Puikot, koukku, rihmarulla ja neulatyyny

Alue: Luovuus ja muoti

29.11.2009 klo 11:47

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Karpalokuu, mäkin olen miettinyt tuota sukkien virkkausta mutta en ole vielä keksinyt että miten ne saisi tehtyä :-) ideoita? :-D

Viestiä muokattu 29.11.2009 klo 11:47, muokkaaja: Muusaska

25.12.2009 klo 9:41

Muusaska
suljettu käyttäjätili

No mä onnistuin tekee joku hetki sit ainaki pojalle villasukat virkkaamalla. Ei niistä hassummat tullu.. Ja nyt olen neulomassa sille villapaitaa. Saa nähä mitä siitä tulee kun en ole ihan mestari tossa neulomisessa mutta noo.. :-D on jo etu- ja takakpl valmiita ja nyt vaan sit hihojen kimppuun! Mistäs muuten löytää styroksilevyjä? Siihen viimeistelyvaiheeseen mietin ku ne pitää viel sit sumuttaa ne kappaleet ennen yhdistämistä..

26.12.2009 klo 0:10

Ada
Käyttäjä

Onnistut sä yhdistää ne ilman et kiinnität mihinkään styroks-levyyn. Levitä vaikka kostutuksen jälkeen pyyhkeen päälle niin päin asetellen, ettei reunat pääse rullautumaan, tarvittaessa sitten nuppareita avuksi tsm. Itse en edes kostuta ennen kun kasaan neuleita... Pitäisi ehkä? Tosin muutenkin säädän omia juttuja useimmiten niin ei sillä niin väliä :D

26.12.2009 klo 2:24

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^ku minä olin ajatellu että piirrän eka ne kaavat ja laitan styroksilevyn päälle ja sit siihen päälle ne neuleen kappaleet kaavojen mukaan nuppineuloilla kiinni ja sit sumutus ja kuivuminen yön yli niin että ovat varmasti ennen yhdistämistä just eikä melkein kaavojen mukaan. Näin meillä aina koulussa tehtiin mut taitaa toi olla kyllä aikamoista pilkun viilausta :-D
mietin kyl hetken et olisin hieman luistanut tuossa viimeistelyvaiheessa ja jättäny sumutukset yms. pois mutta en taida uskaltaa ku tuo käsinneulominen ei ole mulle muutenkaan niin tuttua että epäilen että käsiala on saattanu vaihdella niin että ne ei välttämättä ole suoraan ilman sumutuksia kaavojen mukaiset. Koulussa me neulottiin vaan koneella :-) se oli mukavaa! tiputin mun neuletyön varmaan sata kertaa lattialle ku oli vähän vauhti päällä :-D

26.12.2009 klo 10:06

Ada
Käyttäjä

no eipä se sumutus ja pingotus kaavojen päälle ennen yhdistämistä enää jeesi jos käsin neulottu vaate on mitoiltaan ihan pielessä :P Tai sitten saa olla joka pesun jälkeen pingottamassa uudelleen sen saman kaavan päälle, tosin sillon kaavaakin pitää vähän taitella että saa pingotuksen onnistumaan.

Sanotaan näin että neulevaatteissa, siis vaatteissa, se sumutus ja pyyhkeen päälle levitys riittää, enkä itse ole sitäkään kokenut tärkeäksi. Ennemmin pingotus on tärkeää silloin, jos neuloo huiveja, jotka pitää saada pysymään suorassa. Mutta ne pingotetaan myös pesun jälkeen ja säilytetäänkin tällöin mielellään suorana jonkun putken tsm. päällä.

Ja on neulemalleja, jotka menevät pilalle esim. höyrytyksessä ja pingotuksessa...

Neule ei onneksi ole yhtä tarkka kuin kangasvaate, joten se joustaa. Kunhan vain on hiat saman mittaiset ja muotoiset, eikä etukpl ole takakappaletta pidempi, niin kyllä selviää. Ja kun ilmeisesti pientä vaatetta teet vielä käsin, ei se ihan vastaa neulekoneella tehtyä isompaa työtä, joka nyt voikin venyä painonsa takia.

