jotain syntyneen "tyhjästä", enkä myöskään sellaista, joka väittäisi prosessia sattumaksi. En myöskään ihan täysin hahmota, miten tällaiset argumentit liittyvät kyseiseen artikkeliin.

Se, mitä artikkelissa lyhyesti sanottiin oli, että tutkijat lähtivät liikkellee digitaaliseen kirjastoon koodaamastaan DNA:sta, jonka he syntetoivat ja siirsivät olemassolevaan bakteeriin. Tämä bakteeri alkoi sitten tuottaa kokonaan uusia, pelkästään synteettiseen DNA:han perustuvia bakteereja, jotka edelleen lisääntyivät täysin itsenäisesti. Näin oli keinotekoisesti saatu aikaan kokonaan uusi, toimiva ja lisääntyvä organismi.

Se, onko kyseessä uusi elämä, riippuu elämän määrittelystä. Yksi perinteinen elävän organismin määritelmä on se, että se kykenee lisääntymään itsenäisesti ja sillä on itsenäinen metabolia. Tämän määritelmän mukaisesti esim. virukset eivät edusta elämää, koska ne tarvitsevat isäntäeliön soluja lisääntymiseen. Sen sijaan tämä keinotekoinen bakteeri edustaa tämän määrittelyn mukaista elämää.

25.5.2010 klo 10:33

Verity
Käyttäjä

Itse en tunne tieteellistä teoriaa, joka väittäisi jotain syntyneen "tyhjästä", enkä myöskään sellaista, joka väittäisi prosessia sattumaksi.

Jos elämä ei ole syntynyt tyhjästä ja sattumalta, mitä muita vaihtoehtoja on? Jos ateistitiedemies tutkii elämän syntyä eikä usko Jumalaan, älykkääseen suunnitelmaan tai tarkoituksenmukaisuuteen, miksei hän sitten voi sanoa sitä ilmiselvää: että kaikki on syntynyt sattumalta tyhjästä?

Käsite "Jumala" ja erilaiset käsitykset siitä, on jotain mikä vähän sekoittaa keskustelua aiheesta. Ateistit mieltävät Jumalan ihmisenkaltaiseksi taikatemppuja tekeväksi velho-tyyppiseksi olennoksi. (Eräs ateisti-tiedemies kuvaili Jumalaa "näkymättömäksi superolioksi")
Syvällisemmin ajateltuna on kyse toisesta todellisuudesta ja ihmistä korkeammasta tietoisuudesta.

Luulisi että tämä ajatus toisesta todellisuudesta, jolle tämä todellisuus on alisteinen, olisi sinällään kiehtova, ja tarjoaisi uutta ulottuvuutta olemassaolon ja elämän tutkimiseen ja spekulointiin... Myös ikuisuus-ulottuvuuden eli ajattomuuden tilan, luulisi kiinnostavan muitakin kuin uskovaisia. Kuitenkin ateisteilta tulee tässä yhteydessä yleensä vain kysymys: mistä se Jumala sitten tuli?
Joka tapauksessa, jos tiedemiehet "luovat" tietoisesti ja harkitusti uutta elämää, se on ainakin jotain minkä takana selkeästi on älykäs suunnittelu, ei sattuma.

Viestiä muokattu 25.5.2010 klo 10:35, muokkaaja: Verity

25.5.2010 klo 10:35

slslsl
Käyttäjä

Jaa, tää menee taas kikkailuksi sanojen kanssa. Ootte mahtavia.

25.5.2010 klo 13:41

Darwinin ruoska
Käyttäjä

Jos elämä ei ole syntynyt tyhjästä ja sattumalta, mitä muita vaihtoehtoja on?

Esimerkiksi sellainen vaihtoehto, että elämä syntyy aineesta, energiasta ja kemiallisista reaktioista ja se kehittyy luonnonvalinnan - eikä suinkaan sattuman - ohjaamana.

"Tyhjästä luominen", jos tyhjä tarkoittaa jotain, joka on materiatonta ja energiatonta, kuuluu pikemminkin uskonnollista käsitteisiin kuin tieteellisiin. "Tulkoon valkeus!" Kuulostaako tutulta?

