Pelkäävätkö homofobit olevansa homoja?

Alue: Yleinen keskustelu

9.3.2010 klo 10:04

slslsl
Käyttäjä

Moi.

Minua huvitti tänään seuraava uutinen:
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2010030911264732_ul.shtml
"Homojen oikeuksia vastustanut republikaani tuli kaapista"

Aloin pohtia asiaa tarkemmin, ja löysinkin tutkimuksen, joka tuki seikkaa ettei kyseessä ole yksittäistapaus:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8772014
"The men were exposed to sexually explicit erotic stimuli consisting of heterosexual, male homosexual, and lesbian videotapes, and changes in penile circumference were monitored."
"Both groups exhibited increases in penile circumference to the heterosexual and female homosexual videos. Only the homophobic men showed an increase in penile erection to male homosexual stimuli."

Ihmisten kielellä siis, että homofobit pystyttivät telttaa altistuttuaan homoeroottiselle matskulle, mitä ei tapahtunut ei-homofobien keskuudessa.

Ensimmäinen reaktio on tietty "hehe", mutta mietin asiaa laajemminkin:
Nimittäin kuinka paljon kaikenlainen viha johtuu pelosta ja pelko taas omasta epävarmuudesta omaa identiteettiään kohtaan? Ja kuinka paljon parempi paikka maailma olisi, jos ihmiset hyväksyisivät itsensä, eivätkä eläisi siinä pelossa, ettei olekaan "normaali" - tai muussakaan pelossa? Kuinka vähäistä olisi syrjintä, jos aidosti kohtaisimme oman itsemme ja toteaisimme, ettei ne "vääränlaiset" ole sen kummempia kuin me itsekään?

9.3.2010 klo 11:02

JamesBond007
Käyttäjä

Mulle tulee paha olo homoilun katsomisesta, se on mun mielestä luonnotonta.
Ei mulla ole mitään homoja vastaan, voin hengata niiden seurassakin, jos eivät tuo tarkoituksellisesti homoutta esille normaalissa kanssakäymisessä - ollaanhan me tekemisissä kaikkien muidenkin syntisten kanssa, niin miks ei homojen?

Tuli mieleen, että eihän sekään välttämättä ole todiste siitä, että joku on homo vaikka kiihottuisi homoilun katsomisesta - ihmisestähän voidaan kaivaa mitä tahansa perversioita esiin, kun altistetaan niille riittävän kauan... siis kyllä mä uskon siihen, että asteittain ihminen voi muuttua eri tavoin lihalliseksi, jos lähtee irstailun tielle.. aluksi vähän parin vaihtoa, sitten ryhmäseksiä, sitten ehkä vähän bi-seksiä ja jossain vaiheessa haetaankin kivun kautta tyydytystä tai sekaannutaan ala-ikäisiin tai jopa eläimiin... no ei mene noin lineaarisesti, mutta voi mennä.

Mutta kyllä joo slslsl, noin varmasti toi menee epävarmuus, pelko, viha..
Mutta mä kysyn, että miten kukaan voi olla mitenkään varma itsestään missään suhteessa, ellei ole Jeesuksessa?

Mä en voi aivan 100% varmasti sanoa, etten halua murhata joskus jotain tai alkaa homoksi... siis kumpaakaan en halua juuri nyt tippaakaan, enkä ole halunnut, mutta mistä sitä tietää millaisia mielihaluja erilaisissa olosuhteissa ihmiseen voi kehittyä... siksi mulle usko Jumalaan onkin tärkeää, sillä Jumala kun vaikuttaa minussa, niin mun ei tarvitse huolehtia siitä, alanko kieroutumaan jossain vaiheessa, vaan voin luottaa siihen, että Jumala pitää mut terveenä ja oikeamielisenä kaiken puolin, jollain itse haluankin olla.

9.3.2010 klo 11:48

Juan Pablo Gomez Esteban
Käyttäjä

Pelkäävätkö homofobit olevansa homoja?

Itse aloitusviestissä ei sanottu mitään niin ytimekästä kuin otsikossa, joten vastaan siihen. Homofobiahan on nimenomaan oman homouden pelkäämistä. Homojen vastustaminen ei ole sellaisenaan homofobiaa, vaan nimenomaan aiheellinen tai aiheeton pelko sitä kohtaan että itse olisi homo. Toki se vaatii homovastaisen ilmapiirin syntyäkseen. Lisäksi kaappihomoilla on varman enemmän aihetta epäille olevansa homoja.

9.3.2010 klo 11:49

slslsl
Käyttäjä

Mulle tulee paha olo homoilun katsomisesta, se on mun mielestä luonnotonta.