Ja muuten, en tiedä yhtäkään vaatetta, jonka äitini tai isoäitini olisi neulomisen jälkeen pingottanut. Neulevaatetta siis. Ja erityisesti isoäitini on neulonut ilman ohjeita useampiakin, onkohan lie edes höyryttänyt yleensä :D Ja hyvin on onnistuneet. Mietin vain sillä kun ei omaan päähän ole iskostunut että neule pitäisi pingottaa tai höyryttää ennen kasaamista... Monta muuta käsityöoppia kyllä on mieleen jäänyt.

26.12.2009 klo 12:22

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Mulla muuten on takakappale kaksi riviä pidempi kuin etukappale. Se johtuu siitä että mun järjen mukaan mulla on löysempi käsiala kuin ohjeessa..? Ehkä.. Tai jotain.. En ole varma, mutta siitä kädentienkaaresta tuli takakappaleessa kaksi riviä pidempi kuin etukappaleessa. Etukappaleessa jätin sen kaksi riviä lyhyemmäksi kun pelkäsin että kaula-aukko kohta roikkuu.. (V-kaula-aukko) mitenköhän mun neuleen käy :-D olen yrittäny ajatella että tuskin kukaan huomaa sitä mut saapa nähdä.. Takakappaletta en jaksa alkaa purkaa, etukappaleeseen olisi helppo lisätä mutta kaula-aukko alkaa kyllä sitten jo kärsimään.. No, jospa sitä ei huomaisi.. :O

Viestiä muokattu 26.12.2009 klo 12:23, muokkaaja: Muusaska

26.12.2009 klo 12:29

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Saapa nähä nyt ku mä ton kirjoitin niin mä oon varmaan viimeistään illalla hysteerisenä purkamassa takakappaletta :-D

26.12.2009 klo 17:32

Ada
Käyttäjä

2 kerrosta ei näy. eri asia jos mittaero olis 10 kerrosta :D äkkiä sä näet jos laitat kappaleet päällekäin (etu ja takakpl) et onko niillä mittaeroa se 2 vai 20 kerrosta :)

Tuosta pingotuksesta kun ei taida olla apua siihen, jos se mittaero on 20 kerrosta käsialan vaihtelun vuoksi.

26.12.2009 klo 22:34

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^ok. No hyvä juttu :-)
oletko muuten paljonkin neulonut? Mulla olisi haaveessa tehdä pojalle sukkahousut vaikka neulomalla mutta ohjeita ei oikein löydy ja en tiedä mitä siitä tulee jos rupeen itse soveltaa :-D ei kai se nyt niin hankalaa voi olla.. :-D ?

27.12.2009 klo 1:42

Ada
Käyttäjä

Pitää määritellä sana paljon... Teen paljon kaikennäköistä.

Sukkahousujen ohjeita löytyy tasan tooodella vanhoista (90-luvun alun) käsityölehdistä. Suosittelisin kuitenkin aloittamaan vaikka ihan tavallisten sukkien neulomisesta, sukkahousut on hieman hankalemmat, koska ne vieläpä aloitetaan kärjistä.

Ja ihan hyviä sukkaohjeita on mm. novitan sivuilla. Siis perussukkien ja on siellä jonkunlainen mittataulukkokin paljoko silmukoita tarvitaan sukkakokoon nähnden ja muita mittoja...

29.12.2009 klo 9:42

Muusaska
suljettu käyttäjätili

^niin just :-) täytyy ottaa sukat operaatioon kunhan neule on valmis.