Jaa, tää menee taas kikkailuksi sanojen kanssa. Ootte mahtavia.

Sitten kun käsitteet on määritelty, loppuu kikkailu. Käsitenanalyysi on hyvää aivojumppaa kaikille.

25.5.2010 klo 18:12

Lihahyyteloe
Käyttäjä

Luulisi että tämä ajatus toisesta todellisuudesta, jolle tämä todellisuus on alisteinen, olisi sinällään kiehtova, ja tarjoaisi uutta ulottuvuutta olemassaolon ja elämän tutkimiseen ja spekulointiin.

Minä ehdotan, että voitaisiin tutkia Mörököllin vaikutusta Meksikonlahden ekosysteemin. Ajatus on kiehtova ja se tarjoaa uuden ulottuvuuden spekul... *kröhm* luonnontieteelliseen tutkimukseen.

Viestiä muokattu 25.5.2010 klo 18:15, muokkaaja: Lihahyyteloe

30.5.2010 klo 9:49

Verity
Käyttäjä

Jos elämä ei ole syntynyt tyhjästä ja sattumalta, mitä muita vaihtoehtoja on?

Esimerkiksi sellainen vaihtoehto, että elämä syntyy aineesta, energiasta ja kemiallisista reaktioista ja se kehittyy luonnonvalinnan - eikä suinkaan sattuman - ohjaamana.

"Tyhjästä luominen", jos tyhjä tarkoittaa jotain, joka on materiatonta ja energiatonta, kuuluu pikemminkin uskonnollista käsitteisiin kuin tieteellisiin. "Tulkoon valkeus!" Kuulostaako tutulta?

No niin... Oikeastaan ei olisi pitänyt puhua "elämän" synnystä vaan olemassaolon alusta. Mikä on paljon isompi kysymys. (Niin iso, etteivät ateistit itse juuri koskaan ota sitä esiin. Yleensä ateisti aloittaa spekuloinnin siitä tilanteesta, että on olemassa materiaa ja energiaa, josta elämä lähtee luonnonvalinnan mukaan kehittymään... Ei millään pahalla, mutta tämä rajoittaa keskustelua ja tekee siitä vähemmän mielenkiintoisen...)

Itse ajattelen, että se Jokin, mikä on ollut aina, on tämän todellisuuden yläpuolella. Ja pani alulle olemassaolon sen muodon, jota itse edustamme. Ja että tämä todellisuus on monessa mielessä vajavaisempaa kuin se todellisuus mistä kaikki lähti.
Tätä tarkoittaa "yliluonnollisuus", mielestäni. Luonnollinen siis edellyttää yliluonnollista alkuunpanijaa, katsotaan sen sitten olevan persoonallinen tai ei.

Tyhjästä luominen on uskonnollista ajattelua sikäli, että sitä ei voi todistaa tieteellisesti. Kaiken alku tai kysymys siitä on uskon asia.
Oletko koskaan miettinyt mitä se merkitsee jos kaikella, siis kaikella fyysisellä tasolla olevalla, materialla ja myös energialla, todella on ollut alku? Siis Alku isolla a:lla.

Kaikki ihmiset, myös ateistit, kohtaavat kysymyksiä, joihin on suhtauduttava uskonvaraisesti. Ei voida todistaa että kaikki EI ole alkanut tyhjästä, mutta ateistikin tuntuu pitävän lähtöoletuksena sitä että jotain on ollut ns. aina.

Itse ajattelen että kaikella luonnollisella ja tähän todellisuuteen kuuluvalla täytyy olla alku, myös materialla ja energialla. Toiseen ulottuvuuteen ja yliluonnolliseen todellisuuteen kuuluvalla ei tarvitse eikä voi olla alkua. Tätä on ikuisuus-ulottuvuus.
Ikuisuus ei siis ole "miälettömän pitkä aika", vaan ajattomuuden tila.