Niin, voi olla, mutta yllä asettamani linkin kaltaista tutkimusta sinulle ei varmaan ole tehty. Enkä menisi takuuseen, että paljastaisit tuloksen vaikka olisikin.

"

Ei mulla ole mitään homoja vastaan, voin hengata niiden seurassakin, jos eivät tuo tarkoituksellisesti homoutta esille normaalissa kanssakäymisessä

Haluaisin tietää, mitä tämä varsinaisesti tarkoittaa. Liekö ehkäpä aikuisen miehen vastine ammattikoulutasoiselle tokaisulle "ihan jees kunhan ei mua tuu iskee". Minä esim. en heterouttani yleensä tuo esille kuin tietyntyyppisissä kanssakäymisissä.

Tuli mieleen, että eihän sekään välttämättä ole todiste siitä, että joku on homo vaikka kiihottuisi homoilun katsomisesta - ihmisestähän voidaan kaivaa mitä tahansa perversioita esiin, kun altistetaan niille riittävän kauan...

Kellopeli appelsiinissahan oli jotain tuohon tyyliin, jos nyt laveasti etsiskellään. Luulisin, että tutkimuksessa ei kuitenkaan tuntitolkulla näytetty juna kulkee -videoita. Eikä varmaan tutkittavilla vapaa-aikana ole kauheasti ollut tuonkaltaista altistusta, ja jos on, se todistaa pointtia jo vähän enemmän...

9.3.2010 klo 11:50

merii
Käyttäjä

slslsln aloituksen pohjalta on kenties hyvä tehdä ero homofobisten ihmisten sekä homoseksuaalista käytöstä syntinä pitävien ihmisten välille. Toki viimeksi mainitsemani ihmisjoukkokin on moninainen mielipiteineen, mutta lähtökohtaisesti ajattelin niitä ihmisiä, jotka eivät vihaa tai pelkää seksuaaliselta suuntautumiseltaan erilaisia ihmisiä - vaikka ymmärtävätkin itse suuntauksen toteuttamisen syntinä. Pidän varsin merkittävänä sitä, että jokainen kristitty tiedostaa myös oman huonoutensa ja syntisyytensä. Tämän pohjalta voidaan elää ja olla muiden ihmisten kanssa - tai sitten elää erämaassa vailla mitään kontakteja ulkomaailmaan.

Nimittäin kuinka paljon kaikenlainen viha johtuu pelosta ja pelko taas omasta epävarmuudesta omaa identiteettiään kohtaan? Ja kuinka paljon parempi paikka maailma olisi, jos ihmiset hyväksyisivät itsensä, eivätkä eläisi siinä pelossa, ettei olekaan "normaali" - tai muussakaan pelossa? Kuinka vähäistä olisi syrjintä, jos aidosti kohtaisimme oman itsemme ja toteaisimme, ettei ne "vääränlaiset" ole sen kummempia kuin me itsekään?

Pelko ruokkii vihaa, useimmiten. En tiedä onko stereotypioiden ( ja "me vs. ne muut" -asettelu) luominen osa synnynnäisen kierouden tai pahuuden mentaliteettihistoriaa, mutta näiden poiskitkeminen voi olla varsin haasteellista jo siitäkin syystä, että ihminen valitettavasti elää aina jossakin vuorovaikutussuhteessa toisiin ihmisiin; kuvitelkaamme kepeää esimerkkiä vaikkapa Suomesta: koemme kuuluvamme omaan kansaamme (kielen ja kulttuurin kautta). Asumme tietyllä paikkakunnalla, tai muistelemme lapsuudenkoteja tai opiskelukaupunkeja. Kiinnitymme kuitenkin tiettyihin paikkoihin, ja paikat tulevat osaksi meitä. Olemme turkulaisia, tamperelaisia, savolaisia... Ryhmittelyn ja oman identiteetin pohjalta syntyy erottelu "me ja muut". Muistakaamme siis tässä kohden eri paikkakuntien välinen kiusoittelufolklore.

Yhdysvaltojen ihmemaassa on varmasti paljon meille täysin käsittämättömän tuntuisia näkemyksiä, tapoja ja tottumuksia. Monet poliittiset mielipiteet ovat uskonnollisen sanaston koristelemia. Saatamme pitää jenkkejä pinnallisina -tai suoranaisina idiootteina- ja kuitenkin seuraamme amerikkalaisia elokuvia ja tv-sarjoja, kuuntelemme amerikkalaisten tekemää musiikkia, tai olemme tavattoman kiinnostuneita siitä, kuinka Yhdysvaltojen pitäisi toimia maailmanpoliittisesti korrektilla tavalla. Samalla kenties unohdamme, että olemme itsekin jonkinlaisten stereotypioiden vankeja. Toisaalta lampaathan ovat laumaeläimiä.

