Nukkuminen: Samassa vai eri sängyissä?

Alue: Avioliitto ja perhe

18.2.2010 klo 15:04

JamesBond007
Käyttäjä

Niin toihan on jonkunlainen perinne et pitäisi muka nukkua samassa sängyssä kun mennään naimisiin, mutta mä luin tutkimuksen, jonka mukaan samassa sängyssä nukkuminen heikentää normaalisti yöunien laatua ja mietin tässä asiaa, kun yöunet on mulle rakkaat.

Jos nukun huonosti, niin olen huonolla tuulella koko päivän, joten jos olisin naimisissa, niin tämä heijastuisi myös puolisoon.

Lisäksi mietin sitä, et jos on koko ajan toisen kyljessä kiinni, niin eikö se vähennä sellaista mukavaa jännitettä parin väliltä? Meinaan, että jos pari nukkuisi yleensä eri sängyissä, niin toisen läheisyys voisi tuntua huomattavasti jännittävämmältä asialta pitkässä juoksussa, kuin jos toinen on koko ajan kouran etäisyydellä..

Niin kertokaa miksi tai miksi ei?

18.2.2010 klo 15:16

oceansoul
Käyttäjä

Yhdessä nukutaan. Mä ainakin nukun paremmin kumppanini kanssa kuin yksin.
Ja miksikö?
- Yhdessä on vaan kivempi nukkua.
- Meillä on parisänky. Sopii paremmin pieneen makuuhuoneeseen kuin kaksi yhden henkilön sänkyä. ;) Nojoo..

"Lisäksi mietin sitä, et jos on koko ajan toisen kyljessä kiinni, niin eikö se vähennä sellaista mukavaa jännitettä parin väliltä?"

Ei, vaikka nukutaan alasti ja silleen. (Tai no, mistäpä tiedän, kun ei olla kokeiltu nukkua erikseen, mutta siis... niin. Ei ainakaan liiaksi ole vähentänyt. ;p)

18.2.2010 klo 16:22

Lucil
Käyttäjä

No itsellä on poikaystävän kanssa tiettyjä vaikeuksia tämän nukkumisjärjestelyn suhteen. Joo, yhdessänukkuminen on todella kivaa, mukava käpertyä toisen syliin ja herätä rakkaan ihmisen viereltä aamusta MUTTA...poikaystävä kuorsaa älyttömän kovaa. Samassa sängyssä nukkuminen todellakin heikentää siinä mielessä unenlaatua, että ko. kuorsausta ei saa hiljennettyä edes korvatulpilla.

18.2.2010 klo 18:01

Tikva
Käyttäjä

Mutta juuri yöllähän kun eksistentiaalinen ahdistus puskee päälle suo lohtua jos siinä vieressä on joku kuorsaamassa.

18.2.2010 klo 19:32

nuori_jellona
Käyttäjä

Voivoi. Kuuloaan ei kannata tärvellä yöSPÖPÖILYN tähden. Ehkä joku näitä uusimpia keksintöjä kuorsaamisen ehkäisyyn voisi toimia?

18.2.2010 klo 20:00

Aycea
Käyttäjä

Suhteemme aikana sänkykoko on tuplaantunut 90 sentistä 180 cm leveään parivuoteeseen ;)

Muistelen jostain lukeneeni, että sängyn koko on ratkaiseva hyvän unenlaadun kannalta ja useammassa paikassa suositellaan yleissääntönä 90 cm leveää per nukkuja. Levoton kanssanukkuja saattaa häiritä toisen unenlaatua pyörimisellään, vaikka tätä ei välttämättä tajua muuna kuin väsymyksenä seuraavana päivänä.

Minusta läheisyyden tunne on pikemminkin yksilöllinen ominaisuus kuin pelkästä nukkumistavasta kiinni. On pareja, jotka ovat toisissaan kiinni 24/7 siitä mitenkään ahdistumatta, tekevät kaiken töistä alkaen rinnakkain. Toisilla tilantarve on suurempi eikä se tarkoita kuitenkaan huonompaa tunnetasoa tai sitä, että suhteessa olisi jotakin vikaa.

Meillä molemmat tarvitsevat päivittäin ns. omaa tilaa. Se voi tarkoittaa ihan vain sitä, että tehdään omia juttujamme vierekkäisissä huoneissa. Nukutaan kuitenkin samassa sängyssä, koska se on kätevintä ja kumpikin haluaa sitä. Nykyinen sänkykoko mahdollistaa sen, että nukkuu periaatteessa leveästi toista häiritsemättä, mutta pienellä mönkimisellä pääsee toiseen likikin.

Lucil: onko hengitysteissä rakenteellista vikaa vai kuorsaako esim. jossakin tietyssä asennossa vain?

