Mihin kirkkokuntaan kuulut?

Alue: Uskonelämä ja rukousaiheet

24.6.2010 klo 2:10

luomumummo
Käyttäjä

Minä en ole Jehovan todistaja ja toiseksikin ja totta on että Pyhä Henki ei opeta vastoin mitä kirjoitettu on ja tekö sen tiedätte mikä on raamatun totuus, tuskin.
En ala selittelee sen enempää tällä kertaa. Pyhä henki on opettanut minulle raamatun totuutta kun tulin uskoon ja minulle tuo ihan päivänselvä asia enkä olisi uskonut että te olette noin tietämättömiä tämän asian suhteen mutta kyllä se vielä kerran teillekiin valkenee ainakin sitten kun Jeesus tulee omiaan noutamaan.

24.6.2010 klo 2:20

Sir JoN
Käyttäjä

... edelleen kyseessä on "Jehovan Todistajien/7 päivän adventistien" oppi, eikä kyseistä asiaa itse Raamattu opeta. Jeesus Kristus on Jumalan Poika, ei mikään arkkienkeli Mikael, tai enkeli ylipäätään. Jeesus Kristus on Jumala, ei luotu olento. Olet valitettavasti erehtynyt, luomumummo, tässä kyseisessä asiassa. Suosittelen edelleen lukemaan antamani linkin edellisellä sivulla, josta käy hyvin selväksi se, ettei arkkienkeli Mikael ole missään tapauksessa edes lähelläkään Jeesusta Kristusta ... tuo mainitsemasi harhaoppi on jo muutenkin lähtökohdiltaan varsin absurdi.

http://www.kotiposti.net/~raamattu/kristinusko/suuntaukset/#kasitys_jees...

http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_%28archangel%29#Jehovah.27s_Witness...
http://en.wikipedia.org/wiki/Seventh-day_Adventist_theology#Christ_and_t...

Viestiä muokattu 24.6.2010 klo 2:29, muokkaaja: Sir JoN

24.6.2010 klo 2:33

luomumummo
Käyttäjä

^Sano sinä mitä sanot mutta se ei ole harhaoppi mutta moni muu oppi täällä on harhaoppi.
Lue sinäkin raamattua, niin kyllä se totuus sieltä löytyy.

24.6.2010 klo 2:57

Sir JoN
Käyttäjä

kyllä kyse on edelleen yhdestä Jehovan Todistajien/7 päivän adventistien opista, joka on Raamatun näkökulmasta harhaoppia ... lisäksi mainitsit sivulla 4;

luomumummo ; kun Jeesus oli taivaassa ennenkuin hänen piti syntyä ihmisen pojaksi hän oli ylin enkeli Miikael

Eli ylösnoussut Jeesus onkin uudelleenluotu Mikael. Mistä ylösnoussut Mikael sai ruumiin, jossa ilmestyä monille Jeesuksena. Eikö Jeesuksena ilmestyminen ollut petosta koska ruumis ei ollutkaan Jeesuksen tai koska ylösnoussut olikin Mikael? Toisaalta Mikael, joka nyt hallitsee taivaassa, ei olekaan koskaan elänyt maan päällä, koska häntä ei ollut olemassa Jeesuksen 33.5 vuotisen vaelluksen aikana. Kuinka voidaan sitten opettaa hänen olleen esimerkkinä ihmiselle kuinka elää maan päällä?

Jeesus Kristus ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan ... enkeli. Mikael ei ole Jeesus, vaan toinen Raamatussa nimeltä mainituista arkkienkeleistä. Toinen on Gabriel. Enkelit, joita arkkienkelien lisäksi on paljon muitakin, ovat palvelukseen lähetettyjä henkiä (Heb 1:14). Jeesus ei ole palveleva henki vaan Jumaluuden toinen persoona. Jeesus on luoja, enkelit ovat luotuja.