Ei siis nähdäkseni ole muuta mahdollisuutta kuin että kaiken luonnollisen takana on ns. yliluonnollsuus. Tästä voisi olla mielenkiintoista keskustella, jos ette olisi niin ennakkoluuloisia sen "uskonnollisen ajattelun" kanssa...
Ehkä voisi mieluummin käyttää sanaa filosofia.

Uskovaisia syytetään usein siitä että uskotaan näkemättä ja ilman todisteita. Mutta yhtä lailla ateistille voi luoda turvallisuuden tunnetta pysyä spekuloinnissaan vain sillä alueella, jossa tieteellä on jotain sanottavaa... Moni on sanonutkin, että "kun tiede ei ole sitä vielä selvittänyt, niin turha sitä on pohtia..."

Viestiä muokattu 30.5.2010 klo 10:07, muokkaaja: Verity

30.5.2010 klo 10:14

Verity
Käyttäjä

"Alku" on muuten äärettömän kiehtova ja vähän pelottavakin käsite. Se on alkanut kiinnostaa minua erityisen paljon viime aikoina. (Syönkin nykyään aamuisin vain Alku-leipää ;) )

Minusta se sana sinällään on niin uskontosävytteinen, ettei ateistisessa mielessä sitä pitäisi edes käyttää. Siis puhuttaessa maailmankaikkeuden synnystä.
Sana "alkuräjähdys" on harhaanjohtava, koska siinä maailmankaikkeus ei alkanut eikä oikeastaan edes syntynyt vaan ainoastaan muutti muotoaan. (Puhuin tästä ehkä joskus aiemminkin...)

Uskovaiselle sana "Alku" jo sinällään on pelottava ja kunnioitustaherättävä käsite. Jonka rinnalla ihminen tuntee itsensä niin pieneksi ja ymmärtämättömäksi kuin todella onkin.

Raamattu alkaa sanalla "Alussa". Näin kirjailijana voin sanoa että ei voisi mahtipontisempaa aloitusta olla.
Minä uskon Alkuun. Ja usko ei tässä merkitse mielestäni jonkin omaksumista itse sitä miettimättä, vaan nimenomaan uskallusta ottaa kunnolla käsittelyyn tuo käsittämätön käsite...

30.5.2010 klo 10:20

miicah
Valvoja

Melkoisen hyökkäävä suhtautuminen tähän tieteelliseen läpimurtoon. Itse en tunne tieteellistä teoriaa, joka väittäisi jotain syntyneen "tyhjästä", enkä myöskään sellaista, joka väittäisi prosessia sattumaksi. En myöskään ihan täysin hahmota, miten tällaiset argumentit liittyvät kyseiseen artikkeliin.

No tätähän juuri lehtiartikkeleissa yritettiin sanoa. "Kokeen tuloksena elävä organismi" - melkoin suoraksiveto. Näinhän nimenomaan tuossa halutaan rivien välissä sanoa.

Ja eipä aikaakaan, kun ateistit käyttävät tätä ruoskana Raamattua vastaan. Pienet-köyhäntalon-porsas-ateisti-seuraajat uskovat kaiken, minkä ISOT tieteen tuntijat heille sitten referoivat tapahtuneen. -> "Elämä luotiin tyhjästä...", siispä Raamattu on taas kumottu.

30.5.2010 klo 10:29

slslsl
Käyttäjä

Toistaiseksi olen nähnyt vain sinun tehneen niin.

30.5.2010 klo 12:17

Darwinin ruoska
Käyttäjä

Jotenkin tuntuu, että nyt Verity ja miicah arvostelevat jotain vahvaa mielikuvaansa (olkiukkoansa) ateistista, joka a) käyttäytyy aivan tietyllä kaavamaisella tavalla tai/ja b) ihan kohta tulee voitonriemuisena palstalle ja sanoo, että "Raamattu on taas kumottu" (kuten slslsl osuvasti kuittasi). Yritän kaikessa ystävyydessä hiukan kurkistaa noiden mielikuvien sisään ja kenties esittää hiukan poikkeavan näkemyksen. Lopuksi, näin pyhäpäivänä, sananen kaiken alusta.

