Saako mies virkata?

Alue: Luovuus ja muoti

1.3.2010 klo 22:45

Samsiuk
Käyttäjä

Kaverini (mies) alotti tossa virkkaamisen, kun halusi tehdä tyttöystävälleen yllättävän ja omaperäisen lahjan - miehen virkkaamat villasukat. Hän on kuitenkin saanut aika paljon ihmettelyä osakseen ja haluankin kysyä täällä, mitä mieltä olette? Saako mies virkata?

Itse olen jokseenkin aika varauksellinen jos mennään sille linjalle, että mies ja nainen voivat molemmat tehdä mitä lystävät, kumpaa nyt ikinä huvittaakaan käydä töissä ja kumpi sitä nyt sitten viitsiikään kokata. (Kärjistettynä) Mutta mun mielestä tämä kyseinen tapaus on lähinnä aika hauska ja omalaatuinen tapa osottaa kiintymystä tyttöystävälle.. Ja olisi aika ronskia viedä tämä mies-nainen -kysymykseksi. Mitä olette mieltä?

1.3.2010 klo 22:49

nuori_jellona
Käyttäjä

Virkkaajamiehet joutuvat helvetin alimpiin syövereihin tulevassa elämässä :o

1.3.2010 klo 22:52

Anskutin
Käyttäjä

Ei tietenkään saa virkata. Sellainen sukupuoliroolien vääntely on epäraamatullista. [/sarkasmi]

Vakavammin sanottuna, totta kai saa. Mikä ikinä olisikaan syy kieltää se?

1.3.2010 klo 22:58

Samsiuk
Käyttäjä

No mut onhan se noloa. No okei, ehkä vähän väsynyt kysymys... Myönnetään. Mut eikö täältä löydy yhtään hauskaa äklöääri-ihmistä, joka jaksaisi oikeasti olla sitä mieltä, että tässä kaverini astuu nyt naisten varpaille. Tai ei joku edes haluais vähän väitellä muuten vaan asiasta? :D

Kaipaan actioniä..

1.3.2010 klo 22:58

arco_iris
Käyttäjä

Itse olen jokseenkin aika varauksellinen jos mennään sille linjalle, että mies ja nainen voivat molemmat tehdä mitä lystävät, kumpaa nyt ikinä huvittaakaan käydä töissä ja kumpi sitä nyt sitten viitsiikään kokata.

OT, mutta mitä tuo kohta tarkoittaa?

Ja itse ketjun aiheeseen: totta kai mies saa virkata. Vähänkö ne lumilautailijaheputkin virkkaavat itselleen hienoja pipoja. Etsin viime talvena netistä ohjetta pipon virkkaamiselle ja päädyin lumilautailusivustolle, jossa teinipojat neuvoivat teinipoikien kielellä toisilleen, miten pipo virkataan ;)

1.3.2010 klo 23:13

Samsiuk
Käyttäjä

Okei, ehkä mun on vaan myönnettävä, että joo saa mieskin virkata.

Meinaan pointillani lähinnä äklöfeministejä, jotka kokevat, että pitäis olla sukupuolikiintiöt yhtiöiden johdossa ja poliisilla ja sairaanhoitajalla pitäisi olla sama palkka vaan sen takia, ettei vaan ole mitään sukupuolisia eroja. Siis tarkoitan tasapäistäviä tasa-arvon väärinkäyttäjiä. Ei sinänsä liity juu tähän keskustelun avaukseen mitenkään.. öhrm..

2.3.2010 klo 11:54

Chamaeleo calyptratus
Käyttäjä

Kyllä virkkaaminen on syntiä, jos sitä harrastaa mies. Virkkasko Jeesus? Häh!?

PS. Kun asuin Turkissa, hommasin sadekauden karkkirahat virkkaamalla koulukavereille pipoja.

2.3.2010 klo 15:57

Kluya
Käyttäjä

Minua kiinnostaa ennemminkin jos ja kun joku keksii - olipa se sitten parempi tai huonompi - perustelun sille miksi mies ei voi virkata, pfff ;D

Virkkaaminen se on kyllä nastaa hommaa, joten miksipäs ei myös miehet saisi tarttua koukkuun. Go for it.

2.3.2010 klo 17:16

Saana
Käyttäjä

Parempi olisi neuloa.

Virkkaava mies voisi saada jopa minulta... lämpimät kiitokset. Kyllähän tämä on periaatteessa mies-nainen-kysymys, ja vieläpä varsin viehättävä sellainen. Kaikenlaiseen epä-äijäilyyn tulisi nuoria miehiä rohkaista.