Viestiä muokattu 24.6.2010 klo 3:06, muokkaaja: Sir JoN

24.6.2010 klo 3:05

luomumummo
Käyttäjä

Eli ylösnoussut Jeesus onkin uudelleenluotu Mikael. Mistä ylösnoussut Mikael sai ruumiin, jossa ilmestyä monille Jeesuksena. Eikö Jeesuksena ilmestyminen ollut petosta koska ruumis ei ollutkaan Jeesuksen tai koska ylösnoussut olikin Mikael? Toisaalta Mikael, joka nyt hallitsee taivaassa, ei olekaan koskaan elänyt maan päällä, koska häntä ei ollut olemassa Jeesuksen 33.5 vuotisen vaelluksen aikana. Kuinka voidaan sitten opettaa hänen olleen esimerkkinä ihmiselle kuinka elää maan päällä?

Jeesus Kristus ei ole, eikä ole koskaan ollutkaan ... enkeli.

Mitä ihmettä sinä sökellät?
Tämä homma menee ihan lööperiksi. En todellakaan ala selittelee jos ei tämä asia valkene niin ei sitten valkene sinulle jne.

Annetaan jo tämän asian olla ,ole sinä sitten se oikea oppinen .niin minä voin ihan hyvin olla sinun mieliksesi se vääräoppinen, niin saat mielenrauhan.

24.6.2010 klo 3:49

luomumummo
Käyttäjä

^Minun mielenrauhani ei järky siitä olette te mitä tahansa mieltä minusta koska näin tulee olemaankin lopunaikana että ne valitut tulevat kokemaan vastustusta uskostaan ja heitä syytetään harhaoppisiksi ja heitä tullaan vielä vainoamaankin uskonsa puolesta ja tämä on jo alkusoittoa tulevasta koetuksesta.

24.6.2010 klo 6:33

Yoki
suljettu käyttäjätili

Tässähän on nyt kyse siitä, että yksinkertaisesti raamatulla ei mitenkään voida perustella sitä, että Jeesus on arkki/ylienkeli miikael. Ja kerran näin ei voida tehdä, niin tämä opetus ei ole raamatullista, vaan väärää oppia, Jumalan sanan vastaista. Kun taas se, että Jeesus ei ole miikael voidaan selvästi todistaa raamatulla, niin silloinhan se on raamatullista. Ei tässä ketään ihmistä vastaan taistella, vaan sellaista opetusta vastaan, joka on harhaa. Jeesus on Jumala, Isä on Jumala, Pyhä Henki on Jumala ja Jumala on yksi. Enkeli on enkeli, olkoon hän sitten arkki tai ylienkeli, näin raamattu opettaa ja tässä keskustelussa nämä on tuotu kirkkaasti esiin. Ei pidä loukkaantua missään nimessä tai järjestää jotain ihmeellistä vastakkainasettelua, vaan nöyrtyä sanan äärellä Jumalan siinä ilmoittamaan totuuteen tässä asiassa. Rukousta tässä kaivataan, ei riitaa tai syytöksiä.

Viestiä muokattu 24.6.2010 klo 6:36, muokkaaja: Yoki

24.6.2010 klo 6:51

Yoki
suljettu käyttäjätili

Luomumummo:
koska näin tulee
olemaankin lopunaikana että ne
valitut tulevat kokemaan
vastustusta uskostaan ja heitä
syytetään harhaoppisiksi ja
heitä tullaan vielä
vainoamaankin uskonsa
puolesta ja tämä on jo
alkusoittoa tulevasta
koetuksesta.

Haluaisin niin kovasti tietää, että mikä sitten on harhaoppinen ja harhaoppi? Mikä taas ei? Siis ihan aikuisten oikeasti nyt. Kun itse ymmärrän harhaopin sellaiseksi opetukseksi, jota ei voida raamatulla perustella ja oikean opin sellaiseksi, joka tulee raamatusta selvästi esiin, olenko väärässä? Kyse on siitä, kuka Jeesus on! Se on tärkeä asia, hyvin tärkeä.

24.6.2010 klo 8:02

slslsl
Käyttäjä

Ymmärsinkö nyt ihan oikein, että tosiaan lopun aikojen eräs merkki on ilkeä sävy nettikeskusteluissa?