Yritin edellä luoda hieman pohjaa sille, mitä keskustelunaloitus toi mieleeni. Voimmeko verrata amerikkalaisten poliitikkojen tai julkisuudenhenkilöiden homofobisia mielipiteitä esimerkiksi suomalaisten kristittyjen näkemyksiin homoseksuaalisuudesta?

Viestiä muokattu 9.3.2010 klo 11:53, muokkaaja: merii

9.3.2010 klo 11:51

slslsl
Käyttäjä

Homofobiahan on nimenomaan oman homouden pelkäämistä.

No ei se nyt "nimenomaan", vaan ehkä enemmänkin pohjimmiltaan. Homofobiahan on vakiintunut termi tarkoittamaan vahvoja negatiivisia tuntemuksia (pelko, inho) homoseksuaaleja kohtaan.

9.3.2010 klo 12:03

slslsl
Käyttäjä

merii:

Mun mielestä se, että hyväksyy ihmisen sellaisena, muttei tässä olevaa piirrettä vain uskonnollisen vakaumuksen takia voi kertoa myös siitä, että ilman tätä vakaumusta hyväksyisi myös piirteenkin. Se taas on aika hassua, sillä _luulisi_ ihmisen voivan valita itselleen mieluisat periaatteet, joita noudattaa... Ellei sitten ole tarpeeksi kyllästetty helvetinpelolla, joka taas vie kaiken vapaudelta haiskahtavan koko touhusta. Se taas on hirveän pelottavaa, sillä rakkaus (se jossa ei ole sijaa pelolle) näyttäisi loistavan tässä skenaariossa poissaolollaan.

9.3.2010 klo 12:12

merii
Käyttäjä

Ah, eli kysymys voi olla myös siitä, että ollaanko nuo mainitsemasi "helvetinpelolla kyllästetyt" ihmiset (jotka jollakin toisella kielenmanipulaatiolla saattavat merkitä "itsensä ulkopuolisen auktoriteetin tunnustaviksi järkeviksi olennoiksi") valmiita hyväksymään sellaisina kuin he ovat. Toivottavasti itsekunkin ylitsevuotavainen rakkaus riittää myös heidän osakseen.

9.3.2010 klo 12:15

slslsl
Käyttäjä

Tarkoitan vain sitä, että salliiko rakkauden periaate omien ajatustensa polkemista? Rakkaudessa kun pitäisi olla kyse vastavuoroisuudesta. Jumalan kohdalla ihmiset ilmeisesti rakastavat Jumalaa siten, että sallivat hänen itseä eriävän mielipiteensä asioista (ja arvottavat ne omia mielipiteitään korkeammalle), mutta sama ei toteudu toiseen suuntaan. Mielestäni tällöin kyse ei ole enää rakkaudesta, mutta tokihan käsittämäni "rakkaus" on vain yksi määritelmä abstraktille asialle.

9.3.2010 klo 12:56

JamesBond007
Käyttäjä

No, jos ollaan nyt rehellisiä ja sitä varmaan säkin slslsl toivot että ollaan, niin sä olet sen verran v-mäinen jätkä, että mua ei huvita sun kanssa enää edes kirjoitella. Mun mielestä sulla on asenne ongelma, jonka lisäks tulkitset muiden kirjoituksia provosoivaan sävyyn tarkoituksellisesti tehden jotain omia tulkintoja, jotka heijastaa mahdollisesti jotain kipua sun elämässä tai menneisyydessä. Ei millään pahalla muuten, joskus oot ihan viihdyttävä ja varmaan juteltaessa tietyistä teemoista ihan mukavakin..

ollaan vaan niin eri linjoilla, eikä kumpikaan ole suuntaa muuttamassa, että taitaa olla ihan turha edes yrittää vaihtaa mielipiteitä, kun ajatuksena mulla on kirjoittaa toista kunnioittavaan sävyyn ja odotan sitä myös vastapuolelta.

9.3.2010 klo 12:58

Juan Pablo Gomez Esteban
Käyttäjä

No ei se nyt "nimenomaan", vaan ehkä enemmänkin pohjimmiltaan. Homofobiahan on vakiintunut termi tarkoittamaan vahvoja negatiivisia tuntemuksia (pelko, inho) homoseksuaaleja kohtaan.

Ei vaan se on nimenomaan sitä. Klaustrofobiakin on vakiintunut termi sille ettei pidä ahtaista paikoista, mutta todellisuudessa se tarkoittaa ylivoimasta pelkoa sellaisia tiloja kohtaan joista ei voida vapaasti paeta.