2.3.2010 klo 18:10

Kieku
Käyttäjä

Parempi olisi neuloa.

Samaa mieltä.

Alotuksessa ihmettelin eniten sitä, että miksi se mies VIRKKAA ne sukat. Tosin virkkaaminen on kai jotenkin helpommin lähestyttävää kuin neulonta.

2.3.2010 klo 21:46

Chamaeleo calyptratus
Käyttäjä

Hmm, enpä tosiaan ole aiemmin kuullu että joku virkkaa sukkia. Luulen, että samsiukilla on menny virkkaaminen ja neulominen sekasin. Itse asiassa oletin intuitiivisesti samsiukin tarkottavan neulomista, eikä virkkaamista.

PS. Mä en kyllä rohkasis kaikkia miehiä neiteilemään enkä neitejä äijäilemään. Miehet on miehiä. Naiset on naisia. Ja niin on sangen hyvä. Musta on ärsyttävää että nyky-yhteiskunnassa miehet saa pisteitä siitä että ne menee naisten hommiin. Ei mun mielestä miehiä tarvi erityisesti rohkasta virkkaamaan tai neulomaan, mutta jos on munaa virkata niin antaa mennä. Rohkasisin kaikkia olemaan omia itsejään. En niinkään olemaan jotain muuta kun ne on. Ehkä Saana meinas kuitenki sitä, että miehiä ei tarvi rohkasta machoilemaan yms. Mutta sainpa Saanan kommentinsta inspiraatiota avautumiseen enivei. :)

2.3.2010 klo 22:26

Saana
Käyttäjä

Chamaeleo calyptratus; Ehkä Saana meinas kuitenki sitä, että miehiä ei tarvi rohkasta machoilemaan yms. Mutta sainpa Saanan kommentinsta inspiraatiota avautumiseen enivei. :)

Jotakin sinnepäin. Kannatan pehmeitä arvoja joka elämänalueella, enkä ole ollut kovin innostunut viime vuosina muotiin nousseesta äijäilykulttuurista. En miehillä enkä naisilla. Tämä on kyllä ihan hauska aihe.

Kieku; Tosin virkkaaminen on kai jotenkin helpommin lähestyttävää kuin neulonta.

Minusta taas neulominen on aina ollut jotenkin helpommin lähestyttävää. Virkkaaminen on enemmän nysväämistä, enkä ole päässyt siitä oikein jyvälle. Senkin taidon voisi kyllä joskus opetella, jos hyvät ohjeet löytyisi.

2.3.2010 klo 22:34

Kieku
Käyttäjä

Minusta taas neulominen on aina ollut jotenkin helpommin lähestyttävää. Virkkaaminen on enemmän nysväämistä, enkä ole päässyt siitä oikein jyvälle. Senkin taidon voisi kyllä joskus opetella, jos hyvät ohjeet löytyisi.

Itselläni ihan sama, mutta sellaiselle, joka ei osaa lainkaan neuloa ja silmukoiden luontikin on haaste, kiinteiden silmukoiden virkkaaminen lähtee helpommin. Virkkauksessa (ainakin niissä perus kiinteissä silmukoissa) näkee jotenkin helpommin ja heti sen jäljen, kun taas neulomisessa kavennukset tms. näkyy kunnolla vasta, kun on neulonut kerroksen sen kavennuskerroksen päälle. Tai ainakin näin mutuilen. En osaa virkata oikein mitään, silmukoistakin osaan vain sen kiinteän enkä osaa lukea virkkausohjeita, mutta neulomalla syntyy vaikka mitkä pitsit.

Tuolta löytyis varmaan hyviä ohjeita
http://www.kaspaikka.fi/virkkaus/index.html
Ovat sellaisia peruskoulun opetuksessa käytettäviä.

3.3.2010 klo 13:16

achterlicht
Käyttäjä

Kokemuksesta veikkaisin aika monen katsovan pitkään ja kummastella moista ideaa "älyvapaana ja kehnona".

Toisaalta, juuri tuo asenne provosoi sen verran, että itsekin taidan joskus virkkaamaan ruveta. Tai neulomaan

3.3.2010 klo 17:41

JouniL
Käyttäjä

Ja mulle naureskeli naisetkin kun mietin, että pitäiskö ostaa ompelukone ja ihan tosissani olin... Ja sit ne toivoo, että pitäis olla epä-äijämäinen? Hankalia ovat.