24.6.2010 klo 10:04

welzu
Päävalvoja

... edelleen kyseessä on "Jehovan Todistajien/7 päivän adventistien" oppi,

Edelleen valitettavasti sinä olet väärässä. Mikael on Jeesus -oppi ei ole adventistien tai Jehovan todistajien omaa keksintöä (jälkimmäiset kyllä omaksuivat sen edeltäviltä). Ellen White ei sitä myöskään keksinyt, vaan omaksui sen oman aikansa tulkintasuuntauksista. Opin pohjana on tulkinta Herran enkelistä (esim. Exoduksessa, katsokaa myös edellisen sivun Luomumummon viesti, jossa hän perustelee tätä) Kristuksena.
Suomessakin esimerkiksi Aikamedia (silloin Aika oy) on julkaissut kirjan, jossa opetettiin tätä oppia. Ilmeisesti ainakin vielä 1800-luvulla kyseinen tulkinta oli melko yleinenkin. Edelleenkin sillä on kannattajia todennäköisesti kaikissa kirkkokunnissa ja suuntauksissa. Mutta kristillisistä kirkoista vain adventistit ovat omaksuneet opin viralliseksi opikseen.

24.6.2010 klo 11:14

Isabella
Käyttäjä

^ Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko sinulla tietoa koska tämä oppi on saanut alkunsa?

24.6.2010 klo 11:55

welzu
Päävalvoja

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että onko sinulla tietoa koska tämä oppi on saanut alkunsa?

Siitä minulla ei ole tietoa. Tulkinta on kuitenkin lähtöisin siitä, että Vanhassa testamentissa Herran enkeli samaistetaan Jahveen. Kristillinen tulkinta on lisännyt mukaan ajatuksen siitä, että nämä kohtaamiset ovat olleet Jeesuksen ilmestyksiä. Vanhasta testamentista ei oikein voi selkeää kolminaisuusajattelua johtaa, joten välttämättä Jeesukseksi ilmestyksiä ei voi automaattisesti tulkita. Sen sijaan ainakin osa Herran enkeli -kohtaamisista on sellaisia, että niissä näyttäisi ilmestyvän tavalla tai toisella myös itse Jumala.
Herran enkeli -tulkinnasta on sitten tehty se päätelmä, että koska Mikaelia kutsutaan enkelien johtajaksi (yleensä käännetään ylienkeliksi, mutta ainakin ajatuksen tasolla se voidaan ymmärtää yleisesti johtajaksi), on Mikael yhdistetty Herran enkeliin ja näin myös Jeesukseen. Samaistaminen ei kuitenkaan ole ongelmatonta, koska Mikaelista puhutaan selvästi enkelinä, joka on Jumalaa vähempiarvoinen.

24.6.2010 klo 12:57

luomumummo
Käyttäjä

Kyse on siitä, kuka Jeesus on! Se on tärkeä asia, hyvin tärkeä.

Ohhoijakkaa...
Minä tiedän kyllä kuka Jeesus on. Tiedätkö sinä ketä sinä palvelet? Palveletko sinä Jeesusta Kristusta Jumalan poikaa? Onko Jeesus Kristus Jumalan Poika sinun Herrasi?

24.6.2010 klo 13:34

Yoki
suljettu käyttäjätili

Ohhoijakkaa...
Minä tiedän kyllä kuka Jeesus on.
Tiedätkö sinä ketä sinä palvelet?
Palveletko sinä Jeesusta
Kristusta Jumalan poikaa? Onko
Jeesus Kristus Jumalan Poika
sinun Herrasi?

Kyllä, mutta miikael Hän ei ole.

24.6.2010 klo 14:00

luomumummo
Käyttäjä

No kuka hän sitten on?

Minulla ne ovat ihan sama henkilö josta käytetään myöskin muita nimiä kuten Daavidin poika jne.

24.6.2010 klo 14:09

luomumummo
Käyttäjä

Eiköhän tämä asia ole tullut jo ihan selväksi.
Hebr.4:13
Kenelle enkeleistä Hän on koskaan sanonut: " Istu minun oikealla puolellani, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi?