Tarkoitan vain sitä, että salliiko rakkauden periaate omien ajatustensa polkemista? Rakkaudessa kun pitäisi olla kyse vastavuoroisuudesta.

Rakkaus ei koskaan ole vastavuoroista. Tosiaan rakastavat ihmiset tekevät sen molemmat yksinään. Jos kohteelta vaaditaan jotakin vastinetta, kyse ei ole rakkaudesta.

9.3.2010 klo 13:22

slslsl
Käyttäjä

Jos kohteelta vaaditaan jotakin vastinetta, kyse ei ole rakkaudesta.

Taisin sanoa asiani "hieman" epäselvästi, mutta tarkoitin juuri tuota.

9.3.2010 klo 13:28

Milleniar
Käyttäjä

Homofobikoksi sanominen on homokeskustelun hitlerkortti.

9.3.2010 klo 14:31

Jimi
Käyttäjä

Ehkä ainut "pelon" kohde minulle identiteettini muuttuminen, jonka näkisin negatiivisena asiana tässä homokysymyksessä. Nythän alkukysymys tuntuu tekevän kaikista homoutta vastustavista itse (vihattuja) näitä homoja. Lauselman logiikka on rikkinäinen: Ihminen joka vastustaa "pahaa", muuttuu vastustamalla itse "pahaksi". "Se on (itse), joka sanoo (toista)" Lapsellista touhua, sanon minä. Kaipaisin aikuista retoriikkaa tämän tilalle.
Tosiasiassa me kaikki kyllä muutumme ja identiteettimme rajat liikkuvat. En soisi kenenkään liikuttavan identiteettiään alueelle, joka on hänelle itselleen vahingollinen, tai jota hänen pitää hävetä. Luomiskertomuksen allekirjoittavana kristittynä on minun johdonmukaisesti pidettävä parisuhteen perusmallina miestä ja naista eli heterosuhdetta.
Sivuhuomio: kreikan sana "heteros" tarkoittaa "erilaista, poikkeuksellista." Onkin ironista, jos tästä aviomuodosta aikojen saatossa tulee tilastollisesti juuri se poikkeuksellinen avion muoto.

9.3.2010 klo 14:35

slslsl
Käyttäjä

Luomiskertomuksen allekirjoittavana kristittynä on minun johdonmukaisesti pidettävä parisuhteen perusmallina miestä ja naista eli heterosuhdetta.

Tuota käsittelin vähän ylempänä jo, mutta edelleen häiritsee... Tästä kun saa kuvan, ettet pitäisi parisuhteen perusmallina (yksin) heterosuhdetta, jos olisi käynyt niin ettet olisikaan luomiskertomuksen allekirjoittava kristitty.

Lapsellisena touhuna pidän ystävystymistä jonkun kanssa (esim. Jumalan) ja sitten huomiota saadakseen (yrittää) muuttaa mielipiteitään, jotta ne olisivat tämän uuden ystävän mieleen. Onko sellainen todellista, kunnioittavaa ystävyyttä?

9.3.2010 klo 14:37

slslsl
Käyttäjä

On toisaalta sekin lapsellista, että hyväksyy aidosti ja kokonaisuudessaan ystävikseen vain sellaiset, jotka bestiskin hyväksyy. Ja pelkää bestiksen suuttuvan, jos tekisikin toisin. Sitten mustasukkaisena kielletään vääränlaiselta kaverilta bestiksen kanssa ystävystyminen, koska kuulemma bestis ei tätä halua. Eikö se ole bestiksen oma asia, kenet ottaa kaveripiiriinsä?

Viestiä muokattu 9.3.2010 klo 14:38, muokkaaja: slslsl

9.3.2010 klo 14:42

merii
Käyttäjä

...jaa, kyse on siis siitä, että Jumala on pikkumainen ja narsistinen tyranni..? Jos tämä on ajatusten pohjalla, niin lienee ymmärrettävää, että joku kokee Jumalan auktoriteetin tunnustavien olevan suvaitsemattomia ja tyhmiä.

9.3.2010 klo 14:44

slslsl
Käyttäjä

kyse on siis siitä, että Jumala on pikkumainen ja narsistinen tyranni

Sinä sanoit tuon, en minä.

Enimmäkseen kyse on minulla siitä, etten ymmärrä miten niinkin suuressa arvossa pidettävää Jumalaa pitää puolustaa ihmisvoimin, kun Jumalan luulisi tekevän sen itsekin. Oletetaan vain asioita, mitä Jumala haluaa, ei halua, vaatii ja kieltää.

Silloin tällöin vain tuntuu, että Jumalaan heijastetaan omat pelot ja ahdistukset. Voisiko asia olla edes vähäsen niin?

