Tietokonelakko

Alue: Luovuus ja muoti

16.2. klo 10:34

ArmAnt
Käyttäjä

Hei, mun pitää viedä varmaankin tämä tietokone takuuhuoltoon sillä tavalla, että joudun sitten olemaan ehkä n. viikon tai enemmän ilman tietokonetta....
Haluaisitteko keksiä mulle jotakin tekemistä siks aikaa? :D

16.2. klo 12:10

slslsl
Käyttäjä

Kävisipä itsellenikin noin, saisin hankittua elämän.

Mutta yksi sana mulla on sulle: kirjallisuus. Nyt on hyvä sauma lukea kivoja kirjoja, joita pitäisi, muttei ole koneenkäytöltä ehtinyt. Kirjastot on isoja paikkoja, sieltä vaan etsiskelemään.

Tosin, kaikki ei ole lukumiehiä, siinä tapauksessa suositan elokuvia. Ihan yhtä sivistävää parhaimmillaan kuin kirjatkin (ja samaten kirjatkin voivat 'huonoimmillaan' olla tyhjäpäistä viihdettä).

Kyllä ajan kulumaan saa ja elämää on ilman tietokonettakin. Luulen ja toivon.

16.2. klo 18:05

ArmAnt
Käyttäjä

Joo, mä jo taannoin pidin yhden viikon tietokonelakon vaikka tietokone oli kunnossa. Lueskelin raamattua kynttilän valossa ym hämärää ja sitte vikana päivänä oli olo, et pitäiskö vetää toinen viikko putkeen :D

16.2. klo 18:32

Anskutin
Käyttäjä

Mullakin oli kone hajalla ja ennen uuden ostamista kävin vain kirjastossa koneella. Sinä aikana vieroittauduin mm. yhdestä foorumista. Lukemista sun muuta vapaa-ajalle korvikkeeksi, kaupungilla käymistä, kavereiden tapaamista ja liikuntaa.

16.2. klo 22:28

skereettu
Käyttäjä

Miä kävin aina kirjastossa koneella. Ne oli kovia aikoja. Ja leivoin keksejä. Söin niitä sitten suruuni. Yhtäkkiä päivässä oli niin monta tuntia enemmän. Heti tuli hirveitä paineita tehdä jotain hyödyllistä. Koneella voi aina olla tekevinään jotain samalla kun kirjautuu vuorotellen sähköpostiin ja Faceen.

17.2. klo 9:32

mikestones
Käyttäjä

Hei, mun pitää viedä varmaankin tämä tietokone takuuhuoltoon sillä tavalla, että joudun sitten olemaan ehkä n. viikon tai enemmän ilman tietokonetta....
Haluaisitteko keksiä mulle jotakin tekemistä siks aikaa? :D

mee töihin ja anna mulle kymmenyksiä

17.2. klo 15:21

ArmAnt
Käyttäjä

mikestones, sä et ole Jumala.

17.2. klo 15:44

mangoliini
Käyttäjä

Mä annoin mun alakoulussa keräämäni kymmenykset mun afrikkalaiselle kaverille kun sillä oli paha tilanne.

17.2. klo 21:28

cloud86
Käyttäjä

Mä annoin mun alakoulussa keräämäni kymmenykset mun afrikkalaiselle kaverille kun sillä oli paha tilanne.
Upeasti tehty, viiden tähden paikka :) *****

18.2. klo 17:03

ArmAnt
Käyttäjä

joo, mango, toi oli kivasti tehty. :)

22.2. klo 7:19

KokoDino
Käyttäjä

Itse annan myös yleensä ihmisille rahaa, ruokaa tai mitä tarvitsevatkaan. En muista koska olisin viimeks seurakuntaan laittanut rahaa kolehtiin.

22.2. klo 16:57

Rossi
Käyttäjä

Kukin antakoon miten Jumala puhuu, ja kun puhuu olkoon kuuliainen Jumalalle.