Vain Jeesus istuu Jumalan oikealla puolella.

24.6.2010 klo 14:18

Yoki
suljettu käyttäjätili

No kuka hän sitten on?

Jeesus Kristus on Jumalan ainokainen poika. Hän on Sana, joka oli alussa ja joka on Jumala. Hänen kauttaan on luotu kaikki mitä on, itse Hän on aina ollut ja on aina oleva. Hän on tie, totuus ja elämä, meidän Herramme, syntiemme sovittaja.

24.6.2010 klo 14:43

Yoki
suljettu käyttäjätili

Eiköhän tämä asia ole tullut jo
ihan selväksi.
Hebr.4:13

hepr 4:
13 eikä mikään luotu ole hänelle
näkymätön, vaan kaikki on
alastonta ja paljastettua hänen
silmäinsä edessä, jolle meidän on
tehtävä tili.

Mihin tämä liittyy?

24.6.2010 klo 15:49

luomumummo
Käyttäjä

Meidän on tehtävä tili Jumalalle kaikista tekemisistämme ja tekemättömistä asioista.
Niin ja Jeesusta ei luotu Hän oli olemassa jo ennenkuin Jumala loi ne enkelit joita Ylienkeli Miikael eli Jeesus hallitsi.

Viestiä muokattu 24.6.2010 klo 15:53, muokkaaja: luomumummo

24.6.2010 klo 15:53

Yoki
suljettu käyttäjätili

Kenelle enkeleistä Hän on
koskaan sanonut: " Istu minun
oikealla puolellani, kunnes minä
panen sinun vihollisesi sinun
jalkojesi astinlaudaksi?

Vain Jeesus istuu Jumalan
oikealla puolella.

Nimenomaan, ja tämä tarkoittaa sitä, että Jeesus ei ole enkeli, koska kenellekään enkelille Hän ei ole näin sanonut.

24.6.2010 klo 15:55

KokoDino
Käyttäjä

Miten se liittyy mihinkään, tai siihen, että Jeesus olisi Mikael?

Jumala ei ole mikään luoduista. Se on täysin varma asia ja Raamattukin sen todistaa, että Jumalaa ei ole luotu. En tajua miksi se on vaikea ymmärtää, että Jeesus on itse Jumala, eikä Jumala ole ollut koskaan enkeli.

24.6.2010 klo 15:58

Yoki
suljettu käyttäjätili

Luomumummo, aivan. Tuo hepr luku jatkuu myös hyvin:

14 Kun meillä siis on suuri
ylimmäinen pappi, läpi taivasten
kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika,
niin pitäkäämme kiinni
tunnustuksesta.
15 Sillä ei meillä ole sellainen
ylimmäinen pappi, joka ei voi
sääliä meidän heikkouksiamme,
vaan joka on ollut kaikessa
kiusattu samalla lailla kuin mekin,
kuitenkin ilman syntiä.
16 Käykäämme sentähden
uskalluksella armon istuimen
eteen, että saisimme laupeuden
ja löytäisimme armon,
avuksemme oikeaan aikaan.

24.6.2010 klo 16:49

Yoki
suljettu käyttäjätili

Luomumummo katso nyt tarkkaan ystävä hyvä:

Juud. 1:9
Mutta ei ylienkeli
Miikaelkaan, kun riiteli ja
väitteli perkeleen kanssa
Mooseksen ruumiista,
rohjennut lausua herjaavaa
tuomiota, vaan sanoi:
"Rangaiskoon sinua Herra!"

Ihmettelen, että kuka tässä on sitten tämä mainittu Herra? Eikö tämä ole ristiriitaista ja kyseenalaista rajulla tavalla Herran Jeesuksen valtaa ja Jumaluutta? Jos Herra Jeesus on Herra ja Jumala, niin silloin Hän on kaiken yläpuolella, ja kerran kaikki on Hänen kauttaan luotu, niin miten Hän ei rohkenisi sanoa herjaavaa tuomiota jollekin, joka on Hänen kauttaan luotu? Tämäkin minusta osoittaa sen, ettei Jeesus ole miikael.