9.3.2010 klo 15:15

Lihahyyteloe
Käyttäjä

Jimi, onko lapsellista tässä yhteydessä sanoa homofobian (osittain) johtuvan omasta seksuaalisuudesta, mikäli kerran tutkimus puoltaa tätä seikkaa? Miten tämä fakta pitäisi ilmaista, jotta se ei olisi mielestäsi lapsellista?

"Heteros" sana tarkoittaa muuten, erilaista tai toista kahdesta. Voin olla tästä väärässäkin, mutta muistelen, että aikaiseen kreikkalaiseen mytologiaan kuului uskomus osan ihmisistä olevan aikoinaan halkaistu kahtia, ja tästä johtui miehen ja naisen välinen kaipuu. Homoseksuaalinen rakkaus taas oli ylevämpää, koska "kokonaiset" ihmiset saattoivat harjoittaa sitä.

Yllätti kyllä tuo tutkimus siinä mielessä, että itse oon pitänyt homofobin homoksi leimaamista enemmän legendana tai näpäytyksenä, enkä ole edes ajatellut, että siinä olisi paljoa totuuspohjaa. Toisaalta luulin katolisten pappien pedofilian harjoittamisen olevan median yksittäistapauksista luomaa liioittelua.

Kuten jo aiemmin on sanottu, homoutta vastustava kristityn ei tarvitse olla homofobi, mutta tuskin se haittaakaan. Kristityt ovat myös varmasti hyvä yleisö näille omaa seksuaalisuuttaan tukahduttaville homofobeille levittää, ja löytää tukea ajatuksilleen.

Viestiä muokattu 9.3.2010 klo 15:26, muokkaaja: Lihahyyteloe

9.3.2010 klo 17:06

Saana
Käyttäjä

Sivuhuomio: kreikan sana "heteros" tarkoittaa "erilaista, poikkeuksellista." Onkin ironista, jos tästä aviomuodosta aikojen saatossa tulee tilastollisesti juuri se poikkeuksellinen avion muoto.

Tämä ei periaatteessa ole mitenkään mahdollista. Homoseksuaalit tulevat aina olemaan vähemmistössä jo siitäkin syystä, ettei homoseksuaalisuuden ole voitu todistaa periytyvän eikä opittavan vanhemmilta.

Jos otamme Juan Pablon määritelmän homofobiasta, niin on melko selvää, että valtaosa homofoobikoista on homoja. Tosin on mahdollista tuntea pelkoa siitä, että jokin taipumus ilmenee itsessään, vaikka sitä ei olisi koskaan kokenutkaan. Vähän niin kuin pelkäisi, että joku päivä tulee hulluksi. Olen itse tupannut aina ajattelemaan, että homofobia on kulttuurisissa rakenteissa elävä stigma ennemmin kuin yksilön (psykologinen) ominaisuus, mutta hyväksyn kyllä tuon määritelmän mielelläni, sillä se sopii hyvin fobia-perheeseen.

Tietysti noista tutkimustuloksista voi myös ajatella, että kaikki kielletty kiihottaa, jolloin kielto ei olisikaan seuraus vaan syy. Se suuri totuus ei kuitenkaan ehkä vielä tuon tutkimuksen perusteella valkene.

9.3.2010 klo 17:33

Darkelth
Käyttäjä

Mustamiekan taonta -kirjassa on oiva kohta, mikä menee jotakuinkin näin:
Ei, emme ole turvassa täällä. Mitä he eivät ymmärrä, sitä he pelkäävät. Ja mitä he pelkäävät, sen he tuhoavat.

Pelko tottakai johtaa jonkin tuhoamiseen, ehkä sen takia pelko ei kuulukaan rakkauteen. Rakkaushan on kaikkea muuta kuin jonkin tuhoamista? Mutta en lähde rakkaudesta enempää puhumaan, jos siitä tahotaan enemmän puhua niin voidaan aloittaa kokonaan uusi aihe, tai sitten slslsl voi kysäistä vastauksessaan.

Olen aika varma jonkinlainen osa homofoobikkoja on niitä suurimpia homoseksuaalisuuden vastustajia. Itse pidän homoseksuaalisuutta syntinä, mutta en ole kuitenkaan homofoobikko, hyväksyn homoseksuaalin täysin saman rakkauden arvoiseksi kuin itsenikin tai kenet tahansa muista, syntisiä me kaikki olemme.

Väärin onkin tuomita miusta homoseksuaali helvettiin sen takia, että hän on homoseksuaali, aivan yhtä hyvin vois tuomita sitten itsensä.

Silloin tällöin vain tuntuu, että Jumalaan heijastetaan omat pelot ja ahdistukset. Voisiko asia olla edes vähäsen niin?