3.3.2010 klo 21:55

Aycea
Käyttäjä

jotka kokevat, että pitäis olla sukupuolikiintiöt yhtiöiden johdossa ja poliisilla ja sairaanhoitajalla pitäisi olla sama palkka vaan sen takia, ettei vaan ole mitään sukupuolisia eroja.

Minä olen aina ymmärtänyt näiden äklöfeministien ajavan samapalkkaisuutta ammattiryhmän sisällä eikä ammattiryhmien välillä. Saatan olla toki väärässäkin.

Ja itse kysymykseen: saa virkata. Saa toteuttaa itseään käsityöpuolella millä tavalla hyvänsä, sukupuolesta riippumatta. Eihän tuosta nyt niin kauaa ole edes, että killat hallitsivat käsityömarkkinoita ja kiltoihin hyväksyttiin vain miehiä. Olen myös siinä luulossa (huom! olen wanhan peruskoulun opetussuunnitelman kasvatti), että suurin osa pojista kokeilee tekstiilikäsitöitä peruskoulussa, toivottavasti se ei ole muuttunut. Napinompelu nyt ainakin pitää hanskata miehenkin ;)

4.3.2010 klo 0:04

Milleniar
Käyttäjä

Ei saa!

5.3.2010 klo 8:45

slslsl
Käyttäjä

Minä olen aina ymmärtänyt näiden äklöfeministien ajavan samapalkkaisuutta ammattiryhmän sisällä eikä ammattiryhmien välillä. Saatan olla toki väärässäkin.

Joo, ammattiryhmien välillä samaa palkkaa vaativia kutsutaan ihan muilla nimillä...

5.3.2010 klo 9:46

mii
Käyttäjä

öö, noh, virkatkoon jos haluaa? mun mielestä se että opettelee jotain uutta tyttönsä vuoksi on varsin kunnioitettavaa.

5.3.2010 klo 9:50

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Samalla tavalla mies voi virkata ku ommellaki :-) meidän koulus stylistipuolel oli yksi poika/mies ja kyllä tuollaiset hommat sopii yhtä hyvin miehelle ku naiselleki jos henkilöä itseään se kiinnostaa. Musta olis ihanaa jos mun mies olis kampaaja 8-) kyl se aina silloin tällöin mun hiuksia laittaa :-)

5.3.2010 klo 15:11

merii
Käyttäjä

nuori_jellona:

Virkkaajamiehet joutuvat helvetin alimpiin syövereihin tulevassa elämässä :o

Tarkennetaan vielä hieman: Danten helvetin alimpaan kerrokseen yhdessä Juudas Iskariotin kanssa ;)
Mutta siis:

haluankin kysyä täällä, mitä mieltä olette? Saako mies virkata?

Olkoot hyvät vain. It´s all for the Greater Good. Yleissivistykseen voidaan laskea myös virkkaaminen, neulominen, kutominen... On hienoa, jos miehetkin pitävät yllä villasukkaperinnettä!

6.3.2010 klo 9:24

Yoki
suljettu käyttäjätili

Entä pitsin nypläys 8-)

6.3.2010 klo 9:49

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Tässäki tulee se et tietyn näköiset miehet vois olla tautisen seksikkäitä virkkaamas tai vaikka nypläämässä pitsiä. Mut jos valmiiksi muistuttaa vähän naista tai vaihtoehtoisesti hiirtä, niin ymmärrän että ei se virkkuukoukku oikein imartele. Mut sit taas jos ulkonäkö ja asenne on sen mukainen et virkkuukoukku enemmänkin vain korostaisi sitä miehekkyyttä niin nami nami 8-) kelpaa kyllä mulle 8-)

10.3.2010 klo 3:13

taina
Käyttäjä

Miksei mies saisi virkata? Ystäväni sai mieheltään joululahjaksi tämän salaa virkkaaman pöytäliinan... Mut jos ajatellaan et virkkaus olis vain naisten hommaa niin pitäiskö sitten kaikkien naisten osata/haluta virkata?

11.3.2010 klo 11:17

slslsl
Käyttäjä

Jos seurakunnassa nainen ei saa virkkoa, ei kai sit mieskään virkata.

13.3.2010 klo 14:23

Babaii_
Käyttäjä

Virkkaus on miestenkin oikeus. Tasaa-arvoaa!

14.3.2010 klo 15:07

Apina
Käyttäjä

Miehet ei saa virkata, eikä naiset käyttää housuja! Amen!