Lapsen terveys
Alue: Avioliitto ja perhe
|
9.1.2010 klo 23:24 |
Tuli tässä mieleen ku lapset ovat usein vielä herkempiä kuin aikuiset, niin huomaako varmasti kaikki vanhemmat jos lapsi oirehtii? Ottaen huomioon vielä senkin että olen lukenut että ilmansaasteille herkimpiä ovat mm. hengitystiesairaat sekä lapset! Entä kun lastenvaatteissakin on vähempi useimmiten kemikaaleja, niin mites sitten jos koko asunto muuten on täynnä ties ja mitä niin ymmärtääkö vanhemmat jos lapsi saakin niistä oireita? Osataanko me vanhempina edes ajatella mikä kaikki voi aiheuttaa lapselle pientä tai isompaakin terveyshaittaa vai tajutaanko me se vasta sitten kun lapsella on jo joku diagnosoitavissa oleva sairaus mikä on vaan vähän jo oirehtinut ennen sen varsinaista kunnolla puhkeamista? Itse henkilökohtaisesti olen nähnyt lapsia jotka sairastaa vähän väliä ja niil on ollu samanlaiset kirkkaanpunaiset posket mitä meidän pojalla myrkkyasunnossa ennen pahaa hengitysteiden tilttiä eli astmakohtausta ja astman puhkeamista. Nykyään luojan kiitos pojallamme ei ole ollut mitään astmaoireita sen jälkeen kun asunto vaihtui ja niin tämä "astmakin" yllättäen parani. Niin ja vielä sellainen että osataanko me lukea lapsia oikein? Onko kaikki kiukku vaan sitä "perus uhmaa" vai onko lapsella ihan oikeasti huono olla ihan fyysisesti? Kun meillekin aikoinaan sanottiin et ihan perus flunssa yskältä kuulostaa (joku kylässä käyvä tyyppi sanoi) ja jos huomataan pojan käytöksestä että nyt sil on oikeasti huono olla ihan fyysisesti niin monet pistää monesti tuollaisen ihan muun piikkiin.. Kunnes tapahtuu se radikaali rysäys eli fyysisesti niin paha sairauskohtaus että ei voi selitellä enää mitään. Mutta siis.. Miksi edes pitäisi selitellä? Miksi ei voi hyväksyä että joku asia oikeasti tekee mahdollisesti lapselle pahaa. Tätä ollaan tässä mietitty kun alkaa poikakin olla sen ikäinen että jos tässä vaikka jotain säätäis joskus, niin se olisi tarhapaikka pojalle.. Mitä siis kumpikaan meistä ei pidä hyvänä vaihtoehtona syystä että on sen verran yliherkkä lapsi että mitkään radikaalit kohtaukset ei kiinnostaisi. Eikä kyllä mikään "kesympi" lapsen kärsimyskään mutta siis mietin että oikeasti huomaako vanhemmat jos lapsi sairastaa.. Kun ei minusta lapsena monikaan tajunnut et mul on pahakin henkitiltti ennen ku oikeasti oli jo tosi kiire sairaalaan. Itse yritän olla nyt tosi tarkka koska tausta on mikä on ja siihen nämä geenit päälle niin se voi olla aikamoinen pommi. Mutta siis.. Kertokaa te nyt tähän väliin jotain :-) |
|
10.1.2010 klo 3:04 |
muusaska sinulla ei ollut lainkaan itsesuojeluviettiä pienenä. Muistan kuinka sinä yritit lapsena tahallasi juosta autotielle juuri kun auto tuli ja siksi sut laitettiin valjaisiin kävelemään. Sitten sinä menit piiloon kun olit sairas tai sanoit että ei ole mitään. Seurasin sinun vointiasi mutta joskus osasit niin taitavasti kätkeä sairautesi ettei sitä millään huomannut kun oli 2 muutakin lasta hoidettavana. Muistan kun opettajasi oli kesken hiihtokilpailun estänyt sinua hiihtämästä niin lujaa kun olit vain yrittänyt kiriä vaikka henki oli pihissyt ja astmakohtaus oli päällä.Sinä halusit olla yhtä terve kuin muutkin lapset ja siksi varmaan peittelit vointiasi ja yritit tehdä samoja asioita kuin muutkin. Minä olin aina niin huolissani sinusta ja soittelin opettajallesi monta kertaa ja lääkäriin soittelin vähän väliä mutt ei ne aina ottaneet tosissaan. Kun olitpieni niin joka päivä pyyhin pölyt, imuroin ja luutusin lattiat kun neuvolassa neuvoivat ettei saisi olla pölyä ja itse olin ihan puhki. Monesti siivosin yöllä kun nukuitte. Sinulla oli vielä keliakia, maidoton ja allergia ruokavalio ja ruuan valmistuskin oli työlästä kun sinulle oli oltava oma ruoka kuin muille. Vaatteet piti pestä pisimmällä ohjelmalla ja vielä ylimääräiset huuhtelut päälle. Öisin käytin sinua suhkussa huuhtelemassa vedellä ihoasi kun olit raapinut niin että verta oli joka paikassa ja sitten päälle rasvaukset ja kortisonivoiteet, pahimmillan tein tuon homman 5 kertaa yössä ja pikku siskosi herätti vielä 2 aikaan yössä kun oli rinnassa.En tiedä kuinka olen ollenkaan selvinnyt hengissä kun en nukkunut juuri lainkaan moneen vuoteen. |