18.2.2010 klo 23:51

IzoBro
Käyttäjä

En oo todellakaan nukkumassa eri sängyssä kun oon naimisissa :D

19.2.2010 klo 0:06

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Samassa sängyssä :-) ei tämmönen vilukissa yksin pärjää ellei ole kolmea isoa täkkiä :-D ennen ku ukko tuli niin mulla oli aina kolme peittoa et tarkenin 8-) harvemmin oli kaksi ja vielä harvemmin yksi ja sillon kyllä paleli :O

nyt ku on vaan yksi niin pitää mennä ihan viereen et pysyy lämpimänä 8-) ja sit tietty mua pitää simputtaa vielä et lämpenen. Kissat tarvii lämmitystä 8-)

19.2.2010 klo 11:23

Lucil
Käyttäjä

Lucil: onko hengitysteissä rakenteellista vikaa vai kuorsaako esim. jossakin tietyssä asennossa vain?

Tuntuu kuorsaavan vaikka miten kääntelisi ja vääntelisi, mikään ei auta. Menetetty tapaus.

19.2.2010 klo 17:56

miimar
Käyttäjä

En sinänsä pidä kumpaakaan tapaa parempana. Yleensä sitä kyllä kuvittelee, että nukkuisi toisen vieressä, mutta jos tilanne jostain syystä on sellainen (esmes kuorsaaminen, levoton kääntyileminen, tulee liian kuuma tms), että se kovasti heikentää unen laatua, niin kaipa silloin olisi järkevää sitten nukkua eri sängyissä, ainakin välillä.

Kun ei ole parisuhteessa, sitä voi kuvitella vaikka minkälaista ja maalailla hienoja kuvia mielessään siitä, millaista kaikki olisi, mutta kyllä se arki vaan tulee eteen kaikilla. Ja arjessa se parisuhde koetellaan - eikä todellakaan pelkästään sillä saralla, nukutaanko samassa sängyssä vai ei.

20.2.2010 klo 0:23

Kiwi
Käyttäjä

Luin tutkimuksesta, jonka mukaan miehet kuulemma nukkuvat naisen vieressä huonommin, oli nainen sitten oma puoliso tai ventovieras. Tämä on tulkittu huoleksi naisen turvallisuudesta. Naiset sen sijaan nukkuivat paremmin, ja tämän pohdittiin johtuvan turvallisuudentunteesta.

Itse nukun parhaiten yksin (niin no, kenen kanssa sitten :D?) hyvin kapeassa sängyssä, 70 cm on maksimi. Ja patjan pitää olla jämäkkä vaahtomuovipatja eikä mikään joustinpatja :). Kuorsaavan miehen kanssa yhteiselo voisi olla todella vaikeaa. Jos oon porukoilla yötä, en saa unta kun isä kuorsaa kahden huoneen ja suljetun oven takana... Korvatulpat tuskin auttaa jos äänen lähde on korvanjuuressa.

Viestiä muokattu 20.2.2010 klo 0:25, muokkaaja: Kiwi

20.2.2010 klo 11:41

Isabella
Käyttäjä

Minusta on parempi nukkua samassa sängyssä. Siihen on kaksi syytä. Ensimmäinen on sama kuin Muusaskalla. Olen vilukissa ja on kiva, että on ihmislämpöpatteri vieressä. Toinen syy on se, että minulla on rauhattomat jalat. Joten pyörin koko yön enkä saa rentouduttua ja nukuttua, ellen asettele mieheni jalkoja omien jalkojen päälle, niin että en pysty liikuttamaan omia jalkojani.. :D

22.2.2010 klo 11:03

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^Hahah :-D ollaan samiksia. Mäki olen harrastanu tota jalkojen kanssa säätämistä. Mutta se on todella rasittavaa ku jalat ei vaan rauhotu o_O

22.2.2010 klo 17:41

Isabella
Käyttäjä

^ Lohduttavaa kuulla, että on muitakin, joilla on samanlaista .

Mulla on levottomat jalat levottomat jalat levottomat jalat levottomat jalat levottomat..
Niin se laulukin menee.. :D
http://www.youtube.com/watch?v=fvkCdtUvtks

Mulla on joskus mennyt koko yön unet sen takia pilalle. Ja kyllä joskus miehelläkin on mennyt siihen hermot. Ja sitten on saanut kuulla siitä, kuinka mut kuulemma pitäisi sitoa sänkyyn kiinni, että kummatkin saa nukuttua :D

2.3.2010 klo 10:19

Sofia
Käyttäjä

Yhdessä tietysti nukutaan jos vietetään yö yhdessä. Mukavampi nukkua yhdessä, turvallisempi olo kun toinen on vieressä. Myös poikaystäväni sanoo nukkuvansa paremmin yhdessä (tiedä sitten :D)

