Murteet!
Alue: Yleinen keskustelu
|
3.6.2008 klo 23:24 |
Noniin, tämä on radikaalin virallinen murre-keskustelu! Tänne voit tulla kertomaan mikä murre on paras, mikä kamalin, mitä et ymmärrä, mitä tahtoisit oppia puhumaan. Ja saa toki antaa taidonnäytteen (yhdyssana? :s) omasta murteestaan kuten parhaiten taitaa. :) |
|
3.6.2008 klo 23:31 |
Olegu kotonas, Raum o ain Raum. Luanigas reissu. |
|
3.6.2008 klo 23:32 |
Savolaisuus rulezz. Savon murre on mun mielestä kauneinta kieltä Suomessa. Mun työpaikalla on pari porilaista ja se murre on kivan kuuloista. Tässä se näyte: uamula pittää nousta tuas aekasin töehin. |
|
3.6.2008 klo 23:33 |
Mää oon ainaki sitä mieltä, että polliisia tullee pelätä ja kysyä jokkaiselta vastaantulijalta, että "syökkö nää sisua?". |
|
4.6.2008 klo 0:39 |
En pidä Turun murteesta. Mutta jotenkin sairaalla tavalla se viehättää, niin kuin saksan kielikin. Tampereen murre on ihan ok. Kun vaan saataisiin stadilaisetkin tajuamaan että kukaan täällä ei sano nääs eikä Manse. Ja jääkiekko EI ole lätkää, vaan kiakkoa. |
|
4.6.2008 klo 11:25 |
Äläh ny. Pitää sanua, jotta mä en pirä Turun murtehesta, mutta Etelä-Pohonjammaa, eli se oikia Pohojammaa, kuulostaa siltä kaunehimmalta ja kotoosimmalta. |
|
4.6.2008 klo 13:18 |
On se vaan niin että tää savolaiskiilan murre on se kaikista paras. Tai no, emmä edes tiiä puhunko mä justiin sitä, vaikka sitä kai täälläpäi puhutaanki.. :D Kyl niitä kaikkia murteita jotenki ymmärtää, ainaski sen verran ettei mitää kovi isoja väärinkäsityksiä tuu. |
|
4.6.2008 klo 13:47 |
Notta pohojammaa! |
|
4.6.2008 klo 15:04 |
Murteet on just parhaita ja ihania! Olen ihan murre-fani. Ehdoton lemppari on Kainuun (Kaijjaani, Oulu, Kuusamo etc.) murre, tulee niin kotoisa olo aina jos sitä sattuu kuulemaan jossain :) Jaetulle kakkossijalle yltävät Pohojammaan sekä Turun murre. |
|
4.6.2008 klo 15:25 |
Jotain kaakkoismurrettahan miä puhun... Vaikka en kai kovinkaan vahvasti. Joku miä ja siä saattaa puheessa vilahtaa, mutta ei missään tapauksessa mie ja sie, se on jo liian eteläkarjalaista, kymenlaaksosta kun olen kotoisin. Osaan myös melkein vakuuttavasti viäntää savvoo, ainakin meni täydestä kun kerroin eräälle henkilölle olevani savosta. Tosin ei-savolaisen korvaan mikä tahansa vääntö kuulostaa varmaan aidolle :D En voi sietää Lappeenrannan alueella puhuttavaa kaakkoismurretta "Mennääks kolosen linkillä sellai niikö?" Onkos tuima ruoka muuten liian suolaista vai suolatonta? Saunavasta vai -vihta? Mun mielestä tuima on ehdottomasti suolatonta, ja vaikka täälläpäin pitäisi kai sanoa vasta, niin mun mielestä se on saunavitta. |
|
4.6.2008 klo 15:32 |
Tuimaa ruokaa ole olemassakaan :o! Keskisuomalaiset venyyyyyttää hauskasti tiettyjä tavuuuuuuja. |
|
4.6.2008 klo 23:41 |
En ole koskaan käyttänyt sanaa "tuima" ruuasta puhuttaessa, mutta ekan tulee kyllä mieleen että se olisi liian suolaista. Mulla ei oikein ole omaa murretta, mikä harmittaa mua vietävästi välillä. Murteet on ihana asia. |
|
4.6.2008 klo 23:50 |
Keskisuomalaiset venyyyyyttää hauskasti tiettyjä tavuuuuuuja. Ja se tapa tarttuu är-syt-tä-vän nopeasti! :D Syön anaaaaanasta. Yök. Täällä päin on myös todella rasittavat lempinimet eka- ja tokaluokkalaisille: ne on eppuja ja toppuja. Kas kun ei kolkkuja ja nelkkujakin sitten... |
|
5.6.2008 klo 0:06 |
Rovaniemen murteesta pidän muuten todella paljon! Oon suorastaan järkyttynyt etten muistanut mainita sitä aikaisemmin : ). |
|
5.6.2008 klo 13:25 |