Nyt on saanutkin etsiä kaikenlaista näprättävää kun villapaidan tekeminen keskeytyi siihen että kaupassa ei ollut myynnissä oikean kokoisia pyöröpuikkoja o_O uskomatonta! Sit selasin koko netin läpi ja lopulta oli tilattava bambuiset pyöröpuikot sitä kokoa kun en halua niklattuja. Ja sit mun verkkopankki bukitti ja jouduin kirjautuu varmaan sata kertaa sisään ja ulos ennen kuin sai yhdet puikot maksettua! Vähänkö mulla oli mennä järki :-D ei voi olla yks puikkojen tilaaminen niin vaikeata. Tarviin niitä sen kaula-aukon resoriosaan.
Mutta joo. Jospa se siitä. Luultavasti ne puikot tulee huomenna postilaatikkoon. Vähän nuita erilaisia neuleen kokoamistapoja tuumaillut. Olkasaumaan tein jo sellaisen.. Hmm.. Ok, en muista sen nimeä! Olisiko ollut vuoropistosauma.. Koulussa tuli virkattua neule kokoon mut hmm.. Tuo lanka on kyl sen verran paksumpaa ku koulussa et taidan ommella kaikki reunat.

Semmosta tänne vaan.

29.12.2009 klo 18:23

Ada
Käyttäjä

Lyhyimpien pyöröpuikkojen sijaan voi käyttää sukkapuikkojakin - niitähän tarvitsee sitten sukkiakin tehdessä :) Ainakin jos käyttää jotain yleisintä kokoa, 3-4, niin niitä sukkapuikkoja tarvitsee suht usein riippuen käsialasta pienissä töissä. Hiankin voi neuloa sukkapuikoilla, kunhan tietää missä 'hiasauma' menee - säästyy yhden sauman ompelulta :)

30.12.2009 klo 0:05

Aycea
Käyttäjä

Kärjestä aloitettava sukka ei loppujen lopuksi ole kovinkaan paljon vaikeampi kuin resorista aloitettava. Itse neulon käytännössä kaikki sukat kärkialoituksella, koska siten pystyy helpommin säätämään tarvittavaa/käytettävissä olevaa lankamäärää ja makukysymyksenä tykkään enemmän kantapäiden malleista.

Itse pingotan ja "pingotan" kaikki virkkaus- ja neuletyöni. Pitsineuleissa pingotuksen merkitys korostuu, mutta sileissäkin neuleissa tykkään kuivattaa muotoon, koska sillä pystyy hitusen vaikuttamaan muotoon ja yhteen liittäminen on helpompaa. Pyrin tosin nykyään tekemään kaiken mahdollisen saumattomana. Istutetun hihankin pystyy näppärästi neulomaan ilman saumoja :)

Vinkkinä saumojen kokoamiseen: neule on raskas ja tuppaa venähtämään, siksi varsinkin olkapäille ei kannata tehdä saumoja silmukoimalla - käytännön kokemuksen perusteella.

Minua lahjottiin astetta hienommalla ompelukoneella jouluna, ja nyt on pää täynnä kaikenlaisia suunnitelmia ompelun suhteen :)

30.12.2009 klo 2:10

Ada
Käyttäjä

Pystyyhän siihen resoristakin aloitettavaan sukkaankin tehdä useampia erilaisia kantapäitä sen perinteisen 'laatikon' lisäksi. Käspaikassa on useampiakin ohjeita, mitä tässä vähitellen ajattelin kokeilla sitä mukaan kun noita sukkia taas ehdin neulomaan, nyt pitää ensin saada tuo nykyinen projekti valmiiksi.

Itse tosin liitän nuo kappaleet useimmiten merkkien avulla: tulee kappaleet oikeisiin kohtiin hioja myöden vaikken kostuta ja asettele niitä muotoon ennen kasausta. Ja mahdollisimman paljon välttelen itsekin saumoja jos vain onnistuu mallin kannalta. Tuon muotoon asettelun neuleille teen yleensä vasta pesun jälkeen (jonne ne poikkeuksetta automaattisesti valmistuttuaan menevät, jos itselleni teen). Yksi syy tuohonkin on tilan vähyys jolle oikeasti sen kostean työn voisi levittää turvalllisesti, lemmikki on hieman utelias eikä juuri pelkää vettä tai kosteutta.