24.2. klo 3:24

luomumummo
Käyttäjä

Mä mietin tässä että mitähän sitä ennen penskana tehtiin kun ei ollut vielä telkkaria ja tietokoneesta ei tietoakaan. Muistan että me lapsetkin tehtiin kotitöitä eli tiskattiin, lakastiin harjalla lattiat ja lututiin ne rätin kanssa konttaamalla kun ei ollut mitään moppeja ja kannettiin puita liiteristä sylissä että saatiin lämmitettyä pirtin uunia ja kamarin pönttöuunia jossa koko 7 henkinen perhe nukkui.Ei ollut silloin sähköhelloja ja puuhellalla laitettiin ruoka ja lämmitettiin pesuvedet.Puhdas vesi haettiin sankoilla kaivosta.Me lapset osallistuttiin täyspainoisesti kodin kaikkiin töihin eikä silloin mitään viikkorahoja saanut eikä niitä edes kukaan olisi halunut vaatiakkaan.Vanhimmat lapset hoitivat pikku sisariaan kun äiti oli koko päivän saunalla pyykillä tai kaupassa tai metsästä kantamassa puita jne.Siihen aikaan ei ollut pyykinpesukoneita vaan kaikki pyykki pestiin käsin ja valkoiset liinavaatteet kiehutettiin muuripadassa.
Me harrastettiin hiihtämistä, luistelua, lumilinnojen ja lumiukkojen tekoa ja lumitöitäkin tehtiin.Talvisin kerättiin käpyjä puusta ja myytiin niitä.Kesäisin uitiin, kalastettiin ja leikittiin erillaisia pelejä kuten kymmenen tikkua laudalla jne.Joskus talvisin luettiin koulunkirjastosta lainaamia kirjoja ja käytiin pyhäkoulussa. Kesäisin oltiin myöskin seurakunnan järjestämillä lasten ja nuorten leireillä.
Nykyään on taas niin paljon erillaisia mahdollisuuksia harrastaa jossun vaikka mitä mutta työn tekoon ei lapsia ja nuoria velvoiteta ja se on huono juttu.

24.2. klo 14:55

Österbaum
Käyttäjä

mutta työn tekoon ei lapsia ja nuoria velvoiteta ja se on huono juttu.

Lapsityövoiman käyttö on nykyään kielletty läntisissä demokratioissa, kehtysmaissa tietysti hieman eri juttu.

24.2. klo 16:17

luomumummo
Käyttäjä

^Ei ne lapset siitä säry jos tekevätkin kotitöitä, päinvastoin oppivat tekemään erilaisia kotihommia joista on tulevaisuudessa hyötyä ja lihakset ja luusto voimistuu. Lapsityönvoiman käyttö tarkoittaa palkallista työvoimaa yrityksissä ei kotona perheessä tehtäviin kotitöihin.On noita uusavottomia nuoria tullut nähtyä jotka eivät osaa edes perunoita kuoria tai keittää makaroneja puhumattakaan että rätti pysyis kädessä.

24.2. klo 17:40

Österbaum
Käyttäjä

^Totta, mutta silloin, kun sinä olet ollut nuori, niin Suomi on taloudelliselta ja teknologiselta tasoltaan vastannut nykyajan kehitysmaata, silloin kaikkien apu tuli tarpeen, jopa lasten. Oli kyse siis selviytymisestä. Tietysti lasten pienet kotiaskareet ovat asia erikseen kuin todellinen lapsityövoima. Afrikassahan lapset joutuvat yhä ottamaan osaa perheensä toimeentuloon tekemällä niitä töitä.

24.2. klo 21:38

oceansoul
Käyttäjä

Oon kyl samaa mieltä, että lasten kuuluu osallistua kotitöihin; ikänsä tasoisesti.
Uusavuttomuutta ei tueta.

24.2. klo 22:42

fons et origo
Käyttäjä

Joo. Lapsityövoimaa ei tarvita vain siinä määrin kuin lapset eivät tarvitse rahaa. Markkinatalous jyllää melkoisen hyvin kun 5-vuotias osaa säästää. Meillä lapset siivoavat, hyvin.

25.2. klo 9:30

slslsl
Käyttäjä

Ennen oli kaikki paljon paremmin, kun kuoltiin nuorena ja lapsia tehtiin miljoona jotta edes yksi selviäisi palleroikään tai yli. Lapsilla teetettiin työt ja jos eivät tehneet, hakattiin tohjoksi. Ihanaa aikaa. Toki kaikki nykyajan ongelmat oli läsnä, mutta mukavasti lakaistuna maton alle. Vitsit kun kaipaan.

28.2. klo 13:22

Muusaska
Käyttäjä

Oon ollu yli vuoden tietokonelakossa 8-) saanko palkinnon? :-D

nii joo ja jos jollaki on tekemisen puute niin suosittelen käsitöitä! Miehet voi tehdä vaikka puukäsitöitä jos ei ompelu, neulomis yms. hommat kiinnosta.

28.2. klo 16:13

Anskutin
Käyttäjä

Oon ollu yli vuoden tietokonelakossa 8-) saanko palkinnon? :-D

Et, koska oot käyttänyt nettiä muilla vehkeillä.

28.2. klo 16:16

Muusaska
Käyttäjä

^no höh :-D epäreilua. Tällä ei voi edes pelata mitään :-( nyyh ;-D

16.6. klo 12:40

ArmAnt
Käyttäjä

Mä pääsen nettiin, juhuu. Se tietokone tosin ei oo vieläkään tullut sieltä... Mutta oon toisella koneella.. :D

16.6. klo 15:12

Olga
Käyttäjä

taidan joutua itsekin viemään tämän huoltoon, chatisa usein olevat tietävät miksi :D

16.6. klo 23:12

JFreak316
Käyttäjä

Olga, juu ne olkaimet. ^^