Ei minulla ole mitään sinua vastaan henkilökohtaisesti! Tämä oppi on vain vastoin raamatun sanaa ja tämä mitä Jeesus sanoo on niin vakava sana siitä, että tulee uskoa Hänen olevan Hän, eli Jumala itse, ei enkeli, ei luotu, vaan luoja:

Joh. 8:24
24 Siksi sanoin teille, että te
kuolette synteihinne. Ellette
usko, että minä olen se joka
olen,* te kuolette
synteihinne."

[Tekstin ilmaus
"minä olen se joka olen" viittaa
Jumalan nimeen "Minä-olen", 2.
Moos. 3:14. Ks. myös Joh. 8:28,
13:19.]

Viestiä muokattu 24.6.2010 klo 16:51, muokkaaja: Yoki

25.6.2010 klo 0:14

Ernesti
Käyttäjä

welzu:

Suomessakin esimerkiksi Aikamedia (silloin Aika oy) on julkaissut kirjan, jossa opetettiin tätä oppia.

Mielenkiintoista! Mikähän opus on kyseessä? Luulisi melko monen hellarin vetävän koko joukon herneitä nenäänsä, jos kuulisi moisesta...

25.6.2010 klo 0:24

luomumummo
Käyttäjä

Juud. 1:9
Mutta ei ylienkeli
Miikaelkaan, kun riiteli ja
väitteli perkeleen kanssa
Mooseksen ruumiista,
rohjennut lausua herjaavaa
tuomiota, vaan sanoi:
"Rangaiskoon sinua Herra!"

Siis Jumala , isä , Herra. Jeesus sanoi että rangaiskoon sinua Herra.

25.6.2010 klo 1:06

luomumummo
Käyttäjä

^Saatana ja hänen enkelinsä näyttäytyivät haudalla vartioiden Mooseksen ruumista, ettei sitä otettaisi pois, kun kristus ja hänen enkelinsä tulivat , saatana vastusti heidän lähestymistään. Saatana vaati oikeutta Mooseksen ruumiiseen , mutta Kristus viittasi nöyrästi Isäänsä sanoen: " Rangaiskoon sinua Herra.

Toinen Pietari 2: 10,11

Ja varsinkin ne , jotka lihan jäljessä kulkevat saastaisissa himoissa ja ylenkatsovat herrauden.
Nuo uhkarohkeat, itserakkaat eivät kammo herjata henkivaltoja.

Vaikka enkelitkään, jotka väkevyydeltään ja voimaltaan ovat suuremmat, eivät lausu heitä vastaan herjaavaa tuomioita Herran edessä.

Viestiä muokattu 25.6.2010 klo 1:24, muokkaaja: luomumummo

25.6.2010 klo 1:09

welzu
Päävalvoja

Ootkos varma? Siinä edellä Juudas on juuri kirjoittanut Jeesuksesta Herrana ja jatkaa tuossa samaa teemaa. Tuntuisi vähän oudolta, että yhtäkkiä Herra vaihtuisikin Jeesuksesta Isäksi ilman selkeää mainintaa. Ja harhaanjohtavakin se olisi.

Mielenkiintoista! Mikähän opus on kyseessä? Luulisi melko monen hellarin vetävän koko joukon herneitä nenäänsä, jos kuulisi moisesta...

En muista nyt nimeä, enkä pääse tarkistamaan, kun en ole kotona (muistaakseni löytyy hyllystä). Mutta ihan toi perus tulkinta Herran enkelistä Jeesuksena esiintyy useinkin. Päivällä pikaisella googletuksella löytyi helluntailähteiden lisäksi baptisteilta ja luterilaisiltakin. Näissä harvemmin mennään kuitenkaan niin pitkälle, että Mikaelista vedetään yhtäläisyysmerkit Jeesukseen (ei tuossa kirjassakaan, jos oikein muistan).