Itselläkin ompeluprojekteja on kesken ja aloittamatta ja suunnitelmia riittää. Ja ompelukone ja saumuri odottaa, pitää vain ensin saada tämä sisustusprojekti loppuun, jotta saan toimivammat työtilat tehdä. Kokemus opettanut nykyisen järjestyksen puutteet... Riittäisi vain aika ja voimat kaikkeen :D

30.12.2009 klo 2:57

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Hei laittakaa kuvia teidän neule- ym. käsitöistä. Mäkin laitan kunhan olen saanut tuon neuleen valmiiksi. Ne pyöröpuikot (toivon mukaan :-D ) tulee huomenna postista. Tai oikeastaan äiti saa laittaa sit kuvan ku mun puhelin ei siihen pysty :-D

ei ole mitään kovin erikoisia nämä mun työt eikä lankavalinnatkaan ku pitää valita sen mukaan mitä pystyy työstää ilman yliherkkyysoireita, mutta aika kivasti olen lankoja jo löytänyt. Torstaina pääsen kokeilemaan sukkalankaa jossa on villaa ja öö.. oliko tuo nyt ramikuitu? Voi että mulla on huono muisti.. No, torstaina sit nään mitä oon tilannu ja toimiiko se vai ei :-D pidän peukkuja pystyssä! Haaveena olisi kokeilla tehdä polvisukat.. Hmm.. Saapa nähdä :-)

voisi muuten itsekin kokeilla miten onnistuisi tehdä mahdollisimman saumatonta. No, täytyy jossain vaiheessa kokeilla kun saa edes tuon nyt loppuun. bonchon tekeminen miehelle olisi myös kivaa. Se haluaisi sellaisen. Hmm.. Ideoita on nyt kyllä niin paljon että jos sitä yrittäisi saada edes tuon valmiiksi ja ideoisi sitten lisää :-D ja yöllä ei kyllä saa alkaa näitä miettimään.. Muuten sitä pyörii vaan sängyssä ku mielessä pyörii lankarullat ja koukut ja puikot o_O nyt aivot narikkaan ja nukkumaan :-)

2.1.2010 klo 3:18

luomumummo
Käyttäjä

^ tässä on tietoa tuosta ramikuidusta
Rami eli kiinanruoho

Ramia on käytetty jo egyptiläisten muumioidenkäärinliinoihin. Sen viljely levisi Eurooppaan 1700-luvulla.Rami on poltinsuaton, monivuotinen nokkoskasvi. Se kasvaa 2-3 metriäkorkeaksi. Tärkein tuottajamaa on nykyisin Kiina. Rami on erittäinkallis kuitu, sillä 1-3 kiloon kuitua tarvitaan 100 kg kasvin varsia.Kuitu on myös vaikea erottaa varsista. Rami on lujin luonnonkuituja sitä voidaan käsitellä monella eri tapaa. Rami värjäytyyhelpommin kuin pellava, sitä voidaan valkaista, merseroida ja viimeistelläpuuvillan tapaan. Pitseihin, kirjailulankoihin, huonekalukankaisiin, purjakankaisiinja ompelulankoihin voidaan käyttää ramia. Vaatetuskankaissaja neuloksissa ramia käytetään puuvillaan, pellavaan javiskoosiin sekoitettuna.

2.1.2010 klo 21:54

luomumummo
Käyttäjä

http://www.aijaa.com/v.php?i=5487692.jpg
Muusaskan tekemä villapaita pojalleen.

2.1.2010 klo 22:43

littlest
Käyttäjä

Ihana villapaita ja söpsky poitsu. =)

Minä neulon mieluiten villasukkia. Niitä on mukavinta tehdä ja käyttää.

Muusaska: rami on tosi miellyttävää käytössä, jos siitä ei vain saa oireita. Mulla on parikin vaatetta, jossa sitä on. Se on tosi kestävää, ei mene miksikään käytössä ja on tosi mukavan tuntuista iholla.

5.1.2010 klo 0:55

luomumummo
Käyttäjä

http://www.garnstudio.com/lang/fi/visoppskrift.php?d_nr=116&d_id=28
muusaska onko se sukkaohje tämä? Laitoin tuon ohjeen sinun sähköpostiisi.
http://www.garnstudio.com/lang/fi/visoppskrift.php?d_nr=117&d_id=12&lang=fi
Vai nämä.