No niin... Oikeastaan ei olisi pitänyt puhua "elämän" synnystä vaan olemassaolon alusta. Mikä on paljon isompi kysymys. (Niin iso, etteivät ateistit itse juuri koskaan ota sitä esiin. Yleensä ateisti aloittaa spekuloinnin siitä tilanteesta, että on olemassa materiaa ja energiaa, josta elämä lähtee luonnonvalinnan mukaan kehittymään... Ei millään pahalla, mutta tämä rajoittaa keskustelua ja tekee siitä vähemmän mielenkiintoisen...)

Jos siis viittaat vielä paljon kaukaisempiin asioihin kuin abiogeneesiin, niin en voi yhtyä käsitykseesi. Universumin kehittyminen ja alkuräjähdysteoria yms. ovat kosmologian alaa ja esim. suomalaisista tiedemiehistä tätä kysymystä on käsitellyt monissa suurelle yleisölle suunnatuissa kirjoissaan Professori Kari Enqvist, joka on ateisti (ei tosin itse pidä ateisti-nimityksestä, koska se määrittelee ihmisen vain yhden elämänalueen pohjalta). Hän siis ei ainoastaan keskustele julkisuudessa, vaan myös tietää asiasta jotain, koska hän tutkii luonnontieteen keinoin tätä kysymystä. Totta kai hän on siinä mielessä poikkeusyksilö, että hän kykenee hallitsemaan kosmologian teorian. Itse en sitä tunne kuin pintapuolisesti jos lainkaan ja olenkin sen vuoksi paljon huonompi keskustelemaan universumin alkukysymyksistä. Varmasti moni muukin atesti on samassa tilanteessa, mutta lienee kohtuutonta vaatia keskustelukumppanilta fyysikon elämänuran laajuista tietomäärää, jos omat argumentit perustuvat pelkästään uskoon yliluonnolliseen tai "pyhiin kirjoihin". Eli vastaväitteeni on se, että monet ateistit keskustelevat universumin synnystä, varsinkin ne, jotka siitä jotain tietävät.

Kaikki ihmiset, myös ateistit, kohtaavat kysymyksiä, joihin on suhtauduttava uskonvaraisesti.

Ei kai tuota ole kukaan kiistänyt? Ei ateismi tarkoita jotain kummallista epäuskoa kaikkeen -- mitä se sellainen sitten voisikaan olla. Ateisti ei vain usko yliluonnollisiin jumalolentoihin. Esimerkiksi, minä voin sanoa, että "uskon, että huomenna sataa", tai että "uskon, että onnistut tehtävässäsi". Lisäksi voin sanoa vaikkapa, että "uskon, että ihminen itse, eikä yliluonnollinen olento, määrittelee elämän tarkoituksen". Nuo ovat kaikki lausumisia jonkinlaisesta uskosta johonkin. Olennainen ja ainoa kysymys ateismissa on suhtautuminen uskoon yliluonnollisiin olentoihin. Suomen kieli on tässä suhteessa vajavaisempi kuin esim. englanti, jossa "believe" ja "have faith" on kätevä tapa erottaa arkipäiväisen kielenkäytön usko ja sokea jumalusko toisistaan.

Ei voida todistaa että kaikki EI ole alkanut tyhjästä, mutta ateistikin tuntuu pitävän lähtöoletuksena sitä että jotain on ollut ns. aina.

Ei voida ylipäätään todistaa, että jotain EI OLE tai että EI OLE OLLUT. Tästä on tälläkin palstalla filosofoitu jo paljon. Siksi on syytä keskittyä todistamaan, että jotain on. Ateismilla ei ole mitään muuta oppisisältöä, kuin epäusko yliluonnolliseen, joten kommentti ateistin lähtöoletuksesta, ei oikein osu maaliin. Itse voin kommentoida tuohon luonnontieteellisestä näkökulmasta, että "aina" kuten myös "ennen alkuräjähdystä" ovat virheellisiä argumentteja. Nykykäsityksen mukaan aika-avaruus syntyi alkuräjähdyksessä, joten jos ei ole olemassa aikaa, ei myöskään ole olemassa kaikkialla päteviä käsitteitä "ennen" tai "aina". Einstein taisi laajentaa tajuntaamme paljon enemmän kuin kaikki maailman jumaluskomukset yhteensä.