25.6.2010 klo 1:56

luomumummo
Käyttäjä

Ootkos varma? Siinä edellä Juudas on juuri kirjoittanut Jeesuksesta Herrana ja jatkaa tuossa samaa teemaa. Tuntuisi vähän oudolta, että yhtäkkiä Herra vaihtuisikin Jeesuksesta Isäksi ilman selkeää mainintaa. Ja harhaanjohtavakin se olisi.

Jeesus kutsui isäänsä myöskin Herraksi. Eihän Jeesus olisi sanonut itsestään että rankaiskoon sinua Herra. Jeesus kunnioitti isäänsä ja näinhän se järjestyskin menee että isä on ensin sitten poika ja kolmanneksi pyhä henki.

25.6.2010 klo 6:58

Yoki
suljettu käyttäjätili

Siis Jumala , isä , Herra. Jeesus
sanoi että rangaiskoon sinua
Herra.

Herra siis sanoi itse itsestään, että rankaiskoon sinua Herra? Miksi ihmeessä, Hänhän on itse Jumala, yhtä Isän kanssa, jota kaikkien pitää kumartaa?
Ihmisenkin muodossa ollessaan Jeesus rohkeni käskeä saatanaa näin:

Matt. 4:10
Silloin Jeesus sanoi hänelle:
"Mene pois, saatana; sillä
kirjoitettu on: 'Herraa, sinun
Jumalaasi, pitää sinun
kumartaman ja häntä ainoata
palveleman'."

Tästä näemme, ettei miikael tuossa mitenkään ole Jeesus, vaan enkeli.

Vaikka enkelitkään, jotka
väkevyydeltään ja voimaltaan
ovat suuremmat, eivät lausu
heitä vastaan herjaavaa
tuomioita Herran edessä.

Mutta Jeesushan on Herra, Jumala, ei enkeli. Jeesus ja isä ovat yhtä.
Tuo raamatunkohta ei puhu Jeesuksesta, vaan enkeleistä, jollainen Jeesus ei ole, koska enkelit ovat luotuja, Jeesus ei:

Johannes 1
1 Alussa oli Sana, ja Sana oli
Jumalan tykönä, ja Sana oli
Jumala.
2 Hän oli alussa Jumalan tykönä.
3 Kaikki on saanut syntynsä
hänen kauttaan, ja ilman häntä
ei ole syntynyt mitään, mikä
syntynyt on.
4 Hänessä oli elämä, ja elämä oli
ihmisten valkeus.
5 Ja valkeus loistaa pimeydessä,
ja pimeys ei sitä käsittänyt.

Viestiä muokattu 25.6.2010 klo 7:13, muokkaaja: Yoki

25.6.2010 klo 7:49

Yoki
suljettu käyttäjätili

Hepr 1
5 Sillä kenelle enkeleistä hän
koskaan on sanonut: "Sinä olet
minun Poikani, tänä päivänä
minä sinut synnytin"; ja taas:
"Minä olen oleva hänen Isänsä, ja
hän on oleva minun Poikani"
?

- Kenellekään enkeleistä Hän ei näin ole sanonut, ainoastaan Pojalle, Jeesukselle Kristukselle, meidän Herrallemme, Hän ei ole enkeli.

6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo
esikoisensa maailmaan, hän
sanoo: "Ja kumartakoot häntä
kaikki Jumalan enkelit".

- Jeesus ei ole Jumalan enkeli, koska enkeleiden pitää Jeesusta kumartaa. Hän on Esikoinen, Jumala.

7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän
tekee enkelinsä tuuliksi ja
palvelijansa tulen liekiksi";

- Hän sanoo enkeleiden olevan Jeesuksen palvelijoita.

8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun
valtaistuimesi pysyy aina ja
iankaikkisesti, ja sinun
valtakuntasi valtikka on
oikeuden valtikka.

- Hän sanoo Pojasta näin ja nimittää Jeesusta Jumalaksi, koska he ovat yksi, eli yhtä. Jeesus ei ole enkeli.

Viestiä muokattu 25.6.2010 klo 7:55, muokkaaja: Yoki