Ei meillä yhdessä nukkuminen vähennä "jännitettä". Päinvastoin, on ihana nukahtaa poikaystäväni syliin kun ollaan ensin juteltu niitä näitä. Herääminen ei kyllä aina oo niin ihanaa, mutta ei yksin nukkuminenkaan helpota sen enempää "aamuärtymykselle". :D

2.3.2010 klo 10:36

JamesBond007
Käyttäjä

^ Mä en nykyään muuten enää ole ärtynyt aamuisin - onpa hieno huomata omassa elämässä jotain positiivista kehitystä... mä kyllä nukun enemmän kuin nuorempana ja koen jotenkin, että kun illalla nukahdan rukoillen, niin se jotenkin siunaa. Nuorempana ärsytti ja ahdisti melkein aina aamulla, sitä eli jotenkin liikaa pienistä onnistumisista ja pienet epäonnistumiset tuntui suurilta noin tunnetasolla myös.

10.3.2010 klo 23:19

FrankCastle
Käyttäjä

Ainut naimisissa oleva pari, jonka tiedän nukkuvan eri sängyissä on Muumipappa ja Muumimamma, ja nekin on fiktiivisiä henkilöitä :) Eli aika epätavalliselta tuollainen järjestely kyllä vaikuttaisi ja herättää tiettyjä kysymyksiä. Onhan se toisen vieressä nukkuminen kuitenkin niin paljon mukavampaa, että eri sängyt olisi lähinnä turhaa itsensä kiusaamista.

Ns. lusikka-asentohan olisi muuten ihan maailman paras nukkuma-asento, mutta kun siinä ei ikinä meinaa löytyä toiselle kädelle tilaa oikein mistään... Vapaa käsi puutuu, vaikka sen tunkisi mihin. Ainoa toimiva ratkaisu olisi varmaankin porata reikä patjojen ja sängyn läpi, josta vapaan käden voisi sitten työntää läpi :D

10.3.2010 klo 23:39

Jimi
Käyttäjä

Ns. lusikka-asentohan olisi muuten ihan maailman paras nukkuma-asento, mutta kun siinä ei ikinä meinaa löytyä toiselle kädelle tilaa oikein mistään... Vapaa käsi puutuu, vaikka sen tunkisi mihin. Ainoa toimiva ratkaisu olisi varmaankin porata reikä patjojen ja sängyn läpi, josta vapaan käden voisi sitten työntää läpi :D

Itse olen haaveillu painottomuus-kapselista, jossa ei tarvis erikseen nukkua tietyllä puolella. Olis sekin aika veikeetä ku leijuis ilmassa kerällä vaan :)

11.3.2010 klo 19:31

Aycea
Käyttäjä

Ainut naimisissa oleva pari, jonka tiedän nukkuvan eri sängyissä on Muumipappa ja Muumimamma, ja nekin on fiktiivisiä henkilöitä

Meillä nukkui porukat noin vuoden eri sängyissä, huoneissa ja jopa kerroksissa, oltuaan siinä vaiheessa naimisissa sen 30 vuotta. Mitään suhteeseen liittyvää eripuraa ei ollut, äiteen väsytystaktiikkaa vain halutessaan muuttaa makuuhuoneen sijaintia (hävisi lopulta, isä oli sitkeämpi :D). Ei näyttänyt suhteessaan vaikuttavan mitenkään negatiivisesti. Päinvastoin, epäilen että vain piristyi, toisinaan löytyivät nukkumasta kahdestaan kapeasta sängystä mihin itse en esim. kovin helpolla taipuisi kermaillessani...

12.3.2010 klo 13:08

Lucil
Käyttäjä

Ainut naimisissa oleva pari, jonka tiedän nukkuvan eri sängyissä on Muumipappa ja Muumimamma, ja nekin on fiktiivisiä henkilöitä :) Eli aika epätavalliselta tuollainen järjestely kyllä vaikuttaisi ja herättää tiettyjä kysymyksiä. Onhan se toisen vieressä nukkuminen kuitenkin niin paljon mukavampaa, että eri sängyt olisi lähinnä turhaa itsensä kiusaamista.

Tutun vanhemmat ovat kuulemma liki koko avioliittoaikansa nukkuneet eri sängyissä, miehen kuorsaus on niin sietämätöntä että oksat pois.