Aivan varmasti :D Sitä voi lukea historiassa. Aivan kuten mihin tahansa muuhun. Ideologiaan, tai johonkin pakkomielteeseen, harrastukseen. Onhan Jumalalla oikeutettu vaikka mitä väärää, mutta jos lähdetään vähänkin tutkimaan tarkemmin Raamattua, huomataan että ne ovat olleet Raamatunvastaisia.

Jumala taas, Hillsongin pastori sanoi sen aika osuvasti. Jumalan ainut keino toimia tässä maailmassa on ihmisten kautta. Ei sen takia etteikö hän voisi laittaa vaikka kivetkin puhumaan, vaan koska hän tahtoo a) vapaan valinnan b) ihmisten ilon toteuttaa hänen tahtoaan, siis että ihmisillä voisi olla se ilo. Mie ainakin saan suurimman iloni elämässä kun näkee ihmisten löytävän Jumalan rakkautta. Ja monia muitakin syitä.

Lapsellisena touhuna pidän ystävystymistä jonkun kanssa (esim. Jumalan) ja sitten huomiota saadakseen (yrittää) muuttaa mielipiteitään, jotta ne olisivat tämän uuden ystävän mieleen. Onko sellainen todellista, kunnioittavaa ystävyyttä?

Ja toisaalta pidän lapsellisena sitä, että kun on ystävystynyt aivan mahottoman loistavan jätkän kanssa, ja elelee oikeasti elämäänsä tyhmästi, niin ei ota yhtään varteen mitä kaveri yrittää neuvoa ja antaa voimaakin pyydettäessä siihen, että sais elämänsä järjestykseen. On se sitten pientä, tai suurta.

9.3.2010 klo 20:45

Jimi
Käyttäjä

Jimi, onko lapsellista tässä yhteydessä sanoa homofobian (osittain) johtuvan omasta seksuaalisuudesta, mikäli kerran tutkimus puoltaa tätä seikkaa? Miten tämä fakta pitäisi ilmaista, jotta se ei olisi mielestäsi lapsellista?

Eihän se ole, jos puhutaan asiaa asiana. Tutkimuskin sitä puoltaa.
Viittaisin identiteettien muuttumis-huomioni pohjalta tässä kuitenkin siihen, ettei ole selvää, kumpi johtuu kummasta. Tilastollinen ilmiö ei varsinaisesti kommentoi syy-seuraussuhdetta, mistä Saanakin käsittääkseni kommentoi.
Otsikko on mielestäni kuitenkin hyvä; se herättää keskustelua aiheesta. Mutta tosiasia on, etteivät homofobikot tutkimuksen mukaan ainoastaan pelkää homoja, vaan he faktuaalisesti ovat niitä. Eli "jos pelkää omaa homouttaan, on luultavasti jo sellainen". Ongelmana on minulle siis "homofoobikon" määritelmä tai sen leiman antaminen. Kuka on homofobi ja millä perustein leiman voi antaa vierustoverille? Saako sitä käyttää keskustelussa, jos vastapuoli on joku änkyräkristitty?
Mainitsemani identiteettien muuttuminen voidaan ajatella tässä myös niin, että kiinnostus seksuaalisen identiteetin "laajentamiseen" tai "vaihtamiseen" on tosiasiassa johtanut muutokseen. Ihminen ei täysin hyväksy identiteettiinsä tekemäänsä muutosta, vaan ympäristön paine ajaa hänet Welles'läiseen "kaksoisajatteluun", joka on psyykkeelle kovin raskasta kantaa ja napsahtelee kaikkien lähimmäisten sormille.
Kaiken tämän sanottuani olen kuitenkin sitä mieltä, ettei parisuhteen tulisi muodostua kahdesta samaa sukupuolta olevasta, sillä se ei ole luonnollista.

9.3.2010 klo 21:59

Lucil
Käyttäjä

Eli "jos pelkää omaa homouttaan, on luultavasti jo sellainen". Ongelmana on minulle siis "homofoobikon" määritelmä tai sen leiman antaminen. Kuka on homofobi ja millä perustein leiman voi antaa vierustoverille? Saako sitä käyttää keskustelussa, jos vastapuoli on joku änkyräkristitty?