eppuja ja toppuja. Kas kun ei kolkkuja ja nelkkujakin sitten... Mun pikkusiskon (7 vuotta mua nuorempi) aikoina muistelen että meillä (Joensuussa)puhuttiin myös epuista joissain yhteyksissä, mutta ei siitä kai mitään yleistä sanaa tullut. Hyvä niin. Tulee mieleen koiran nimi. Topuista vielä enemmän... Toi anaaaaanas on huippuhauska :D Vähänkö tästä tulee mun lempiketju. |
|
5.6.2008 klo 16:08 |
No Pohojammaa! |
|
5.6.2008 klo 22:58 |
minä voin omalta kohaltani sanoa että meen iha veteläks jos tyttö puhuu itä-suomen (akseli Lappeenranta-Imatra ym lähimestat) murretta. se on niin mahtavan kuulosta et ei mitään rajaa! |
|
6.6.2008 klo 0:01 |
Murteet on ihania. En tiiä, puhunko ite millään murteella.. Keski-Suomesta oon. Musta tuntuu, että puhun vähän kaikkea sekasin :D |
|
6.6.2008 klo 0:23 |
Kyllähä minä oun aena savvoo huastanna ja jatkossakkii tulen huastammaan. Mutta jostakkii syystä tuo Tampereen murre on kanssii aena kiehtonna. |
|
6.6.2008 klo 22:36 |
meänkieli on ykkönen |
|
9.6.2008 klo 19:32 |
mie kai ossoon savvoo pikkusen:D mut nii meil puhutaa oulua. se on vaan huippu.. mut kyl se savo kuulostaa hienommalta=) mut oulu: pelekääkkönä polliisia vai juokkonä kahavia? |
|
9.6.2008 klo 19:54 |
Pojohammaalla puhutahan oikiaa suamia. Moon oikias, soot vääräs. Moon poikkeuksetta oikias, soot poikkeuksetta vääräs. Oulus ne puhuu hassuja. |
|
9.6.2008 klo 23:07 |
Savvoo tiälläkii viännetää. Tosin olen joutunut asiakaspalvelussa yleiskielistämään puhetapaani ja tartuttanut tosiaan sitä rasittavaa anaaaaaanas-murretta paikallisilta :D Olin Oulussa talonvahtina jokusen viikon ja siellä puhetapa alkaa aina niin lupaavan levveesti, mutta sitten oululaisille tulee lopussa kauhea kiire ja sana loppuu töksähtäen. Tässä perheessä tulee kaikkien näiden vuosienkin jälkeen nauramista ja "no ei tuo oo mikään oikea sana, puhusit niinkun oikeasti puhutaan" -kommenttejä, koska molemmat olemme eri puolilta maata ja puhumme eri murteita. Meille myös osa sanoista tarkoittaa ihan päinvastaisia asioita kuten se perinteinen tuima ja sitten noille viruttelu on jotain kummaa vedellä huuhtelemista, kun se oikeasti on venyttelyä ;) Ja isä savolaisena viäräleukana on vedättänyt miniä- ja vävyehdokkaitaan jo vuosia... |
|
10.6.2008 klo 23:16 |
voeh:D |
|
10.6.2008 klo 23:25 |
Savo ylivoimaisesti rumin murre varmaan koko maailmassa. Muut ok ja pohjanmaan paras. |
|
10.6.2008 klo 23:58 |
kaksi vasikkata juosta hölökätti jälekkätä |
|
11.6.2008 klo 0:07 |
Vammi, kunnon savolainen (siis aito pohjois-sellainen ;) ei sano "mie", vaan "minä". Menee hieman idemmäs tai pohjoisemmaksi tuo "mie". |
|
11.6.2008 klo 0:35 |
Minulla peruspohjoissavolaisena (suku asunut tutkitusti samoilla alueilla useamman sata vuotta) mie-sana on tarttunut lapsuudenkaverin kotoa, jossa olimme tekemisissä paljon hänen mummonsa, ukkinsa ja isomummonsa kanssa. Nämä tulivat rajan takaa evakkoina ja puhuivat karjalaa, tottakai se meihin sitten tarttui myös :) Mies puhuu oman murteensa mukaisesti mie, on siis Ruotsin rajan pinnasta. |
|
23.6.2008 klo 20:41 |
Pojohammaalla puhutahan oikiaa suamia. Soot aiva selevähän Kauhavaasia tai vähintähän Lapualta? Meillei Kurikas sanota "suamia", son "suomi" ja "ruotti"... ei tuollaaset oo mistää kotoosin! |
|
26.6.2008 klo 14:54 |
Moon oikias, soot vääräs. Moon poikkeuksetta oikias, soot poikkeuksetta vääräs. Moomma oikias, tootta vääräs. Moomma poikkeuksetta oikias, tootta poikkeuksetta vääräs. Jukelintähäre kuule! Son niin, notta moon oikias, soot vääräs ja noom aivam mettäs.. =D |