Ollaan nyt pari kertaa kokeiltu poikaystävän kanssa eri huoneissa nukkumista, ja se nyt valitettavasti tekee melko hyvää parisuhteelle. Saan nukuttua paremmin ja olen pirteämpi ja positiivisempi aamusta ja poikaystävän ei tarvitse pyydellä tuhannesti anteeksi kun mökötän väsyneenä etten saanut nukuttua. Illalla loikoillaan vaan pitkään yhdessä, ja poikaystäväni nyt on tehokkaampi nukahtaja mitä minä, niin teen välillä niin että lojun tämän kanssa kunnes tämä nukahtaa ja sitten vain omaan huoneeseen ottamaan kunnon yöunet. Aamusta voi taas tulla toisen viereen lojumaan hyvillä mielin kun on hyvät yöunet pohjalla :)
Suhde kärsii paljon enemmän siitä että olen aamuäreä ja poikaystävä joutuu häntä koipien välissä pyytelemään anteeksi ja piristämään minua kun olen nukkunut vain muutaman hassun tunnin kuin siitä, että nukumme omillamme. :)

Viestiä muokattu 12.3.2010 klo 13:13, muokkaaja: Lucil

12.3.2010 klo 18:46

Babaii_
Käyttäjä

Kannatan nukkumista vierekkäin, mutta edellyttäen että seinä on välissä ;)

14.3.2010 klo 12:06

FrankCastle
Käyttäjä

Okei, no kai tämäkin on sitten ihan tapauskohtaisesti arvioitava juttu. En vaan ollut ennen tullut edes ajatelleeksi tuollaista vaihtoehtoa :D

16.3.2010 klo 13:10

jefri
Käyttäjä

riippuu yöstä. Joskus ollaan samas sängyssä ja joskus toinen sohvalla (levitettävä).

Mut ihan rehellisesti sanottuna, ei aina jaksa nukkua toisen kanssa, fiiliksen mukaan mennään.

21.3.2010 klo 2:18

JulmaJeppe
Käyttäjä

Miks kuorsaus on niin iso ongelma? Mua se on vaan aina helpottanu nukahtamaan jos kuulen jonkun muun tai muiden kuorsausta. Nukkumisen ääni nukuttaa. Ehkä oon tottunut siihen kun oon kuullut sitä niin paljon (isäni kuorsaa todella kovaa). Vai eikö siihen ole mahdollista tottua? Ihminen sopeutuu melkein mihin tahansa, mutta suurimmaks esteeks sopeutumisessa oon huomannut ihmisen oman negatiivisuuden ja ärsyyntymisen siihen että pitäisi itse sopeutua sen sijaan että muut muuttuisivat. Ollaan luonteeltamme liian ylpeitä, itsepäisiä ja pilalle hemmoteltuja.

21.3.2010 klo 8:32

Yoki
suljettu käyttäjätili

^ Näin on.

21.3.2010 klo 9:43

Lucil
Käyttäjä

Miks kuorsaus on niin iso ongelma? Mua se on vaan aina helpottanu nukahtamaan jos kuulen jonkun muun tai muiden kuorsausta. Nukkumisen ääni nukuttaa. Ehkä oon tottunut siihen kun oon kuullut sitä niin paljon (isäni kuorsaa todella kovaa). Vai eikö siihen ole mahdollista tottua? Ihminen sopeutuu melkein mihin tahansa, mutta suurimmaks esteeks sopeutumisessa oon huomannut ihmisen oman negatiivisuuden ja ärsyyntymisen siihen että pitäisi itse sopeutua sen sijaan että muut muuttuisivat. Ollaan luonteeltamme liian ylpeitä, itsepäisiä ja pilalle hemmoteltuja.

Nojaa, itse olen aika herkkäuninen, että en juurikaan kykene nukkumaan jos on meteliä, minkä lisäksi poikaystäväni kuorsaaminen on todella kovaäänistä. Jos yksinkertaisesti kovaääninen kellon tikityskin häiritsee unta (kyllä, näin on) niin voi vain miettiä että miltäs se tiejyrän vieressä nukkuminen sitten tuntuu...
Kyllä siihen varmasti voisi sopeutua ajan myötä, mutta valitettavasti siitä tulee ihan luonnollisestikin "negatiiviseksi ja ärsyyntyneeksi", että täytyy sopeutua, koska sopeutuminen tarkoittaa tässä tapauksessa äärimmäisen huonosti nukuttuja öitä.
Kukin voi itse tykönään miettiä, että miksiköhän kuorsaus ongelma, jos saa yössä nukuttua vain pari hassua tuntia toisen metelin takia... Me emme ainakaan poikaystävän kanssa tykkää tilanteesta, että olen aamusta rättiväsynyt ja ärtyisä huonojen yöunien takia, enkä tiedä onko se nyt yksin vain ja ainoastaan minun itsekkyyteni syy, että en vain pysty nukkumaan.

22.3.2010 klo 13:46

Huokaus
Käyttäjä

Ei sovellu minuun,mutta parempi tossun alla,kuin taivasalla!!

22.3.2010 klo 14:12

slslsl
Käyttäjä

Parempi, ettei kumpaakaan.