Mielestäni asiaa voidaan suurin piirtein arvioida pohtimalla oman tunnereaktion voimakkuutta. Jos esim. käsi kädessä kävelevä naispari aiheuttaa voimakkaan "HYI ETTÄS KEHTAAVAT JULKISELLA PAIKALLA!!!!" niin voisi ehkä olla aiheellista pohtia että mistäs moinen reaktio.
Otan nyt esimerkiksi hieman erityyppisen synnin, itsetyydytyksen.
Osa ihmisistä tekee siitä suunnattoman numeron henkeen "TAISTELEN JOKA PÄIVÄ PYHÄN HENGEN AVUSTUKSELLA JOTTEN TYYDYTTÄISI ITSEÄNI!!" ja itse taas voin sanoa rehellisesti että enpä ole moista koskaan kokeillut koska ei kiinnosta. Ajatus itsetyydtyksestä ei herätä kerrassaan minkäänlaisia tunteita, ainoastaan etäisen "miksi vaivautua?" ajatuksen.
Sanoisin, että sillä kaverilla joka joutuu joka päivä taistelemaan itsetyydytystä vastaan Raamatun kera, on aidosti suhteen ja tämä ongelma ei pohjimmiltaan johdu siitä, että tyydytys itsessään on syntiä. Asiaan voi suhtautua rennon välinpitämättömästi eikä jokaisen päivän tarvitse oikeasti olla taistelua, ellei siitä itse tee sellaista ja nosta sitä kaikkien syntien äidiksi.
Tuskimpa myöskään siinä kohdin kun homofobikko kiljuu kauhusta nähdessään naisparin käsi kädessä on naisparin olemassaolo se todellinen ongelma, vaan pikemminkin jonkinlainen vinksahtanut vipu päässä. Oli sitten kyse omasta kaappihomoudestaan tai mistä tahansa.

E: Sanoisin siis että voimakas tunnepitoinen reaktio kertoo ihan omasta ongelmasta, sillä asioihin on mahdollista suhtautua myös neutraalisti.

Viestiä muokattu 9.3.2010 klo 22:06, muokkaaja: Lucil

9.3.2010 klo 23:05

Lihahyyteloe
Käyttäjä

olen kuitenkin sitä mieltä, ettei parisuhteen tulisi muodostua kahdesta samaa sukupuolta olevasta, sillä se ei ole luonnollista.

Monissa eläinlajeissa esiintyy homoseksualisuutta, mutta yksikään eläin ei tietääkseni aja autoa. "luonnottomuuteen" vetoaminen on onneton perustelu. Myöntäisit rehellisesti, ettet hyväksy homoutta koska taikauskoisesti luulet, että se aiheuttaa jotakin pahaa, joko homoille itselleen tai muille.

9.3.2010 klo 23:15

Österbaum
Käyttäjä

Yksi selitys "homofobialle" on raiskatuksi tulemisen pelko, kuulostaa mielestäni loogiselta.

10.3.2010 klo 0:40

Jimi
Käyttäjä

Monissa eläinlajeissa esiintyy homoseksualisuutta, mutta yksikään eläin ei tietääkseni aja autoa. "luonnottomuuteen" vetoaminen on onneton perustelu.

Katsoppa uudestaan luomiskertomusta tai vaikka ulos ikkunasta, jos sulla on sellainen: ihmisiä on kahdenlaisia. Onko elämä vaikeaa?
Myöntäisit rehellisesti, ettet hyväksy homoutta koska taikauskoisesti luulet, että se aiheuttaa jotakin pahaa, joko homoille itselleen tai muille.

Mikähän sekin paha sit ois? Itsestäni tunnistan ainakin jonkinlaisen nolla-hyöty-asenteen, eli en pidä homoutta* mielekkäänä, koska se ei hyödytä mitään. Koitan etsiä taikauskoa, nyt kun mainitsit. Kiitos vinkistä.
(*) erit. homoseksi

Viestiä muokattu 10.3.2010 klo 0:41, muokkaaja: Jimi

10.3.2010 klo 1:16

FrankCastle
Käyttäjä

Jos ajatellaan ihan tiukasti pelkkää lisääntymistä, niin silloinhan tuo nollahyötyargumentti toki pätee. Mutta jos näkökulmaa laajennetaan vähänkin, ja ruvetaan punnitsemaan eri toimintamallien hyötyjä ja haittoja, maailma ei olekaan enää niin mustavalkoinen.

10.3.2010 klo 3:38

Sir JoN
Käyttäjä

Lihahyyteloe ; Monissa eläinlajeissa esiintyy homoseksualisuutta

Periaatteessa ei esiinny: "Properly speaking, homosexuality does not exist among animals.... For reasons of survival, the reproductive instinct among animals is always directed towards an individual of the opposite sex. Therefore, an animal can never be homosexual as such. Nevertheless, the interaction of other instincts (particularly dominance) can result in behavior that appears to be homosexual. Such behavior cannot be equated with an animal homosexuality. All it means is that animal sexual behavior encompasses aspects beyond that of reproduction ... Like many animal rights activists, homosexual activists often "read" human motivation and sentiment into animal behavior. While this anthropopathic approach enjoys full citizenship in the realms of art, literature, and mythology it makes for poor science."

http://www.narth.com/docs/animalmyth.html

10.3.2010 klo 8:24

Lihahyyteloe
Käyttäjä

Katsoppa uudestaan luomiskertomusta tai vaikka ulos ikkunasta, jos sulla on sellainen: ihmisiä on kahdenlaisia. Onko elämä vaikeaa?