Minä uskon Alkuun.

Minä myös. Ajan alkuun. Sellaisessa muodossa kuin fyysikot ovat sen minulle kyenneet selittämään. Sitten kun he muuttavat käsitystään ja kykenevät sen minulle ymmärrettävästi selittämään, myös minä muutan käsitystäni. Uskon siis luonnontieteelliseen menetelmään. Siihen samaan, joka toi tämän viestin sinun luettavaksesi, toi ruoat jääkaappiisi, vei ihmisen kuuhun jne. jne.

Viestiä muokattu 30.5.2010 klo 12:20, muokkaaja: Darwinin ruoska

30.5.2010 klo 12:19

Lihahyyteloe
Käyttäjä

Verity,

Uskovaisten kanssa tuollaisista asioista on aika turha keskustella, koska he luulevat jo tietävänsä vastauksen, enintään detaljeista voi käydä keskustelua. Kokemukseni perusteella uskovaiset on myös niin umpimielistä sakkia, ettei muuta kuin oman uskomuksen mukaista mahdollisuutta rehellisesti arvioida.

Pienet-köyhäntalon-porsas-ateisti-seuraajat uskovat kaiken, minkä ISOT tieteen tuntijat heille sitten referoivat tapahtuneen.

Sanomalehtien journalisteja tuskin voi pitää isoina tieteentuntijoina. Luulen että kokeen tehneitä tutkijoita harmittaa sinua huomattavasti enemmän journalistien väärinkäsitykset ja/tai tahallinen sensaatiohakuisuus, ylipäänsä kaikki epätäsmällisen tiedon levittäminen.

Tutkijoiden kirjoittaman artikkelin voi lukea täältä: http://www.sciencemag.org/cgi/rapidpdf/science.1190719v1.pdf

Viestiä muokattu 30.5.2010 klo 12:27, muokkaaja: Lihahyyteloe

30.5.2010 klo 17:46

JFreak316
Käyttäjä

Minun ajatukseni tiivistyy siihen, että sattumalla ei ole päämäärää. Jos ihminen olisi sattumaa, eivät ihmisen aivot etsisi totuutta.

..Tosi ahdasmielistä..

31.5.2010 klo 22:57

Lihahyyteloe
Käyttäjä

Eihän tuossa ole ollenkaan kaikki mihin sinä olet päättänyt vakaasti uskoa ja missä pitäytyä jääräpäisesti alkaessasi kristityksi.

1.6.2010 klo 14:50

JFreak316
Käyttäjä

Eipä olekkaan, mutta tuo oli se mitä siinä kirjoitushetkellä ajattelin =] Piu

1.6.2010 klo 21:14

cloud86
Käyttäjä

No niin nyt tämä karkasi käsistä :)
Ateistit jauhaa "uskovaiset on jääräpäitä" ja uskikset "Ateistit on jääräpäitä".
Mutta vain toinen on oikeassa ja varmaankin tiedätte kumpi ;)

On mielenkiintoista seurata sivusta kuinka ihminen niin helposti totuutta etsiessään tarttuu matkan varrella vaaniviin epäuskon ja vääristymien koukkuihin. Moni jättää tien pienestäkin ärsykkeestä ja liittyy heihin jotka tahtovat taivuttaa loputkin polun kulkijat pois tieltä.

On varsin ikävää huomata kuinka käsitykset muuttuvat jonkun toisen mielenjohteen perusteella. Raamattu kertoo tästäkin asiasta. Jos oikeasti tutkittaisiin raamattua ja vielä "ei antagonistisesti" saataisiin huomata kukas se nyt uppiniskainen onkaan.

En edes välitä väitellä koko asiasta, ateismin tie takanani on kuollut ja kuopattu ja syystä. Enään en kaipaa mitään siltä. Mutta palataan aiheeseen toki :) Sori tämä purkautuminen.

Cheers!!