Viestiä muokattu 5.1.2010 klo 1:10, muokkaaja: luomumummo

30.1.2010 klo 15:00

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Littlest, kiitti =) olin ihan kokonaan unohtanu tämän käsityö keskustelun.
Joo ihan kivan tuntuiset villasukat tuli siitä villarami langasta. Mun ekat villasukat :-D mä nimesin ne virallisiksi harjoitussukiksi.

Luomumummo, ei ollu kummatkaan vaik nuo molemmat on sika hienot. Vois tehä itelle toisetki villasukat.. Pitemmät tällä kertaa. Kuhan sais eka pari muuta projektia loppuun :-D

pari myssyä olen myös tässä neulonu ja mitähän muuta.. No nyt on työn alla pojalle villasukat villarami langasta. Ja luomumummolle pitäs kohta alottaa synttärisukkien teko.

Nii.. Semmosta mulla piti kysyä onko kukaan täällä tehny mitään paperinarusta? Ohimennen siihen törmänny ja ois kiva tehä siitä jotain mut en tiiä mitä siitä voi tehä :-P onko kellään kokemuksia?

4.2.2010 klo 2:23

TyhjäSointu
Käyttäjä

Haaa =) Sain tänään inspiraation ja kävin ostamassa puikot ja lankaa ja aloin tehdä kaulaliinaa! Pelkkää oikeaapa tuo tosin, mutta... enpä ole mitään neulonut kahteen vuoteen ainakaan niin ehkä hyvä näinkin :D Tästä se lähtee ;)

4.2.2010 klo 2:38

Aycea
Käyttäjä

Hö, ainaoikeaa dissataan kauheasti, minusta se sopii oikein kaulaliinan ja shaaleihinkin :)

Minulla on ollut blogi jäissä hetken, en ole siis blogannut tuotoksia moneen kuukauteen. Lähinnä olen neulonut perussukkaa, lapasia ja ainaista addiktiotani: shaaleja. Mies lupaili synttäreille helmikuun lopussa bloginmuokkauksen valmiiksi, joten jospa saisin taas esille.

Paperinarusta saa mattojen lisäksi kivoja tabletteja, ryijyjä, verhoja, koristejuttuja (varsinkin askartelussa kivoja), mutta tuota neuloessa tai virkatessa saa varautua ärtymisiin :P

23.2.2010 klo 19:02

Muusaska
suljettu käyttäjätili

Niin.. Piti tulla kysymään että mikä ihme on ja mitä tehdään sellaisella ikäänkuin pyöröpuikolla mut ei kuitenkaan eli siimalla joiden päissä on virkkuukoukut? o_O mikä ihme se on :-D näin semmosen kaupassa enkä tajuu mitä semmosel voi tehdä :O

Aycealle kiitti paperinaru vinkeistä!

23.2.2010 klo 20:59

Aycea
Käyttäjä

Piti tulla kysymään että mikä ihme on ja mitä tehdään sellaisella ikäänkuin pyöröpuikolla mut ei kuitenkaan eli siimalla joiden päissä on virkkuukoukut?

Minä sanoin pari tuhmaa sanaa, kun kotona kerran tajusin ostaneeni koukkuamiskoukut enkä aiottuja pyöröpuikkoja. Ei sillä, tuli nekin käyttöön, mutta sormia syyhyttävä aloitus siirtyi. Koukkuaminen on tavallaan virkkaamista, mutta tapahtuu yhdellä puolella, tekniikkaa kutsutaan myös tunisialaiseksi virkkaamiseksi.

Koukkuamisesta enemmän täällä: http://cc.joensuu.fi/~tkkroger/virkkaus/koukkuaminen.htm

28.1.2011 klo 22:59

Aycea
Käyttäjä

Nonih, nyt on taas jotain esiteltävääkin ja uudessa blogipohjassa: http://ayce.kapsi.fi/blog/