Pointtisi jäi vähän epäselväksi liittyen kommenttiini. Enhän ole väittänyt heteroseksiä epäluonnolliseksi, vai olenko? Yritän vähän selventää aiemmin sanomaani, koska et sitä selvästikään ymmärtänyt: Luonnollisuus yleisesti argumenttina minkään väittämän puolesta tai vastaan on kömpelö, mikäli luonnollisella tarkoitetaan jotain mitä voi havaita tapahtuvan luonnossa. Teemme paljon luonnottomia asioita, ajamme autoilla, käytämme tietokoneita jne, joita tuskin kukaan on kieltämässä tällä perusteella. Toisaalta luonnossa tapahtuu paljon asioita, joita 'normaalilla' moraalilla varustetun henkilön on vaikea pitää oikeina: Delfiinit joukkoraiskaa ryhmänsä jäseniä, gorillat syö toisinaan lapsiaan yms.

Mikähän sekin paha sit ois? Itsestäni tunnistan ainakin jonkinlaisen nolla-hyöty-asenteen, eli en pidä homoutta* mielekkäänä, koska se ei hyödytä mitään.

Homoseksuaalinen suhde hyödyttää homoja, koska he sattuvat pitämään toisistaan/"siitä". Onko tämä oikeasti vaikeaa ymmärtää? Mikäli tarkoitit, ettei homoseksistä seuraa raskautta ja lapsia, niin olet oikeassa. Mikäli löydät homon, joka tällä keinoin pyrkii saamaan lapsen niin hänelle voit pitää "On kahdenlaisia ihmisiä" -puheesi. Menisi oikeaan osoitteeseen. :)

Sir Jon,

"reproductive instinct" on jo itsessään latautunut ilmaus kun puhutaan seksistä. Entä mitä ihmettä tämä tarkoittaa: "All it means is that animal sexual behavior encompasses aspects beyond that of reproduction"? Hienoa argumentointia narthilta. Homoseksuaalisuutta ei tosiasiassa esiinny luonnossa. Eläimillä vain on seksuaalisia taipumuksia, jotka eivät liity lisääntymiseen! Ongelma ratkaistu! Miten se, että homoseksuaalisuudella on jokin sosiaalinen funktio (ainakaan esimerkin mukainen se ei myöskään eläinkunnassa aina ole), tekee siitä jotain muuta kuin homoseksiä? Ja onko seksi seksiä ainoastaan, mikäli tarkoitus on lisääntyä?

Muuten, ainakin pingviinit ja mustajoutsenet toisinaan sitoutuu myöskin elämänsä ajaksi homoseksualiseen suhteeseen. Mustajoutsen homoparit myös kasvattavat jälkikasvua yhdessä (Toinen parittelee naaraan kanssa, joka munimisen jälkeen häädetään).

Viestiä muokattu 10.3.2010 klo 8:26, muokkaaja: Lihahyyteloe

10.3.2010 klo 8:25

Jimi
Käyttäjä

Jos ajatellaan ihan tiukasti pelkkää lisääntymistä, niin silloinhan tuo nollahyötyargumentti toki pätee. Mutta jos näkökulmaa laajennetaan vähänkin, ja ruvetaan punnitsemaan eri toimintamallien hyötyjä ja haittoja, maailma ei olekaan enää niin mustavalkoinen.

Maailman monivärisyydestä: Raamatun homovastaisuus ei välttämättä ole vastoin niitä asioita. Raamatun voisi jopa väittää ehdottavan/vaativan miestenvälistä ystävyyttä, rakkautta, välittämistä, huolehtimista ja myötätuntoa, mies miehelle ja nainen naiselle. Kova linja vedetään siihen toiseen asiaan: Seksi, joka on muiden ominaisuuksien lisäksi avioliiton täydellistäjä. Avioliiton ollessa yhteiskunnan rakennuspilari, eivät homoliitot lisää väkimäärään ja ovat siinä mielessä "vajaita" avioliittoja.
Todellisiin ongelmiin päästään siitä, että minun mielestäni luomiskertomuksessa tulee ilmi Jumalan järjestys, eikä hänen mielipiteensä välttämättä kiinnosta kaikkia...